Elektriciteitstopic

Ja, de verlichting van de badkamer zit er ook op. De led drivers gecontroleerd op zolder.

Op die 1 keer na is het nog nog nooit gebeurd. Heb al gedacht om de spa en tuin op aparte differentielen te plaatsen. Dat zou het ook makkelijker maken welke eruit gaat. Ik zag er alleen tegenop omdat de zekeringskast vol zit en een extra moest plaatsen.

Tijd om actie te ondernemen maar.
Er bestaat ook iets als een dsi+automaat gecombineerd,een diffirentieelautomaat dus. Is ook maar 2modules dus 1 op 1 te vervangen met de automaat. Kost rond de 100€.

Wij hebben een woning gekocht waar er een ruimte is die we willen ombouwen naar een sauna. Daarvoor hebben we gelukkig geen driefasen nodig, maar kunnen we bij eenfase blijven.

De installateur wil wel een 5G6mm² kabel ipv de 3G2,5m² die er nu ligt. Weet er iemand of deze kabel gemakkelijk te vervangen is, of indien dat toch risico's oplevert? (mod: aangepast: is een 3G2,5mm² ipv een 5G2,5mm² die er nu ligt)

Verder zou die sauna 6kW verbruiken en zie ik dat de woning zelf 40A heeft. De intensiteit van een woning is dan blijkbaar 9,2kVA en zou er dus nog samen met de sauna (op maximaal verbruik) 3,2kW voor andere toestellen gebruikt kunnen worden.

Is dat voldoende of zal dat wat mager zijn? Rekening houdende dat de verlichting ok is, er geen verwarming op electriciteit is, maar wel gekookt kan worden op electriciteit + we een 4-tal laadpunten voor electrische fietsen zouden voorzien.

Indien te mager, is dat gemakkelijk op te lossen door de zekeringskast driefasig te maken (blijkbaar heb je dan15 kVA?), maar de rest van onze elektrische installatie onaangeroerd te laten? Of is dit te simpel geredeneerd?

Laatst bewerkt:
Wij hebben een woning gekocht waar er een ruimte is die we willen ombouwen naar een sauna. Daarvoor hebben we gelukkig geen driefasen nodig, maar kunnen we bij eenfase blijven.

De installateur wil wel een 5G6mm² kabel ipv de 5G2,5m² die er nu ligt. Weet er iemand of deze kabel gemakkelijk te vervangen is, of indien dat toch risico's oplevert?

Verder zou die sauna 6kW verbruiken en zie ik dat de woning zelf 40A heeft. De intensiteit van een woning is dan blijkbaar 9,2kVA en zou er dus nog samen met de sauna (op maximaal verbruik) 3,2kW voor andere toestellen gebruikt kunnen worden.

Is dat voldoende of zal dat wat mager zijn? Rekening houdende dat de verlichting ok is, er geen verwarming op electriciteit is, maar wel gekookt kan worden op electriciteit + we een 4-tal laadpunten voor electrische fietsen zouden voorzien.

Indien te mager, is dat gemakkelijk op te lossen door de zekeringskast driefasig te maken (blijkbaar heb je dan15 kVA?), maar de rest van onze elektrische installatie onaangeroerd te laten? Of is dit te simpel geredeneerd?
Waarom 5G als het monofase is? dan moet 3G6 volstaan normaal.

5G6 is een heel stuk zwaarder en stugger dan 5G2,5 dus die kabel vervangen zal echt geen leuk werkje worden. Hangt natuurlijk een beetje af van hoe de originele kabel nu ligt en hoe het traject loopt.
Hier 5G6 gelegd door het huis: van meterkast omhoog, zolder over (achter spanten), terug naar beneden en twee dagen aan kwijt geweest en serieus gezweet :)

3200W (14A) over is redelijk ok voor al de rest van je verbruikers. Kookplaat, oven en sauna samen zal wel niet lukken.
In plaats van overschakelen naar 3-fase kan je ook gewoon verzwaren (dus zwaardere hoofdzekering van 50A of 63A in plaats) wat een relatief kleine aanpassing is (meestal enkel de kabel tussen je hoofdzekering en zekeringkast moet dan vervangen worden). Prijs hiervan is ±€250 bij Fluvius + kosten voor die kabel naar de hoofdzekering.

Waarom 5G als het monofase is? dan moet 3G6 volstaan normaal.
de 5G6 wordt geprefereerd door de sauna-fabrikant ipv 3G6. Hij zei dat expliciet, maar geen idee waarom. Ze waren we bezig over dat er mss bij ons een 5G6 zou liggen, en dat dat beter is voor drijfkracht in de toekomst.

(zie nu wel dat ik een typo gemaakt heb, nu ligt er maar 3G2,5mm², geen 5G2,5mm²)

de 5G6 wordt geprefereerd door de sauna-fabrikant ipv 3G6. Hij zei dat expliciet, maar geen idee waarom. Ze waren we bezig over dat er mss bij ons een 5G6 zou liggen, en dat dat beter is voor drijfkracht in de toekomst.

(zie nu wel dat ik een typo gemaakt heb, nu ligt er maar 3G2,5mm², geen 5G2,5mm²)
Als je toch maar een monofasige aansluiting hebt is er niet echt een meerwaarde dat je een 5g6 legt ipv 3G6. Moest je later willen overschakelen naar 3x400+N eventueel nog wel. 3g6 is mono 40A x 230 v = 9.2kW. Met een 5G6 kun je eventueel uw lijn/neutre draden dubbel leggen en zo tellen de secties op,maar uw aardig blijft enkelvoudig dys is die niet Ok van sectie.
Keukenbouwers / sauna / zwembad / poolhouse / loosgieters / elek rolluik / screen plaatsers altijd met een korreltje zout nemen,want hun kennis ivm regelmentering is vaak beperkt. Ik kan ook een biefstuk bakken maar ik werk daardoor nog altijd niet in het hof van cleve.

Het maakt niet uit hoe die 3G2,5 ligt. Vervangen door een 5G6 gaat sowieso niet. Of die nu in buis of in flex ligt, dat gaat niet.
VOB 3G2,5 ligt in flex van 16, VOB5G6 ligt in flex van 25.
Gewoon een nieuwe kabel voorzien. 3G6 of 5G6 dat is afhankelijk wat je van plan bent.

Let er wel op dat als je gaat verzwaren of veranderen naar 3-fase + N, dat je een geldig keuringsverslag moet kunnen voorleggen.

Het maakt niet uit hoe die 3G2,5 ligt. Vervangen door een 5G6 gaat sowieso niet. Of die nu in buis of in flex ligt, dat gaat niet.
VOB 3G2,5 ligt in flex van 16, VOB5G6 ligt in flex van 25.
Dit snap ik even niet. Je bedoelt gewoon dat normaal zo'n VOB 3G2,5 gelegd wordt in een flexibele buis van 16mm en daar geen 5G6 door kan, maar wel een 3G6?
Gewoon een nieuwe kabel voorzien. 3G6 of 5G6 dat is afhankelijk wat je van plan bent.
Gewoon sauna monofase daar. Dus 3G6 is dan ok?
Let er wel op dat als je gaat verzwaren of veranderen naar 3-fase + N, dat je een geldig keuringsverslag moet kunnen voorleggen.
Dat gaan we sowieso doen, om geen problemen te hebben qua erkenning woning. Als je het verhuurt, moet het veilig zijn zonder discussie. Alle werken gaan dus door een elektricien gebeuren, daar kom ik zelf niet aan :)

Dit snap ik even niet. Je bedoelt gewoon dat normaal zo'n VOB 3G2,5 gelegd wordt in een flexibele buis van 16mm en daar geen 5G6 door kan, maar wel een 3G6?

Gewoon sauna monofase daar. Dus 3G6 is dan ok?

Dat gaan we sowieso doen, om geen problemen te hebben qua erkenning woning. Als je het verhuurt, moet het veilig zijn zonder discussie. Alle werken gaan dus door een elektricien gebeuren, daar kom ik zelf niet aan :)
Inderdaad, flexibele buis van 16mm. Daar past zeker geen 5G6 in, en ook geen 3G6.
Het zal misschien wel 'passen' maar vermoedelijk ligt de flexibele buis niet recht-op-recht en ook niet zonder bochten?
De bochten in zo'n tracé vormen het probleem.

Als je toch monofase binnenkrijgt is het zinloos dat de fabrikant een 5G6 vraagt lijkt me.

Prijs hiervan is ±€250 bij Fluvius + kosten voor die kabel naar de hoofdzekering.
Als je de kabel vervangt en dus ze terug moeten lassen op de straatkabel kost het je ook terug de gewone aansluitkosten dacht ik.
Dus iets van 450 euro excl BTW erbij rekenen.

Inderdaad, flexibele buis van 16mm. Daar past zeker geen 5G6 in, en ook geen 3G6.

Als je toch monofase binnenkrijgt is het zinloos dat de fabrikant een 5G6 vraagt lijkt me.
Oei, betekent dus wss kapwerk om die 3G6 tot daar te krijgen? (in opbouw gaan we dat echt niet doen, dat zou er niet uit zien)

Als je de kabel vervangt en dus ze terug moeten lassen op de straatkabel kost het je ook terug de gewone aansluitkosten dacht ik.
Dus iets van 450 euro excl BTW erbij rekenen.
Bij ons was de kabel tussen hoofdzekering en de straat meer dan zwaar genoeg (16mm2 dacht ik) dus daar moesten geen aanpassingen gebeuren.
Binnen tussen de hoofdzekering en de meterkast (eerste diff.) zat er al 10mm2 dus dit moest ook niet aangepast worden en dus ook geen nood aan herkeuring.
Dus enkel interventie van Fluvius voor het vervangen van de hoofdzekering was ±€250 incl. BTW (crimineel eigenlijk voor nog geen 5 min werk en een automaat waarbij ze de oude meenemen).

Je kan eerst proberen natuurlijk maar ik durf bijna met zekerheid zeggen dat het kapwerk zal worden.
Idem :)

En kan je als eigenaar eigenlijk een kabel (langs je gevel aan straat) leggen? Zowel sauna als zekeringskast liggen aan straat en de woning heeft al enkele kabels aan de muur (distributie). Vind niet terug dat het niet mag, maar ook niet dat het wel mag ...

ik heb een lichtschakeling thuis met teleruptors en niko drukknoppen.

Nu zou ik sommige van de 4punts willen vervangen door de versie met een ledje in dat je ziet welke kring aan het branden is (allez, welke knop er bij hoort, ik woon hier nu 11 jaar en ken mijn knoppen nog niet :laugh: )

qbus-schakelaar-niko-antraciet-swc04-122.jpg

Nu kan ik vanop meerdere plekken de verschillende kringen bedienen. Stel nu dat ik aan de inkomhal (waar ik ook keuken en living kan bedienen naast de eetplaats) een knop induw bv voor de keuken, gaat de knop in de living die aan die kring hangt dan ook mee oplichten zodat ik op de knop in de living kan zien dat de keuken actief is en dus ook direct zie welke ik moet induwen om het licht uit te doen?

Nu kan ik vanop meerdere plekken de verschillende kringen bedienen. Stel nu dat ik aan de inkomhal (waar ik ook keuken en living kan bedienen naast de eetplaats) een knop induw bv voor de keuken, gaat de knop in de living die aan die kring hangt dan ook mee oplichten zodat ik op de knop in de living kan zien dat de keuken actief is en dus ook direct zie welke ik moet induwen om het licht uit te doen?
Hangt er van af hoeveel aders er nu toekomen in je huidige drukknoppen.
situatie nu minimaal
  1. Voedingsspanning
  2. Drukknop 1
  3. Drukknop 2
  4. Drukknop 3
  5. Drukknop 4
  6. Aarding
Situatie gewenst minimaal
  1. Voedingsspanning
  2. Drukknop 1
  3. Retour drukknop 1 (voor je led te laten branden)
  4. Drukknop 2
  5. Retour 2
  6. Drukknop 3
  7. Retour 3
  8. Drukknop 4
  9. Retour 4
  10. Aarding

Als je het aantal kabels achter je drukknop hebt kan je ze afhankelijk van de teleruptor wel aansluiten voor een retour te krijgen.

Er komen er 12 in toe, maar er zijn wel meerdere kringen beneden. Weet niet of ik voor elke kring ook nog een retour kan voorzien.

Er komen er 12 in toe, maar er zijn wel meerdere kringen beneden. Weet niet of ik voor elke kring ook nog een retour kan voorzien.

Je was goed wakker.
Was nog snel het schema even aan het uploaden.

Afhankelijk van je stuurspanning en led spanning kan je op het rechtse schema C1 = C2 maken en zo op 10 aders uitkomen.

Komt uit de technische fiche PM170-40050.pdf vind je op niko.be

Terug
Bovenaan