Elektriciteitstopic

Ik ga de komende dagen/weken eens zien om onze tuinverlichting aan te kopen en te installeren.

Bedoeling is dat er enkele grondspots in/aan een padje naast de woning komen en dat er rond ons terras van die staande paaltjes ofzo komen. Ik was eerder van mening om verlichting te hangen aan de gevels (=eenvoudig) maar de madam en architect waren (misschien esthetisch terecht) geen fan.

Grootste "problemen" die ik momenteel zie zijn hoe ik die dingen correct waterdicht kan aansluiten en voeden. Uit de lijst van dingen die de madam schoon vindt kom ik volgende tegen:
- Sommige van die prutsen werken op 24V, andere op 500mA met externe LED driver die nog ergens in de grond (waterdicht :shutup:) kwijt moet, nog andere zitten rechtstreeks op 230V. In principe vormt die 24V of 230V geen probleem om door te lussen maar hoe ik dat van die 500mA met LED drivers in de grond zou oplossen :shutup:
- De meeste hebben slechts 1 wartel dus kan je niet eenvoudig verder door lussen. Dit wilt dus zeggen nog ergens een waterdichte (!) aftakdoos kwijt kunnen of elk lichtpunt zijn eigen kabel geven tot een aftakdoos binnen ...

Kortom, hoe begin ik hier best aan en kom ik tot een deftig resultaat zonder dat de zekering / diff bij het minste vocht springt?
De tuinaannemer had al meerdere wachtleidingen van 40 voorzien tot aan kelderdoorvoeren voor verschillende verlichtingszone's. Ik heb daar ondertussen al XVB door getrokken vanaf de domotica kast en aan de punten waar die boven komt verder door gelust. Zo ver zit ik dus al.

Betreft tuinverlichting ben ik zelf nog in de planningsfase, maar ik ga waarschijnlijk geen aftakdozen ondergronds plaatsen (net omdat het ooit zal leiden tot waterproblemen), maar een lasdoos op een laag houten paaltje met de aansluitingen (via wartels) onderaan.
De meeste armaturen bieden namelijk geen plaats om er in door te lussen (en/of worden ontworpen door mensen die nooit een lamp hebben aangesloten, want de aansluitruimte is vaak achterlijk klein) dus meestal zal je inderdaad een aftakdoos nodig hebben om de lus uit te breiden naar de volgende lamp.
Ofwel steek ik dat ergens weg tegen de draad/achter een struik, of als je het esthetischer in het zicht wil maken kan je ook zo'n niko tuinpaaltje voor stopcontacten daarvoor gebruiken (en daarin uw aansluitingen/aftakkingen naar uw tuinverlichting maken ipv stopcontacten).
Of je timmert een kubusje in hardhout dat je over dat paaltje met lasdoos plaatst. Dan zie je er ook niets meer van.

De meeste tuinpalen en spots op pin werken overigens gewoon op 230V. Dat lijkt me by far het gemakkelijkste.

Ik ben bezig met het finaliseren van mijn electriciteit, en dan kom je onvermijdelijk bij het eendraadsschema. Ik ben echter niet goed mee met de nieuwe symbolen voor domotica. mijn schakelingen (sensoren & drukknoppen) zijn 24V, en mijn lampen meestal 230V. ik ben echter totaal niet mee hoe met die nieuwe symbolen moet getekend worden. enkele opties, maar wat is de juiste?

- verbruiker in domotica? of schakelaar als domotica? of ouderwets zoals met eltaco's?

Excuses als ik idiote dingen zeg, maar elektriciteit zit ergens heel ver weg bij mij.
Er wordt een bronbemaling geplaatst bij onze nieuwbouw waarvoor ik graag elektriciteit zou pakken bij de buren (nog geen werfaansluiting aanwezig)
De pomp is 5kW
Aansluiting is 230V

Dat betekent:
+- 22 Ampère die hij trekt op de zekering?

En bijkomend, trekt die pomp continue 5kW dan? Ik ga eens moeten uitrekenen hoeveel ik de buren ga betalen aan stroom dan, maar aan 5kWh is dat €22 per dag (aan €0.18) ofwel grosso modo € 655 per maand. Dat lijkt me enorm te zijn of is dat gewoon zo?

Excuses als ik idiote dingen zeg, maar elektriciteit zit ergens heel ver weg bij mij.
Er wordt een bronbemaling geplaatst bij onze nieuwbouw waarvoor ik graag elektriciteit zou pakken bij de buren (nog geen werfaansluiting aanwezig)
De pomp is 5kW
Aansluiting is 230V

Dat betekent:

En bijkomend, trekt die pomp continue 5kW dan? Ik ga eens moeten uitrekenen hoeveel ik de buren ga betalen aan stroom dan, maar aan 5kWh is dat €22 per dag (aan €0.18) ofwel grosso modo € 655 per maand. Dat lijkt me enorm te zijn of is dat gewoon zo?
Als dat ding effectief 5kW trekt, is het ook maar eerlijk dat je dan bijlegt voor het capaciteitstarief (moesten die lieve buren een digitale teller hebben), want dat gaat sowieso hun piek de hoogte insturen...
18 cent per kWh is ook aan de magere kant, CREG tarief is ergens in/rond de 30 cent, goedkope tarieven kan je vinden richting 25 centen afhankelijk van hoe en wat juist.

Het correctste (minus capaciteitstarief) is er een kWh meter tussenzetten. Voor zo'n vermogen ga je wel geen goedkoop stopcontactmetertje kunnen gebruiken...

Als dat ding effectief 5kW trekt, is het ook maar eerlijk dat je dan bijlegt voor het capaciteitstarief (moesten die lieve buren een digitale teller hebben), want dat gaat sowieso hun piek de hoogte insturen...
18 cent per kWh is ook aan de magere kant, CREG tarief is ergens in/rond de 30 cent, goedkope tarieven kan je vinden richting 25 centen afhankelijk van hoe en wat juist.

Het correctste (minus capaciteitstarief) is er een kWh meter tussenzetten. Voor zo'n vermogen ga je wel geen goedkoop stopcontactmetertje kunnen gebruiken...
Goed punt, het piektarief had ik geen rekening mee gehouden, dat klopt.

Daarnaast had ik gewoon Engie Flow prijzen opgezocht (een middelmatig energietarief/variabel) en daar kom ik op:
EnergiekostenEenheidsprijs
Dagtarief14,48 c€/kWh
Nachttarief11,64 c€/kWh

Voor mijn vast tarief zit ik op 18,4 c€/kWh dag en 11,16 c€/kWh, dus 30 cent is toch gigantisch?

Dat heb ik ondertussen door :p Maar klopt voor de rest mijn berekening? Want dat zou betekenen dat die pomp €44 per dag elektriciteit trekt :crazy:
Ik zou sowieso gewoon de beginstand van de teller tot de eindstand compenseren, het is een oudere alleenstaande vrouw, dus dat gaat nu ook de wereld niet zijn qua eigen verbruik.

Vergeet ook niet dat 22A meer is dan een normaal stopcontact kan leveren. Als dat een kortstondige piek is, waarschijnlijk geen probleem, maar ik vermoed dat dat niet het geval gaat zijn.
Alsook dat je dat over een langere afstand gaat trekken, en door verlies de stroomsterkte waarschijnlijk hoger gaat zijn.
Stroomaggregaten kan je ook huren voor dat vermogen:
Ook duur, en moet je ook benzine betalen, maar zet je niet potentieel je toekomstige buur zonder stroom omdat er iets doorbrandt of de plomb om de vijf botten springt...

Tis niet dat die motor van 5kW continu 5kW zal nemen he. zal afhangen van hoe diep die moet afzuigen en hoeveel.
Als het 5kW monofasig is (lijkt mij vreemd) dan is dit idd een zekering van 25A. Maar ik vermoed eerder 3-fasig. (3x230V) dus hiermee ook opletten als je buur 3x400V heeft.

Laatst bewerkt:
De pomp is 5kW
Aansluiting is 230V

Dat betekent:

De stroom dat de motor van een pomp trekt is evenredig met het debiet dat die verpompt, maar als die zijn maximale debiet aan het verpompen is (wat meestal niet zo zal zijn) zal die 5kW trekken ja. Wordt die normaalgezien niet 3-fasig aangesloten?

En ge hebt u inderdaad de goede bemerking gemaakt. Die 2 maanden bemaling hebben me 1725kWh gekost, 35kWh per dag, een constante 1,5kW. Ofwel, zo'n 7€ per dag, of 450€ in totaal.

Het eerlijkste is dat daar een soort meting op zit, want dat gaat toch wel over wat geld. Mijn energiecontract is momenteel (dit kwartaal) 25c€/kwh. Als jij iets goedkopers gevonden hebt mag je me dat laten weten :).

Je zou beter een werfkast in orde brengen (in orde gebracht hebben). Kon toch perfect tijdens de behandeling van de bemalingsvergunning? Zo lang duurt de procedure voor aansluiten niet.
Aansluitend staat uw ruwbouwaannemer daar. Die wilt toch ook stroom hebben?

Laatst bewerkt:
Als je een omschakeling doet naar 3 fasig en je installatie is van voor 01/06/2020 valt deze onder de oude regels he... Ook mag je nog tot 31/12/2022 een verklaring opstellen dat je installatie onder de oudere regels valt. Utp valt nt onder de keuring. Ik heb al Pv installaties afgekeurd (waarbij je meestal wel lange stukken visueel kunt controleren) waarop gn cca markering (of beter bca / aca opstond ) maar bij stukken xvb mag je al blij zijn dat je "iets" kan aflezen op de kabel.
Ik pik even in op dit oude citaat.

Binnenkort komt een onderaanneming van Fluvius nieuwe digitale tellers plaatsen (opgelegd, niet zelf de datum gekozen).

Wil ook graag een verzwaring laten uitvoeren naar driefasen (aanvraag via site Fluvius), wat nadien een herkeuring vereist en blijkbaar eveneens een nieuwe teller die die driefasen kan verwerken.

Elektricien zal ook nog wat aanpassingen doen binnenshuis, onder andere alles verdelen over die drie fasen en nog wat andere werken, maar dat zal maar pas voor volgend jaar zijn (maar vereist ook herkeuring).

Hoe kan ik dit het beste allemaal combineren?
Is een herkeuring na de verzwaring van Fluvius onmiddellijk vereist of kan ik wachten tot de elektricien zijn werk gedaan heeft?

Hoe kan ik dit het beste allemaal combineren?
Is een herkeuring na de verzwaring van Fluvius onmiddellijk vereist of kan ik wachten tot de elektricien zijn werk gedaan heeft?
Volgens mij moet je binneninstallatie gekeurd zijn voordat fluvius iets komt veranderen. Lijkt me niet dat ze hiervoor de installatie van de digitale meter gaan uitstellen. Dat is gratis voor jou, maar de verzwaring kost sowieso geld. Zeker als je van monofase naar driefase gaat, dingen zoals de kabel naar straat moeten misschien ook vervangen worden (dat moet ook voorzien worden door jou normaal gezien).

In ons geval zijn van 3x 230 naar 3x 400 + N gegaan. Volgorde daar was:

Alles van elek af
Elektricien doet alle aanpassingen aan de installatie
Keurder alles komen keuren terwijl er niks van elektriciteit op installatie stond
Fluvius komt aansluiting aan de teller doen
Alles terug aan

We hebben van 08:00 's ochtends tot ergens 14:00 zonder elek gezeten. Hou er rekening mee dat als de keuring niet ok is, Fluvius er niet opnieuw elektriciteit op aansluit.

Volgens mij moet je binneninstallatie gekeurd zijn voordat fluvius iets komt veranderen.
De installatie momenteel is wel geldig gekeurd, maar vermits ik nog vrij veel aanpassingen ga laten doen, zal er sowieso herkeuring moeten plaatsvinden - los van eventuele omzetting naar drie fasen.

Zou een 2e kleine kast in garage willen hangen. Hier komen wasmachine op (nat circuit?) & 1 stopcontact circuit & 1 lichtkring.

Welke sectie gebruik ik best naar de hoofdkast? (15meter afstand) en moet deze achter een aparte zekering in hoofdkast? En in de 2e kast dan wss op een differentieel?

Wij hebben momenteel een zekeringskast hangen in het tuinhuis, hier zijn nog eens 2 stopcontacten en wat verlichting op aangesloten. Nu is dit tuinhuis redelijk rot en plan ik zelf de afbraak te doen de komende weken. In afwachting tot het nieuwe tuinhuis er staat, hoe bescherm/sluit ik de inkomende stroomkabel best af? Volledig demonteren zal wel lukken, maar gezien dat die open en bloot in de tuin gaat liggen, wat raden jullie hierbij aan?

Wij hebben momenteel een zekeringskast hangen in het tuinhuis, hier zijn nog eens 2 stopcontacten en wat verlichting op aangesloten. Nu is dit tuinhuis redelijk rot en plan ik zelf de afbraak te doen de komende weken. In afwachting tot het nieuwe tuinhuis er staat, hoe bescherm/sluit ik de inkomende stroomkabel best af? Volledig demonteren zal wel lukken, maar gezien dat die open en bloot in de tuin gaat liggen, wat raden jullie hierbij aan?
Automaat van de voedingskabel afzetten en uiteinde aftapen.

Zou een 2e kleine kast in garage willen hangen. Hier komen wasmachine op (nat circuit?) & 1 stopcontact circuit & 1 lichtkring.

Welke sectie gebruik ik best naar de hoofdkast? (15meter afstand) en moet deze achter een aparte zekering in hoofdkast? En in de 2e kast dan wss op een differentieel?
5G2,5 is prima (er van uit gaande dat je 3x380V+N hebt?).
In hoofdkast aparte automaat 20A en in nieuwe kast begin je met diff 30mA en zekeringen voor wasmachine, stopc + licht. Lichtkring mag gemengd zijn met stopcontact, wel 16A afzekeren en in 2,5 uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan