Elden Ring

Elden Ring

De moeilijkheidsgraad kan makkelijk behouden worden voor wie dat wil.. gewoon keuze laten in begin van game met easy, normal en hard mode.. Heeft niks te zien met fanbase.. en iedereen content
Neen. Dit is een game. Geen entree naar een ziekenhuis of een stoffig museum.

Er zijn massa's games die ik interessant vind maar te moeilijk zijn voor mij. Die observeer ik dan eventueel via streamen, of laat ik simpelweg links liggen. Gelukkig zijn er een paar miljoen om uit te kiezen.

Zelden zijn games die meerdere moeilijkheidsgraden proberen uit te werken deftig uitgebalanceerd. Al zeker in de AAA space.
Wil je deze games spelen met een beetje minder uitdaging, laat het hier weten tijdens de launch en dan co oppen we wel. Genoeg middelen in deze games om je verder te helpen. Voor je het weet ben je zelf de helpende hand.

De moeilijkheidsgraad kan makkelijk behouden worden voor wie dat wil.. gewoon keuze laten in begin van game met easy, normal en hard mode.. Heeft niks te zien met fanbase.. en iedereen content
Big no :)

En dat zeg ik niet van uit het standpunt "Ik ben de elite god gamer en ik vind dat alles moeilijk moet zijn!!"
Maar van uit het standpunt van HEEL veel uren spelen.

Een easy mode voorzien maakt het spel gewoon kapot, geloof me... Om te beginnen, DS, BB, Des en zelf Sekiro... zijn eigenlijk totaal geen moeilijke games. Het zijn games die een soort van gewenning nodig hebben, je moet er in komen als je nieuw bent en je zal daarbij waarschijnlijk wel eens een pak slagen krijgen. Maar moeilijk is het absoluut niet, als gewoon al weet en ziet wat je vijand gaat doen van aanval valt die bijna altijd heel hard te counteren, de gameplay is zelf vrij traag, maar velen willen sneller spelen en daar moeten ze ook weer aan gewoon worden.

Velen willen de dag van vandaag gewoon een spel spelen en niet sterven, gewoon gaan en alles kapot kloppen en genieten, maar dat werkt hier gewoon niet. Als je hier een easy mode voorziet krijg je een spel waarbij je gewoon wat gaat liggen spammen op je attack button en dat is het dan.. Je gaat het spel niet spelen zoals het bedoeld is en de gameplay gaat op geen bal trekken. Ik ben er steenvast van overtuigd dat deze gameplay + easy mode gewoon als reactie gaat geven "Ik snap niet waarom mensen dit zo goed vinden, zo saaie gameplay".

Niet elk spel is gemaakt voor iedereen, hou je niet van wat uitdaging of een leercurve, dan is dit gewoon niet je ding... dan moet je maar Skyrim ofzo spelen. Ik snap niet vanwaar die drang komt om te willen dat elk spel voor iedereen is. Dit vind ik onder andere zo gewelding aan Fromsoft, zij geven daar niet aan toe, het is hier geen Ubi of EA die liever minder kwaliteit afleveren om meer mensen tevreden te stellen, in tegendeel ze houden vast aan wat zij willen brengen en ze weten dat ze een grote groep achter hen hebben die dit soort games wil.

Wat je zegt van, wat stoort het je als iemand anders op easy speelt, mij niks, maar FromSoft wel. Met Sekiro zijn ze bewust een iets andere weg opgegaan met hun game door geen leveling meer te voorzien zoals in DS etc. Weet je wat de reden was? Omdat ze op die manier elke regio en elke bos tot in het kleinste detail konden finetunen zodat de fights uitdagend maar zeer rewarding waren. Als ge u afvraagt, "Maar dat is in die andere games toch ook al?" Veel minder... in games als DS, BB, ... kan je jezelf altijd overlevelen als je wilt en dingen veel makkelijker maken, hierdoor kunnen sommige builds en strats het spel belachelijk simpel maken (uiteraard moet je het spel dan wel al wat kennen). Maar dit toont ook nog maar eens dat deze games helemaal niet zo moeilijk zijn en dat je ze gewoon moet leren kennen en dat zal met vallen en opstaan inderdaad.

Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat FromSoft hier nooit gaat aan toe geven en dat als ze dat wel doen er velen hun rug naar hun gaan keren met een dikke middelvinger. En geloof mij dat is hun veel meer waard dan die mensen die het spel wel zouden spelen moest er een easy mode zijn. Miyazaki kruipt nog eerder levend in zijne put dan dat hij zijn waarden gaat verloochenen en da maakt hem een zeer groot man in de gaming industrie, is iemand waar zeer naar opgekeken wordt maar heel neig op de achtergrond blijft.

Neen. Dit is een game. Geen entree naar een ziekenhuis of een stoffig museum.

Er zijn massa's games die ik interessant vind maar te moeilijk zijn voor mij. Die observeer ik dan eventueel via streamen, of laat ik simpelweg links liggen. Gelukkig zijn er een paar miljoen om uit te kiezen.

Zelden zijn games die meerdere moeilijkheidsgraden proberen uit te werken deftig uitgebalanceerd. Al zeker in de AAA space.
Wil je deze games spelen met een beetje minder uitdaging, laat het hier weten tijdens de launch en dan co oppen we wel. Genoeg middelen in deze games om je verder te helpen. Voor je het weet ben je zelf de helpende hand.
Zeer goed gezegd man!

Big no :)

En dat zeg ik niet van uit het standpunt "Ik ben de elite god gamer en ik vind dat alles moeilijk moet zijn!!"
Maar van uit het standpunt van HEEL veel uren spelen.

Een easy mode voorzien maakt het spel gewoon kapot, geloof me... Om te beginnen, DS, BB, Des en zelf Sekiro... zijn eigenlijk totaal geen moeilijke games. Het zijn games die een soort van gewenning nodig hebben, je moet er in komen als je nieuw bent en je zal daarbij waarschijnlijk wel eens een pak slagen krijgen. Maar moeilijk is het absoluut niet, als gewoon al weet en ziet wat je vijand gaat doen van aanval valt die bijna altijd heel hard te counteren, de gameplay is zelf vrij traag, maar velen willen sneller spelen en daar moeten ze ook weer aan gewoon worden.

Velen willen de dag van vandaag gewoon een spel spelen en niet sterven, gewoon gaan en alles kapot kloppen en genieten, maar dat werkt hier gewoon niet. Als je hier een easy mode voorziet krijg je een spel waarbij je gewoon wat gaat liggen spammen op je attack button en dat is het dan.. Je gaat het spel niet spelen zoals het bedoeld is en de gameplay gaat op geen bal trekken. Ik ben er steenvast van overtuigd dat deze gameplay + easy mode gewoon als reactie gaat geven "Ik snap niet waarom mensen dit zo goed vinden, zo saaie gameplay".

Niet elk spel is gemaakt voor iedereen, hou je niet van wat uitdaging of een leercurve, dan is dit gewoon niet je ding... dan moet je maar Skyrim ofzo spelen. Ik snap niet vanwaar die drang komt om te willen dat elk spel voor iedereen is. Dit vind ik onder andere zo gewelding aan Fromsoft, zij geven daar niet aan toe, het is hier geen Ubi of EA die liever minder kwaliteit afleveren om meer mensen tevreden te stellen, in tegendeel ze houden vast aan wat zij willen brengen en ze weten dat ze een grote groep achter hen hebben die dit soort games wil.

Wat je zegt van, wat stoort het je als iemand anders op easy speelt, mij niks, maar FromSoft wel. Met Sekiro zijn ze bewust een iets andere weg opgegaan met hun game door geen leveling meer te voorzien zoals in DS etc. Weet je wat de reden was? Omdat ze op die manier elke regio en elke bos tot in het kleinste detail konden finetunen zodat de fights uitdagend maar zeer rewarding waren. Als ge u afvraagt, "Maar dat is in die andere games toch ook al?" Veel minder... in games als DS, BB, ... kan je jezelf altijd overlevelen als je wilt en dingen veel makkelijker maken, hierdoor kunnen sommige builds en strats het spel belachelijk simpel maken (uiteraard moet je het spel dan wel al wat kennen). Maar dit toont ook nog maar eens dat deze games helemaal niet zo moeilijk zijn en dat je ze gewoon moet leren kennen en dat zal met vallen en opstaan inderdaad.

Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat FromSoft hier nooit gaat aan toe geven en dat als ze dat wel doen er velen hun rug naar hun gaan keren met een dikkeEe middelvinger. En geloof mij dat is hun veel meer waard dan die mensen die het spel wel zouden spelen moest er een easy mode zijn. Miyazaki kruipt nog eerder levend in zijne put dan dat hij zijn waarden gaat verloochenen en da maakt hem een zeer groot man in de gaming industrie, is iemand waar zeer naar opgekeken wordt maar heel neig op de achtergrond blijft.
Ieder zijn mening, maar niet de mijne in dit geval.. Trouwens dan laat ik het spel gewoonweg links liggen en dat is jammer want de setting en het verhaal spreekt me heel erg aan. Echter ik game om te kunnen genieten van een spel, het avontuur en zijn spelwereld.. niet om gefrustreerd te worden op den duur en ja dat heb ik met dit soort games. Een aantal keer doodgaan is niet erg en normaal vind ik maar keer op keer moeten herbeginnnen.. na bv. 100 deaths.. neen dan is de lol er snel af en groeit de frustratie snel bij mij.

Trouwens niet iedereen heeft tijd om uren en uren aan 1 stuk te gamen .. terwijl je dan nog nauwelijks progressie maakt. Voor mij hoeft een spel niet poepsimpel te zijn maar je moet wel progressie kunnen maken en dat is in dit soort games als gemiddelde speler qua niveau zeer lastig.

Dat ze dan andere zaken implementeren.. meer checkpoints of weet ik veel... als die moeilijkheidsgraad dan zo heilig is voor hun fanbase.

Ieder zijn mening, maar niet de mijne in dit geval.. Trouwens dan laat ik het spel gewoonweg links liggen en dat is jammer want de setting en het verhaal spreekt me heel erg aan. Echter ik game om te kunnen genieten van een spel, het avontuur en zijn spelwereld.. niet om gefrustreerd te worden op den duur en ja dat heb ik met dit soort games. Een aantal keer doodgaan is niet erg en normaal vind ik maar keer op keer moeten herbeginnnen.. na bv. 100 deaths.. neen dan is de lol er snel af en groeit de frustratie snel bij mij.

Trouwens niet iedereen heeft tijd om uren en uren aan 1 stuk te gamen .. terwijl je dan nog nauwelijks progressie maakt. Voor mij hoeft een spel niet poepsimpel te zijn maar je moet wel progressie kunnen maken en dat is in dit soort games als gemiddelde speler qua niveau zeer lastig.

Dat ze dan andere zaken implementeren.. meer checkpoints of weet ik veel... als die moeilijkheidsgraad dan zo heilig is voor hun fanbase.
Als ik dit lees dan weet ik dat het spel niks voor jou is. Ik denk dat ik nog nooit 100 keer ben gestorven in een Souls game, laat staan in één deel van het spel. Het lastigste dat ik ooit had was de eindbaas van Sekiro, dat was twee avonden 1 a 2 uurkes. Het is geen ramp eh dat sommige games niet je ding zijn. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ze het spel voor u en 5 andere moeten gaan veranderen. Ik heb ook games die ik niet goed kan (Mario games bv) die me wel aan staan, maar ik blijf daar dan ook gewoon af.

"dat is in dit soort games als gemiddelde speler qua niveau zeer lastig."
Ik ben ook maar een gemiddelde speler ze... ge wilt niet weten in hoe veel games ik suck, kheb het al gezegd, Souls games zijn niet moeilijk, ge moet gewoon leren hoe ze werken. Iedereen kan BB of DS3 beaten, als ge na 2 uur op geeft natuurlijk niet. Mij moet ge bv geen Devil May Cry in mijn handen steken of Bayonetta, ik kan die uitspelen op easy en normal... maar S ranks op dante must die etc da kan ik ook voor gene meter en is veel erger dan een Souls game IMO.

"Dat ze dan andere zaken implementeren.. meer checkpoints of weet ik veel... als die moeilijkheidsgraad dan zo heilig is voor hun fanbase."

Maar allee wa wilt ge dan daje na elke mob kunt saven? in DS3 lagen de checkpoints al verschrikkelijk dicht op elkaar. Gewoon niet jouw game punt...

Als ik mag kiezen qua moeilijkheidsgraad dan heb ik liever veel minder checkpoints en meer uitdagende wereld tov bossfights :p
Mede daarom dat ik ook wel het meest ben teruggekeerd naar Sotfs en Demon Souls. Al was og Dark Souls tijdens die eerste magische helft misschien nog wel het best gebalanceerd.

Eerste classes zijn overigens ook bekend.

Normaal altijd Deprived hier, maar als er geen gaan bijkomen dan de standaard 5 die we nu zien(doubt that) zal het hier de Prophet of Champion worden.

Als ik dit lees dan weet ik dat het spel niks voor jou is. Ik denk dat ik nog nooit 100 keer ben gestorven in een Souls game, laat staan in één deel van het spel. Het lastigste dat ik ooit had was de eindbaas van Sekiro, dat was twee avonden 1 a 2 uurkes. Het is geen ramp eh dat sommige games niet je ding zijn. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ze het spel voor u en 5 andere moeten gaan veranderen. Ik heb ook games die ik niet goed kan (Mario games bv) die me wel aan staan, maar ik blijf daar dan ook gewoon af.

"dat is in dit soort games als gemiddelde speler qua niveau zeer lastig."
Ik ben ook maar een gemiddelde speler ze... ge wilt niet weten in hoe veel games ik suck, kheb het al gezegd, Souls games zijn niet moeilijk, ge moet gewoon leren hoe ze werken. Iedereen kan BB of DS3 beaten, als ge na 2 uur op geeft natuurlijk niet. Mij moet ge bv geen Devil May Cry in mijn handen steken of Bayonetta, ik kan die uitspelen op easy en normal... maar S ranks op dante must die etc da kan ik ook voor gene meter en is veel erger dan een Souls game IMO.

"Dat ze dan andere zaken implementeren.. meer checkpoints of weet ik veel... als die moeilijkheidsgraad dan zo heilig is voor hun fanbase."

Maar allee wa wilt ge dan daje na elke mob kunt saven? in DS3 lagen de checkpoints al verschrikkelijk dicht op elkaar. Gewoon niet jouw game punt...
Dat gaat gij niet bepalen of het al dan niet mijn game zou zijn.. Ik vrees dat je mij niet begrijpt.. Ik spreek ook niet van een spel compleet te moeten veranderen.. gewoon iets toegankelijker maken zou al veel waard zijn.

Bayonetta en Devil May Cry, God of War dat zijn games die veel beter zijn uitgebalanceerd en vooral veel eerlijker en minder frustrerend

Vergeleken met de standaard in de gamesindustrie zijn dit echt wel moeilijke games. Ze vereisen niet enkel geduld maar ook technische vaardigheden van de speler. Ik beschouw mezelf als vrij ervaren op dit gebied en toch zijn er boss fights waar ik meer dan tien keer dood ga en enkele uren vastzit.

En wat is daar mis mee? Persoonlijk speel ik games meestal op de hoogste moeilijkheidsgraad omdat het je als player aanzet om met alle gameplayelementen te interageren en omdat het loot meer impactvol maakt. Maar ik begrijp ook volledig dat niet iedereen het geduld kan opbrengen om Divinity Original Sin op tactician mode uit te spelen of Dragon Age op nightmare difficulty. Er zijn ook mensen die games spelen bv. omwille van het verhaal of de sfeer. Daarom ook dat ik het goed vind dat de meeste games meerdere opties aanbieden zodat elke soort speler aan zijn trekken kan komen. Er is niks dat de Souls reeks uniek maakt dat zij hier een uitzondering op vormen.

Dat elitisme is toch echt nergens voor nodig. Je kan perfect een 'recommended' difficulty setting aanbieden samen met een 'easy' difficulty setting voor mensen die bv. enkel interesse hebben in het verhaal, de wereld en de sfeer. En zodat gamers die bv. omwille van tijdsgebrek of een handicap niet de tijd of mogelijkheid hebben om een voldoende hoog niveau te halen.

Als voorbeeld, de moeilijkheidsgraad opties in Pathfinder: Wrath of the Righteous zijn best indrukwekkend. Zodat werkelijk iedereen van dit spel kan genieten: mensen die bekend zijn met de rules, degenen die enkel voor het verhaal willen spelen en veteranen die het spel op hun duimpje kennen. En dat doet niets af aan het spelplezier.

pathfinder_wrath_of_the_righteous_difficulty_.width-1080.jpg

Dat gaat gij niet bepalen of het al dan niet mijn game zou zijn.. Ik vrees dat je mij niet begrijpt.. Ik spreek ook niet van een spel compleet te moeten veranderen.. gewoon iets toegankelijker maken zou al veel waard zijn.

Bayonetta en Devil May Cry, God of War dat zijn games die veel beter zijn uitgebalanceerd en vooral veel eerlijker en minder frustrerend
Dat hoef ik inderdaad niet te bepalen, dat doe je zelf en je bepaald zelf dat je het niet gaat spelen als ze het niet toegankelijker maken, wat ze ook niet gaan doen, dus je gaat het niet spelen omdat het niets voor je is op deze manier... ergo ik maak op dat dit spel niks voor jou is.

"en vooral veel eerlijker"

Er is niks oneerlijk aan deze games, frustrerend ..., ja dat misschien soms wel eens, maar het gaat 9 op 10 aan jezelf liggen. De games zijn punishing, maar niet unfair. Om Mario er nog eens bij te nemen, ik kan echt geen 2d Mario game finishen. Daar ben ik echt te slecht in, moet ik die games nu unfair noemen? Nee, ik ben gewoon slecht en ik krijg ze niet onder de knie, niet het spel zijn fout, maar mijn fout.

En wat is daar mis mee?
Daar is niks mis mee, ik speel ook heel veel casual games hoor, veel meer dan "moeilijke" games zelf. Mijn standpunt is dan ook gebaseerd op het feit dat nu niet eenmaal alles voor iedereen is en dat dat geen schande hoeft te zijn. Je spreekt over elitisme alsof ik mezelf beter vind omdat ik het kan en daarom niet wil dat ze het veranderen, is totaal niet zo hoor... Toen ik jaren geleden starte met de serie stond ik zelf in de schoenen van de "soulsnoob". Ik heb ook mijn tijd nodig gehad voor ik mezelf iets of wat als ervaren speler kon zien, maar heb in die tijd nooit gewild of geclaimed dat ze het spel toegankelijker moeten maken omdat ik het niet goed kon toen.. Het is letterlijk één van de main gimmicks van het spel en dat willen jullie er uit...

Er is niks dat de Souls reeks uniek maakt dat zij hier een uitzondering op vormen.
Eigenlijk wel, wat dit is nu net de handtekening die zij willen zetten, een uitdagende, maar faire ervaring die een voldoening geeft. Er een easy mode in stampen neemt dit gewoon weg. Zelf al zeg je, "Ja, ma speel dan zelf op hard" dit blijft gewoon. Ze proberen telkens weer opnieuw hun uitdaging en GP zo op elkaar af te stemmen om deze ervaring te maken en dan wil je dat ze dat zo maar teniet gaan doen met een easy mode.. Ik zei het in de vorige post al, bij Sekiro gingen ze zelf een stap verder door builds weg te halen zodat ze nog meer konden focussen op een exacte ervaring die zij als ontwikkelaar wouden mee geven met hun spel. Dat gaat gewoon niet met meerdere moeilijkheidsgraden want dan komt de GP in eens over als een slappe vod.

enkel interesse hebben in het verhaal, de wereld en de sfeer
Das geweldig dat je dat bij deze games net zegt. Dus iemand die niet de moeite wil doen om de GP te leren, gaat wel de moeite doen om de Lore en wereld van deze franchise te willen begrijpen? Als er nu iets moeilijk is aan dit spel dan is het de lore en wereld. De impact van de lore zou ook nergens op slaan in een easy mode. Ge speelt telkens als een 'nobody' in een wereld waar van u gedacht wordt dat ge net zoals iedereen de slagen van uw leven gaat krijgen, de uitverkorene is iemand die niet opgeeft en ondanks alles toch door zet en het onverwachte toch doet. Da gaat zeer goe overkomen in easy mode waar ge alles en iedereen dood klopt zonder moeite.

Mijn punt is maar, niet elk game is hetzelfde en niet elk game zal zijn zoals ge het wil, er zijn misschien veel games die difficulties goed doen om iedereen aan zijn trekken te doen komen. Maar als FromSoft en Miyazaki hun doel nu net is om deze ervaring in hun games te steken, waarom zouden ze dat dan veranderen omdat er elke nieuwe game weer opnieuw 10 man een easy mode wil. Ik heb ook niks tegen luisteren naar de consument en gamers om te weten wat ze willen en hoe ze het game kunnen verbeteren door te luisteren. Maar deze vraag is er gewoon één die niet in lijn is met wat zij willen brengen, daarom wordt er gelukkig ook niet naar geluisterd.

Ik denk dat Souls games op easy ook gewoon niet gaan kloppen. De gameplay is redelijk stroef en houterig naar mijn mening en de beleving is echt bij een nieuwe gebied: “shit, wil ik hier wel binnen gaan, ik heb nu XXXX souls , die ik moet hebben om te upgraden “. Als je hiervoor een easy mode hebt, valt dat aspect volledig weg, maar ik vrees dan dat er niets meer overblijft van de games.
Dan valt die stroefe gameplay best op denk ik

Ik denk dat Souls games op easy ook gewoon niet gaan kloppen. De gameplay is redelijk stroef en houterig naar mijn mening en de beleving is echt bij een nieuwe gebied: “shit, wil ik hier wel binnen gaan, ik heb nu XXXX souls , die ik moet hebben om te upgraden “. Als je hiervoor een easy mode hebt, valt dat aspect volledig weg, maar ik vrees dan dat er niets meer overblijft van de games.
Dan valt die stroefe gameplay best op denk ik
Inderdaad, een easy mode kan altijd, ook in een souls game. Maar ze zouden het core game zodanig moeten aanpassen om het te doen werken dat de "magie" van het spel gewoon zoek is. Aangezien dat die magie zo belangrijk is voor de ontwikkelaars als de fanbase gaan ze dit dus niet doen.

Je moet de core game helemaal niet aanpassen, zoveel moeite is het niet om de enemy placement te tweaken (bv. SotfS) en scaling modifiers aan te passen. Dan heb je nog altijd difficulties die voor bepaalde spelers een uitdaging bieden maar waar ze niet tien uur op een boss vastzitten. Daarmee verander je niks aan de 'magie' van een spel, integendeel.

scaling modifiers aan te passen
Daarmee verander je niks aan de 'magie' van een spel
Vind ik toch niet. Als je een huge ass boss hebt (bijvoorbeeld Tower Knight uit Demon’s Souls) en die slaat u met al zijn macht met zijn schild, dan mag dat effectief wat damage doen. Als dat maar een klein beetje damage doet, dan is het afschrikwekkende van die boss toch volledig weg?
Die bosses zijn stuk voor stuk puzzels: hoe versla ik ze? En door scaling modifiers toe te passen, worden de puzzels waarschijnlijk belachelijk gemakkelijk, wat voor het ontzagwekkende design van sommige bosses gewoon jammer is.

Ik zou zeggen: begin eens met Demon’s Souls op PS5. Is echt keihard te doen, heb deze complete met zowel een magic/ranged build als een strength/melee build. En ik was oorspronkelijk ook niet voor “dit soort” games, maar eens je eraan begint, valt het mee en is het een zalige game :).

Vind ik toch niet. Als je een huge ass boss hebt (bijvoorbeeld Tower Knight uit Demon’s Souls) en die slaat u met al zijn macht met zijn schild, dan mag dat effectief wat damage doen. Als dat maar een klein beetje damage doet, dan is het afschrikwekkende van die boss toch volledig weg?
Die bosses zijn stuk voor stuk puzzels: hoe versla ik ze? En door scaling modifiers toe te passen, worden de puzzels waarschijnlijk belachelijk gemakkelijk, wat voor het ontzagwekkende design van sommige bosses gewoon jammer is.

Ik zou zeggen: begin eens met Demon’s Souls op PS5. Is echt keihard te doen, heb deze complete met zowel een magic/ranged build als een strength/melee build. En ik was oorspronkelijk ook niet voor “dit soort” games, maar eens je eraan begint, valt het mee en is het een zalige game :).
Ik heb Demon's Souls al uitgespeeld al vond ik dat toch de minste van de Souls games, zowel qua bosses als qua level design.

Het gaat overigens ook op in de andere richting. Bloodborne vond ik bv. erg gemakkelijk en daar heb ik de meeste bosses op m'n eerste poging gedood. Wat mij betreft mocht daar best een hogere moeilijkheidsgraad aanwezig zijn. Het voordeel van meerdere moeilijkheidsgraden is dat je dan zowel nieuwkomers als ervaren spelers van de best mogelijke ervaring kan voorzien.

Dat elitisme is toch echt nergens voor nodig. Je kan perfect een 'recommended' difficulty setting aanbieden samen met een 'easy' difficulty setting voor mensen die bv. enkel interesse hebben in het verhaal, de wereld en de sfeer. En zodat gamers die bv. omwille van tijdsgebrek of een handicap niet de tijd of mogelijkheid hebben om een voldoende hoog niveau te halen.
Heeft niets met "elitisme" te maken. Het is simpelweg de meest directe weg om een wereld en uitdaging geloofwaardig te presenteren.
Je kiest een personage, je geeft het een naam, je kiest ook je sterktes en zwaktes en into "The Fog" you go!
Het is simpel, direct en efficiënt. Geen tijdverspilling welke moeilijkheidsgraad bij jou past.

Ik kan niet tellen hoeveel keer ik al games ben begonnen met het idee van een leuke uitdaging te zoeken die zich correct vertaalt met de actie op het scherm, om dan uiteindelijk te ondervinden, dat de ontwikkelaars, simpelweg geen idee hebben wat een uitgebalanceerd spel is.
Voornamelijk Westerse ontwikkelaars die zo simplistisch denken als jij.

Check eens de Darksiders of Batman games op normal. Die games zijn relatief makkelijk voor de "ervaren" gamer die kan werken met 2 thumbsticks.
Hun hard setting, is bijna enkel mogelijk en vooral genietbaar, wanneer je het spel al hebt uitgespeeld.

De grote reden waarom Demon Souls indertijd zoveel fans wist te vergaren is omdat deze game uitkwam piek QTE "het spel speelt bijna zichzelf" era. Mid "noughties" ten tijde 360 en PS3 ontwikkelde zich een nieuw type gamers die zich enkel optrokken aan "achievements" en "trophies" en zo dus bijna zelfs het uitspelen van bescheten onderontwikkelde nongames, een game op zich maakten. De "metamongolen" zeg maar.

Demon Souls bracht op console eigenlijk een beetje zelfrespect terug naar het medium en wist dat er heel wat gamers zijn die niet alleen het reactievermogen hebben, maar vooral ook het geduld en het inzicht om zich in te leven in een groots en episch gerealiseerde wereld.
12 jaar later is iedereen akkoord dat Demon Souls ook helemaal niet zo moeilijk was, het was gewoon schokkerend hard tov de trend van toen.
Hard en moeilijk zijn 2 verschillende dingen.

Omdat iedereen ook ongeveer op een gelijkaardig niveau deze games begint krijg je ook hechte gemeenschappen die jaren gezond blijven en unieke interacties en verhalen bij ontstaan. Dat gebeurt simpelweg niet bij "flavor of the month +-12u speeltijd ik kan blind button bashen".
Je krijgt in al deze games een volledige toolset om te roleplayen. Als je dit gezond wilt houden, laat je iedereen beginnen van hetzelfde startpunt en geef je de opties om elkander te helpen, en om elkander het moeilijker te maken. Dat moet je toch kunnen respecteren?

Als voorbeeld, de moeilijkheidsgraad opties in Pathfinder: Wrath of the Righteous zijn best indrukwekkend.
Dit voorbeeld is vermoedelijk typisch een game, dat weldegelijk maar 1 echte moeilijkheidsgraad zal kennen. Zoals de meeste TBS games.
Het zal ergens tussen Core en Daring zijn geplaytest.
En dan simpel statjes naar beneden getrokken voor het toegankelijk te houden naar de meest voorkomende playerbase, volwassen mannen die +- 1 a 2uur/dag kunnen spelen. Maar is dat het echte spel? Ik betwijfel het. Niet toevallig dat je ook enkel op de Core moeilijkheidsgraad achievements kan krijgen.

Altijd wel maf hoe er zo danig hard word gepleit voor toegankelijkheid bij games als deze, maar het weldegelijk erkend word in roguelikes, multiplayergames, rts, sims etc.
En zodat gamers die bv. omwille van tijdsgebrek of een handicap niet de tijd hebben
Die kiezen een andere game. Het is 2021. Gamen is nog nooit zo toegankelijk en breed geweest.
Dat er rekening word gehouden met kleurenblindheid en opties om fonts etc groter in te stellen, dikke voorstander van.
De kern van de gameplay is de ziel van het spel, en daar blijf je gewoon van af.

De komende week zullen we een pak meer impressions en info krijgen. Dinsdag heeft iedereen hopelijk een code voor de network test in de mailbox zodat we volgend weekend met z’n allen een stuk van The Lands Between kunnen verkennen. 🙏🏼

Inderdaad, een easy mode kan altijd, ook in een souls game. Maar ze zouden het core game zodanig moeten aanpassen om het te doen werken dat de "magie" van het spel gewoon zoek is. Aangezien dat die magie zo belangrijk is voor de ontwikkelaars als de fanbase gaan ze dit dus niet doen.
Dus ik en nog vele anderen worden uitgesloten om dit spel te spelen... top.

Terug
Bovenaan