Autonieuws

Tja , zou toch wel voor een zeer vlotte verkoop zorgen dan . ;)
Waarom kun hemelsnaam 4 motoren …je kan toch 1 motor de achterwielen laten aandrijven (waar ze zo voor bekent staan ) en een kleinere batterij erin …maakt hem veel goedkopere en meer bereikbaar voor de massa …of ze moeten van zichzelf vinden dat ze een premium merk zijn voor de happy few , zoals jaguar …maar dan moetenze wel het verlies erbij nemend natuurlijk . ;)

(Of ze kunnen in de leer gaan bij de Chinezen en de Koreanen waar het wel lukt om vrij “goedkope “ auto’s te maken . ;) )
Omdat 4 kleine motoren niet perse meer verbruiken dan 2 grote?
En waarom wil je 4 motoren, de flexibiliteit. Alle hulpsystemen werken veel beter met die aandrijving.

Waarom kun hemelsnaam 4 motoren …je kan toch 1 motor de achterwielen laten aandrijven (waar ze zo voor bekent staan ) en een kleinere batterij erin …maakt hem veel goedkopere en meer bereikbaar voor de massa …of ze moeten van zichzelf vinden dat ze een premium merk zijn voor de happy few , zoals jaguar …maar dan moetenze wel het verlies erbij nemend natuurlijk . ;)

(Of ze kunnen in de leer gaan bij de Chinezen en de Koreanen waar het wel lukt om vrij “goedkope “ auto’s te maken . ;) )
Dit gaat toch over de M3? Daar kunnen ze toch moeilijk een dertien-in-een dozijn achterasmotor insteken van 300 pk in combinatie met een batterij van 80 kWh? Zo'n versie zal wel volgen voor de gewone i3, maar de M3 mag (nee, móét) toch wel wat specialer zijn.

Omdat 4 kleine motoren niet perse meer verbruiken dan 2 grote?
En waarom wil je 4 motoren, de flexibiliteit. Alle hulpsystemen werken veel beter met die aandrijving.
Tja , maar daar komt nog vanalles extra bij X 4 dus gewicht maal 4 extra ballast , extra aansturing units enz …ook 4 keer meer kans dat er iets fout kan gaan . ;)
Dit gaat toch over de M3? Daar kunnen ze toch moeilijk een dertien-in-een dozijn achterasmotor insteken van 300 pk in combinatie met een batterij van 80 kWh? Zo'n versie zal wel volgen voor de gewone i3, maar de M3 mag (nee, móét) toch wel wat specialer zijn.
Met een 80kWh batterij niet maar moet die motor persé 300 pk sterk zijn …om gewoon in een stoplichtsprint op 2 sec op zijn 100 km/u te zitten ???
Denk niet dat ze daar een remorque gaan achterhangen want dan zou het nog enige nut hebben . ;)

(Mijne heeft nu een 150 kW motor en die heeft 200 pk dus steek daar een motor in van 250kW en die zit op 3,5 sec op 100 km/u (mits ze zijn gewicht een beke in de hand houden dus ) en dan denk ik wel dat een kleinere batterij best kan (600 km rijbereik effectief iets va rond de 500 (komt overeen met een 80 kW batterij ongeveer ) en je kan hem laten driften of donuts draaien . ;) )

Tja , maar daar komt nog vanalles extra bij X 4 dus gewicht maal 4 extra ballast , extra aansturing units enz …ook 4 keer meer kans dat er iets fout kan gaan . ;)
Als dat lineair schaalt, dan weer niet he. Je hebt ook een hele hoop dingen die er niet moeten zijn. In essentie moeten uw wielen zelfs niet met elkaar verbonden zijn...

Geen mechanisch differentieel meer nodig bij 4 motoren? Lijkt mij een gewichtbesparing en je differentieel zal puur "software" zijn.

Met een 80kWh batterij niet maar moet die motor persé 300 pk sterk zijn …om gewoon in een stoplichtsprint op 2 sec op zijn 100 km/u te zitten ???
Denk niet dat ze daar een remorque gaan achterhangen want dan zou het nog enige nut hebben . ;)

(Mijne heeft nu een 150 kW motor en die heeft 200 pk dus steek daar een motor in van 250kW en die zit op 3,5 sec op 100 km/u (mits ze zijn gewicht een beke in de hand houden dus ) en dan denk ik wel dat een kleinere batterij best kan (600 km rijbereik effectief iets va rond de 500 (komt overeen met een 80 kW batterij ongeveer ) en je kan hem laten driften of donuts draaien . ;) )
I4m50 heeft al 400kW vermogen, maar die haalt geen 3.5sec dus met 250kW ga je er niet komen

Ook 80kW batterij maar dan kom je ook niet aan 500km rijbereik

En zoals al gezegd, concept voor de M3, dat mag (of moet) al eens iets speciaals zijn. Anders koop je een i3 e35 ofzo

I4m50 heeft al 400kW vermogen, maar die haalt geen 3.5sec dus met 250kW ga je er niet komen

Ook 80kW batterij maar dan kom je ook niet aan 500km rijbereik

En zoals al gezegd, concept voor de M3, dat mag (of moet) al eens iets speciaals zijn. Anders koop je een i3 e35 ofzo

De i4 met 250kW (de edrive 40) motor doet 5,6s naar de 100km/h. En vermogen schaalt idd niet linear met de acceleratie.
Een BMW M3 moet nu niet bepaald een massaproduct van 40k worden.

Dat gezegd zijnde, een BMW i3 edrive 35 zal vermoedelijk al een stuk boven de 40k gaan kosten.
Een basic i5 edrive 40 (de goedkoopste vandaag) is al 74k…

De i4 met 250kW (de edrive 40) motor doet 5,6s naar de 100km/h. En vermogen schaalt idd niet linear met de acceleratie.
Een BMW M3 moet nu niet bepaald een massaproduct van 40k worden.

Dat gezegd zijnde, een BMW i3 edrive 35 zal vermoedelijk al een stuk boven de 40k gaan kosten.
Een basic i5 edrive 40 (de goedkoopste vandaag) is al 74k…
Een standaard Passat zit al op 43k he...

Wauw, ziet er super leuk uit. Wel bang voor de prijs... Voor mij gaat het iets te duur zijn als hobbywagen.

Geen idee wat ik hiervan moet vinden
Wel, mijn kabouter begint langzaam maar zeker tot leven te komen voor een i3. Normaal ga ik een M60 versie ruim binnen het budget kunnen krijgen. Als de Touring versie meevalt qua uiterlijk en je kan die stance van de M-wagen benaderen in de M60 uitvoering, kan ik misschien wel overtuigd worden.

Waar de iX3 me op voorhand deed kotsen ben ik voor de i3 wel aan het uitkijken om die eens in het echt te kunnen zien.

Acceleratie schaalt absoluut niet lineair met vermogen hé, wagens die onder de 2,5 seconden van 0 naar 100 accelereren hebben meestal een vermogen dat richting 1000PK gaat.
Daar beginnen een heel aantal andere zaken te spelen!
En veel vermogen heeft ook veel mechanica nodig om alles veilig te houden, dus die supersnelle wagens licht houden is geen evidentie!
Zowat een van de snellere met "relatief" weinig vermogen is een Porsche 911 turbo S.
Is ook een hybride, maar met nog een behapbaar gewicht (1725 kg).
2.5 sec 0-100 km met 711 PK.

Maak een wagen met een 80 kWh batterij en die gaat over de 2 ton leeg gewicht, dan heb je gewoon richting 1000PK nodig.

De meest efficiente elektrische wagens naar vermogen/acceleratie zijn waarschijnlijk de Tesla's model 3's.
Daar doet de Performance 3,1 sec naar 100 met "maar" 460 PK, maar die wagen is dan, voor een elektrische te zijn, zeer licht met zijn net onder de 1.9 ton.
maar ook bij Tesla hoor, wil je naar die 2 seconden dan kijk je naar de Plaid met zijn >1000PK

De meest efficiente elektrische wagens naar vermogen/acceleratie zijn waarschijnlijk de Tesla's model 3's.
Daar doet de Performance 3,1 sec naar 100 met "maar" 460 PK, maar die wagen is dan, voor een elektrische te zijn, zeer licht met zijn net onder de 1.9 ton.
460kW. Wat neerkomt op 627pk.

Ik vind het wel iets hebben. Alleszins een big win voor skoda. Een Enyaq 85 corporate met wat opties kost momenteel ongeveer evenveel als de Peaq 91 kwh corporate met wat opties...

Het enige wat je mist is 800v architectuur.

Idd geef die een neutrale kleur en valt wel mee. Interieur is mooi maar eenheidsworst tegenwoordig.

Ik kan maar niet wennen aan die voorkant. Niet op de ix3 en ook niet op deze. Op 1 of andere manier vind ik het meevallen bij de i3, maar 't voelt toch echt als een stap achteruit. Geef me maar de 'oude' X5 qua looks (idem voor X3/ix3)

Terug
Bovenaan