Het is ook een zéér selectieve lezing van de uitspraken van Rutte natuurlijk:
Hij zegt niet dat hij pensioenen wilt afschaffen of gezondheidszorg privatiseren, hij zegt dat daar mogelijks wel een "flintertje" van bespaard zal moeten worden maar dat het ook overeind kan blijven.
Feitelijk, en dat is typerend in dit soort van discussies over begroting en belastingen, maar mensen hebben vaak een slecht beeld van waar véél of weinig geld naar toe gaat. Er is een reden waarom iemand als De Wever in ons land in de eerste plaats gaat kijken naar pensioenen, daar gaat gewoon het meeste geld naar toe. Is het oneerlijk of zelfs asociaal? Deels wel, maar tja, je moet ergens een evenwicht zoeken.
De "liberale" denkfout zit natuurlijk dat je wéll ook gewoon bepaalde inkomsten kan verhogen: een bijzondere bijdrage voor defensie à rato, met een correctiefactor voor inkomen/vermogen? Waarom niet denk ik dan?
Men sprak een tijd terug over € 1000 per gezin:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240220_97238915
waar ik natuurlijk géén fan van ben, want dan betaal je als single wéér het gelag...
Verreken dan gewoon € 750
per volwassen persoon denk ik dan, en ook niet louter per werkende, en laat een gezin van 2 het dubbele betalen (kinderen vrijgesteld).