Los van het feit dat je dynamische tarieven en onbalans markt door elkaar gebruikt, zoals
@parabellum ook al aanhaalt, spreken deze 2 dingen elkaar ook nog eens tegen:
Hoe kan je zelfvoorzienend zijn als je flexio EMS zelf gaat beslissen wanneer hij extra stroom van het net haalt en injecteert om te handelen op de onbalansmarkt?
Om nog maar te zwijgen dat heel die flexio berekening volgens de "trust-me-bro" methodologie wordt opgesteld. Of krijg je tegenwoordig toch al details? Want tot een paar maand geleden (laatste keer dat ik het bekeken heb) was dit onmogelijk en als je er om vroeg kreeg je als antwoord van de Flexio helpdesk gewoon "Je moet vertrouwen op het algoritme"...
Sinds deze maand krijg je details in de app. vroeger kreeg je die van de helpdesk via een excelsheet.
Om u een idee te geven, ik had vorig jaar 443 kwh afname. Over een heel jaar. in augustus had ik de volle 35kwh afname. jullie overschatten dat extra verbruik door netbalancering. Dat is een typische maand waar er veel gebalanceerd wordt omdat die groene energie veel onbalans brengt. in maart 2025 zelf maar 25kwh extra afname. in de wintermaanden haal je misschien 10 euro per maand uit die netbalancering, maar dan neemt die ook bijna niets af daarvoor.
Daarnaast doe je mee op meerdere onbalans markten, allemaal tegelijk. Als er ergens in belgie of een buurland plots een centrale uitvalt van gas of kernenergie pieken die onbalansmomentjes soms naar 2-3 euro per kwh, en dat gebeurt meer dan je denkt.
ik heb/had effectief een factuur op jaarbasis die rond de 0 euro ligt als je de netbalancerings inkomsten aftrekt van mijn effectief stroomverbruik. sinds januari een EV dus het is gedaan met de pret, maar mijn werk betaald mij wel 35 cent de kwh terug. voor q1 2026. op die ev laden heb ik ook een dikke 100 euro winst gemaakt door in in de winter s'nachts te laden.
en uiteraard heb je een ems nodig in combinatie met dynamisch, of je moet gelijk een halve zot alles manueel sturen, maar wie begint daar aan. als je dan toch al zo ver zit speel je beter mee op die onbalans markt he. die abbonementskost haal je er makkelijk 4x uit en je moet maar naar weinig kijken. enige wat wij doen is onze EV laden ipv van dat ems het te laten doen want die durft daar wel soms nog wat steken vallen, maar daarmee dat ze het gratis gemaakt hebben en het er u gratis bijgeven i guess. ik stel die gewoon om te laden onder een bepaalde kwh prijs en onder mijn maandpiek te blijven.
soit, te begrijpen dat velen hier skeptisch zijn over het gebeuren, was ik ook eerst. Mijn vriendenkring is ook altijd verbaasd als ze mijn afrekening zien en de winsten van netbalancering er naast.
In mijn situatie was dit in ieder geval een nobrainer, in plaats van een 100 euro per jaar aan injectie te verdienen is dat er nu maar 30 of 40, maar haal ik wel 300-400 euro per jaar uit die netbalancering en is mijn gemiddelde afnamekost per kwh veel goedkoper en mijn pieken worden veel beter gestuurd.
flexio contract van energy knights kan je trouwens ook enkel krijgen met een flexiobox, dus als we dat energiecontract besprreken, heb je idd dat ems nodig.
ook net dit gelezen :
Waar we in maart nog het geluk hadden dat zowel hernieuwbare energie als kernenergie volop aanwezig was — met prijzen die rond de middag soms zelfs op 0 euro per megawattuur uitkwamen — is die luxe nu voorbij. “Nu de centrales nog tot 1 november in onderhoud zijn, is 90 euro per megawattuur op het goedkoopste moment van de dag plots het nieuwe normaal, terwijl dat vroeger het gemiddelde over een hele dag was”.
8-9 cent injectie, sign me up.