Elektronische facturatie (e-invoicing) Peppol, verplicht vanaf 2026

kinxton

Active member
Peppol in 2026

Vanaf 2026 wordt het in België verplicht om gebruik te maken van elektronische facturatie (e-invoicing). Dit betekent dat bedrijven facturen digitaal moeten uitwisselen via het Peppol-netwerk.

Wat is Peppol?

Peppol is een internationaal netwerk dat ontworpen is om zakelijke documenten, zoals facturen, op een veilige en gestandaardiseerde manier uit te wisselen. Het maakt gebruik van erkende toegangspunten (accesspoints) om gegevens snel en efficiënt te verzenden en ontvangen. Met Peppol hoeft u geen ingewikkelde systemen op te zetten: het zorgt ervoor dat u eenvoudig en veilig met uw klanten en leveranciers kunt communiceren.

Voordelen van Peppol voor uw bedrijf

Peppol biedt verschillende voordelen die zowel voor uw bedrijf als voor uw klanten van toegevoegde waarde zijn:
  • Efficiëntie: Facturen worden automatisch verwerkt, waardoor manuele invoer en fouten tot een minimum beperkt worden.
  • Snelheid: Digitale verzending via Peppol gaat veel sneller dan traditionele methoden zoals e-mail of post.
  • Betrouwbaarheid: Peppol garandeert dat uw facturen veilig worden verzonden naar de juiste ontvanger.
  • Kostenbesparing: Minder papierwerk en lagere administratieve kosten.
  • Internationaal gebruik: Peppol wordt breed ondersteund, wat het ideaal maakt voor bedrijven die zaken doen met buitenlandse partners.

Hoe werkt Peppol?

De implementatie van Peppol is eenvoudiger dan u wellicht denkt. De meeste boekhoudsoftware ondersteunt tegenwoordig het Peppol-netwerk, wat betekent dat u direct vanuit uw huidige systeem facturen kunt verzenden via Peppol. Zodra dit in uw software is ingesteld, verloopt de facturatie grotendeels automatisch.

Ik gebruik peppol al even (werk regelmatig voor overheid, gemeentebesturen/autonome gemeentebedrijven etc, die eisen dat al langer), en het is eigenlijk wat ellendig hoe weinig andere, soms grote ondernemingen dit gebruiken.
Inkomende facturen worden via peppol automatisch geboekt in mijn boekhoudsysteem, met vervaldatum, alles erop en eraan.

Spijtig genoeg komt driekwart van de facturen nog steeds klassiek binnen, dus meestal een pdf per email.
Manueel inboeken dus.
En soms op een of andere manier een mail missen of accidenteel verwijderd waardoor de factuur niet geboekt wordt en dus ook niet betaald, herinnering ontvangen en dan rap rap betalen.

Het is een verplichting van de overheid, ze willen meer controleren en in het oog houden, maar voor de niet foefelende onderneming is het wel een super praktisch systeem!

Wel hier op het forum iemand tegengekomen die veel internationale zaken moet verwerken, daar wordt het dan weer een dubbel systeem...

Ik gebruik peppol al even (werk regelmatig voor overheid, gemeentebesturen/autonome gemeentebedrijven etc, die eisen dat al langer), en het is eigenlijk wat ellendig hoe weinig andere, soms grote ondernemingen dit gebruiken.
Inkomende facturen worden via peppol automatisch geboekt in mijn boekhoudsysteem, met vervaldatum, alles erop en eraan.

Spijtig genoeg komt driekwart van de facturen nog steeds klassiek binnen, dus meestal een pdf per email.
Manueel inboeken dus.
En soms op een of andere manier een mail missen of accidenteel verwijderd waardoor de factuur niet geboekt wordt en dus ook niet betaald, herinnering ontvangen en dan rap rap betalen.

Het is een verplichting van de overheid, ze willen meer controleren en in het oog houden, maar voor de niet foefelende onderneming is het wel een super praktisch systeem!

Wel hier op het forum iemand tegengekomen die veel internationale zaken moet verwerken, daar wordt het dan weer een dubbel systeem...
Welk platform gebruik jij? Ik ben aan het rondkijken met wie of wat ik in zee ga voor peppol maar gezien mijn boekhouder zijn zaak overgelaten heeft en de nieuwe een eigen platform heeft voor boekhouding en ik dan nog eens een eigen programma heb voor mijn boekhouding weet ik echt niet meer wat te doen. Ik heb wat de indruk dat de laatste jaren er echt een wildgroei is aan verschillende programma's, aanbieders en integraties.

Welk platform gebruik jij? Ik ben aan het rondkijken met wie of wat ik in zee ga voor peppol maar gezien mijn boekhouder zijn zaak overgelaten heeft en de nieuwe een eigen platform heeft voor boekhouding en ik dan nog eens een eigen programma heb voor mijn boekhouding weet ik echt niet meer wat te doen. Ik heb wat de indruk dat de laatste jaren er echt een wildgroei is aan verschillende programma's, aanbieders en integraties.
Billit

Welk platform gebruik jij?
Odoo hier, komt vaak goedkoopst uit met veel meer mogelijkheden en apps dan eender welke andere.

Momentaal heb ik toch maar zeer weinig klanten, op enkele overheden en grotere bedrijven na die al Peppol gebruiken, maar de lijst groeit.
Ik denk dat heel wat bedrijven nooit die verplichting zullen kunnen nakomen en er nog een jaar of 2 vertraging zal zijn tegen iedereen dit geïmplementeerd heeft.

Ik ga deze maand ook beginnen met mijn eerste peppol factuur te maken, om het al gewoon te worden. Ik ga de gratis versie van billit gebruiken om te beginnen.

Ik ga deze maand ook beginnen met mijn eerste peppol factuur te maken, om het al gewoon te worden. Ik ga de gratis versie van billit gebruiken om te beginnen.
Met Odoo stuur ik ook nog altijd de PDF + XML file mee per e-mail, naast Peppol. Je kan dus, om zeker te zijn dat het toekomt/verwerkt wordt bij de klant, de nodige opties aanvinken en dan verzenden. Handig.

Vandaag facturatiedag, 46 stuks, 5tal via peppol kunnen versturen (bij billit komt automatisch als de klant aangesloten is)
Ontvangen ook nog maar van 1 leverancier denk ik, en dan is het zelfs soms wel soms niet bij die.
Er is nog werk aan de winkel.

Wat is de kans dat Peppol facturatie ook verschoven wordt :)

Mijn voorspelling, deadline van 01/01/2026 wordt met een jaar verschoven vanwege te veel klachten/gezeik.

Wat is de kans dat Peppol facturatie ook verschoven wordt :)

Mijn voorspelling, deadline van 01/01/2026 wordt met een jaar verschoven vanwege te veel klachten/gezeik.
Uiteindelijk is het nog een jaar hè. En België is hier niet uniek in, andere landen hebben dat al veel langer. De boekhoudpakketten gaan met hun tijd mee moeten.

Boekhoudpakketten/facturatiepakketten zijn het probleem niet, quasi elk deftig pakket is er reeds op voorzien.
‘t Zullen vooral de klanten zijn die miserie hebben, niet iedereen is digitaal even sterk.
Met de corona-affaire hebben er gelukkig velen de voordelen van digitaal werken ingezien, maar echt volledig paperless met Peppol is toch nog iets anders voor veel mensen.

Er loopt bijvoorbeeld nog altijd volk rond die naar Telenet, Proximus, whatever belt als ze een factuur tekort hebben, terwijl dat toch gewoon een kwestie is van inloggen op de klantenzone en de pdf downloaden...
Bij sommige klanten zou ik liefst van al nog gewoon zeggen dat ze mij hun logins geven en dat ik zelf wel zal downloaden wat ik moet hebben :unsure:

Ik zie toch eerder het probleem bij mijn leveranciers.
Een redelijk stukje van mijn facturen gaat al buiten via Peppol (klanten zijn grote bedrijven die dit al gebruiken), echter quasi al de inkomende facturen komen nog steeds gewoon via PDF/e-mail binnen.
Ook de grote spelers zoals een Rexel, Cebeo, en andere leveranciers, enkel e-mail / pdf.
Zelfs zaken zoals een Hubo of Brico waar je geregistreerd bent, helemaal niets digitaal, enkel een papieren factuur...
Ik heb toevallig een Euroshop kortbij, en daar krijg je al de factuur een paar minuten na je aankoop per e-mail, daar zal de migratie naar peppol waarschijnlijk vlotter gaan.
Miserie is dat je systeem moet kunnen detecteren wie al bij peppol zit, en degenen die er nog niet zitten dan per e-mail een factuur sturen.
Dus zolang niet iedereen overgeschakeld is creert het extra werk...

Ik heb maar maximum een dertigtal uitgaande facturen, maar dikwijls ruim over de 100 inkomende per maand, wat maakt dat het grootste gedeelte nog steeds old school verwerkt moet worden...

Voor mij moeten ze zeker niet uitstellen, dat ze maar druk op de ketel zetten om iedereen te laten overstappen.

En ja, niet iedereen is digitaal even onderlegd, maar langs de ene kant maken ze het de mensen gemakkelijker en gemakkelijker om zelfstandige te worden (geen bedrijfsbeheer, ....), maar langs de andere kant wordt het wel allemaal een (beetje) complexer.

Eigenlijk, wanneer je zelfstandig zijn zou vergelijken met autorijden, hebben ze defacto de vereiste om een rijbewijs te hebben eigenlijk weggenomen.

Even mijn persoonlijk visie, in de verzekeringssector zijn "we" er ook nog niet klaar voor. We hangen af van onze CRM-systemen en van de verzekeraars. In de praktijk schat ik dat 90% van de vervaldagberichten naar de klanten (waaronder ook B2B) worden gestuurd rechtstreeks vanuit de verzekeringsmaatschappij en niet vanuit de agent/makelaar.

Als ik kijk naar de grotere verzekeraars (AXA, AG Insurance, Allianz, Baloise, P&V) is niemand daar eigenlijk klaar voor... 1 van die 5 heeft zelfs nog niet eens de mogelijkheid om de vervaldagberichten per mail aan de klant te bezorgen en MOET dat per post gebeuren, om ze binnen het jaar de volledige omschakeling te zien maken naar e-facturatie met Peppol... Ik hoop het eigenlijk maar vrees ervoor.

Vandaar mijn gok dat ik een verlenging van de verplichte omschakeling zie gebeuren, verzekeraars die vragende partij zijn om uitstel te krijgen zullen fameus kunnen lobbyen bij de overheid.

Gedaan met foefelen met facturen in B2B. Vroeger kon je deze nog laten storten op een andere privé rekening, de factuur nadien nog aanpassen, enz... Als dit systeem 100% feilloos is gaat het, via AI waarschijnlijk, de foefelaars er automatisch uithalen.

Bedrijf A stuurt factuur B en dat bedrag moet sowieso op de rekening komen van bedrijf C.

Gedaan met foefelen met facturen in B2B. Vroeger kon je deze nog laten storten op een andere privé rekening, de factuur nadien nog aanpassen, enz... Als dit systeem 100% feilloos is gaat het, via AI waarschijnlijk, de foefelaars er automatisch uithalen.

Bedrijf A stuurt factuur B en dat bedrag moet sowieso op de rekening komen van bedrijf C.
Volledig terzijde maar het stoort mij enorm dat je A, B en C gebruikt voor 2 partijen, alsof A, B en C dezelfde "types" zijn. Bedrijf A stuurt naar bedrijf B een factuur..... Factuur is geen A/B/C.

Soit, dat terzijde, eventjes mijn OCD wat kalmeren :)

Miserie is dat je systeem moet kunnen detecteren wie al bij peppol zit, en degenen die er nog niet zitten dan per e-mail een factuur sturen.
Dus zolang niet iedereen overgeschakeld is creert het extra werk...
Ben voor m'n werk PEPPOL-implementatie aan het onderzoeken. Wat ik begreep was dat dit iets is dat je PEPPOL-supplier doet?

Uw ERP of facturatie/boekhoudpakket of whatever stuurt een factuur uit as usual, en checkt bij supplier of die klant terug te vinden is binnen PEPPOL - zoja, naar daar uitsturen, zonee, factuur per mail.

Mijn boekhouder biedt twee opties aan: Billit en Billtobox.
Ze hebben een voorkeur voor Billtobox. Maar Billit heeft betere reviews.

Iemand ervaring met Billtobox? of Billit? :)

Zoals velen hier ben ik een IT freelancer. Dus aantal facturen is beperkt.

Ik heb beiden al gebruikt, en ik moet zeggen dat Billtobox beter facturen leest dan Billit. Dus bij Billit moet je wel wat meer zelf de facturen corrigeren.

Maar de algemene ervaring is dat Billit wel beter werkt. Is uitgebreider en gebruiksvriendelijker eens je ermee vertrokken bent.

Interessant topic. Ik werk in Nederland, maar daar is er voorlopig nog geen verplichting op komst.
Desondanks willen we stiekem al eens kijken welke impact dit zal hebben op onze IT systemen.
Dus ik ben wel benieuwd welke ervaring (zowel positief als negatief) jullie er mee hebben ... zeker als jullie werken met SAP en/of AFAS.

Interessant topic. Ik werk in Nederland, maar daar is er voorlopig nog geen verplichting op komst.
Desondanks willen we stiekem al eens kijken welke impact dit zal hebben op onze IT systemen.
Dus ik ben wel benieuwd welke ervaring (zowel positief als negatief) jullie er mee hebben ... zeker als jullie werken met SAP en/of AFAS.
SAP cloud integratie heeft al standaard flows hiervoor. Doordat er al andere landen deze verplichting hebben. Ik weet niet of België er al bij zit, maar het zal er vast snel komen indien niet.

Terug
Bovenaan