Elektriciteitstopic

in theorie moet het lukken, ik heb nog 4 aders vrij op het gelijksvloers, net even gechecked.
Je gaat de bedrading in alle knoppen moeten aanpassen waar je de led's wil zien oplichten.

Niko drukknoppen 4-voudig zijn altijd 24V, dus die spanning zal wel aanwezig zijn. Hiervan vertrekkende ga ik ervan uit dat de teleruptors een stuurspanning hebben van 24V(dc) en dat de vermogenkring 230Vac is. Hetgeen wat nu waarschijnlijk niet aanwezig zal zijn, zijn extra schakelcontacten om het ledje te doen branden. (tenzij uw teleruptors dubbelpolig zijn).
Afhankelijk van welk type teleruptor je hebt kan je hier wel een hulpcontact tegenbouwen om een 'vrij' contact te krijgen.

zie afbeelding

Schermafbeelding-2021-11-29-093239.jpg

Kan je ook niet een van de 24V aders langs de teleruptor (ofwel de terugmelding ofwel langs een tweede gewone teleruptor met dan voedingsspanning 24V geschakeld met dezelfde knoppen) leiden om zo de LED te laten branden?

Iemand enig idee hoe je de dikte van je electriciteitskabels kan te weten komen ? Kabels zitten los maar het koper is niet zichtbaar

Iemand enig idee hoe je de dikte van je electriciteitskabels kan te weten komen ? Kabels zitten los maar het koper is niet zichtbaar
Even voor de duidelijkheid, ook voor andere lezers/gebruikers.
Een ader is een losse VOB(st) draad, deze wordt gebruikt is een elektrisch bord, of deze zitten in een buis of flex. (ader = draad)
Een kabel bevat 2 of meerdere aders/draden.

De sectie van de aders staat normaal op de kabel. Soms zeer slecht leesbaar.
Ook op losse aders staat normaal de sectie vermeld. Dit is nog slechter leesbaar. Een lampje voor een andere instralingshoek van licht kan hierbij helpen.

Voor VOBs(t) (soepele) draad kan je eindaderhulzen passen om te zien welke sectie het zou kunnen zijn.
Voor VOB of XVB (XGB en andere) is dit moeilijker. Spanningsloos kan een schuifmaat uitkomst bieden om de oppervlakte te berekenen.

Even voor de duidelijkheid, ook voor andere lezers/gebruikers.
Een ader is een losse VOB(st) draad, deze wordt gebruikt is een elektrisch bord, of deze zitten in een buis of flex. (ader = draad)
Een kabel bevat 2 of meerdere aders/draden.

De sectie van de aders staat normaal op de kabel. Soms zeer slecht leesbaar.
Ook op losse aders staat normaal de sectie vermeld. Dit is nog slechter leesbaar. Een lampje voor een andere instralingshoek van licht kan hierbij helpen.

Voor VOBs(t) (soepele) draad kan je eindaderhulzen passen om te zien welke sectie het zou kunnen zijn.
Voor VOB of XVB (XGB en andere) is dit moeilijker. Spanningsloos kan een schuifmaat uitkomst bieden om de oppervlakte te berekenen.
Thx voor de info, het was de aders die ik bedoelde voor een VOB.

Je gaat de bedrading in alle knoppen moeten aanpassen waar je de led's wil zien oplichten.

Niko drukknoppen 4-voudig zijn altijd 24V, dus die spanning zal wel aanwezig zijn. Hiervan vertrekkende ga ik ervan uit dat de teleruptors een stuurspanning hebben van 24V(dc) en dat de vermogenkring 230Vac is. Hetgeen wat nu waarschijnlijk niet aanwezig zal zijn, zijn extra schakelcontacten om het ledje te doen branden. (tenzij uw teleruptors dubbelpolig zijn).
Afhankelijk van welk type teleruptor je hebt kan je hier wel een hulpcontact tegenbouwen om een 'vrij' contact te krijgen.

zie afbeelding

Schermafbeelding-2021-11-29-093239.jpg

Kan zijn dat ik je schema verkeerd begrijp maar bij Eltako's bijvoorbeeld zie ik op het installatieschema geen toelating om binnen dezelfde behuizing op verschillende contacten te wisselen tussen 230VAC en 24VDC.

@C43 ik vond je opmerking over het optellen van secties interessant. Wiskundig is zonmaar ik had begrepen dat elektrisch die balancering geen eenvoudige rekensom is. Klopt dat?

@Tomski het toeval wil dat ik vandaag een paar werkjes aan het uitvoeren ben met die knoppen.

Misschien interessant voor jou; zorg zeker dat je voldoende aderlengte uit het potje laat komen bij installatie. Die schroefterminals staan op een hoek en zijn vervelend om goed vast te schroeven als je niet voldoende ruimte hebt. Kleine schroevendraaier (bijvoorbeeld deze groene WAGO) helpt ook echt

IMG-20211129-133806.jpg

Kan zijn dat ik je schema verkeerd begrijp maar bij Eltako's bijvoorbeeld zie ik op het installatieschema geen toelating om binnen dezelfde behuizing op verschillende contacten te wisselen tussen 230VAC en 24VDC.
Ik weet niet als het Eltako's zijn...
Volgens Eltako heeft een teleruptor een potentiaal vrij contact tot 16A zonder spanningsaanduiding. Er staat ook nergens een verbod, dus waarom geen 2 spanningen door verschillende contacten?
Als het een 'los' hulpcontact is wat je achteraf er tegenaan klikt, is het dan nog 1 component? Ik zie het probleem niet?

Ik weet niet als het Eltako's zijn...
Volgens Eltako heeft een teleruptor een potentiaal vrij contact tot 16A zonder spanningsaanduiding. Er staat ook nergens een verbod, dus waarom geen 2 spanningen door verschillende contacten?

Ik weet niet of het intern een verschil maakt. Het installatieschema zelf laat drie fasen binnen de behuizing toe dus als 400VAC oké is zal gelijkspanning wel geen probleem vormen.

Hier is alles strikt gescheiden in ieder geval.

@C43 ik vond je opmerking over het optellen van secties interessant. Wiskundig is zonmaar ik had begrepen dat elektrisch die balancering geen eenvoudige rekensom is. Klopt dat?
Ik zou niet inzien waar je bij twee potentiaal vrije contacten niet zou mogen wisselen van spanning. Zie ik niet waar je dit van opmaakt.

Begin volgend jaar verhuis ik naar een nieuwe woning en ga ik kijken voor een elektrische wagen.
Vandaag naar fluvius gebeld en de woning kan aangsloten worden op 380v.

De laadpaal die ik van het werk moeten gebruiken: Alfen Eve Single Pro

In de brochure lees ik enkel over 400v. Is dat een probleem met 380v?
Of zorgt die 10% er voor dat het ook op 380v moet werken?

Begin volgend jaar verhuis ik naar een nieuwe woning en ga ik kijken voor een elektrische wagen.
Vandaag naar fluvius gebeld en de woning kan aangsloten worden op 380v.

De laadpaal die ik van het werk moeten gebruiken: Alfen Eve Single Pro

In de brochure lees ik enkel over 400v. Is dat een probleem met 380v?
Zorgt die 10% er voor dat het ook op 380v moet werken?
380V is tegenwoordig 400V.

380V & 400V zijn in wezen hetzelfde tegenwoordig. maar de oudere stempel gaat 380 V gebruiken, terwijl het tegenwoordig 400V is.

net zoals je vroeger 220V had, en nu eerder zelfs 240 ipv 230V.

Wat is de correcte manier volgens AREI om enkele drukknoprelais op dezelfde voedingsspanning te steken?
1 zekering 16A & wil daar 8 relais mee voeden. Ik dacht dat ik geen 2 draden in zelfde relais mocht steken , of geldt dat enkel voor zekeringen?

Wat is de correcte manier volgens AREI om enkele drukknoprelais op dezelfde voedingsspanning te steken?
1 zekering 16A & wil daar 8 relais mee voeden. Ik dacht dat ik geen 2 draden in zelfde relais mocht steken , of geldt dat enkel voor zekeringen?

Brugjes maken? Is hier zonder probleem gekeurd geweest. Die Eltako's zijn ook precies erop voorzien dat je proper twee VOB draden van 1.5 samen erin kan steken.

Terug
Bovenaan