Energieleveranciers

Als hij het aan het opknappen is zou ik daar blij van worden als huurder. Wat kan er mogelijks zoveel verbruik zijn in 10 dagen tijdens het opknappen dat veel stroom verbruikt? 24/7 warmtekanonnen? 😛

Ik zou het nu laten voor wat het is en op 1 april de meterstanden vergelijken met die op het overnamedocument, dan weet je tenminste waar het over gaat.

Alles onder de €20 zou ik persoonlijk geen moeite in steken, de grens van dat bedrag moet je natuurlijk zelf bepalen. Dat valt dan ook niet te bespreken met de energieleverancier, maar met jouw huisbaas.

Je moet toch nog een ingaande plaatsbeschrijving doen, vergelijk daar de meterstanden en als het meer dan 50kWh afwijkt kan je er mss iets van zeggen, maar dan nog, je praat dan over 15-20 euro...

Bon, hier overgestapt naar Engie Easy fixed. Vast tarief vanaf 1/6/2026.
Ze vragen mij bij Energyvision hier nu om een overnamedocument in te vullen... om de problematiek van de ingangdatum in orde te stellen.
Terwijl zo'n overnamedocument bij mijn weten is als je van gebruiker verandert, maar toch niet van energieleverancier...

Ik ga het voorbereiden en klaar zetten, maar blijf het een raar fenomeen vinden...

Zij zijn telefonisch niet bereikbaar... begin dus wel serieus mijn bedenkingen te hebben bij Energyvision om iets geregeld te krijgen...

Voor de mensen die nog een vast contract willen afsluiten deze maand: ik zou niet via Mijnenergie.be meer gaan.

Al verschillende familieleden geven aan dat ze na 5 dagen nog steeds geen bevestiging hebben van de energiemaatschappij (wel van Mijnenergie.be maar daar ben je niets mee) en als ze dan bellen naar de energiemaatschappij hebben ze ook niks doorgekregen van Mijnenergie.be. Mijnenergie.be zelf is dan weer niet bereikbaar.

Sluit dus best rechtstreeks een contract af bij de energiemaatschappij zelf.

Bon, hier overgestapt naar Engie Easy fixed. Vast tarief vanaf 1/6/2026.
Waarom pas vanaf 1/6? En waarom niet gewoon Luminus basicfix genomen ? Bij basicfix liggen de prijzen voor dag vergelijkbaar en nacht iets lager, ook lagere jaarlijkse vergoeding. Daarboven liet Luminus gisteren tussen de lijntjes verstaan dat de welkomstkorting nog wel kon blijven bij contractwissel.

Anyway, weet niet wat te doen. Heb nu Maxxflex maar zouden de prijzen zodanig stijgen voor elektriciteit ook?

Waarom pas vanaf 1/6? En waarom niet gewoon Luminus basicfix genomen ? Bij basicfix liggen de prijzen voor dag vergelijkbaar en nacht iets lager, ook lagere jaarlijkse vergoeding. Daarboven liet Luminus gisteren tussen de lijntjes verstaan dat de welkomstkorting nog wel kon blijven bij contractwissel.

Anyway, weet niet wat te doen. Heb nu Maxxflex maar zouden de prijzen zodanig stijgen voor elektriciteit ook?

Met het gedacht mijn normale jaarlijkse wissel voor de zomer te kunnen doen. En de komende maanden heb ik ni veel afname met de voorjaarsproductie.

way, weet niet wat te doen. Heb nu Maxxflex maar zouden de prijzen zodanig stijgen voor elektriciteit ook?
Wij kunnen dit voor u niet voorspellen.

Ik heb mij vastgeklikt. Zekerheid is voor mij belangrijker dan onzekerheid.

Er is een stuk een prijsverhogend effect van de koppeling tussen het marginale gas effect met de elektriciteitsprijs.

De prijs van gas leek op dit moment al minstens verdubbeld tov ervoor.
Het ziet er niet uit, al blijft ook dit koffiedik kijken, dat het issue in de straat van hormez of hoe het ook heet. Op korte termijn opgelost geraakt. En op lange termijn er ook nog consequenties zijn, zoals beperkte productie door beschadigingen.

Er werd geclaimd dat als dit nog 1 maand tot 6 weken zo doorgaat dat er maatregelen zoals nu al geldend in asie onze weg uitkomt. En dat we dan in de grootste oliecrisis sinds 1970 terecht komen. Wat mij rekening houdende met de omstandigheden ten tijde van oekraiene toch even doet slikken en belangrijker het zekere voor het onzekere nemen.

Al is er wel wat groene productie met de zonnige momenten in aantocht en voor een stuk de aanwezigheid van elektriciteit uit kernproductie die potentieel prijstemperend werken.

Maar voor mij is de potentiële meerprijs van 200 euro op jaarbasis het waard. Jij moet bepalen of je het risico van een veel hogere prijs WIL en belangrijker KAN nemen.
Ik wil het niet, en die 200 euro meer breekt mijn bank niet. En zelfs al brak het mijn bank dan deed ik het nog omdat alles daarboven mijn bank dan nog harder brak.

Met het gedacht mijn normale jaarlijkse wissel voor de zomer te kunnen doen. En de komende maanden heb ik ni veel afname met de voorjaarsproductie.
Oké dacht dat je later gewisseld was, heb destijds ook op Maxxflex ingetekend maar ging pas in vanaf 14/12/25. Met die 31% korting op de energieprijs zit je toch voorlopig al goed denk ik?

Ik was vorig jaar in Juni overgestapt van Eneco naar Energyvision (Elek+gas)
Variabele tarieven zijn bijna onmogelijk te vergelijken, maar een deel van mijn stroom zit aan vast tarief.
Gas is natuurlijk wel volledig variabel, dus 't is wat afwachten tot een later moment om te kijken wat ik betaald ga hebben.
Maar ik zit volgens mij nog steeds best ok. Ik wil zeker ook de korting niet verliezen van 225€

Daarboven liet Luminus gisteren tussen de lijntjes verstaan dat de welkomstkorting nog wel kon blijven bij contractwissel.
Waar heb je dat gelezen/gehoord? En bedoel je dan enkel de korting van het huidige contract? Want ik veronderstel dat je geen welkomstkorting krijgt bij het nieuwe contract, wat dus automatisch zorgt voor een veel hogere prijs t.o.v. bvb een Engie wanneer je wel overstapt.

Waar heb je dat gelezen/gehoord? En bedoel je dan enkel de korting van het huidige contract? Want ik veronderstel dat je geen welkomstkorting krijgt bij het nieuwe contract, wat dus automatisch zorgt voor een veel hogere prijs t.o.v. bvb een Engie wanneer je wel overstapt.

Kortingen vallen weg als je overstapt naar een nieuwe contractformule. De hogere prijs klopt, maar als de miserie lang aanhoudt dan ben je op termijn alsnog goedkoper. Het is nu een gok maken en daar bij blijven denk ik.
We zijn nog ver verwijderd van de toestand bij Rusland, maar ik heb toen de verkeerde gok genomen en ging van 300--> 900 euro/maand, dat was toch slikken. Ik ga nu gewoon vast voor 30 euro/maand meer. Voor gas was ik er vroeg bij, ik heb daar nog wel al de kortingen kunnen behouden, enkel voor elektriciteit niet.

Ik verhuis zelf pas 1 april. Ik besef ook wel dat, als het leegstaat, het niks voorstelt. Maar voor hetzelfde geld is de verhuurder daar momenteel wat aan het opknappen op mijn kosten.

Of een wietplantage die klaar is op twee weken :unsure:
Als je merkt dat het verbruik nét op die dagen 1000 Kwh is, dan heb je wel een punt. :tongue:
Maar zoniet? Dan zou ik het zo laten.

Als je zonnepanelen en een thuisbatterij hebt en veel meer injecteert dan zelf verbruikt, dan lijkt een variabel tarief me mogelijk net interessanter aangezien de injectietarieven toch ook wel mee zullen stijgen dan?

Als je merkt dat het verbruik nét op die dagen 1000 Kwh is, dan heb je wel een punt. :tongue:
Maar zoniet? Dan zou ik het zo laten.

Zoals al gezegd, sommige zaken zijn het vechten niet waard. Dus volledig met jou.
Technisch heeft hij uiteraard gelijk, maar je mag in deze tijd al blij zijn dat jij gekozen wordt (ik had op 24h 250 huurkandidaten voor mijn huis in een boerengat genaamd Koersel. Je wil vooral voor sub 10 euro (want dat zal het in realiteit zijn) jouw relatie met je huurbaas niet op slechte voet beginnen.

Als je zonnepanelen en een thuisbatterij hebt en veel meer injecteert dan zelf verbruikt, dan lijkt een variabel tarief me mogelijk net interessanter aangezien de injectietarieven toch ook wel mee zullen stijgen dan?

Injectietarieven zijn bij veel vaste contracten alsnog variabel.

We zijn nog ver verwijderd van de toestand bij Rusland, maar ik heb toen de verkeerde gok genomen en ging van 300--> 900 euro/maand, dat was toch slikken.
Ik heb toen de goeie gok gedaan en voor vast gegaan. Als enige van mijn vriendenkring en familie. Toen ik er iets over zei was het in koor: Makila je bent weer ferm aan het overdrijven (wat regelmatig ook waar is, iedereen kent mij op dat vlak wel op BG'ing :D maar deze keer eens een keertje niet). Zaag eens wat minder, het gaat echt zo'n vaart niet lopen !

Een jaar later waren diezelfde vrienden aan te zagen dat de slotfactuur heel hoog was.

Als we allemaal de toekomst konden voorspellen .. maar helaas pindakaas.

Opmerking: Ik las recent in de krant dat mensen massaal voor vast gaan net zoals in 2021 / 2022. Dat is NIET volledig CORRECT. Je werd toen in het begin van de crisis door Jan Modaal vierkant uitgelachen. Pas toen de prijzen al heel hoog stonden, toen begon het te dagen en zijn mensen massaal beginnen switchen

Anno 2026 herinneren de mensen de vorige crisis nog en nu gaan ze wél asap massaal voor vast.

Ik heb toen de goeie gok gedaan en voor vast gegaan. Als enige van mijn vriendenkring en familie. Toen ik er iets over zei was het in koor: Makila je bent weer ferm aan het overdrijven (wat regelmatig ook waar is, iedereen kent mij op dat vlak wel op BG'ing :D maar deze keer eens een keertje niet). Zaag eens wat minder, het gaat echt zo'n vaart niet lopen !

Een jaar later waren diezelfde vrienden aan te zagen dat de slotfactuur heel hoog was.

Als we allemaal de toekomst konden voorspellen .. maar helaas pindakaas.

Opmerking: Ik las recent in de krant dat mensen massaal voor vast gaan net zoals in 2021 / 2022. Dat is NIET volledig CORRECT. Je werd toen in het begin van de crisis door Jan Modaal vierkant uitgelachen. Pas toen de prijzen al heel hoog stonden, toen begon het te dagen en zijn mensen massaal beginnen switchen

Anno 2026 herinneren de mensen de vorige crisis nog en nu gaan ze wél asap massaal voor vast.

Heb uiteindelijk veel teruggehad, maar ben ook met 17-18 graden moeten opstaan enzo. En boven was het nog kouder. Was wel een ouder huis. Nu met een nieuwbouw is dat anders (de temp boven is al weken nietmeer onder 21,9 geweest bvb), maar ik vertik het om nog een keer in de kou te gaan zitten.

Kortingen vallen weg als je overstapt naar een nieuwe contractformule. De hogere prijs klopt, maar als de miserie lang aanhoudt dan ben je op termijn alsnog goedkoper. Het is nu een gok maken en daar bij blijven denk ik.
We zijn nog ver verwijderd van de toestand bij Rusland, maar ik heb toen de verkeerde gok genomen en ging van 300--> 900 euro/maand, dat was toch slikken. Ik ga nu gewoon vast voor 30 euro/maand meer. Voor gas was ik er vroeg bij, ik heb daar nog wel al de kortingen kunnen behouden, enkel voor elektriciteit niet.
Bovenstaande begrijp ik, maar ik wou verduidelijken waarom iemand zou kiezen om naar Engie te gaan voor een vast contract t.o.v. bij Luminus te blijven voor een vast contract. Je kan beter switchen van leverancier als de prijzen gelijkaardig zijn, want een vast contract zonder korting valt sowieso een stuk duurder uit dan een vast contract met korting. Het is de korting die het 'm doet.

Als ik niet bij Luminus zat, zou ik voor Basicfix gaan omdat dat 2j vast is, maar dat komt echt een stuk duurder uit dan Engie/TotalEnergies dat het stom zou zijn om niet over te stappen. Zelfs als de markt nog niet gekalmeerd is bij het ingaan van het tweede jaar, moeten de contracten op de markt in dat jaar al héél duur om die lagere prijs van jaar 1 teniet te doen.

Het blijft gokken, maar dan verzeker ik liever mijn korting voor het huidige contract en korting voor een vast contract van 1 jaar, dan gegarandeerd een hogere prijs te betalen voor een vast contract van 2 jaar omdat ik bij dezelfde leverancier blijf en dus geen korting krijg op mijn nieuwe vast contract.

Klopt het dat als je al klant bent bij Luminus je niet kan switchen van variabel naar maxxfix 2 jaar vast?

Ik heb het online geprobeerd en ik kan wel vast selecteren (1 jaar) maar Maxxfix (en ook Basicfix) staat er niet tussen. Als ik manueel naar MaxxFix ga en ik klik verder dan ga je in ne cirkel. Je komt dan chronisch terug op de beginpagina terecht.

Geen idee of dit een flaw is in het systeem (bij bellen lukt het misschien wel?) of dat het gewoon niet mogelijk is. Iemand?

Normaliter moet je onder klikken om andere formules tevoorschijn te doen komen. Waar maxxfix dan 1 van is. Dat was vroeger toch de procedure die ik moest gebruiken om basicfix te vernieuwen naar de goedkopere prijszetting.

Terug
Bovenaan