Elektrische voertuigen: verhoogd risico op ongevallen met zwakke weggebruikers?

Het is niet omdat er veel Belgische kutchauffeurs zijn (dat is zéker zo) dat ik na 35 jaar in Genk te vertoeven mijn vinger niet eens mag wijzen naar andere nationaliteiten.

En maak er nu zeker geen links/rechts of weet ik veel welk betoog van, want ik ben de meest centum-minded persoon die je ooit zal tegenkomen.

Kom hier eens een weekje rondkarren en je ziet het probleem zelf ook hoor. Schrijnend is het.
Ik denk nu persoonlijk niet dat dat aan het rijbewijs ligt. Want de meeste van die gevallen zullen gewoon hun rijbewijs in België gehaald hebben...
Maar, dat doet allemaal niet ter zake als het over verschil aantal ongevallen met EV's tov ICE's gaat natuurlijk. Daarvoor moet je naar verschillen tussen dat soort type auto's gaan kijken. En er zijn er 2 die ik kan bedenken
1) Ze zijn stil(ler)
2) Ze hebben vaker auto-pilot dingen aan boord.

En aangezien die auto-pilot dingen beter zijn in het detecteren van fietsers etc, vermoed ik dat het wel degelijk het eerste is dat de oorzaak van de ongevallen is. En ik vind het echt een vorm van victim blaming om dan te zeggen "dan moeten de automobilisten maar extra opletten met hun stille auto!"

Ik hoor het argument van stiller frequent, maar ik ervaar dat zelf totaal niet zo...

Ik woon in een zone 30 waar de meerderheid zich wel ongeveer aan die snelheid houdt, naar mijn idee maakt een EV even veel geluid als een ICE zolang die laatste in een gepaste versnelling rijdt.

Het geluid dat primeert is toch het rolgeluid van de banden? Ik ben als wandelaar/fietser letterlijk nog nooit geschrokken van een EV die 'plots' opduikt.

Een voetganger of fietser met oortjes/koptelefoon op (en dat zijn er een pak) kan evengoed door een ICE met sportuitlaat omver gereden worden.

Ik hoor het argument van stiller frequent, maar ik ervaar dat zelf totaal niet zo...

Ik woon in een zone 30 waar de meerderheid zich wel ongeveer aan die snelheid houdt, naar mijn idee maakt een EV even veel geluid als een ICE zolang die laatste in een gepaste versnelling rijdt.

Het geluid dat primeert is toch het rolgeluid van de banden? Ik ben als wandelaar/fietser letterlijk nog nooit geschrokken van een EV die 'plots' opduikt.
Op stabiele snelheid zal het verschil in geluid klein zijn inderdaad. Maar ik vermoed dat het geluid van EV's makkelijker wordt weggefilterd door oortjes/koptelefoons.

Je zou eens moeten weten hoe vaak ik al in het ziekenhuis zou gelegen hebben moest ik als fietser overal mijn voorrang nemen. Automobilisten merken mij enorm vaak niet op als ze afslaan over een fietspad of voorrang moeten verlenen. Volgens mij houden die statistieken stand zelfs als je alle verkeerssituaties uitfiltert waar de fietser in fout is.

Ik dacht alleen wel dat quasi alle elektrische voertuigen al artificieel geluid maakten aan lage snelheden.

En ik wil ook het gevaar van blinde fietsers en voetgangers niet minimaliseren. Ik rij zelf met een speedpedelec in de stad en het aantal mensen dat gewoon de straat oversteekt zonder te kijken is schrijnend.

De laatste generaties EVs maken verplicht een artificieel geluid onder de 30 km/u; de generaties ervoor (incl. veel hybrides uit die generatie) niet.

Maar zelf vaak genoeg gehad dat voetgangers ergens liepen waar het totaal niet de bedoeling was en mij ook met een diesel niet hoorden afkomen. Of met een EV met dat verplicht geluid - bonuspunten als die wandelaar zelf een EV chauffeur blijkt te zijn.

Dat is nu eens het enige dat ik mis aan een ICE en handbak, daarmee kon je wat extra geluid maken wat ik nog altijd minder agressief vind klinken dan claxonneren.

Kleine anekdote hierover:
Eergisteren heb ik met mijn vrij nieuwe hybride wagen bijna een hond omver gereden. Deze hond was losgelaten door een oudere dame en liep speels de straat op vanachter een haag, waar ik dus kwam aangereden tegen 45km/h. Die hond had mij duidelijk niet horen aankomen, want die schrok even erg als ik. Ik reed op dat moment elektrisch.
In de twintig jaar daarvoor reed ik met een diesel en is zoiets mij nooit overkomen. Het kan toeval zijn, maar ik denk dat onze huisdieren ook nog moeten wennen aan de stillere elektrische wagens :)

Dat is nu eens het enige dat ik mis aan een ICE en handbak, daarmee kon je wat extra geluid maken wat ik nog altijd minder agressief vind klinken dan claxonneren.
Grappig, ik heb iets gelijkaardigs op mijn speedpedelec; die heeft een claxon en ik denk er serieus over na om daar ook een bel op te installeren omdat die minder 'agressief' klinkt. Goed idee? Of is dat een dom symptoom van een maatschappij waar we tot het absurde toe conflictvermijdend proberen te zijn? (Anderzijds heeft het ook een praktisch voordeel: fietsers die achter zich op een fietspad een claxon horen, voelen zich niet echt aangesproken omdat ze denken dat die claxon toch met de chauffeurs op de naastliggende baan te maken heeft.)

Grappig, ik heb iets gelijkaardigs op mijn speedpedelec; die heeft een claxon en ik denk er serieus over na om daar ook een bel op te installeren omdat die minder 'agressief' klinkt. Goed idee? Of is dat een dom symptoom van een maatschappij waar we tot het absurde toe conflictvermijdend proberen te zijn? (Anderzijds heeft het ook een praktisch voordeel: fietsers die achter zich op een fietspad een claxon horen, voelen zich niet echt aangesproken omdat ze denken dat die claxon toch met de chauffeurs op de naastliggende baan te maken heeft.)
Een claxon waar zou uitkomen : aan de kant gij se kieken, aan de kant heb ik gezegd !!! VERDOMME aan de kaaaaaantttttttt kieken.

Zou wel tof zijn ;p.
Met als 2de toontje als je voorbij bent, bedankt om aan de kant te gaan voor deze zware lading, dank u wel.

Je zou eens moeten weten hoe vaak ik al in het ziekenhuis zou gelegen hebben moest ik als fietser overal mijn voorrang nemen. Automobilisten merken mij enorm vaak niet op als ze afslaan over een fietspad of voorrang moeten verlenen. Volgens mij houden die statistieken stand zelfs als je alle verkeerssituaties uitfiltert waar de fietser in fout is.

Ik dacht alleen wel dat quasi alle elektrische voertuigen al artificieel geluid maakten aan lage snelheden.

En ik wil ook het gevaar van blinde fietsers en voetgangers niet minimaliseren. Ik rij zelf met een speedpedelec in de stad en het aantal mensen dat gewoon de straat oversteekt zonder te kijken is schrijnend.
Hoe vaak een auto mij inhaalt, en 2 seconden daarna rechts afsluit zonder te kijken.... Daar waar ik fiets.... Minstens één keer per week. Ongelooflijk.

Bel = goed idee

Mensen op het fietspad begrijpen die claxon ook niet en negeren die eerst. Als je dan nog eens claxonneert hebben ze door dat het voor hun is en verschrikken ze hun een ongeluk. Ook al rij je er nog 15 meter acher, en heb je al afgeremd tot hun snelheid.

Terug
Bovenaan