Energieleveranciers

Een deftige boekhouder zoeken… Je gaat wel een MID gekeurde kWh-meter moeten plaatsen.
Boekhouder hier. Ja een mid meer kan gebruikt worden. Voor diegene die het niet wetrn, de mid meter is een Europees gecertificeerde meter die officieel gebruikt mag worden voor facturatie en fiscale doeleinden. Het is de “cheapo” oplossing.

Maar wat ik mijn klanten en collega boekhouders aanraad is CPO oplossing op je laadpaal te gebruiken.

Dit wordt vaak gezien als de meest zorgeloze en professionele methode. Bij deze is uw laadpaal verbonden met een backoffice-systeem van een operator.

Je hebt dan een geautomatiseerde bewijsvoering: De CPO registreert exact hoeveel kWh er geladen wordt en past daar automatisch het geldende CREG-tarief op toe. Je past de split-billing toe: Het grote voordeel is dat de facturatie rechtstreeks tussen de CPO en de werkgever kan verlopen, waardoor je zelf geen handmatige onkostendeclaraties hoeft in te dienen.

Wij gebruiken tap electric, maar er zijn er velen. Ik vermoed dat dit “voordeel” voor werknemer / zelfstandige nog zal groeien in de toekomst. Zeker voor bedrijven is dit een win win.

Amai, morgen voor diegene die een dynamisch contract hebben... zonnepanelen uit en auto of batterij laden! Negatieve prijzen tot 41c / kwh voor elke kWh dat je afneemt.

Amai, morgen voor diegene die een dynamisch contract hebben... zonnepanelen uit en auto of batterij laden! Negatieve prijzen tot 41c / kwh voor elke kWh dat je afneemt.
Distributiekosten e.d. zijn niet negatief. Maar het totaalplaatje zou dat wel nog moeten zijn.

Distributiekosten e.d. zijn niet negatief. Maar het totaalplaatje zou dat wel nog moeten zijn.
Volgens mijn app -48 cent op beste uren. -15 cent distributiekosten.

33 cent per kWh om de auto te laden <3

Iemand met een variabel contract moet daarvoor 10-12 kWh injecteren lol.

Vandaag ook al kunnen laden aan -20 cent.

Laatst bewerkt:
Ik laad thuis op en mag van mijn boekhouder een forfaitair bedrag aanrekenen dat betaald wordt door mijn vennootschap. Wat zou ik mogen vragen per kilometer / oplaadbeurt? Hoe kan ik dat uitrekenen? Iemand enig idee?

Ik trek elk kwartaal een report van mijn laadpaal en doe de kwh * 0.35 euro , wat ongeveer de gemiddelde prijs is , of was.

Een jaartje geleden eens de Ecopower tarieven in Home Assistant gestoken. Morgen geven die 60cent/kWh als je afneemt 😅
Hier gaat de oven aan met de deur open en terwijl de airco volle bak met de panelen af.

Echt idioot eigenlijk dat dit het resultaat is na jaren mensen aanmoedigen en groene stroom certificaten te geven voor mega zuidelijk geplaatste installaties.

@Horse https://www.creg.be/nl/consumenten/...-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens

Dit zijn de offficele bedragen. 35 cent is dus Boven het maximum.

Volgens mijn boekhouder moet ik dit aankopen (om het opladen in te kunnen brengen
Een deftige boekhouder zoeken… Je gaat wel een MID gekeurde kWh-meter moeten plaatsen.
Volgens mijn boekhouder moet ik dit aankopen (om het opladen in te kunnen brengen in vennootschap): https://www.bol.com/be/nl/p/blackch...ype-2-schuko-7-2m-smart-app/9300000224411080/

Hier gaat de oven aan met de deur open en terwijl de airco volle bak met de panelen af.

Echt idioot eigenlijk dat dit het resultaat is na jaren mensen aanmoedigen en groene stroom certificaten te geven voor mega zuidelijk geplaatste installaties.

@Horse https://www.creg.be/nl/consumenten/...-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens

Dit zijn de offficele bedragen. 35 cent is dus Boven het maximum.
Het was Chickenlal die sprak over 35 cent :D

Ok, maar dan reken ik gewoon 30 cent aan en hoef ik geen verdere investeringen te doen!

Ik trek elk kwartaal een report van mijn laadpaal en doe de kwh * 0.35 euro , wat ongeveer de gemiddelde prijs is , of was.
Het probleem is dat ik thuis ook privé geniet van elektriciteit, dus ik moet op een manier enkel dat van de wagen te weten komen ...

Het was Chickenlal die sprak over 35 cent :D

Ok, maar dan reken ik gewoon 30 cent aan en hoef ik geen verdere investeringen te doen!

Het probleem is dat ik thuis ook privé geniet van elektriciteit, dus ik moet op een manier enkel dat van de wagen te weten komen ...

1) dat, gewoon 30 cent rekenen, gaat niet juist wegens uw eigen gemeld probleem.
2) Als je een terugbetaling wenst dan moet je een oplossing hebben met een geïntegreerde MID meter.

Dan kan je kiezen voor een oplossing met een granny charger. Waar het potentieel niet zo evident is om aan zonneladen en dergelijke te doen.
Ofwel plaats je iets zoals dit:

Aangezien je al gezegd hebt van ik HEB een oud laadpunt. Dan verwacht ik wel dat de kost om dat te wisselen potentieel beperkter is. Al is er ondertussen wel wetgeving die oplegt dat je een stuk van uw elektriciteit ook moet aanpassen (type B automaten en differentieel of dergelijke bijzetten in de kast).

Waardoor zo'n grannycharger dan misschien goedkoper is. Maar waar zonneladen en dergelijke minder is.
Persoonlijk zou ik eerder gaan richting een deftig laadpunt. Ipv de grannycharger. Zeker als ik in mijn huis zou opladen en gebruik zou wensen te maken van zonneladen of dergelijke.

Op het eerste zicht lijkt mij die voorgestelde versie niet conform : https://www.blackcharge.nl/collecti...&filter.p.m.custom.mid_meter=1&sort_by=manual

Ik heb daar ook even gezocht op thundercord (https://www.blackcharge.nl/search?options[prefix]=last&filter.p.product_type=&q=thundercord), maar ik zie als selectiemogelijkheid geen vermelding van MID meter. En normaliter is dat wel nodig.
Al kan je die ook gewoon apart bijzetten voor uw oude laadpaal. Zoals hiervoor al gesteld. Maar dan heb je zoals je zelf al gezegd hebt nog altijd een domme meter. Maar dit is dan de goedkoopste oplossing.

Je kan die MID meter ook in je kast zetten.
In mijn Alfen zit ook een kWh meter, vermoed dat dat ook kan werken, maar weet niet of je die met de standard app kan uitlezen.

Ik doe dat met HA, maar kan ook via de backend (mijn werkgever betaald op die manier terug).

Koop gewoon een HomeWizard kWh meter. Die is MID gekeurd en heeft een gebruiksvriendelijke app.

Ik heb die voor m’n warmtepomp gezet en dan werkt goed

Euh, ik exporteer maandelijks mijn geladen kwh via de SMA portal. Boekhouder heeft hier nog nooit over gereclameerd dat ik een apart telsysteem moet hebben dat MID gekeurd is.

Kan je niet terugvinden in de BMW app hoeveel je thuis geladen hebt? Ik doe het nog zo met de Tesla app. Elke maand screenshotje van die grafiek.

Dan zet je jezelf wat in het zak want je verliest 8% of zo door omzetting.
Het is zelfs een stuk meer dan 8%, mij boeit dat nu niet zo, maar de boekhouder zei me dat het in principe geen probleem zou mogen zijn dat ik daar gewoon 15% ofzo bovenop lap als ik maar kan aantonen dat je effectief zoveel verlies hebt.

Euh, ik exporteer maandelijks mijn geladen kwh via de SMA portal. Boekhouder heeft hier nog nooit over gereclameerd dat ik een apart telsysteem moet hebben dat MID gekeurd is.
Same, maar dan rapportjes van de NRGKick laadkabel hier.
Ik vind ook geen enkele vermelding van MID in eender welke officiële tekst over terugbetaling van laadkosten.

Nog iemand die die hatelijke emails van "happy hours" van engie niet weg krijgt?

unsubscriben lukt niet, want die mails zeggen dat je het via je app moet stoppen.

maar als ik naar de app ga, en ik ga bij meldingen (tja zijn het wel meldingen eigenlijk? onder meldingen versta ik eerder pushmeldingen maar soit), kan ik die schuifbalk zelfs niet eens verplaatsen.

en als ik via mijn mails die emails wil blokkeren, loop ik natuurlijk het risico dat ik mijn afrekeningen ook niet meer te zien krijg....

on a sidenote, eigenlijk geen idee waarom ik die happy hours heb geactiveerd, want met zonnepanelen ga je daar toch niet veel van krijgen denk ik.

Ge zijt niet meer mee, uw accountant moet dit normaal gezien ook doorgeven. Sinds 1/1/2025 moogt ge dit niet meer aan een zelf verzonnen gemiddeld tarief doen. Het moet verplicht volgens het CREG‑tarief én per kwartaal berekend worden.

Bij controle riskeert ge een herkwalificatie als loon + 300% boete. In de praktijk zal het waarschijnlijk wel meevallen omdat het vaak om kleine bedragen gaat, maar officieel zit ge fout als ge nog met een eigen forfait werkt.

Links voor wie wil nalezen:
https://www.creg.be/nl/consumenten/...-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens

Van toepassing voor zowel zelfstandigen als werknemers die thuisladen.

Terug
Bovenaan