Energieleveranciers

Vorige zondag ingetekend op Engie Easy Vast om te starten 13/04/2026, op Engie staat het nog altijd in behandeling, is dit normaal? Komen van andere leverancier.

Grote drukte bij energieleveranciers: "Helft van nieuwe klanten kiest voor vast contract, andere helft voor vast/variabel"

Het blijft erg druk bij de energieleveranciers. Veel mensen willen nog snel overschakelen naar een vast contract vooraleer de impact van de stijgende energieprijzen in de tarieven van april voelbaar wordt.

Volgens leverancier EnergyVysion worden er "gigantisch veel" vragen gesteld. Op een maand tijd kreeg EnergyVision er meer dan 10.000 klanten bij, aldus CEO Maarten Michelssens. De helft van de nieuwe klanten kiest voor vast, de andere helft voor een vast/variabel-tarief.

"Sinds begin maart melden 1.500 nieuwe klanten per week zich aan, en deze week zelfs meer dan 1.500 nieuwe klanten per dag. Dat zorgt vandaag voor meer klanten op één dag dan vorig jaar op een hele maand", zegt het bedrijf. Maandag en dinsdag houdt EnergyVision de kantoren, lijnen en mailboxen open tot middernacht.

Bij marktleider Engie luidt het dan weer dat het "erg druk is". Op de site krijgen klanten die boodschap ook te lezen. Het bedrijf is daardoor soms moeilijk te bereiken.

Idem bij Luminus, de nummer twee op de markt. Door de onzekerheid op de energiemarkten zijn er veel oproepen en is het druk op de lijnen, meldt het bedrijf. Eneco maakt op de site gewag van "uitzonderlijke drukte" bij de klantendienst.

Het is extreem druk zo te zien...

Volgens leverancier EnergyVysion worden er "gigantisch veel" vragen gesteld. Op een maand tijd kreeg EnergyVision er meer dan 10.000 klanten bij, aldus CEO Maarten Michelssens. De helft van de nieuwe klanten kiest voor vast, de andere helft voor een vast/variabel-tarief.

"Sinds begin maart melden 1.500 nieuwe klanten per week zich aan, en deze week zelfs meer dan 1.500 nieuwe klanten per dag. Dat zorgt vandaag voor meer klanten op één dag dan vorig jaar op een hele maand", zegt het bedrijf. Maandag en dinsdag houdt EnergyVision de kantoren, lijnen en mailboxen open tot middernacht.
Ik vraag me af of ze als kleinere speler niet ten onder zullen gaan door hun eigen succes als de oorlog blijft aanhouden en de energieprijzen de pan uitswingen. 3j vast lijkt interessant, maar als ze uiteindelijk moeten stoppen als energieleverancier/failliet gaan, dan word je opeens wel overgeleverd aan de grillen van de markt.

En vergeet niet dat de 3j vast bij Energyvision en de 2j vast bij Luminus vooral het eerste jaar interessant zijn. Vanaf het tweede jaar zijn de kortingen kleiner/weg en betaal je ondanks de vaste prijs dus wel opeens een stuk meer.

Kun je in de Luminus app toekomstige contracten zien? Van ons eindigt begin april. In januari kregen we bericht dat ze een nieuw contract aanbieden met betere prijzen. Stond niks bij dat we moesten aanvaarden, dus neem aan dat dit automatisch gebeurt? Maar kan de gegevens van het nieuwe nog niet in de app vinden?

Twee jaar terug had ik Luminus basicfix voor elektriciteit. Ik hield toen elke maand de nieuwe contracten in't oog en als de prijzen per kwh gezakt waren tekende ik opnieuw in.

Is dat nog steeds mogelijk nu met het huidige basic fix contract van maart? Stel dat het in Mei goedkoper wordt, kan ik dan opnieuw intekenen zonder een ander verlies?

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of ze als kleinere speler niet ten onder zullen gaan door hun eigen succes als de oorlog blijft aanhouden en de energieprijzen de pan uitswingen. 3j vast lijkt interessant, maar als ze uiteindelijk moeten stoppen als energieleverancier/failliet gaan, dan word je opeens wel overgeleverd aan de grillen van de markt.

En vergeet niet dat de 3j vast bij Energyvision en de 2j vast bij Luminus vooral het eerste jaar interessant zijn. Vanaf het tweede jaar zijn de kortingen kleiner/weg en betaal je ondanks de vaste prijs dus wel opeens een stuk meer.

Dat is een risico. En dat risico is waarschijnlijk beperkter bij Luminus. Maar dan ben ik niet slechter af dan als mijn vast contract bij engie afliep in december en ik bij hen ook aan de grillen van de markt overgeleverd werd. Want voor die datum verwacht ik niet dat er een issue zal zijn.
Maar ik heb tenminste wel iets geprobeerd om het te voorkomen.

Twee jaar terug had ik Luminus basicfix voor elektriciteit. Ik hield toen elke maand de nieuwe contracten in't oog en als de prijzen per kwh gezakt waren tekende ik opnieuw in.

Is dat nog steeds mogelijk nu met het huidige basic fix contract van maart? Stel dat het in Mei goedkoper wordt, kan ik dan opnieuw intekenen zonder een ander verlies?

Dat is mogelijk. Maar om eerlijk te zijn, de prijzen op dit moment in een vast contract waren niet zo enorm veel lager dan de prijzen waarmee je hebt kunnen vastklikken in het laatste jaar. Of je moet bij een variabel tarief hebben gezeten, met de bijhorende risico's. Op de welkomstkortingen na die men gaf. Daarnaast mag je niet vergeten dat je die vaste kost bij elke overstap verschuldigd bent. Dus je moet wel een beetje rekenen. En niet gewoon omdat de prijs in kwh met 0,05 cent gedaald is zeggen van voila we veranderen.

Ondertussen op de site van Engie gevonden dat het in normale omstandigheden 4 weken duurt de overstap, ook al gaat het nieuwe contract al vroeger in. Ik ga er dan van uit dat dit aan de tarieven van maart 2026 zal zijn zoals ik heb ingetekend?

Normaal gezien wel. Zolang je voldoet aan de voorwaarden.
Dus stel dat er in de voorwaarden stond dat je maximaal 4 maanden in de toekomst kon inschrijven. En jij hebt 6 maanden gekozen, dan hebben zij de discretie om u aan andere prijzen in te schrijven dan die van Maart. Bij Luminus was dat vb een voorwaarde.

Net even gekeken en ik zit momenteel bij Engie Flow variabel (sinds 02/2026) en zie de volgende tarieven:
Elektriciteit: 0,140 €/kWh
Gas: 0,060 €/kWh

Als ik kijk naar de prijsfiches van Luminus Basicfix zie ik:
Elektriciteit: 0,1434 €/kWh
Gas: 0,0523 €/kWh

Lijkt mij een evidentie om dus over te stappen naar Basicfix, los van enige korting die ik zou verliezen maar ik ben verbaasd dat vast goedkoper is dan variabel. Mis ik hier iets?
Betekent dit ook dat ik dan de vaste kosten voor het hele jaar zal moeten betalen bij Engie?

Net even gekeken en ik zit momenteel bij Engie Flow variabel (sinds 02/2026) en zie de volgende tarieven:

Lijkt mij een evidentie om dus over te stappen naar Basicfix, los van enige korting die ik zou verliezen maar ik ben verbaasd dat vast goedkoper is dan variabel. Mis ik hier iets?
Betekent dit ook dat ik dan de vaste kosten voor het hele jaar zal moeten betalen bij Engie?

Altijd nakijken in de tariefkaart en uw afgesloten contract.
In de tariefkaart van Maart zie ik dit staan:

Tenzij anders bepaald in de voorwaarden, wordt de vaste vergoeding
aangerekend pro rata het aantal effectieve leveringsdagen (per 365
dagen of per 366 dagen in een schrikkeljaar). De vaste vergoeding
wordt slechts 1 x aangerekend voor klanten die afname én injectie
van hetzelfde pack hebben bij ENGIE.Voor klanten die enkel een
pack voor injectie nemen, zal de vaste vergoeding worden berekend
met 21% BTW in plaats van 6% BTW, resulterend in een vaste
vergoeding van 67,35€/jaar
-> dus pro rata bij Engie. Dit kan verschillend zijn bij anderen.

Bij flow verlies je de korting :
*Toegekende korting op het contract Flow variabel:
Elektriciteit: Je geniet een korting van 59 € op de vaste vergoeding (incl BTW) + 4,32 cEUR/kWh op de elektriciteitsprijs gedurende het eerste jaar van uw contract (verrekend op uw afrekeningen pro rata uw verbruik tijdens de contractperiode).
Gas: Je geniet een korting van 50,03 € op de vaste vergoeding (incl BTW) + 1,84 cEUR/kWh op de gasprijs, gedurende het eerste jaar van uw contract (verrekend op uw afrekeningen pro rata uw verbruik tijdens de contractperiode).
En die korting is significant als ik dat bekijk. vb : Van 14 cent -> 10 cent.
Daarnaast als je naar de spot prijzen kijkt. In mijn ogen tgv hernieuwbare energie. Zouden de dalende prijzen nu aankomen. Waardoor als je dan die waarden in de formule steekt de prijzen lager zijn dan die hoger vermelde prijzen die kort bij de vaste prijzen lagen.

Laatst bewerkt:
En niet gewoon omdat de prijs in kwh met 0,05 cent gedaald is zeggen van voila we veranderen
Je kan toch je totale factuurkost eenvoudig vergelijken?

Hier voor de eerste keer via mijnenergie.be overgestapt op een vast (13.6€c/kWh -4.4€c/kWh korting het eerste jaar).
Met kortingen af komt het blijkbaar zelfs goedkoper uit dan ons variabel (11.47 €c/kWh)

De vaste kost is wel 100€ ipv 25€ voor ons huidig basicflex contract. Maar het verschil verdienen we al terug met de vaste korting van 130€.

Vroeger altijd via vreg vergeleken, maar het lijkt mij dat er grotere kortingen via mijnenergie te vangen zijn...

Je kan toch je totale factuurkost eenvoudig vergelijken?

Hier voor de eerste keer via mijnenergie.be overgestapt op een vast (13.6€c/kWh -4.4€c/kWh korting het eerste jaar).
Met kortingen af komt het blijkbaar zelfs goedkoper uit dan ons variabel (11.47 €c/kWh)

De vaste kost is wel 100€ ipv 25€ voor ons huidig basicflex contract. Maar het verschil verdienen we al terug met de vaste korting van 130€.

Vroeger altijd via vreg vergeleken, maar het lijkt mij dat er grotere kortingen via mijnenergie te vangen zijn...
Ja, je kan dat.

Maar je moet dan wel correct vergelijken. Dat was de boodschap die ik wilde geven. Uw eventuele kortingen die je kwijt bent. De exacte impact van die vaste kost. Etc...
Niet gewoon kijken van oh de kwh prijs daalt veranderen !!!!

Ja, via het mijnenergie platform heb je nog wat kortingen. Kortingen die VREG niet meerekent in hun vergelijking. Is al een paar keer naar boven gekomen.

Zijn er leveranciers waarbij een startdatum in de toekomst (in mijn geval 1 december) geen probleem is? Ik had altijd geweten dat je max. 4 maanden in de toekomst een contract kon afsluiten?

Normaal gezien wel. Zolang je voldoet aan de voorwaarden.
Dus stel dat er in de voorwaarden stond dat je maximaal 4 maanden in de toekomst kon inschrijven. En jij hebt 6 maanden gekozen, dan hebben zij de discretie om u aan andere prijzen in te schrijven dan die van Maart. Bij Luminus was dat vb een voorwaarde.
Die voorwaarde van max 4 maanden in de toekomst inschrijven staat er bij Energyvision precies niet bij. Klopt dat of zie ik erover?

Zijn er leveranciers waarbij een startdatum in de toekomst (in mijn geval 1 december) geen probleem is? Ik had altijd geweten dat je max. 4 maanden in de toekomst een contract kon afsluiten?
TotalEnergies laat het toe, maar hebben wel een voorwaarde in de prijsfiche staan dat ze dan een aangepast voorstel kunnen doen voordat het contract in voege gaat en je dan kan accepteren/weigeren.

Die voorwaarde van max 4 maanden in de toekomst inschrijven staat er bij Energyvision precies niet bij. Klopt dat of zie ik erover?

Ik ben dat er ook niet expliciet tegengekomen. Maar bij mij is het ook nog niet in orde en heeft men doorgegeven dat ik zou overstappen op 12/04/2026... dus ik ben nog aan het wachten op de rechtzetting (al heb ik wel bevestiging gekregen dat ze dat voor mij zouden rechtzetten).

En telefonisch niet makkelijk om contact te leggen met de mensen die het effectief behandelen. Maar ja als ik las dat ze op 1 dag meer klanten binnenkrijgen dan degene die ze op een maand vroeger moesten behandelen heb ik er wel begrip voor... al hoop ik ook nog wel dat ze het in orde brengen.

Sowieso die korting van 300€ (zowel bestaande ALS nieuwe klanten) en een vaste prijs van 13,x cent/kwh is niet slecht. Al is die welkomstkorting enkel van toepassing in het eerste jaar.

Ik ben dat er ook niet expliciet tegengekomen. Maar bij mij is het ook nog niet in orde en heeft men doorgegeven dat ik zou overstappen op 12/04/2026... dus ik ben nog aan het wachten op de rechtzetting (al heb ik wel bevestiging gekregen dat ze dat voor mij zouden rechtzetten).
Wanneer zou je contract moeten ingaan volgens je aanvraag? Ook veel verder in de toekomst?
En afgesloten via Energyvision website of mijnenergie.be? Want je krijgt precies geen extra korting door via mijnenergie.be af te sluiten.

Zelf twijfel ik of ik TotalEnergies toch ga opzeggen om naar Energyvision te gaan. Het is een kleine leverancier, maar als ze nergens kleine lettertjes hebben die zeggen dat je niet ver in de toekomst je contract mag laten ingaan, geeft dat weer wel wat extra zekerheid natuurlijk. TotalEnergies geeft weer meer zekerheid omdat het een grote leverancier is, maar zij kunnen de prijs dan weer aanpassen als ze willen.

Laatst bewerkt:
ik ga mijn variabel contract uitzitten bij Eneco. Als ik nu switch ben ik mijn 400euro korting kwijt. Tot half oktober heb ik zo goed als geen afname en half november is mijn contract afgelopen. Hopelijk is het dan terug wat gestabiliseerd.

Inclusief promo's - Exclusief de vaste vergoedingen

Luminus ComfyFlex Variabel
305€ cashback
Prijs elektriciteit: 0,1145 + 0,0933
Gasprijs: 0,0374

Switch naar
Engie 1 jaar vast
129€ cashback
Prijs elektriciteit: 0,1226 + 0,0922
Gasprijs: 0,0402

Laatst bewerkt:
ik ga mijn variabel contract uitzitten bij Eneco. Als ik nu switch ben ik mijn 400euro korting kwijt. Tot half oktober heb ik zo goed als geen afname en half november is mijn contract afgelopen. Hopelijk is het dan terug wat gestabiliseerd.
Ik doe hetzelfde. Heb ook een variabel bij Eneco. Heb enkel elektriciteit en met 8kW zonnepanelen en 10kW batterij opslag hier ook nagenoeg een 0 verbruik tot november. Daarna zien we wel.

Wanneer zou je contract moeten ingaan volgens je aanvraag? Ook veel verder in de toekomst?
En afgesloten via Energyvision website of mijnenergie.be? Want je krijgt precies geen extra korting door via mijnenergie.be af te sluiten.

Zelf twijfel ik of ik TotalEnergies toch ga opzeggen om naar Energyvision te gaan. Het is een kleine leverancier, maar als ze nergens kleine lettertjes hebben die zeggen dat je niet ver in de toekomst je contract mag laten ingaan, geeft dat weer wel wat extra zekerheid natuurlijk. TotalEnergies geeft weer meer zekerheid omdat het een grote leverancier is, maar zij kunnen de prijs dan weer aanpassen als ze willen.

25/12/2026

Volgens de voorwaarden bij mijnenergie, dat stond er mooi bij (en had ik een screenshotje van genomen voor de zekerheid :p), kon je de datum kiezen tussen 12/04/2026 en 12/04/2027. Mijn huidig vast contract met x% korting etc loopt af op 25/12/2026. Dus leek het mij redelijk logisch om dat er gewoon aan te koppelen.

Enige onzekerheid die er is, is wanneer ze failliet zouden gaan. Maar bon, dat risico neem ik er dan wel bij.

Met mijn contact met hen had ik die screenshot meegenomen, waar ze dan op geantwoord hadden dat ze het zouden rechtzetten.

Mijn vast contract bij Luminus loopt af in februari 2027. Ben aan het twijfelen om in te tekenen op maxfixx voor dat bijkomende extra jaar zekerheid.

Doen of niet?

Terug
Bovenaan