Elektriciteitstopic

Hmm, ik moet binnen 2 weken al men sleuven en potjes slijpen en kappen.

Maar de doosjes voor in de muur zijn vierkant, dus moet je toch veel pleister in de ronde opening smeren?

(Tips zijn welkom, want ik ben gewoon van plan met een slijpschijfje te werk te gaan 😂)

Maar de doosjes voor in de muur zijn vierkant, dus moet je toch veel pleister in de ronde opening smeren?

(Tips zijn welkom, want ik ben gewoon van plan met een slijpschijfje te werk te gaan 😂)
Huur even al het gerief of koop het (zoals die stofzuiger met zakken zou ik kopen)

Hier ook gewoon met een klein slijpschijfje gedaan hoor. Het is nu niet dat snelbouw zo hard is dat je zo'n grote slijpschijf moet bezigen. We hebben met 2 man 1 dag geslepen (elektricien had vooraf alles wel afgetekend). En dan nog een dag werk met 2 om alles verder uit te kappen en puin te ruimen.

We hadden wel zo'n stofpak aan (+ masker/bril). We moesten regelmatig wel eens stoppen om het stof te laten zakken zodat we terug iets zagen 😎

Ik denk dat het verschil kwa pleister wel meevalt met vierkant en slijpschijf. Ik was veel bruter met de slijpschijf dus had veel meer daar op te vullen.

Even wat opgezocht en Helia verkoopt zelf een dozenboor (maar duur) van 102 mm voor vierkante doosjes.

Op mijn makita boor ging die bosh die ik hier poste zeer goed door snelbouw. Ik zou meteen dezelfde kopen. Beton steen lukte niet. Wel goed om te weten dat 105 dus te groot was. Ik vermoede het al.

Huur even al het gerief of koop het (zoals die stofzuiger met zakken zou ik kopen)

Bouwstofzuiger met zakken staat al klaar 😄

Hier ook gewoon met een klein slijpschijfje gedaan hoor. Het is nu niet dat snelbouw zo hard is dat je zo'n grote slijpschijf moet bezigen. We hebben met 2 man 1 dag geslepen (elektricien had vooraf alles wel afgetekend). En dan nog een dag werk met 2 om alles verder uit te kappen en puin te ruimen.

We hadden wel zo'n stofpak aan (+ masker/bril). We moesten regelmatig wel eens stoppen om het stof te laten zakken zodat we terug iets zagen 😎
We gaan met 4 zijn.
Mijn idee was 2 man slijpen, 2 man kappen.

Vanaf dat gedaan is met 3 kabels beginnen leggen en de 4de kan opruimen 😂

Of die gaat om de bakken bier ….

Als ge zo meerschijvig (dus meer dan 1 slijpschijf naast elkaar ) toestel gebruikt gaat dat kappen ook goed vooruit hoor . ;)

Makkelijkste vond ik eerst de potjes vastzetten met gips (niet te lopend maken) gewoon een royale kwak op doen zodat het niet terug wegzakt.
Wanneer dat uitgehard is uw kabels steken en uw resterende holte opvullen met mortel.
Kost niks en gaat nog vrij snel, enkel niet onderschatten hoeveel mortel ge nodig zult hebben, ge verschiet daar echt van.

Welke zuiger heb je, gewoon ne Karcher ofzo?
Ik heb een Karcher WD 5 S V-25/5/22 gekocht. Cava van prijs en wel content van. Als je de zak er uit haalt kan die ook vloeistof opzuigen (al eens toegepast met water in m'n kelder).
Ik heb er een set reservezakken bijgekocht maar ge kunt daar wat cheap in zijn door een volle zak in de vuilbak leeg te schudden en te hergebruiken.

Makkelijkste vond ik eerst de potjes vastzetten met gips (niet te lopend maken) gewoon een royale kwak op doen zodat het niet terug wegzakt.
Wanneer dat uitgehard is uw kabels steken en uw resterende holte opvullen met mortel.
Kost niks en gaat nog vrij snel, enkel niet onderschatten hoeveel mortel ge nodig zult hebben, ge verschiet daar echt van.

Idd de sleuven nadien met mortel
De potjes met knauf, had op bouwinfo gelezen wat je er best voor gebruikte

Welke zuiger heb je, gewoon ne Karcher ofzo?
Een van lidl geloof ik

Ik ga volgende week beginnen slijpen en kappen. Nu nog last minute aan het twjjfelen over schakelaars. Heb op verschillende punt een afdekplaat met 4 drukknoppen. Neem je dan een 4 voudige drukknop op een enkel plaatje of 2 x 2 halve drukknoppen.

Ook over het soort verlichting in de nachthal nog niet helemaal uit. Led strip als oriëntatieverlichting of klassiekere apart leds in de muur.

Ik ga volgende week beginnen slijpen en kappen. Nu nog last minute aan het twjjfelen over schakelaars. Heb op verschillende punt een afdekplaat met 4 drukknoppen. Neem je dan een 4 voudige drukknop op een enkel plaatje of 2 x 2 halve drukknoppen.

Ook over het soort verlichting in de nachthal nog niet helemaal uit. Led strip als oriëntatieverlichting of klassiekere apart leds in de muur.
Wij kennen onszelf goed na zoveel jaar in huurwoningen gewoond te hebben. Drukknoppen met 4 knoppen (laat staan 6) hebben we vermeden waar we konden omdat we daar toch constant op de verkeerde knoppen duwen. Voor sommige mensen is dat geen probleem, maar bij ons was het steevast een lichtenshow voor de buren 's avonds tegen dat we alle juiste lichten uit kregen :p

Hier gewoon met een slijpschijf vierkanten uitgeslepen. Je snedes gaan dan wel telkens enkele cm voorbij de vierkanten zelf (maw je creert een # vorm), maar voor alles dat geen zichtwerk is is dat uiteindelijk geen enkel probleem. Wij hadden een kartonnen mal gemaakt voor gaten van 1 pot, 2 potten, 3 potten, etc. Telkens de grootte van de potten met nog een cm extra. Dan konden we met krijt rond de mal altijd het perfecte gat aftekenen.

We hadden toegang tot een sleuvenfrees die twee parallele groeven maakte, maar ik vond dat ding zo lomp werken dat ik veel sneller werkte met een enkele slijpschijf. Uiteindelijk moesten we toch nog het tussengedeelte uitkappen, dus ook die tijd was niet gewonnen.

Voor de €700 dat al mijn slijpwerken gekost hebben was dat toch het eerste dat ik graag uitbesteedde :biglaugh:

De gemiddelde bouw heb je op 1 dag geslepen, gekapt en opgekuist (met 2 man).
Is allemaal zo moeilijk niet, en al zeker als je met centrale sturing werkt. Maar ja wie steekt de dag van vandaag nu nog klassieke schakelingen in een nieuwbouw. Renovatie kan ik nog begrijpen omdat je dikwijls moet aanpassen aan een bestaande situatie.

Zo'n dozenboor is een pak gemakkelijker en sneller dan potten slijpen.
Gewoon eerst overal de potten uitboren en dan de sleuven slijpen. Liefst nog met een dubbele molen, gaat als een speer hoor.

Om de potten vast te zetten een goede kwak knauf in de opening, wat knauf op de pot en plakken maar. Zorgen dat die niet te zacht is anders kan je je pot niet waterpas zetten.
Uiteraard ook niet te veel knauf in 1 keer aanmaken maar dat spreekt voor zich.

Achteraf als alle flexen steken sleuven dichtsmeren met een goede kwak mortel en klaar is kees.

Iemand ervaring met een smart plug met verbruiksmonitoring voor het laden van een hybride wagen?
Ik vind er precies niet echt een geschikte die "langdurig" zware belasting aankan.

Iemand ervaring met een smart plug met verbruiksmonitoring voor het laden van een hybride wagen?
Ik vind er precies niet echt een geschikte die "langdurig" zware belasting aankan.
voor zware belastingen, beter met stroomklemmen werken.
bv: https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-em-120a/shelly-em-2x-50a
of om achterin een gewone stekker te steken: https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-pm-mini-gen-3
deze kunnen wel niks onderbreken.
indien wel onderbreking nodig: https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-plug

Terug
Bovenaan