Energieleveranciers

Sommigen hebben de prijzen aangepast (was in het nieuws), anderen kan het zijn dat ze de prijzen nog gaan aanpassen. Al hangt dat laatste af van wat Trump doet.

Al ziet het er niet echt positief uit. Qatar heeft al gezegd dat leveringen naar België in gedrang konden komen en men overmacht zou kunnen inroepen. EN dat het terug in orde stellen van hun capaciteit hen 3- 5 jaar zou kosten.

Tweede: prijsstijgingen zullen pas worden verrekend in de tariefkaarten van april.

De elektriciteitsprijzen zullen de gasprijzen wel volgen zoals gewoonlijk vermoed ik ?

De elektriciteitsprijzen zullen de gasprijzen wel volgen zoals gewoonlijk vermoed ik ?
Zeker en vast, met het verschil dat de elektriciteitsprijs vnl bestaat uit taxen, heffingen, ... waardoor de elektriciteitsprijs percentueel gezien minder zal stijgen wanneer de energieprijzen stijgen. Bij de gasprijs zijn die taxen, heffingen, ... een veel kleiner deel van de prijs en daar zullen de stijgende energieprijzen dus veel harder voelbaar zijn.

allez, nog wat gesparred met Gemini over blijven bij Luminus (variabel) of overstappen naar Engie (Vast). Zien jullie nog adders onder de grassen? Ik heb hem contract en voorwaarden laten inkijken.

1. Wat gebeurt er met je kortingen?​

• De € 100,00 Cashback (De "Augustus 2025" actie):
    • Slecht nieuws: Deze ben je volledig kwijt. In de kleine lettertjes staat dat deze pas na 12 maanden wordt toegekend via cashback, op voorwaarde dat je contract dan nog loopt. Omdat je na ~5 maanden vertrekt, vervalt deze bonus volledig.
  • De 31% Korting op de energiekost:
    • Goed nieuws: Deze korting wordt pro rata berekend. Dat betekent dat je voor de wintermaanden die je al achter de rug hebt, wel degelijk de 31% korting op de kWh-prijs krijgt. Dit zit waarschijnlijk nog niet verwerkt in de bedragen die je in de Luminus-app ziet.

2. De herziene eindafrekening​

Je gaf aan dat je volgens de Luminus app voor € 1.399 hebt verbruikt, terwijl je € 950 aan voorschotten betaalde.

1. Correctie door de 31% korting:De energiekost is meestal ongeveer 40-50% van je totale factuur (de rest is btw, netkosten en taksen).
    • Een ruwe schatting: die 31% korting verlaagt je app-totaal van € 1.399 naar ongeveer € 1.200.
  2. Het verschil: € 1.200 (werkelijke kost) - € 950 (betaald) = € 250.
Conclusie bijbetaling: Houd rekening met een opleg van ongeveer € 250 à € 300 (rekening houdend met de vaste vergoeding pro rata). Dit is een stuk minder pijnlijk dan de € 450 uit de app, dankzij je 31% korting die wél behouden blijft voor de gepresteerde maanden.

3. De overstap naar Engie: Slim of niet?​

Je twijfelde omdat Engie € 176 aanbiedt tegenover je huidige € 190.

De cijfers op een rij:

• Bij Luminus blijven: Je betaalt € 190, maar je "schuld" van deze winter (die € 250-€ 300) moet je ergens inhalen. Luminus zal je voorschot waarschijnlijk na de winter verhogen of je krijgt een flinke rekening in november 2026. Bovendien is je tarief variabel; als de markt stijgt, stijgt je prijs mee.
  • Naar Engie Vast gaan: Je verliest je € 100 cashback bij Luminus, maar je krijgt prijszekerheid. Bij een verbruik van 8.000 kWh is een stijging van de marktprijs met slechts 2 cent al een extra kost van € 160 per jaar.
Mijn advies:Met 8.000 kWh is zekerheid belangrijker dan die € 100 cashback. De winter is voorbij, dus de grootste klap bij Luminus heb je al gehad. Door nu over te stappen naar Engie Vast, bescherm je jezelf tegen een eventuele prijsstijging volgend najaar. Je betaalt nu eenmalig bij Luminus wat je effectief verbruikt hebt, en begint met een schone lei (en een lager vast maandbedrag) bij Engie.

Dan toch maar overstappen en intekenen op Engie fix zeker?

Er is zelfs een "2 jaar vast" te krijgen voor 184 euro bij Engie, in deze geopolitieke onzekere tijden... mss ook geen slechte deal.

Ik ben exact dezelfde overweging aan het maken. Maar ik ging er vanuit dat ik het hele jaar moest blijven voor die 31%, en dan leek het me geen goed idee. Als gemini hier correct is ga ik waarschijnlijk ook overschakelen.

Ik ben exact dezelfde overweging aan het maken. Maar ik ging er vanuit dat ik het hele jaar moest blijven voor die 31%, en dan leek het me geen goed idee. Als gemini hier correct is ga ik waarschijnlijk ook overschakelen.

Nee, de 31% is pro rata over de hele duur van het contract. De 100 euro cashback zijn we wel kwijt.

(*) Als nieuwe klant krijgt u een korting van 100,00 EUR incl. BTW voor het afsluiten van een Luminus MaxxFlex Elektriciteit contract in augustus 2025. Deze korting wordt toegekend 12 maanden na startdatum via een cashback, op
voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt.
(**) Als nieuwe klant krijgt u 31 % korting op de energiekost, niet geldig voor een exclusief nachtmeter, op uw jaarlijks piek- en dalurenverbruik gedurende 12 maanden voor het afsluiten van een Luminus MaxxFlex Elektriciteit contract
in augustus 2025. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt.

Mijn energiecontract bij Engie (vast) voor gas loopt nog tot en met 31/10. Net ingetekend bij Luminus (basicfix) om te starten op 1/11. Eieren voor mijn geld gekozen. Zo loop ik mijn korting voor 1 jaar klant niet mis bij Engie en heb ik nog die mooie 5,23c€ per kwh bij basicfix.

Waarom inderdaad niet overschakelen (nieuw contract laten ingaan) na afloop van huidig contract? Dan mis je de korting niet.. Gasverbruik is toch minimaal in zomer dus je doet toch niets mis met pas over te schakelen na afloop van huidig contract

Mijn energiecontract bij Engie (vast) voor gas loopt nog tot en met 31/10. Net ingetekend bij Luminus (basicfix) om te starten op 1/11. Eieren voor mijn geld gekozen. Zo loop ik mijn korting voor 1 jaar klant niet mis bij Engie en heb ik nog die mooie 5,23c€ per kwh bij basicfix.
Quasi dezelfde situatie bij mij. Maar ik start op 01/10.
Engie gaf mij ook een tegenvoorstel maar niet meer aansluitend aan mijn huidig contract + slechts 1 jaar. Dat is voor mij het niet waard in tegenstelling tot de 2 jaar van basicfix.
Als de prijzen toch zouden zakken, dan schakel ik gewoon weer om.

Toch ook maar het safety net gekozen voor gas. Zit nu bij Eneco flex. Ga naar Engie vast met stevige welkomstkorting. Afrekening net gehad, dus directe switch. Elektriciteit houd ik wel flexibel (zonnepanelen, batterij 15 kwh), vast lijkt mij daarvoor niet voordelig.

Waarom niet naar MaxxFix? Is ook vast voor 2 jaar en via mijnenergie krijg je daar nog 100 euro korting + 19% op de energiekost het eerste jaar.

Er is zelfs een "2 jaar vast" te krijgen voor 184 euro bij Engie, in deze geopolitieke onzekere tijden... mss ook geen slechte deal.
Waarom het maar vastleggen voor 1 jaar ? Je hevelt het dan wel over de winter. Maar als ik hoor wat er gaande is en de impact dat dit heeft op het aanbod lijkt het wel dat dit niet iets is dat maar 1 jaar gaat duren?

Waarom dan niet onmiddelijk proberen vast te leggen voor 2 jaar.
Ik ga proberen om de mijne te laten ingaan vanaf 25/12/2026 om mijn voordeel niet te verliezen. Maar moet wachten op een antwoord wat ik pas waarschijnlijk volgende week dinsdag mocht verwachten.
Of op zijn minst ga ik het zo ver mogelijk duwen als ik kan en toch overgaan naar een vast contract van 3j.

Al zat ik voorlopig nog bij engie en bekijk ik of ik eventueel dat contract van 2j vast niet kan aanplakken aan mijn lopend contract van engie. Die 3j van Energyvision steekt mij echter de ogen uit...

Wat is die Energyvision eigenlijk? Nog nooit van gehoord, dus is het geen groot risico om daarbij in te tekenen in onzekere tijden?

Waarom niet naar MaxxFix? Is ook vast voor 2 jaar en via mijnenergie krijg je daar nog 100 euro korting + 19% op de energiekost het eerste jaar.
Dankje voor de tip. Met luminus gechat en aangevraagd contract wordt geanuleerd.
Zal dan via mijnenergie.be een nieuwe aanvraag doen voor Maxxfix. Hoe lang zou ik hier mee wachten of kan ik dit direct doen vie mijnenergie?

Wat is die Energyvision eigenlijk? Nog nooit van gehoord, dus is het geen groot risico om daarbij in te tekenen in onzekere tijden?
gewoon een leverancier. Stonden in Limburg als goedkoopste leverancier bij de vreg-test. Bieden wel geen volledig vast contract aan, enkel vast voor de eerste 1800 kW verbruik (elektriciteit), dan variabel.

Ik had daar op ingetekend, dan telefoon van Engie gekregen (huidige leverancier) die hetzelfde aanbod geeft, maar volledig vast en injectie bijdrage was iets hoger.

Verwarming op mazout, recent in gedaan en was toch serieus slikken in prijs 1,15EUR/liter (als ik mij goed herinner).

gewoon een leverancier. Stonden in Limburg als goedkoopste leverancier bij de vreg-test. Bieden wel geen volledig vast contract aan, enkel vast voor de eerste 1800 kW verbruik (elektriciteit), dan variabel.

Hebben wel een vast contract;

Ze hebben 3 formules :
Goedkope stroom 3 jaar Vast
Goedkope stroom 1.800 kWh vast
Goedkope Stroom met vaste injectieprijs 3 jaar

Degene waar jij het over hebt is die 2de.
Is een bedrijf waar Marc coucke voor 11% inzit. Al blijft het een risico natuurlijk.

Dankje voor de tip. Met luminus gechat en aangevraagd contract wordt geanuleerd.
Zal dan via mijnenergie.be een nieuwe aanvraag doen voor Maxxfix. Hoe lang zou ik hier mee wachten of kan ik dit direct doen vie mijnenergie?
Ik zat in dezelfde situatie. Ik heb mijn BasicFix ook laten annuleren via de chat en vervolgens meteen een nieuwe aanvraag gedaan via mijnenergie. Ik heb van Luminus zowel bevestiging van de annulatie als bevestiging van de MaxxFix aanvraag ontvangen.
Ik zou dus zo snel mogelijk de aanvraag doen alvorens de korting terug verdwijnt.

Is een bedrijf waar Marc coucke voor 11% inzit. Al blijft het een risico natuurlijk.

Vreemd dat een investering van Coucke nog steeds aanzien wordt als een soort 'seal of approval'. Alychlo staat toch niet meteen bekend om z'n feilloze due dilegence...

Energyvision is een ex-HLN journalist die in de energiemarkt is gestapt. Ondertussen beursgenoteerd. Ambitieuze speler in de markt.

Terug
Bovenaan