Uw aftakdozen vullen met een soort van siliconengel lijkt me het beste. Hebben we hier ook gedaan.Kortom, hoe begin ik hier best aan en kom ik tot een deftig resultaat zonder dat de zekering / diff bij het minste vocht springt?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Uw aftakdozen vullen met een soort van siliconengel lijkt me het beste. Hebben we hier ook gedaan.Kortom, hoe begin ik hier best aan en kom ik tot een deftig resultaat zonder dat de zekering / diff bij het minste vocht springt?
Ik ga de komende dagen/weken eens zien om onze tuinverlichting aan te kopen en te installeren.
Bedoeling is dat er enkele grondspots in/aan een padje naast de woning komen en dat er rond ons terras van die staande paaltjes ofzo komen. Ik was eerder van mening om verlichting te hangen aan de gevels (=eenvoudig) maar de madam en architect waren (misschien esthetisch terecht) geen fan.
Grootste "problemen" die ik momenteel zie zijn hoe ik die dingen correct waterdicht kan aansluiten en voeden. Uit de lijst van dingen die de madam schoon vindt kom ik volgende tegen:
- Sommige van die prutsen werken op 24V, andere op 500mA met externe LED driver die nog ergens in de grond (waterdicht) kwijt moet, nog andere zitten rechtstreeks op 230V. In principe vormt die 24V of 230V geen probleem om door te lussen maar hoe ik dat van die 500mA met LED drivers in de grond zou oplossen
- De meeste hebben slechts 1 wartel dus kan je niet eenvoudig verder door lussen. Dit wilt dus zeggen nog ergens een waterdichte (!) aftakdoos kwijt kunnen of elk lichtpunt zijn eigen kabel geven tot een aftakdoos binnen ...
Kortom, hoe begin ik hier best aan en kom ik tot een deftig resultaat zonder dat de zekering / diff bij het minste vocht springt?
De tuinaannemer had al meerdere wachtleidingen van 40 voorzien tot aan kelderdoorvoeren voor verschillende verlichtingszone's. Ik heb daar ondertussen al XVB door getrokken vanaf de domotica kast en aan de punten waar die boven komt verder door gelust. Zo ver zit ik dus al.
Als dat ding effectief 5kW trekt, is het ook maar eerlijk dat je dan bijlegt voor het capaciteitstarief (moesten die lieve buren een digitale teller hebben), want dat gaat sowieso hun piek de hoogte insturen...Excuses als ik idiote dingen zeg, maar elektriciteit zit ergens heel ver weg bij mij.
Er wordt een bronbemaling geplaatst bij onze nieuwbouw waarvoor ik graag elektriciteit zou pakken bij de buren (nog geen werfaansluiting aanwezig)
De pomp is 5kW
Aansluiting is 230V
Dat betekent:
+- 22 Ampère die hij trekt op de zekering?
En bijkomend, trekt die pomp continue 5kW dan? Ik ga eens moeten uitrekenen hoeveel ik de buren ga betalen aan stroom dan, maar aan 5kWh is dat €22 per dag (aan €0.18) ofwel grosso modo € 655 per maand. Dat lijkt me enorm te zijn of is dat gewoon zo?
Goed punt, het piektarief had ik geen rekening mee gehouden, dat klopt.Als dat ding effectief 5kW trekt, is het ook maar eerlijk dat je dan bijlegt voor het capaciteitstarief (moesten die lieve buren een digitale teller hebben), want dat gaat sowieso hun piek de hoogte insturen...
18 cent per kWh is ook aan de magere kant, CREG tarief is ergens in/rond de 30 cent, goedkope tarieven kan je vinden richting 25 centen afhankelijk van hoe en wat juist.
Het correctste (minus capaciteitstarief) is er een kWh meter tussenzetten. Voor zo'n vermogen ga je wel geen goedkoop stopcontactmetertje kunnen gebruiken...
| Energiekosten | Eenheidsprijs |
| Dagtarief | 14,48 c€/kWh |
| Nachttarief | 11,64 c€/kWh |
Komt ongeveer nog een 20 cent verdoken belastingen op.Voor mijn vast tarief zit ik op 18,4 c€/kWh dag en 11,16 c€/kWh, dus 30 cent is toch gigantisch?
Maar klopt voor de rest mijn berekening? Want dat zou betekenen dat die pomp €44 per dag elektriciteit trekt 
De stroom dat de motor van een pomp trekt is evenredig met het debiet dat die verpompt, maar als die zijn maximale debiet aan het verpompen is (wat meestal niet zo zal zijn) zal die 5kW trekken ja. Wordt die normaalgezien niet 3-fasig aangesloten?Excuses als ik idiote dingen zeg, maar elektriciteit zit ergens heel ver weg bij mij.
Er wordt een bronbemaling geplaatst bij onze nieuwbouw waarvoor ik graag elektriciteit zou pakken bij de buren (nog geen werfaansluiting aanwezig)
De pomp is 5kW
Aansluiting is 230V
Dat betekent:
+- 22 Ampère die hij trekt op de zekering?
En bijkomend, trekt die pomp continue 5kW dan? Ik ga eens moeten uitrekenen hoeveel ik de buren ga betalen aan stroom dan, maar aan 5kWh is dat €22 per dag (aan €0.18) ofwel grosso modo € 655 per maand. Dat lijkt me enorm te zijn of is dat gewoon zo?
.Ik pik even in op dit oude citaat.Als je een omschakeling doet naar 3 fasig en je installatie is van voor 01/06/2020 valt deze onder de oude regels he... Ook mag je nog tot 31/12/2022 een verklaring opstellen dat je installatie onder de oudere regels valt. Utp valt nt onder de keuring. Ik heb al Pv installaties afgekeurd (waarbij je meestal wel lange stukken visueel kunt controleren) waarop gn cca markering (of beter bca / aca opstond ) maar bij stukken xvb mag je al blij zijn dat je "iets" kan aflezen op de kabel.
Volgens mij moet je binneninstallatie gekeurd zijn voordat fluvius iets komt veranderen. Lijkt me niet dat ze hiervoor de installatie van de digitale meter gaan uitstellen. Dat is gratis voor jou, maar de verzwaring kost sowieso geld. Zeker als je van monofase naar driefase gaat, dingen zoals de kabel naar straat moeten misschien ook vervangen worden (dat moet ook voorzien worden door jou normaal gezien).Hoe kan ik dit het beste allemaal combineren?
Is een herkeuring na de verzwaring van Fluvius onmiddellijk vereist of kan ik wachten tot de elektricien zijn werk gedaan heeft?
De installatie momenteel is wel geldig gekeurd, maar vermits ik nog vrij veel aanpassingen ga laten doen, zal er sowieso herkeuring moeten plaatsvinden - los van eventuele omzetting naar drie fasen.Volgens mij moet je binneninstallatie gekeurd zijn voordat fluvius iets komt veranderen.
Automaat van de voedingskabel afzetten en uiteinde aftapen.Wij hebben momenteel een zekeringskast hangen in het tuinhuis, hier zijn nog eens 2 stopcontacten en wat verlichting op aangesloten. Nu is dit tuinhuis redelijk rot en plan ik zelf de afbraak te doen de komende weken. In afwachting tot het nieuwe tuinhuis er staat, hoe bescherm/sluit ik de inkomende stroomkabel best af? Volledig demonteren zal wel lukken, maar gezien dat die open en bloot in de tuin gaat liggen, wat raden jullie hierbij aan?
5G2,5 is prima (er van uit gaande dat je 3x380V+N hebt?).Zou een 2e kleine kast in garage willen hangen. Hier komen wasmachine op (nat circuit?) & 1 stopcontact circuit & 1 lichtkring.
Welke sectie gebruik ik best naar de hoofdkast? (15meter afstand) en moet deze achter een aparte zekering in hoofdkast? En in de 2e kast dan wss op een differentieel?