Elektriciteitstopic

Mag dat preflex zijn of moet dat xvb zijn omdat het in de spouwmuur hangt?
Indien flex, Cca omdat het in de spouwmuur hangt. Xvb ook ok (zelfde reden).

En idd 5G voorzien. Elke "standaard" bedrade motor is met 4 draden aangesloten.

Is het een kring met enkel rolluikmotoren (geen stopcontacten) dan kan dat met 1.5 (en automaat, afgestemd op 1.5 draadsectie).

Heb jij voor elke rolluik een aparte kabel naar de zekeringkast getrokken?
Of kan je tussen 2 rolluiken een 5g1,5 trekken en ze dus achter elkaar in serie zetten?
Bij Somfy IO is de sturing draadloos, dus sluit je enkel 230V aan zonder meer.

Als je rolluiken/screens apart bedraag wil aansturen ga je aparte 5g1,5 moeten trekken naar elk rolluik/screen.

Bij Somfy IO is de sturing draadloos, dus sluit je enkel 230V aan zonder meer.
Maar die motoren gaan ooit wel eens kapot. Dan toch liever een 5g als je toch nog nieuwe kabels moet trekken.

Als je moet aftakken van een lichtpunt of stopcontact zou ik ook me beperken tot 3g als het niet anders mogelijk is.

Maar die motoren gaan ooit wel eens kapot. Dan toch liever een 5g als je toch nog nieuwe kabels moet trekken.

Als je moet aftakken van een lichtpunt of stopcontact zou ik ook me beperken tot 3g als het niet anders mogelijk is.
Als die motoren kapotgaan, vervang je ze toch door ... Dezelfde motoren? Ervan uitgaande dat die nog te koop zijn natuurlijk. Anders zullen er vast wel andere draadloze opties zijn.

Korte vraagjes, hopelijk hebben er hier mensen kennis van.
De oven en kookplaat combo gaat hier vervangen worden, door een oven en een kookplaat van de ikea om beter te matchen met de keuken die er is en om die verlieslatende kookplaat te elimineren.
De stekker en het stopcontact is oud(er) en vergeeld, met 3 grote pinnen, dat gaat niet passen, die moeten sowieso vervangen.
Belangrijker is welke bekabeling er achter en in de muur zit.

Op het goedgekeurde elektrisch schema staat dit:

Dit lijkt mij een aansluiting met drie geleiders; klopt dit?
De nieuwe kookplaat en oven; moeten die op een apart circuit richting de verdeelkast?
Kan een dergelijke aansluiting omgetoverd worden tot 2 aansluitingen en is dit zoals 2 circuits?
(hoe?)

Als dit wel zo is, dan kom ik er in eerste instantie goedkoop van af, zonder te veel breekwerk, voor enkel de oven en kookplaat.
Als dit niet zo is, dan moet er via de kelder weer wat bijgetrokken worden, maar dan doe ik de vaatwasser er meteen bij.
Dat vereist wat meer planning.

Elke verbruiker >2600W moeten een eigen kring krijgen.
Oven en kookplaat worden nog eens apart vermeld in arei als toestellen die hun afzonderlijk toegekende stroombaan moeten hebben.
Vaatwasser ook trouwens.

Elke verbruiker >2600W moeten een eigen kring krijgen.
Oven en kookplaat worden nog eens apart vermeld in arei als toestellen die hun afzonderlijk toegekende stroombaan moeten hebben.
Vaatwasser ook trouwens.
Bedankt, dat is al duidelijk en logisch.
Maar hoe zit dat dan met die 3 fasige aansluitingen?

Bedankt, dat is al duidelijk en logisch.
Maar hoe zit dat dan met die 3 fasige aansluitingen?
Het lijkt inderdaad op schema op 3 geleiders, dat is 1 fasig (L, N, PE).
Demonteer anders eens de stekker en zie hoeveel geleiders je ziet zitten (3 of 5).

Je hebt meerdere stroombanen nodig voor die apparaten. Wat wel kan is dat je deze kabel gebruik als voedingskabel voor een klein subbordje (ik weet niet of je daar plaats voor hebt?) waar je weer een paar vertrekken (stroombanen) kan creëren. Hangt ook beetje van de sectie van de kabel af. Met een 2.5mm kabel heb je niet veel marge om extra vertrekken te voeden (gezien het allemaal stevige verbruikers zijn).
Moest het een 5G kabel zijn (of eentje van 4 of 6mm) dat er steekt kan je er meer mee doen.

Anders is het kabels bij trekken, maar dat is idd niet zo evident.

Het lijkt inderdaad op schema op 3 geleiders, dat is 1 fasig (L, N, PE).
Demonteer anders eens de stekker en zie hoeveel geleiders je ziet zitten (3 of 5).

Je hebt meerdere stroombanen nodig voor die apparaten. Wat wel kan is dat je deze kabel gebruik als voedingskabel voor een klein subbordje (ik weet niet of je daar plaats voor hebt?) waar je weer een paar vertrekken (stroombanen) kan creëren. Hangt ook beetje van de sectie van de kabel af. Met een 2.5mm kabel heb je niet veel marge om extra vertrekken te voeden (gezien het allemaal stevige verbruikers zijn).
Moest het een 5G kabel zijn (of eentje van 4 of 6mm) dat er steekt kan je er meer mee doen.

Anders is het kabels bij trekken, maar dat is idd niet zo evident.
Helder, ik ga toch iemand laten langskomen, maar dan weet ik ongeveer wat te verwachten.

Eerlijk laat ik liever nieuwe kabels trekken om zeker te zijn, het gaat om een oude installatie.

Bedankt.

Bestaat er ook zoiets voor dikkere kabels (5G4, 5G6)? Ik weet dat er andere messen bestaan, maar ik vind zo'n rond ding wel erg gemakkelijk werken bij kabels zoals 3G2,5

gNUHH22.jpeg

Heb ik nog niet gezien.
Voor dikkere kabels kan je een gewone jokari gebruiken evt. Bovenstaande is voor mij persoonlijk vooral handig om kabels te strippen die reeds in een inbouwdoos zitten en waar je dus niet bij kan met een gewoon mes.
Dat gezegd zijnde ontmantel ik alles met een dubbele kabelschaar van Knipex.

Terug
Bovenaan