Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daar weet ik toevallig het antwoord op! Er is een verschil tussen een leverancierswissel en wat voor jullie het geval is een “verhuis”. Technisch is dat supplier switch vs combined switch. Vroeger had je verhuis document nodig. Een Verhuis moet in principe met 2 handtekeningen waar beide partijen met akkoord moesten zijn. Dit zal dus een overblijfsel zijn. Even bellen.Ik had nu enkele maanden geen energiecontract op onze nieuwe woning want mijn ouders (in de zorgwoning) wilden gewoon wel het betalen tot 1 januari. Vanaf dan regel ik alle contracten en betalen zij op het einde van het jaar gewoon hun deel (procentueel van het totaal dat zij verbruikt hebben. Het is één aansluiting maar heb er aparte meters voorgezet bij de aftakking naar hun woning. (water/gas/elektriciteit)
Nu heb ik op aanbieders dus gekozen voor Engie Flow, met startdatum 01/01/2026. Nu krijg ik een mail met de melding dat mijn aanvraag niet compleet is, ik moet de meterstanden doorgeven.
Waarom hebben die de meterstanden nu nodig? Het contact gaat pas over een maand in. Het zijn digitale meters dus ze kunnen die op 1 januari toch gewoon uitlezen?
Ik zit nog met een basicfix van maart 2024 die eindigt in maart 2026. Zie dat de prijzen van engie nu wel een stuk later zijn. Kan ik al vroeger switchen naar een nieuw vast contract (en komende winter meenemen) of moet ik wachten tot maart maar nu al het contract vastleggen.
Heb mijn afrekening gekregen:dag en nacht tarief was dit jaar ook de moeite niet om te nemen.
gemiddelde voor Flow was 13,7 cent voor dag en 13,2 cent voor nacht. Iemand een flow met enkelvoudig variabel tarief die me bij afrekening even kan laten weten hoeveel dat was?
Het wordt altijd berekend met de index waarde van de maand zelf. En die is pas gekend als de maand voorbij is. Het enige wat je tekent is de opbouw van de formule.Ik heb altijd vast contract gehad. Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n variabel contract, bv basicflex van Luminus.
Fictief voorbeeld:
December: dagtarief 10 en 8 nacht.
Januari: dagtarief 13 en 11 nacht.
Als ik in dec zou intekenen en in januari stijgen de prijzen. Dan betaal ik in januari sowieso 13 dag en 11 nacht? Of wordt mijn volgend bedrag dan berekend via een formule vertrekkende van de 10 en 8 waarop ik intekende?
Als ik het goed zie is Comfyflex voor december ietsje goedkoper dan bij mijn overstap vorige week?Overgestapt van Engie Flow naar Luminus Comfyflex
Dus... Best in't oog houden als't dan zo laag mogelijk staat bij't begin en dan intekenen?Het wordt altijd berekend met de index waarde van de maand zelf. En die is pas gekend als de maand voorbij is. Het enige wat je tekent is de opbouw van de formule.
Nee, want elke maand krijg je een nieuwe prijs volgens de index.Dus... Best in't oog houden als't dan zo laag mogelijk staat bij't begin en dan intekenen?
Het is een variabel contract.Dus... Best in't oog houden als't dan zo laag mogelijk staat bij't begin en dan intekenen?
Dus als ik inteken in november en op die tariefkaart basixflex staat 13 cent. En in december komt de nieuwe tariefkaart en daar staat 15 cent op. Dan is de 15 cent toch mijn nieuwe tarief he? Dan moet'k gewoon die tariefkaarten in't oog houden om te weten wat het huidige tarief dan is.Het is een variabel contract.
Dit wil dus zeggen dat het wijzigt door de tijd heen. Dat is het verschil bij een vast contract.
In de praktijk wil dit zeggen dat je een formule krijgt gebaseerd op bepaalde indexen of parameters. En dat in functie van de referenties van die wijzigende variabelen uw prijs van uw variabel contract kan stijgen of dalen.
Een vast contract gaat in principe duurder zijn dan een variabel contract. Omdat de verkoper die variatie moet inschatten.
Echter wanneer die een foute inschatting maakt zal die er geld aan inschieten. Bij een correcte inschatting zal die er extra geld aan verdienen. Terwijl bij een variabel contract als de prijzen stijgen dan kan hij die stijging voor een stuk doorrekenen.
Aan u om te bepalen waar je u het beste bij voelt. Ik voel mij het beste met een vast contract.
De enige reden waarom je zou doen wat je zegt is in het geval de formule die er gebruikt wordt zodanig veranderd na de maand dat het voordeliger zou zijn. Maar met de gebruikte parameters door de verschillende leveranciers vind ik dit zo moeilijk om te gaan voorspellen wat het beste is. Dat ik dit dan ook niet doe en gewoon kies voor de vaste.
Hetgeen ik dan ook probeer te doen is. Ik maak een vergelijking in functie van mijn verbruik. Ik kijk welke kortingen er zijn. Ik bekijk mijn eenheidsprijzen bij een vast contract. En ik kies degene die mij op dat moment het voordeligst is.
Neen, dat is geen garantie.Dus als ik inteken in november en op die tariefkaart basixflex staat 13 cent. En in december komt de nieuwe tariefkaart en daar staat 15 cent op. Dan is de 15 cent toch mijn nieuwe tarief he? Dan moet'k gewoon die tariefkaarten in't oog houden om te weten wat het huidige tarief dan is.
Nee, want op een nieuwe tariefkaart van de volgende maand kan de formule verschillen.Dus als ik inteken in november en op die tariefkaart basixflex staat 13 cent. En in december komt de nieuwe tariefkaart en daar staat 15 cent op. Dan is de 15 cent toch mijn nieuwe tarief he? Dan moet'k gewoon die tariefkaarten in't oog houden om te weten wat het huidige tarief dan is.
En de prijs die je nu ziet in de december tarief kaart, is zuiver indicatief. Dat is gebaseerd op de index van de november omdat die van december simpel pas aan het eind van de maand gekend is.
Nee, lees maar de kleine lettertjes. Het is zuiver indicatief.Ik ben niet zeker of ze niet gehouden zijn om de geadverteerde prijs voor de maand te gebruiken die je hebt afgesloten. Maar voor de maanden erna effectief de reële te gebruiken in functie van de effectieve parameters.