Energieleveranciers

De info die hierin stond klopt toch niet ?

De energieleveranciers kunnen op elk moment hun tarievenblad wijzigen als ze dat wensen. Ze zijn niet verplicht om die tarievenbladen die ze voorzien hadden voor Maart zo te behouden.
Natuurlijk wel voor de afgesloten contracten. Maar zolang er geen afgesloten contract is kunnen ze bij mijn weten dat wijzigen.

Of het slim is om dat te doen is koffiedik kijken. Ik had al een vast contract afgesloten. Aangezien ik nu eenmaal liever vaste contracten heb dan variabele, ongeacht of daar toen een risicopremie in verwerkt zit of zat.
Ja, in een nog niet zo ver verleden met het Oekraïne conflict zijn van de eene op de andere dag de vaste contracten verwijderd. Maar (puur speculatie) denk ik niet dat de grote spelers dit gaan doen. nieuwsberichten volgen zich snel op hierover. Dus misschien inderdaad best niets overhaast doen. Tenzij je al van plan was vast contract te nemen.

Ben toch ook maar een nieuw contract aangegaan voor gas met startdatum 31/8/2026 (neem altijd vast voor gas). Mogelijks verlies ik wel een deel van de korting bij Engie, maar denk dat het daar pro-rata is itt Luminus. Anders pech. De korting bij Luminus covert dat eigenlijk. Geen zorgen tot 1/9/2028 op die manier.

Ik denk dat het niet nodig is, maar vorige keer was ik te laat en zat ik met een gasfactuur van 500 euro/maand. Nu is dat per jaar (nieuw huis wel).

Hier ook twijfel om naar vast te gaan. Weet niet of de stroom veel last gaat hebben van de iran crisis.

Met de lente en zomer in aantocht en nu ook een (kleine) thuisbatterij in huis hebben we hier alleszins geen zorgen hoe de energieprijzen op korte tijd evolueren. We injecteren in dat gedeelte van het jaar toch meer dan we afnemen en kunnen de overschot nu wat bufferen. Gas hebben we sowieso al niet meer in huis; full electric baby. Gewoon hopen dat het conflict tegen de herfst opgelost geraakt en dat Qatar (of andere golfstaat) terug massaal LNG kan uitvoeren.

De grootste kloterij is dat de Europese gasvoorraden in februari 2026 eigenlijk al ferm laag waren. Als op zo een moment dan een van de grootste (en goedkoopste) LNG aanbieders plots wegvalt dan is er niet veel nodig om de prijs te bougeren.
Blijft voor de rest ook een gatachterlijke beslissing om het grootste EU gasveld (Groningen) te sluiten in een energiecrisis en duidt eens te meer op hoe afhankelijk we zijn en blijven van externe partijen. De VS heeft het op dat gebied met hun fracking (hoe slecht het voor het mileu ook is) alleszins beduidend beter voor mekaar.

Hier ook twijfel om naar vast te gaan. Weet niet of de stroom veel last gaat hebben van de iran crisis.

Ongetwijfeld maar dat aandeel is kleiner. De naakte kWh-prijs is op dit moment maar 1/3de van de algehele prijs. Bij gas is dat veel meer.
Een kWh elektriciteit kost nu een 10c/kWh, wat maakt dat je bij een lage capaciteitspiek al op een kleine 30c/kWh uitkomt. Als de prijs verdubbelt (10--> 20c/kWh), dan stijgt de factuur 'slechts' 25%. Bij gas is een stijging van 100% gelijk aan 70% hogere factuur ofzo.

Leveranciers zijn aan het bekijken of ze vaste contracten blijven aanleveren.

Ik zit nog met een basicfix van maart 2024 die eindigt in maart 2026. Zie dat de prijzen van engie nu wel een stuk later zijn. Kan ik al vroeger switchen naar een nieuw vast contract (en komende winter meenemen) of moet ik wachten tot maart maar nu al het contract vastleggen.

Toch tevreden dat ik toch maar voor het goede tarief ben gegaan op dat moment (december). Zit nu tot februari 27 met een vast contract aan 3.6 ct/kwh . Ik mag hopen dat tegen dan de rust al zal wedergekeerd zijn.

Juli van contract veranderd naar Luminus met korting. Behoud ik deze als ik naar vast tarief switch binnen Luminus?
Zou van 45E naar 75E gaan voor basicfix voor gas & elek.

Juli van contract veranderd naar Luminus met korting. Behoud ik deze als ik naar vast tarief switch binnen Luminus?
Zou van 45E naar 75E gaan voor basicfix voor gas & elek.

Nee, die korting is voor dat contract.

Basicfix is net aanvaard hier voor extra 2 jaar.

Ik heb MaxxFix, Basicfix is nergens naar boven gekomen als ik controleerde. De prijs lijkt hetzelfde (5,31c/kWh vast voor 2 jaar), vaste kosten zijn wel duurder (50 euro ipv 30 euro). Heb 130 euro korting na een jaar en 22% korting op de naakte kWh-prijs, laatste is pro-rata.
Kom het eerste jaar (startend op 31/8/2026) uit op 4,14c/kWh en 80 euro korting (130 euro - 50 euro vaste kosten).

Iets duurder dan ik nu zit, maar mijn verbruik is laag en de korting maakt dat ik terug op dezelfde prijs uitkom, maar bijna 1,5 jaar verder zit en in uiterst geval 2,5 jaar (2 winters en 3 zomers) aan een gegarandeerd 'lage' prijs.

Nee, die korting is voor dat contract.

Ik heb MaxxFix, Basicfix is nergens naar boven gekomen als ik controleerde. De prijs lijkt hetzelfde (5,31c/kWh vast voor 2 jaar), vaste kosten zijn wel duurder (50 euro ipv 30 euro). Heb 130 euro korting na een jaar en 22% korting op de naakte kWh-prijs, laatste is pro-rata.
Kom het eerste jaar (startend op 31/8/2026) uit op 4,14c/kWh en 80 euro korting (130 euro - 50 euro vaste kosten).

Iets duurder dan ik nu zit, maar mijn verbruik is laag en de korting maakt dat ik terug op dezelfde prijs uitkom, maar bijna 1,5 jaar verder zit en in uiterst geval 2,5 jaar (2 winters en 3 zomers) aan een gegarandeerd 'lage' prijs.
Voor zakelijke klanten heet het nog steeds Basicfix ( pro )

Voor zakelijke klanten heet het nog steeds Basicfix ( pro )

Ah ok, kom sowieso van engie easy.

Ik lees dat de startdatum max 4 maanden vooruit mag zijn, ik heb wensdatum 31/08/2026 (laatste wat ik kon kiezen), vermoed dat ze die datum zullen vervroegen dan. Heb het contract met wensdatum 31/08 wel al ondertekend teruggekregen. Of het nu eind augustus of eind juni ingaat maakt niet zoveel uit.

Zijn hier mensen die momenteel bij Eneco zitten? Wat is me dat daar allemaal zeg...

* In november contract aangevraagd via mijnenergie.be vanaf 1 januari 2026
* Welkom bij Eneco! Startdatum: 29 december 2025 :confused:
* Ik contacteer de klantendienst: ik heb 1 januari gezegd, het contract mag niet eerder starten! --- "Ok, we brengen het in orde"
* Klantenzone heeft vervolgens ~2 maand plat gelegen door werken aan hun IT systeem
* Gisteren kon ik er dan eindelijk op: ik wou toch eens kijken waarom ik nog steeds geen voorschotfactuur had gekregen. Voorschotten standaard ingesteld op €0 blijkbaar, wijzigen ging niet door werken aan IT systeem -> fine by me. Ondertussen effe startdatum contract gechecked: wat denk je? Tóch gestart op 29 december natuurlijk, gelukkig was de korting op mijn vorig contract pro rata en niet voor een volledig jaar (denk ik) :sop:
* Nu ga ik voor iets anders nog even terugkijken in de klantenzone: huidig voorschotbedrag: €21.784,26 :laugh:

Zijn hier mensen die momenteel bij Eneco zitten? Wat is me dat daar allemaal zeg...

* In november contract aangevraagd via mijnenergie.be vanaf 1 januari 2026
* Welkom bij Eneco! Startdatum: 29 december 2025 :confused:
* Ik contacteer de klantendienst: ik heb 1 januari gezegd, het contract mag niet eerder starten! --- "Ok, we brengen het in orde"
* Klantenzone heeft vervolgens ~2 maand plat gelegen door werken aan hun IT systeem
* Gisteren kon ik er dan eindelijk op: ik wou toch eens kijken waarom ik nog steeds geen voorschotfactuur had gekregen. Voorschotten standaard ingesteld op €0 blijkbaar, wijzigen ging niet door werken aan IT systeem -> fine by me. Ondertussen effe startdatum contract gechecked: wat denk je? Tóch gestart op 29 december natuurlijk, gelukkig was de korting op mijn vorig contract pro rata en niet voor een volledig jaar (denk ik) :sop:
* Nu ga ik voor iets anders nog even terugkijken in de klantenzone: huidig voorschotbedrag: €21.784,26 :laugh:

Eneco website is idd al een tijdje kapot.
Ook nog geen jaarafrekening gehad hier.

Nu was ik via MijnEnergie is aant het herbekijken.

TotalEngies en Mega nek aan nek en goedkoper als Eneco.
Beiden bieden nog een vast contract aan rond de €160 per maand.
Mega bied vaste prijzen voor 2 jaar...

Wat zouden jullie doen?

Hier reeds 4 maanden Eneco. 1ste maand een maandelijks voorschot, nadien gewijzigd naar maandelijkse afrekening, maar sindsdien nog geen factuur ontvangen.
Helpdesk kan me voorlopig niet helpen...

Blij met m'n dynamisch contract, met dus maandelijkse afrekening.
Ik verwarm enkel op gas, warm sanitair water met een elektrische boiler die geprogrammeerd staat met home assistant om enkel tijdens de goedkope uren op te warmen.

Heerlijk als het zonnetje zoals gisteren en vandaag schijnt, dan moet ik quasi niet verwarmen. Hopelijk tegen volgende stookseizoen weer normale prijzen.

Kan ik bvbintekenen op basicfix maart en starten in de verdere toekomst en dzn nog veranderen voor als de situatie verbetert?

Terug
Bovenaan