Elden Ring

Elden Ring

Dus ik en nog vele anderen worden uitgesloten om dit spel te spelen... top.
Denk dat ik duidelijk niet alleen ben die dit niet uitsluiten vind. Dit hele topic van, ik wil dat de ervaring aangenamer en toegankelijker is, is trouwens niet gebonden aan Souls games. Je ziet deze discussie ook vaak terug komen bij andere games met een hogere moeilijkheid.

BV: Hollow Knight, Returnal, Darkest Dungeon, etc..

Net zoals er verschillende genres games zijn die niet iedereen leuk vind, zijn er toch ook gewoon andere zaken die een game definiëren die niet iedereen zal leuk vinden ( in dit geval de moeilijkheid). Ben je daarom uitgesloten? nee toch? ben ik dan uitgesloten van RTS games omdat ik die niet graag speel, maar ze misschien wel een leuke sfeer en wereld hebben die ik wil ontdekken? Moet ik dan gaan vragen om van die RTS een RPG te maken zodat ik het ook kan leuk vinden? Alle, ik snap u wel ze langs ne kant, maar uw statepunt is er een beetje over IMO..

Ik ben iemand die zicht snel frustreert in een game en bij Demon Souls achtige games al serieus gevloekt , moest er bv een easy mode zijn zou ik dit gebruik hebben moest ik ergens vast zitten.

Gelukkig deden ze het niet en geeft het nadien zo'n voldoening om een baas neer te leggen :D

Bloodborne , Demon Souls Remastered allebei platinum gehaald.

Alle demon souls en dark souls uitgespeeld.

Seikiro , Nioh 1 & 2 lagen mij totaal niet en moeten opgeven wegens te moeilijk voor mij maar zeker geen slechte games.

Btw lukt het bv niet om een baas neer te leggen vooral bij souls games kan je gemakkelijk ne maat inviten.

Ik zou zeggen geef het voldoende kans en je gaat er van genieten.

Btw lukt het bv niet om een baas neer te leggen vooral bij souls games kan je gemakkelijk ne maat inviten.
Inderdaad, no shame in co-op! Het zit er in met een reden, als het moet zelf met 4! Voordeel dat alle games op Sekiro na hebben is ook dat je je altijd wel want kan overlevelen en ook daar moet je niet mee in zitten, je gaat jezelf nooit dusdanig overlevelen dat ja alles kapot maakt alsof het niks is, maar je gaat het verschil wel voelen tussen op het einde van bloodborne BV lvl 60 of lvl 90 te zijn. Ook hier gaat niemand op u neer keken op welk LVL je het uit speelt, als extra levelen en meer practice hetgene is dat je nodig heb voor te winnen, dan moet je dat doen!

Dit voorbeeld is vermoedelijk typisch een game, dat weldegelijk maar 1 echte moeilijkheidsgraad zal kennen. Zoals de meeste TBS games.
Het zal ergens tussen Core en Daring zijn geplaytest.
En dan simpel statjes naar beneden getrokken voor het toegankelijk te houden naar de meest voorkomende playerbase, volwassen mannen die +- 1 a 2uur/dag kunnen spelen. Maar is dat het echte spel? Ik betwijfel het. Niet toevallig dat je ook enkel op de Core moeilijkheidsgraad achievements kan krijgen.

Altijd wel maf hoe er zo danig hard word gepleit voor toegankelijkheid bij games als deze, maar het weldegelijk erkend word in roguelikes, multiplayergames, rts, sims etc.
De aangeraden moeilijkheidsgraad is normal, maar zelfs dat is vrij moeilijk voor nieuwkomers in het genre. Core wordt absoluut niet aangeraden voor nieuwe spelers, dit is voor mensen die ervaring hebben met RPGs én de Pathfinder ruleset. Ik speel zelf op core en zie serieus af bij momenten. Daring en unfair is voor mensen die de campagne zelf kennen en zin hebben om te min-maxen.

Op andere moeilijkheidsgraden krijg je trouwens ook achievements hoor, enkel voor bepaalde boss fights moet je minstens op core spelen. Ook gaat het om meer dan simpel stats aan te passen, verschillende moeilijkheidsgraden geven veranderingen enemy placements en vaardigheden. De Divinity en Pillars reeksen doen dit altijd zeer goed vind ik, met hun tactician en path of the damned modes.

Ik zou ook kunnen zeggen: hou het op 'core' of 'daring' difficulty en de mensen moeten de Pathfinder ruleset maar van buiten leren. Want op 'easy' moet je niet leren hoe armor class werkt, waarom accuracy zo belangrijk is of welke spells het beste zijn. Maar sommige mensen spelen nu eenmaal games om verschillende redenen, gaande van combat tot het verhaal of exploration.

Sorry jongens, ik heb jullie posts gelezen maar zie nog altijd geen enkel nadeel om meerdere moeilijkheidsgraden aan te bieden. Je kan meer mensen van je spel laten genieten zonder de ervaring van andere mensen negatief te beïnvloeden.

Sorry jongens, ik heb jullie posts gelezen maar zie nog altijd geen enkel nadeel om meerdere moeilijkheidsgraden aan te bieden. Je kan meer mensen van je spel laten genieten zonder de ervaring van andere mensen negatief te beïnvloeden.
Ik kan u wel een reden geven waar ik zelf last van heb: keuzestress :unsure:

Het voordeel van meerdere moeilijkheidsgraden is dat je dan zowel nieuwkomers als ervaren spelers van de best mogelijke ervaring kan voorzien.
Bwoah, niet echt. Om voorbeelden te nemen:
- Splinter Cell. Te moeilijk op een bepaalde moeilijkheid. Geraakte er nooit door in die jaren. Ietsje gemakkelijker genomen en eenmaal je weet hoe het moet, lukt dat eenvoudig.
- MGS 3. Op 'Normal' telkens relatief eenvoudig uitgespeeld. Alleen grote moeilijkheid bij twee delen. Eentje hoger en niets lukte. Idem bij God of War.
- Kingdom Hearts II. Hoogste moeilijkheid was onverwacht helemaal niet moeilijk. Zelfs Sephiroth verslagen :crazy:.
Bovenstaanden speelde ik nu wel voor mijn 18j en als het toen niet lukte na verschillende pogingen, liet ik het links liggen. Had enkelen nog eens geprobeerd na de Souls-periode en ik moest bij sommigen een moeilijkheid minder kiezen...

Bij de Souls-games had ik voor het eerst echt een gevoel van uitdaging. Uitvissen hoe je de eerste boss van Demons Souls moest kloppen was simpel met dank aan eerder opgeraapte items, die wat weggaven van info. Maar die spin in World 2 :laugh: fuck me, daar had ik +30 pogingen voor nodig; een avondje stoppen; dag erna terug en kloppen na 10 pogingen. Ik had nog nooit zoveel keer geprobeerd in mijn gamehistorie bij een boss of level. Die vreugde-uitbarsting was immens. Tot de Man-eaters in de hoogte, dan was het weer van dat.
Met dank aan de onaangepaste moeilijkheid die je tot het uiterste drijft, genoot ik van gans dat spel en blijft nog steeds mijn nummer 1 van alle Souls-games. (De eerste vergeet je nooit :love:).
Het prachtige aan die games zijn de new-game +*x. Een keer fout rollen en gedaan ermee.
Wachten tot er cheese-methodes zijn? Zoals een moeilijke boss achter een boom zetten en attacks spammen. Ik denk dat je bij alle basis Souls-bosses dit kan doen (Sekiro nooit gespeeld, dus daar geen idee), op uitzondering van de extra bosses. Bij Elden Ring zal dit ook het geval zijn. Of co-op zoals anderen reeds vermeldden.

Wordt er hier nu echt gezaagd over de moeilijkheidsgraad van een spel? Is het te moeilijk, speel het dan niet. Waarom moet alles uberhaupt afgestemd worden op een zo breed mogelijk doelpubliek? Dit is eigen aan de reeks. Het is ondertussen de zoveelste installment in de souls series en het blijft aanslaan, dus aan een voldoende grote player base zal het niet in ieder geval niet liggen om de games winstgevend te houden.
Ik zou ook graag piano kunnen spelen met 2 handen, maar ik heb er de tijd en het geduld niet voor om het nog te leren. Frustrerend dat dat is... Kunnen ze geen piano ontwikkelen waar de tweede hand door een A.I. gespeeld wordt?

Wordt er hier nu echt gezaagd over de moeilijkheidsgraad van een spel? Is het te moeilijk, speel het dan niet. Waarom moet alles uberhaupt afgestemd worden op een zo breed mogelijk doelpubliek? Dit is eigen aan de reeks. Het is ondertussen de zoveelste installment in de souls series en het blijft aanslaan, dus aan een voldoende grote player base zal het niet in ieder geval niet liggen om de games winstgevend te houden.
Ik zou ook graag piano kunnen spelen met 2 handen, maar ik heb er de tijd en het geduld niet voor om het nog te leren. Frustrerend dat dat is... Kunnen ze geen piano ontwikkelen waar de tweede hand door een A.I. gespeeld wordt?
Love this!

Om eerlijk te zijn, in alle souls gamen zitten wel al scaling modifiers… maar wel om de games nog moeilijker te maken in NG+(1-?) 🤣.

De hele souls serie gaat juist om het spel en de vijanden te leren kennen. Eerst op uw doos krijgen maar geleidelijk aan beter en beter worden. Als je met moeilijkheidsgraden gaat werken is het niet meer hetzelfde spel. (In my opinion)

Elden Ring ziet er uit als Dark Souls in een open wereld, yes please. Hopelijk weten ze de wereld dan ook voldoende te vullen. De trailer zag er alleszins fenomenaal uit. Voor dit spel schaf ik me een ps5 aan.

Om eerlijk te zijn, in alle souls gamen zitten wel al scaling modifiers… maar wel om de games nog moeilijker te maken in NG+(1-?) 🤣.
Ik vond Bloodborne in NG+ nochtans een pak makkelijker, leek me toch iets niet goed te zitten qua balans. En het basis spel is eigenlijk al te gemakkelijk vergeleken met andere Souls games.

Ik vond Bloodborne in NG+ nochtans een pak makkelijker, leek me toch iets niet goed te zitten qua balans. En het basis spel is eigenlijk al te gemakkelijk vergeleken met andere Souls games.
Is puur persoonlijk, ik vind BB ook de makkelijkste uit de serie. Anderen vinden het dan weer de moeilijkste (sinds Sekiro zal dat wel serieus geminderd zijn). Maar de eerste NG+ cycle is altijd een simpele als je goed gebuild bent in je OG run. Of het nu DS, Des of BB is, NG+ is altijd super relaxed, bij BB inderdaad niet dat tikkeltje meer wel, meer eenmaal NG+4.... en de DLC is het toch al andere koekenbak :p

Is puur persoonlijk, ik vind BB ook de makkelijkste uit de serie. Anderen vinden het dan weer de moeilijkste (sinds Sekiro zal dat wel serieus geminderd zijn). Maar de eerste NG+ cycle is altijd een simpele als je goed gebuild bent in je OG run. Of het nu DS, Des of BB is, NG+ is altijd super relaxed, bij BB inderdaad niet dat tikkeltje meer wel, meer eenmaal NG+4.... en de DLC is het toch al andere koekenbak :p
Ja, zoveel tijd heb ik niet :biglaugh: Sekiro vond ik ook wel de moeilijkste en heb ik ook niet uitgespeeld. Toen ik daar in dat moerasgebied kwam met die snipers had ik er genoeg van :laugh:

Dark Souls 1 en Bloodborne blijven toch de beste games in de reeks voor mij.

Voorstellen dat 'soulsborne-games' een aanpasbare moeilijkheidsgraad mogen hebben zal vaak resulteren in 'Git-Gud' gedrag van de community.
Tis nie voor niks dat er T-shirten bestaan waar op staat: I have beaten game-x, it's kind of a big thing.

Zelf heb ik DemonSouls, DarkSouls 1+2+3, Sekiro, Bloodborne, Nioh 1+2.. etc uitgespeeld.
Ik vind het overwinnen van een baas waar ik al een tijd op vast zat een tof gevoel. Daarom behoren dit soort games tot mijn favorieten.

Maar ik zou er niks om geven om een spel een aanpasbare moeilijkheidsgraad te geven. Toch zeker de offline-modus van deze games.
Iedereen heeft mijns inziens het recht om een spel te kunnen spelen. Een trager reactievermogen of minder tijd om levels te grinden mag geen struikelblok zijn. Multiplayers modus is natuurlijk iets anders.
Moeilijkheidsgraad kan trouwens heel eenvoudig aangepast worden door gewoon hogere DPS bij u karakter en lagere DPS bij vijanden te zetten. Kan dus perfect allemaal.
Veel mensen willen het gewoon niet omdat ze dan hun 'bragging-rights' verliezen ;) .

Maar in geval van Elden Ring: deze gaat een coop-modus hebben (hopelijk beter uitgewerkt dan de vorige soulsborne-games).
Misschien kan je het dan spelen met een kameraad die goed is in dit soort games?

Voorstellen dat 'soulsborne-games' een aanpasbare moeilijkheidsgraad mogen hebben zal vaak resulteren in 'Git-Gud' gedrag van de community.
Tis nie voor niks dat er T-shirten bestaan waar op staat: I have beaten game-x, it's kind of a big thing.
Dat is zo een cliché gedacht van de community niet normaal 😂. Misschien als je enkel en alleen op Reddit kijkt sure... Mijn ervaring in nochtans heel anders, community is net heel suportive naar nieuwe spelers en willen niet liever dat meer mensen er van genieten, zijn paar zeer goeie forums, chats, discords en streamers. Overal zal je mensen vinden die graag helpen met je build, tips en co-op aanbieden. Tuurlijk wordt er her en der wel eens met de get gud gegooid, maar dat is echt gewoon een running gag, ik zeg dat zelf soms ook, maar dat is altijd om te lachen bedoeld.

Moeilijkheidsgraad kan trouwens heel eenvoudig aangepast worden door gewoon hogere DPS bij u karakter en lagere DPS bij vijanden te zetten. Kan dus perfect allemaal.
Dat je makkelijk een difficulty kan maken gaat niemand ontkennen, dat deze leuk en tof gaat zijn is iets anders. Het is hier al 100 keer gezegd geweest het pakt heel de core van het gevoel weg. Leren parrieën, dodgen, uw techniek aanpassen in bepaalde fights, gewoon het gevoel van overwinnen en leren uit je fouten en je struggles overkomen. Tis een van de grote steunpilaren van het spel en dat wil je er uit omdat je vind dat mensen worden benadeeld die minder goed zijn en die ook het recht hebben dit te ervaren... Vind dat een rare insteek. Waarom mogen andere games dat dan wel? Waarom waren vroeger alle games zo en klaagde niemand? Het antwoord blijft nee en niet omdat we elitair zijn.

Ja, zoveel tijd heb ik niet :biglaugh: Sekiro vond ik ook wel de moeilijkste en heb ik ook niet uitgespeeld. Toen ik daar in dat moerasgebied kwam met die snipers had ik er genoeg van :laugh:

Dark Souls 1 en Bloodborne blijven toch de beste games in de reeks voor mij.
Bloodborne is mijn all time favorite! DS1 heeft voor mij dan weer het beste level design en DS3 samen met BB de beste bosses. Sekiro zie ik vaak als een game apart, andere insteek in het genre dat fenomenaal goed is uitgewerkt, ferme combat, omgevingen, bosses alles er op en er aan. Zal hem minder snel herspelen omdat hij minder replay value heeft in mijn ogen, maar denk toch wel top 3 omdat de eerste playtrough en ervaring echt enorm goed was. Demon's vind ik een zeer toffe game waar ik veel respect voor heb, maar groot deel komt ook omdat dit de eerste is waar alles is uit voort gegroeid, beetje zelfde kijk die ik heb zoals op GTA3, the one that started it all. Dark Souls 2 vind ik cv xD

Dat is zo een cliché gedacht van de community niet normaal 😂. Misschien als je enkel en alleen op Reddit kijkt sure... Mijn ervaring in nochtans heel anders, community is net heel suportive naar nieuwe spelers en willen niet liever dat meer mensen er van genieten, zijn paar zeer goeie forums, chats, discords en streamers. Overal zal je mensen vinden die graag helpen met je build, tips en co-op aanbieden. Tuurlijk wordt er her en der wel eens met de get gud gegooid, maar dat is echt gewoon een running gag, ik zeg dat zelf soms ook, maar dat is altijd om te lachen bedoeld.
Ge moet es wa streamers volgen die zich wagen aan een SoulsBorne-game.
De comments in chat zijn dan zo cringy dat de helft van de streamers al gewoon stopt met het spel te spelen.
Hier waren er toch ook al meteen een paar die reageren a la 'Git Gud'.
Tuurlijk wordt er her en der wel eens hulp of tips aangeboden, maar int algemeen is de community nie zo mals voor nieuwkomers.

En het neemt toch nie het core-gevoel van het spel weg? Gij kunt het toch nog steeds op u eigen moeilijkheidsgraad spelen?
Kijk naar 'Hades'. Da spel heeft zelfs een god-mode erin zitten. Da veranderd niks aan de core-gameplay van het spel zelf.

Enfin on topic: Elden Ring ziet er geweldig uit. Die komt er hier zeker binnen van dag 1. Mijn t-shirt: I have beaten Elden Ring, it's kind of a big thing' is al besteld :p

Ge moet es wa streamers volgen die zich wagen aan een SoulsBorne-game.
De comments in chat zijn dan zo cringy dat de helft van de streamers al gewoon stopt met het spel te spelen.
Hier waren er toch ook al meteen een paar die reageren a la 'Git Gud'.
Tuurlijk wordt er her en der wel eens hulp of tips aangeboden, maar int algemeen is de community nie zo mals voor nieuwkomers.

En het neemt toch nie het core-gevoel van het spel weg? Gij kunt het toch nog steeds op u eigen moeilijkheidsgraad spelen?
Kijk naar 'Hades'. Da spel heeft zelfs een god-mode erin zitten. Da veranderd niks aan de core-gameplay van het spel zelf.

Enfin on topic: Elden Ring ziet er geweldig uit. Die komt er hier zeker binnen van dag 1. Mijn t-shirt: I have beaten Elden Ring, it's kind of a big thing' is al besteld :p
Geen idee welke streamers gij kijkt, maar denk dat de kans groot is als het gaat over streamers die nog nooit een Souls game gespeeld hebben, bijna de hele chat dat ook nog nooit gedaan heeft en gewoon graag trolled zoals elke chat van elke streamer. ( Ik doe ver niet anders dan Souls streamers kijken, mijn ervaring is toch compleet anders ze)

"Tuurlijk wordt er her en der wel eens hulp of tips aangeboden, maar int algemeen is de community nie zo mals voor nieuwkomers."
Da is zo dikke zever xD

Wat betreft Hades, zij doen dat best goed inderdaad, maar is totaal anders. God mode maakt het spel niet easy, iemand die veel moeite heeft gaat in god mode ook nog moeite hebben. Hades draait helemaal rond het feit dat je steeds beter en beter wordt plus dat je ook upgrades kan doen die het telkens makkelijker maken. God mode is letterlijk het verlengde van een mechanic die al in de games zit waarbij je per gefaalde run telkens toch weer dat kleine extra boostje krijgt om je volgende run weer net dat tikkeltje meer kans te geven. De initiele 20% reduction is trouwens ook niet zo groot, er zijn heel wat boons in game die veel sterker defensief zijn dan dit. Het is gewoon een extra tool (letterlijk een boon in game) waar je mee kan starten om je toch een beetje een extra duwke te geven voor degenen die echt moeite hebben. Het is geen mode waarin je de game in eens 10 keer na elkaar uit speelt zonder problemen.

Dat je makkelijk een difficulty kan maken gaat niemand ontkennen, dat deze leuk en tof gaat zijn is iets anders. Het is hier al 100 keer gezegd geweest het pakt heel de core van het gevoel weg. Leren parrieën, dodgen, uw techniek aanpassen in bepaalde fights, gewoon het gevoel van overwinnen en leren uit je fouten en je struggles overkomen. Tis een van de grote steunpilaren van het spel en dat wil je er uit omdat je vind dat mensen worden benadeeld die minder goed zijn en die ook het recht hebben dit te ervaren... Vind dat een rare insteek. Waarom mogen andere games dat dan wel? Waarom waren vroeger alle games zo en klaagde niemand? Het antwoord blijft nee en niet omdat we elitair zijn.
Ik zie het al gebeuren dan... Reviewers die het spel afkraken omdat ze het op "easy" spelen, waardoor ze heel het learn to adapt, parry, dodge feeling niet meekrijgen en dus de game op een totaal andere manier gaan reviewen. Want ja, neem de moeilijkheid en de nood om jezelf aan te passen weg van de souls games en het wordt dan voor mij maar best een mediocre game at best. Mooi lore, maar qua gameplay / animaties trekt het op niet veel meer als je er door kan walsen zonder moeite. De meeste souls games zijn dan volgens mij ook best kort, tis net door de moeilijkheid dat men er langer over doet.

Wat betreft Hades, zij doen dat best goed inderdaad, maar is totaal anders. God mode maakt het spel niet easy, iemand die veel moeite heeft gaat in god mode ook nog moeite hebben. Hades draait helemaal rond het feit dat je steeds beter en beter wordt plus dat je ook upgrades kan doen die het telkens makkelijker maken. God mode is letterlijk het verlengde van een mechanic die al in de games zit waarbij je per gefaalde run telkens toch weer dat kleine extra boostje krijgt om je volgende run weer net dat tikkeltje meer kans te geven. De initiele 20% reduction is trouwens ook niet zo groot, er zijn heel wat boons in game die veel sterker defensief zijn dan dit. Het is gewoon een extra tool (letterlijk een boon in game) waar je mee kan starten om je toch een beetje een extra duwke te geven voor degenen die echt moeite hebben. Het is geen mode waarin je de game in eens 10 keer na elkaar uit speelt zonder problemen.
Ok, dus ge zou het nie zo erg vinden moest er dus een game-mode zijn in Elden Ring waar ge een item krijgt die u meteen 20 % damage-reduction geeft en elke keer als ge sterft daar 2 % bij doet tot op een kaap van 80 % net zoals Hades?
Met deze mode gaan al veel meer mensen aan een Miyazaki - spel durven beginnen.

Terug
Bovenaan