Energieleveranciers

Los van het feit dat je dynamische tarieven en onbalans markt door elkaar gebruikt, zoals @parabellum ook al aanhaalt, spreken deze 2 dingen elkaar ook nog eens tegen:
ik ben zelfvoorziend tot half november lol
krijg van die netbalancering pakweg 30-40 euro per maand extra uitbetaald.
Hoe kan je zelfvoorzienend zijn als je flexio EMS zelf gaat beslissen wanneer hij extra stroom van het net haalt en injecteert om te handelen op de onbalansmarkt?

Om nog maar te zwijgen dat heel die flexio berekening volgens de "trust-me-bro" methodologie wordt opgesteld. Of krijg je tegenwoordig toch al details? Want tot een paar maand geleden (laatste keer dat ik het bekeken heb) was dit onmogelijk en als je er om vroeg kreeg je als antwoord van de Flexio helpdesk gewoon "Je moet vertrouwen op het algoritme"...

Los van het feit dat je dynamische tarieven en onbalans markt door elkaar gebruikt, zoals @parabellum ook al aanhaalt, spreken deze 2 dingen elkaar ook nog eens tegen:

Hoe kan je zelfvoorzienend zijn als je flexio EMS zelf gaat beslissen wanneer hij extra stroom van het net haalt en injecteert om te handelen op de onbalansmarkt?

Om nog maar te zwijgen dat heel die flexio berekening volgens de "trust-me-bro" methodologie wordt opgesteld. Of krijg je tegenwoordig toch al details? Want tot een paar maand geleden (laatste keer dat ik het bekeken heb) was dit onmogelijk en als je er om vroeg kreeg je als antwoord van de Flexio helpdesk gewoon "Je moet vertrouwen op het algoritme"...
Sinds deze maand krijg je details in de app. vroeger kreeg je die van de helpdesk via een excelsheet.

Om u een idee te geven, ik had vorig jaar 443 kwh afname. Over een heel jaar. in augustus had ik de volle 35kwh afname. jullie overschatten dat extra verbruik door netbalancering. Dat is een typische maand waar er veel gebalanceerd wordt omdat die groene energie veel onbalans brengt. in maart 2025 zelf maar 25kwh extra afname. in de wintermaanden haal je misschien 10 euro per maand uit die netbalancering, maar dan neemt die ook bijna niets af daarvoor.

Daarnaast doe je mee op meerdere onbalans markten, allemaal tegelijk. Als er ergens in belgie of een buurland plots een centrale uitvalt van gas of kernenergie pieken die onbalansmomentjes soms naar 2-3 euro per kwh, en dat gebeurt meer dan je denkt.

ik heb/had effectief een factuur op jaarbasis die rond de 0 euro ligt als je de netbalancerings inkomsten aftrekt van mijn effectief stroomverbruik. sinds januari een EV dus het is gedaan met de pret, maar mijn werk betaald mij wel 35 cent de kwh terug. voor q1 2026. op die ev laden heb ik ook een dikke 100 euro winst gemaakt door in in de winter s'nachts te laden.

en uiteraard heb je een ems nodig in combinatie met dynamisch, of je moet gelijk een halve zot alles manueel sturen, maar wie begint daar aan. als je dan toch al zo ver zit speel je beter mee op die onbalans markt he. die abbonementskost haal je er makkelijk 4x uit en je moet maar naar weinig kijken. enige wat wij doen is onze EV laden ipv van dat ems het te laten doen want die durft daar wel soms nog wat steken vallen, maar daarmee dat ze het gratis gemaakt hebben en het er u gratis bijgeven i guess. ik stel die gewoon om te laden onder een bepaalde kwh prijs en onder mijn maandpiek te blijven.

soit, te begrijpen dat velen hier skeptisch zijn over het gebeuren, was ik ook eerst. Mijn vriendenkring is ook altijd verbaasd als ze mijn afrekening zien en de winsten van netbalancering er naast.

In mijn situatie was dit in ieder geval een nobrainer, in plaats van een 100 euro per jaar aan injectie te verdienen is dat er nu maar 30 of 40, maar haal ik wel 300-400 euro per jaar uit die netbalancering en is mijn gemiddelde afnamekost per kwh veel goedkoper en mijn pieken worden veel beter gestuurd.

flexio contract van energy knights kan je trouwens ook enkel krijgen met een flexiobox, dus als we dat energiecontract besprreken, heb je idd dat ems nodig.

ook net dit gelezen :

Waar we in maart nog het geluk hadden dat zowel hernieuwbare energie als kernenergie volop aanwezig was — met prijzen die rond de middag soms zelfs op 0 euro per megawattuur uitkwamen — is die luxe nu voorbij. “Nu de centrales nog tot 1 november in onderhoud zijn, is 90 euro per megawattuur op het goedkoopste moment van de dag plots het nieuwe normaal, terwijl dat vroeger het gemiddelde over een hele dag was”.

8-9 cent injectie, sign me up.

Laatst bewerkt:
Daarnaast doe je mee op meerdere onbalans markten, allemaal tegelijk. Als er ergens in belgie of een buurland plots een centrale uitvalt van gas of kernenergie pieken die onbalansmomentjes soms naar 2-3 euro per kwh, en dat gebeurt meer dan je denkt.

ik heb/had effectief een factuur op jaarbasis die rond de 0 euro ligt als je de netbalancerings inkomsten aftrekt van mijn effectief stroomverbruik. sinds januari een EV dus het is gedaan met de pret, maar mijn werk betaald mij wel 35 cent de kwh terug. voor q1 2026. op die ev laden heb ik ook een dikke 100 euro winst gemaakt door in in de winter s'nachts te laden.
Kan je aub stoppen met je posts te editten een halfuur nadat je ze gepost hebt... Puur toeval dat ik naar boven scrollde en het zag want ik had je post al gelezen.

Dan hierboven, dat is niet wat je origineel zei hé, dat was "injecteren met een dynamisch contract en thuisbatterij is een goudmijn nu.". Je blijft dus dynamisch contract en handelen op de onbalans markt door elkaar halen.
En dan zit je nu ook nog eens een deel van je loonpakket (CREG tarief bij EV laden) samen te voegen met je energiefactuur om het helemaal scheef te trekken...

Goed dat jij content bent, daar niet van, maar hoe je het hier overbrengt is een heel onsamenhangend en onlogisch verhaal dus dan moet je ook niet verbaasd zijn dat mensen het kritisch bekijken.

Kan je aub stoppen met je posts te editten een halfuur nadat je ze gepost hebt... Puur toeval dat ik naar boven scrollde en het zag want ik had je post al gelezen.

Dan hierboven, dat is niet wat je origineel zei hé, dat was "injecteren met een dynamisch contract en thuisbatterij is een goudmijn nu.". Je blijft dus dynamisch contract en handelen op de onbalans markt door elkaar halen.
En dan zit je nu ook nog eens een deel van je loonpakket (CREG tarief bij EV laden) samen te voegen met je energiefactuur om het helemaal scheef te trekken...

Goed dat jij content bent, daar niet van, maar hoe je het hier overbrengt is een heel onsamenhangend en onlogisch verhaal dus dan moet je ook niet verbaasd zijn dat mensen het kritisch bekijken.
ik "haal die dingen niet door elkaar"

dat is één samenhangend geheel. deel van het contract https://www.energyknights.be/optima

wat doe je als je handelt op de onbalans markt? injecteren.

ik "haal die dingen niet door elkaar"

dat is één samenhangend geheel. deel van het contract https://www.energyknights.be/optima

wat doe je als je handelt op de onbalans markt? injecteren.
Toont aan hoeveel je ervan kent en/of hoe je het heel onsamenhangend en onlogisch overbrengt. Mogelijks omdat je met oogkleppen enkel naar je eigen situatie kijkt en het grotere plaatje niet kent of bekijkt.

Je beseft dus niet dat er dynamische contracten zijn zonder netbalancering? Zoals deze?

Misschien dom vraagje, maar ik vind het niet snel terug in het forum: wat doe ik met een injectiecontract?

Ik heb net digitale meter gekregen, ben momenteel bij Engie en die hebben al een email gestuurd met een contract voorstel.
Kan ik bij een andere leverancier een injectiecontract afsluiten?
Welke tarieven kan ik daarbij verwachten?
Andere dingen die van belang zijn?

mja, moeten we nu blij zijn of niet?

die welkoms kortingen, en dan verkassen net na 1 jaar, zoals velen hier deden, leverden mij en zovele andere juist de winst op....

als dat wegvalt, gaan wij toch nadeliger uit komen denk ik?
Engie zijn welkomst kortingen zijn al 2 jaar pro rata geweest, dus dat mag blijven volgens mij.
Bij Eneco waar ik nu zit, moet ik een jaar blijven voordat ik de korting krijg.

Als ze blijven met welkomstkortingen strooien, maar dat zoals Engie doen, dan is iedereen tevreden denk ik? :-)

Toont aan hoeveel je ervan kent en/of hoe je het heel onsamenhangend en onlogisch overbrengt. Mogelijks omdat je met oogkleppen enkel naar je eigen situatie kijkt en het grotere plaatje niet kent of bekijkt.

Je beseft dus niet dat er dynamische contracten zijn zonder netbalancering? Zoals deze?
No shit dat die er zijn. En los van netbalanceren zijn die nog steeds beter qua prijs dan vast of variable, zie mijn gemiddelde injectieprijs en afname.

Die extra inkomsten niet meerekenen is even dom als uw zonnepanelen niet meetellen.

Makkelijk om u zelf gelijk te geven in een discussie als je gewoon zegt “ die zaken tellen niet “.

Het ging hier over mijn situatie en mijn contract.

Ik heb hier al meerdere jaren home assistant sims gedraaid en heel de nest en ik kan u zeggen die dingen zitten er compleet naast vs hoe het in de praktijk is met een batterij en slimme sturing. De echte situatie is veeeeeel rendabeler.

Soit , blijf jij maar bij uw variabele en denk er het uwe van. Your loss.

aanvraag destijds via mijnenergie(>1 week voor einde maand) is uiteindelijk in orde gekomen.
mijnenergie zijn communicatie is wel waardeloos en waren een week niet bereikbaar (mail/ telefoon).
In vervolg bypass ik hen en neem ik direct met leverancier contact.
voor gas had ik dit al reeds gedaan.

Omdat ik al meer dan 3 jaar een contract heb met Eneco - met een analoge teller - hebben ze mijn nieuw verbruik geschat (ttz overschat) en hadden ze mij een factuur gestuurd van €2800. Daarop stond duidelijk dat ik 100x meer zou verbruiken en ze geven toe dat dit een overschatting is wegens het gebrek aan gegevens. Ik heb meermaals een screenshot met een krant doorgestuurd van mijn teller, maar dit aanvaarden ze niet.

Omdat ik die factuur weiger te betalen, gaan ze mijn contract afsluiten. Ik heb hiervoor een brief gekregen van Fluvius. Als ik niets doe, heb ik geen elektriciteit meer via Eneco maar wil Fluvius mij wel via een prepaid systeem nog elektriciteit geven. Ze zeggen in die brief dat ze 30% duurder zijn. Waarschijnlijk door die prepaid kaart.

Wat kan ik nu doen? Ik heb volgende week een afspraak (toevallig) om mijn analoge teller naar een digitale om te schakelen. Misschien nadien op zoek naar een nieuwe leverancier? Bij welke leverancier ga ik best? Ik heb tijd tot eind mei.

Laatst bewerkt:
Omdat ik al meer dan 3 jaar een contract heb met Eneco - met een analoge teller - hebben ze mijn nieuw verbruik geschat (ttz overschat) en hadden ze mij een factuur gestuurd van €2800. Daarop stond duidelijk dat ik 100x meer zou verbruiken en ze geven toe dat dit een overschatting is wegens het gebrek aan gegevens. Ik heb meermaals een screenshot met een krant doorgestuurd van mijn teller, maar dit aanvaarden ze niet.
Tuurlijk aanvaarden ze dat niet. Meterstanden regelt Fluvius, niet je energieleverancier. Die worden jaarlijks opgenomen (afwisselend zelf in te geven, ofwel komt iemand langs van Fluvius om dit te doen). En je energieleverancier krijgt die van Fluvius.

Als uw energieleverancier al 3j geen meterstanden heeft, stromen die niet door naar Fluvius of heb jij ze gewoon al 3j niet doorgegeven...

Omdat ik die factuur weiger te betalen, gaan ze mijn contract afsluiten. Ik heb hiervoor een brief gekregen van Fluvius. Als ik niets doe, heb ik geen elektriciteit meer maar wil Fluvius mij wel via een prepaid systeem nog elektriciteit geven. Ze zeggen in die brief dat ze 30% duurder zijn. Waarvoor dank.

Wat kan ik nu doen? Ik heb volgende week een afspraak (toevallig) om mijn analoge teller naar een digitale om te schakelen. Misschien nadien op zoek naar een nieuwe leverancier? Bij welke leverancier ga ik best? Ik heb tijd tot eind mei.
Als die factuur een overschatting is krijg je dat later toch terug wanneer blijkt dat je minder verbruikt hebt? Ik zou dat gewoon betalen om miserie te vermijden.

Als uw energieleverancier al 3j geen meterstanden heeft, stromen die niet door naar Fluvius of heb jij ze gewoon al 3j niet doorgegeven...
Aangezien het een analoge teller is, kan ik online natuurlijk invullen wat ik wil

Anyway, de vraag is eigenlijk bij wie ik best terecht kan nu.
De relatie is zeg maar verzuurd, ik ga niet blijven foto's doorsturen van mijn teller'tje :)

2 maal, met foto van de krant van die dag

Neen, je hebt eerder gezegd dat je dit naar je leverancier hebt gestuurd. Maar de meterstand moet je aan je netbeheerder communiceren. Daar krijg je een uitnodiging voor en dan kan je dat op hun website invullen, en eens om de x aantal jaar komt een controleur zelf de meterstand opnemen.

Je leverancier gaat geen foto's van meterstanden accepteren omdat zij zelf afgerekend worden door de netbeheerder op die geschatte meterstand. Het is dus enkel de netbeheerder die dit kan oplossen, niet de leverancier.

Iets zegt me dat je ooit iemand aan de deur hebt gehad om de meterstand op te nemen, maar dat je niet thuis was of die niet binnengelaten hebt. En dat je ook niet bent ingegaan op de latere oproep om een afspraak te maken om de meterstand manueel te laten opnemen?

Bij installatie digitale meter gaat sowieso de eindstand van je analoge meter doorgestuurd worden naar de netbeheerder (en uiteindelijk ook de leverancier). Echter zit je al redelijk ver in de procedure tot afsluiten meter waardoor ik denk dat je beter gewoon de factuur betaalt, om nadien dan het gros via een credit note terug te krijgen. Geen idee of je nog makkelijk uit systeem budgetmeter gaat geraken eens je daar inzit.

Aangezien het een analoge teller is, kan ik online natuurlijk invullen wat ik wil
Niet rond de pot draaien... Heb je bewust een foutieve meterstand doorgegeven aan fluvius en dus fraude gepleegd?
Waarop je dan weigerde de factuur van je energieleverancier te betalen (mogelijks omdat de foute inschatting dus gebeurd is op basis van de fout doorgegeven meterstanden)?

Indien ja: pech, wie zijn gat verbrand moet maar op de blaren zitten.

Omdat ik die factuur weiger te betalen, gaan ze mijn contract afsluiten. Ik heb hiervoor een brief gekregen van Fluvius. Als ik niets doe, heb ik geen elektriciteit meer via Eneco maar wil Fluvius mij wel via een prepaid systeem nog elektriciteit geven. Ze zeggen in die brief dat ze 30% duurder zijn. Waarschijnlijk door die prepaid kaart.

Factuur betalen.

Toch nu het zo laat is. Het is Fluvius die die schatting gemaakt heeft.
Normaliter had je contact moeten opnemen met fluvius door de schatting die ze gemaakt hebben. En met hen moeten discussiëren over die schatting met de gegevens etc die je had. Dan had je een kans gehad dat men dat zou rechtzetten, eneco kan dit niet rechtzetten aangezien het Fluvius is die hen de effectieve waardes doorgeeft. En Eneco daar niets aan kan en mag veranderen.

Hetgeen dat je te veel betaald hebt, krijg je de volgende keer gewoon terug.
Laat het wel duidelijk zijn dat Fluvius ook gewoon kan zeggen op dat moment, nope ik blijf bij mijn schatting. Maar zoals gezegd, de volgende keer wordt dit dan in orde gesteld.

Deze procedure wordt vooral toegepast wanneer je hen geen toegang hebt verschaft tot de meter. Zij hebben de wettelijke verplichting om om de, ik dacht, 4 jaar een visuele inspectie te doen.

Terug
Bovenaan