Energieleveranciers

Mijn vast contract bij Luminus loopt af in februari 2027. Ben aan het twijfelen om in te tekenen op maxfixx voor dat bijkomende extra jaar zekerheid.

Doen of niet?

Tegen dan zit je aan het einde van de winter van 26-27, en heb je in principe nog een half jaar extra de tijd, om de kat uit de boom te kijken voor een nieuw gascontract.

Ik persoonlijk zou deze gewoon laten lopen.

Mijn moeder heeft een voorstel gekregen van Engie voor vast contract elektriciteit, interessante prijs maar wel maar voor 12 maanden.
dag 12,16, nacht 9,12. Heeft tot morgen de tijd om te beslissen.
Momenteel ingetekend bij Maxxfixx, rekenen dat ze zeker 1j klant blijft voor die promo.

Kweet niet meer wat ik haar moet aanraden

ingetekend bij mijnenergie.be (fix engie) - gelijkaardige prjis aan hieroven.
enkel bevestiging gekregen via mijnenergie.Be van de aanvraag (afgelopen woensdag)
hoe lang duurt het tegen dat engie bevestigd ?

Mijn moeder heeft een voorstel gekregen van Engie voor vast contract elektriciteit, interessante prijs maar wel maar voor 12 maanden.
dag 12,16, nacht 9,12. Heeft tot morgen de tijd om te beslissen.
Momenteel ingetekend bij Maxxfixx, rekenen dat ze zeker 1j klant blijft voor die promo.

Kweet niet meer wat ik haar moet aanraden

Hoeveel verbruikt ze op jaarbasis?
Als je even kijkt naar haar verbruik voor gas en elektriciteit. Waarover spreken we ?

enkel bevestiging gekregen via mijnenergie.Be van de aanvraag (afgelopen woensdag)
hoe lang duurt het tegen dat engie bevestigd ?
Geen idee, ik had nog geen bevestiging voor energyvision. En heb uiteindelijk zelf nog even gebeld, en alles kunnen uitklaren deze keer. En zojuist bevestiging (e-mail, niet aangepast contract) gekregen dat mijn contract start voor 3j vanaf eind december 2026.

Hoeveel verbruikt ze op jaarbasis?
Als je even kijkt naar haar verbruik voor gas en elektriciteit. Waarover spreken we ?

Iets van 2800/2900 per jaar
Heb al opdracht gekregen om gewoon bij Engie te blijven voor een jaar :ROFLMAO: Twas sowieso Engie of Luminus, onbekend is onbemind.
Heb het al in mijn agenda gezet om binnen paar maand eens op te volgen

Nog eens bedankt voor je hulp.

Iets van 2800/2900 per jaar
Heb al opdracht gekregen om gewoon bij Engie te blijven voor een jaar :ROFLMAO: Twas sowieso Engie of Luminus, onbekend is onbemind.
Heb het al in mijn agenda gezet om binnen paar maand eens op te volgen

Nog eens bedankt voor je hulp.
2800, neem 50/50 verdeling (50%*0,1216 + 50%*0.0912) -> 0,1064 als eenheidsprijs. -> 297,92 aan energiekost.
Als er een verdrievoudiging is van de prijs, dan zou dit willen zeggen dat je 600€ op jaarbasis zou extra betalen. Indien uw moeder 600€ extra zou moeten vinden op jaarbasis, zou ze daarvan wakker liggen ?

Indien niet dan kun je gewoon blijven. Indien wel omdat 600€ voor haar veel geld is, dan zou ik het langste contract nemen waar ze zich goed bij voelt. (al heb je ook nog een gelijkaardige meerkost van de distributiekosten)
Maar als je de opdracht al hebt gekregen, dan zal het dat zijn en heeft ze gekozen en moet ze achteraf er ook niet over klagen als ze misgekozen heeft ;).

Laatst bewerkt:
Zopas ook overgeschakeld naar vast (elek & gas). Wij zaten bij Engie en die kwamen telkens wel goed uit de test. Nu vast contract was 12eur / maand duurder. 2 x klikken en was in orde.
Misschien dat we nog ergens goedkoper kunnen , maar zouden die kleinere spelers niet onder druk komen te staan?
Enfin, voor die paar eur / maand toch voor 'zekerheid' gekozen

hoe lang duurt het tegen dat engie bevestig

Voor de mensen die nog een vast contract willen afsluiten deze maand: ik zou niet via Mijnenergie.be meer gaan.

Al verschillende familieleden geven aan dat ze na 5 dagen nog steeds geen bevestiging hebben van de energiemaatschappij (wel van Mijnenergie.be maar daar ben je niets mee) en als ze dan bellen naar de energiemaatschappij hebben ze ook niks doorgekregen van Mijnenergie.be. Mijnenergie.be zelf is dan weer niet bereikbaar.

Sluit dus best rechtstreeks een contract af bij de energiemaatschappij zelf.
Om bovenstaande reden heb ik mijn contract bij Energyvision (heb TotalEnergies toch maar herroepen omdat Energyvision niet in de voorwaarden heeft opgenomen dat ze een aangepast voorstel mogen doen als het contract verder dan 4 maanden in de toekomst start) rechtstreeks bij hen afgesloten i.p.v. mijnenergie.be. Ik had de volgende dag al bevestiging van mijn contract.

Bij Totalenergies wel een uur aan de telefoon moeten hangen voor ik iemand aan de lijn kreeg om mijn contract te kunnen herroepen. Chat was onbereikbaar "wegens technische problemen" en op emails antwoorden ze veel te laat door de drukte. Heb dus telefonisch gevraagd om me een mailtje te sturen dat ze mijn mailtje voor het herroepen tijdig ontvangen hebben en dat mailtje heb ik intussen ook binnen. Krijg wel net nog een mail binnen van TotalEnergies dat een andere leverancier een overname heeft gemeld voor de overstapdatum bij hen, dus de automatische molen voor mijn contractaanvraag loopt voorlopig nog daar (maar is nu geblokkeerd omdat Energyvision sneller was). Het lijkt er dus wel op dat Energyvision een stuk efficiënter is in haar processen want ze hebben de switch meteen doorgegeven aan Fluvius terwijl TotalEnergies pas 2 weken later de switch doorgeeft.

De mensen die echt nog een vast contract willen deze maand en nog geen bevestiging hebben, kan ik alleen maar aanraden om het rechtstreeks bij de leverancier af te sluiten en nadien evt. nog eens te bellen zodat je zeker bent dat het in orde is. Er is nog maar een dag de tijd dus ik zou niks aan het toeval overlaten als je je wil indekken.

Hier toch ook twijfels om overstag te gaan alleen ben ik sinds nov 2025 klant bij Eneco en zou ik dus mijn welkomstkorting van 200€ en energiekosten verliezen door nu over te schakelen.
Bijgevolg twijfel ik dus of een vast contract niet duurder zal uitvallen.

Hier toch ook twijfels om overstag te gaan alleen ben ik sinds nov 2025 klant bij Eneco en zou ik dus mijn welkomstkorting van 200€ en energiekosten verliezen door nu over te schakelen.
Bijgevolg twijfel ik dus of een vast contract niet duurder zal uitvallen.
Gelijkaardig hier. Sinds 1/01 bij Luminus comfyflex. Zat daarvoor bij Engie, en zou nu dus teruggaan naar Engie, om zo toch nog wat korting te krijgen.. blijven bij Luminus met vaste formule zonder kortingen niet zo interessant lijkt me

Laat uw contract dan ingaan op 11/2026?
Binnenkort beter weer en dus minder verbruik
Zo heb ik het toch gedaan om mijn 200€ bonus niet te verliezen

Simulatie gedaan en wij zouden van 99€ variabel (gas & elek) naar 220 vast. Da lijkt me toch beetje te veel om niet te kunnen uitsparen om toch bij variabel te blijven.

Kregen bij afrekening in december ook nog 330 € terug.

Om bovenstaande reden heb ik mijn contract bij Energyvision (heb TotalEnergies toch maar herroepen omdat Energyvision niet in de voorwaarden heeft opgenomen dat ze een aangepast voorstel mogen doen als het contract verder dan 4 maanden in de toekomst start) rechtstreeks bij hen afgesloten i.p.v. mijnenergie.be. Ik had de volgende dag al bevestiging van mijn contract.

Bij Totalenergies wel een uur aan de telefoon moeten hangen voor ik iemand aan de lijn kreeg om mijn contract te kunnen herroepen. Chat was onbereikbaar "wegens technische problemen" en op emails antwoorden ze veel te laat door de drukte. Heb dus telefonisch gevraagd om me een mailtje te sturen dat ze mijn mailtje voor het herroepen tijdig ontvangen hebben en dat mailtje heb ik intussen ook binnen. Krijg wel net nog een mail binnen van TotalEnergies dat een andere leverancier een overname heeft gemeld voor de overstapdatum bij hen, dus de automatische molen voor mijn contractaanvraag loopt voorlopig nog daar (maar is nu geblokkeerd omdat Energyvision sneller was). Het lijkt er dus wel op dat Energyvision een stuk efficiënter is in haar processen want ze hebben de switch meteen doorgegeven aan Fluvius terwijl TotalEnergies pas 2 weken later de switch doorgeeft.

De mensen die echt nog een vast contract willen deze maand en nog geen bevestiging hebben, kan ik alleen maar aanraden om het rechtstreeks bij de leverancier af te sluiten en nadien evt. nog eens te bellen zodat je zeker bent dat het in orde is. Er is nog maar een dag de tijd dus ik zou niks aan het toeval overlaten als je je wil indekken.
Ik ben ook overgeschakeld naar EnergyVision, direct bij hen genomen en had half uurtje later al een bevestigingsmail dat het in orde was. 3 jaar vast Elektriciteit en 1 jaar vast gas heb ik genomen. Ik kom van Engie (Empower) en die hebben mij laten zitten toen mijn verwarmingsketel het had begeven in de winter. Had bij hen een contract over herstellingen en maintenance. Na 2 uur bellen en niemand aan de lijn te krijgen heb ik toen al beslist dat ik Engie ging buiten gooien voor alles. Eerst dat ketel contract, en nu dus de rest.

Ik ben ook overgeschakeld naar EnergyVision, direct bij hen genomen en had half uurtje later al een bevestigingsmail dat het in orde was. 3 jaar vast Elektriciteit en 1 jaar vast gas heb ik genomen. Ik kom van Engie (Empower) en die hebben mij laten zitten toen mijn verwarmingsketel het had begeven in de winter. Had bij hen een contract over herstellingen en maintenance. Na 2 uur bellen en niemand aan de lijn te krijgen heb ik toen al beslist dat ik Engie ging buiten gooien voor alles. Eerst dat ketel contract, en nu dus de rest.
Ik kreeg bij de VREG test ook Energyvision als beste prijs. Maar wanneer ik het proces om in te tekenen volgde op hun site, kreeg ik nergens de optie om een vast tarief te nemen. Uiteindelijk blijf ik bij Energie.be. Die waren maar een dikke 20 euro per jaar duurder voor een jaar vast contract dan Energyvision.

Kun je in de Luminus app toekomstige contracten zien? Van ons eindigt begin april. In januari kregen we bericht dat ze een nieuw contract aanbieden met betere prijzen. Stond niks bij dat we moesten aanvaarden, dus neem aan dat dit automatisch gebeurt? Maar kan de gegevens van het nieuwe nog niet in de app vinden?
Ik heb onlangs ook mijn nieuwe tarieven gekregen. Contract loopt tot eind mei. Dit weekend heb ik die dan vergeleken met de huidige tarieven van de markt en mijn verbruik om een correcte inschatting te kunnen maken.

In die mail met de nieuwe tarieven stond volgende (ergens onder de nieuwe tarieven en in een iets kleiner en ander lettertype, ik had het in eerste instantie niet gezien):
U kunt hier met dit contractvoorstel instemmen. Doet u niets, wees dan gerust: uw nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is het goedkoopste equivalent product.

Ik heb maar geklikt want die laatste zin met "equivalent product" boezemde niet echt vertrouwen in. Als ik nu op diezelfde link klik staat er: we hebben uw akkoord reeds ontvangen.

Ik kreeg bij de VREG test ook Energyvision als beste prijs. Maar wanneer ik het proces om in te tekenen volgde op hun site, kreeg ik nergens de optie om een vast tarief te nemen. Uiteindelijk blijf ik bij Energie.be. Die waren maar een dikke 20 euro per jaar duurder voor een jaar vast contract dan Energyvision.
Ik kon dat allemaal aanduiden op de site van EnergyVision. Moet ook zeggen dat ze heel eenvoudige maar duidelijke documenten met de prijzen sturen in hun contracten. Hun tariefkaarten zijn me heel duidelijk opgesteld.

Gelijkaardig hier. Sinds 1/01 bij Luminus comfyflex. Zat daarvoor bij Engie, en zou nu dus teruggaan naar Engie, om zo toch nog wat korting te krijgen.. blijven bij Luminus met vaste formule zonder kortingen niet zo interessant lijkt me
Ik zit sinds 01/12 ook bij Luminus comfyflex met promo maar dacht in kleine lettertjes destijds gelezen te hebben dat die korting pas verworven was en via een cashback werd uitgekeerd als het contract nog actief was na 1 jaar.

Ik heb dus mijn twijfels of je die wel krijgt of niet als je exact na 1 jaar nu al een contract bij andere leverancier ondertekent (dat bij energyvision wel mogelijk zou moeten zijn).

Ik zit sinds 01/12 ook bij Luminus comfyflex met promo maar dacht in kleine lettertjes destijds gelezen te hebben dat die korting pas verworven was en via een cashback werd uitgekeerd als het contract nog actief was na 1 jaar.

Ik heb dus mijn twijfels of je die wel krijgt of niet als je exact na 1 jaar nu al een contract bij andere leverancier ondertekent (dat bij energyvision wel mogelijk zou moeten zijn).
1 jaar is toch 1 jaar.. Verander van leverancier dan op 2/12

Terug
Bovenaan