Energieleveranciers

Een zelf verzonnen bedrag is ook wel extreem in feite hé, het is gewon het maandgemiddelde van VREG :D

Maar thx, ik bekijk het eens.

Top, via de bmw app zie ik perfect hoeveel kWh ik geladen heb per maand en dan gewoon die tabel toepassen. Dit komt op zo'n €100 per maand die ik van vennootschap naar privé mag overschrijven. De rest betaal ik dan privé. We zijn er dus geraakt, dankuwel!

Top, via de bmw app zie ik perfect hoeveel kWh ik geladen heb per maand en dan gewoon die tabel toepassen. Dit komt op zo'n €100 per maand die ik van vennootschap naar privé mag overschrijven. De rest betaal ik dan privé. We zijn er dus geraakt, dankuwel!
Dus het laadverlies neem je er dan maar bij? Beste is steeds de kWh van de laadpaal zelf nemen, of een MID-meter, om bewijskrachtige statistieken te hebben. Vele deftige laadpalen hebben tegenwoordig een geïntegreerde MID-meter.

Dus het laadverlies neem je er dan maar bij? Beste is steeds de kWh van de laadpaal zelf nemen, of een MID-meter, om bewijskrachtige statistieken te hebben. Vele deftige laadpalen hebben tegenwoordig een geïntegreerde MID-meter.
Vergeet niet dat een MID-meter of nieuwe laadpaal plaatsen ook geld kost. En dan nog eens herkeuren.

Nog mensen met de engie app die mij kunnen uitleggen hoe de berekening gebeurt van de kostprijs bij de grafiek?

Vrijdag 24 april bijvoorbeeld heb ik 37,4 kWh geïnjecteerd aan 4,2 cent per kWh wat 1,57 euro oplevert. Dit komt perfect overeen met wat de app weergeeft.

Voor afname betaal ik 17 cent piek en 14 cent dal voor de energie component momenteel volgens mijn contract. Ik weet dat daar nog heffingen, taksen, groene stroom, wkk bijkomen. Normaal zou dit op max 35 cent per kWh op piek moeten uitkomen.

Als ik voor vrijdag 24 april kijk heb ik 2,83 kWh afgenomen. Volgens de app betaal ik daar 1,61 euro voor. Dat is 56 cent per kWh. Op andere dagen lijkt mij dit ook extreem hoog en zie ik prijzen tussen de 48 cent en 60 cent per kWh.

Hoe kan dit?

Iemand die een verklaring heeft waarom het sociaal tarief hoger is dan het tarief dat ik betaal aan Luminus deze maand?

Sociaal tarief voor enkelvoudig elektriciteit bedraagt deze maand 23,77 cent/kWh incl. btw, terwijl ik bij Luminus Comfyflex exlusief korting van 26% 16,43 cent/kWh betaal? Ik dacht dat het sociaal tarief altijd en veel lager zou zijn dan de marktprijs? Of klopt mijn redenering niet?

Iemand die een verklaring heeft waarom het sociaal tarief hoger is dan het tarief dat ik betaal aan Luminus deze maand?

Sociaal tarief voor enkelvoudig elektriciteit bedraagt deze maand 23,77 cent/kWh incl. btw, terwijl ik bij Luminus Comfyflex exlusief korting van 26% 16,43 cent/kWh betaal? Ik dacht dat het sociaal tarief altijd en veel lager zou zijn dan de marktprijs? Of klopt mijn redenering niet?
Omdat jij niet de naakte tarieven vergelijkt? Er staat toch duidelijk bij dat dat incl. netwerkkosten is? Uw tarief gaat zonder netwerkkosten zijn.

Omdat jij niet de naakte tarieven vergelijkt? Er staat toch duidelijk bij dat dat incl. netwerkkosten is? Uw tarief gaat zonder netwerkkosten zijn.
Ik had die inderdaad over het hoofd gezien, ik had de kleine letters gelezen en zag daar dat de distributiekosten niet werden meegerekend en ging er vanuit dat de netkosten ook in die distributiekosten zaten.

Maar als ik dan enkel energiecomponent vergelijk, dan zit ik aan 12,16 c/kWh incl 26% korting (5% getrouwheidspremie nog niet meegerekend) en sociaal tarief aan 12,04 c/kWh?

Ik had die inderdaad over het hoofd gezien, ik had de kleine letters gelezen en zag daar dat de distributiekosten niet werden meegerekend en ging er vanuit dat de netkosten ook in die distributiekosten zaten.

Maar als ik dan enkel energiecomponent vergelijk, dan zit ik aan 12,16 c/kWh incl 26% korting (5% getrouwheidspremie nog niet meegerekend) en sociaal tarief aan 12,04 c/kWh?
Als je de v-test doet merk je duidelijk dat het sociale tarief (terecht) onder elk ander commerciële tarief duikt. Dit zowel voor elektriciteit als aardgas.

Het is een all-in tarief. Jou kWh afname is : kosten groene stroom, wkk, capaciteitstarief, distributie, databeheer, accijns en bijdrage energie. In totaal is dat +- 20 €c/ Kwh. Daarbovenop komt de energieprijs. Bij sociaal tarief is dit dus peanuts.

Nog mensen met de engie app die mij kunnen uitleggen hoe de berekening gebeurt van de kostprijs bij de grafiek?

Vrijdag 24 april bijvoorbeeld heb ik 37,4 kWh geïnjecteerd aan 4,2 cent per kWh wat 1,57 euro oplevert. Dit komt perfect overeen met wat de app weergeeft.

Voor afname betaal ik 17 cent piek en 14 cent dal voor de energie component momenteel volgens mijn contract. Ik weet dat daar nog heffingen, taksen, groene stroom, wkk bijkomen. Normaal zou dit op max 35 cent per kWh op piek moeten uitkomen.

Als ik voor vrijdag 24 april kijk heb ik 2,83 kWh afgenomen. Volgens de app betaal ik daar 1,61 euro voor. Dat is 56 cent per kWh. Op andere dagen lijkt mij dit ook extreem hoog en zie ik prijzen tussen de 48 cent en 60 cent per kWh.

Hoe kan dit?
de kost van uw contract niet vergeten. als dat 60 euro per jaar is bijvoorbeeld is dat ook 16,5 cent die er sowieso bijkomt per dag, ook al neem je niets af. en zo zijn er nog een paar jaarlijkse kosten die je moet meerekenen.

Wij hebben opnieuw een afrekening gehad van het laatste jaar analoge terugdraaiende teller + zonnepanelen.

Verbruik dag: 1000kWh
Verbruik nacht: 2000kWh

Batterij EV = 80kW (vooral opladen 's nachts - ik denk 1 maal per week)
Opbrengst zonnepanelen was 4MWh vorig jaar

In totaal 7000kWh verbruik per jaar: is dat realistisch?

Wij hebben opnieuw een afrekening gehad van het laatste jaar analoge terugdraaiende teller + zonnepanelen.

Ja, ik zit op 11000kWh per jaar met een 1 EV en een warmtepomp die ongeveer 2200kWh per jaar verbruikt (koelen en verwarmen).
Mijn auto alleen al is goed voor 4000-5000kWh per jaar.

Ja, al hangt dat allemaal af van uw verbruik.

Voor de wagen heb je ergens anders gezegd 1000km/ maand -> 12k km op jaarbasis. 20kwh/100km als gemiddeld verbruik (uw reële cijfers gebruiken voor de realiteit) -> 12000/100 * 20 -> 2400kwh aan elektriciteit die je verbruikt voor uw mobiliteit met uw EV. Waardoor je een elektriciteitsverbruik hebt voor uw woning van een 4600kwh. Wat niet noodzakelijk irrealistisch is.

Rapport van Luminus via mail.

38% meer gas verbruik dan gelijkaardige huishoudens (2+1) vorige maand (110kwh afgenomen)
22% minder elektriciteit dan gelijkaardige huishoudens (2+1) vorige maand (12,28kwh afgenomen)

Denk dat hun berekening er naast gaan zitten :oi22:

Rapport van Luminus via mail.

38% meer gas verbruik dan gelijkaardige huishoudens (2+1) vorige maand (110kwh afgenomen)
22% minder elektriciteit dan gelijkaardige huishoudens (2+1) vorige maand (12,28kwh afgenomen)

Denk dat hun berekening er naast gaan zitten :oi22:
Idem!
Gas zou ik 97% meer verbruikt hebben maar de grafiekjes tonen het nochtans anders 😋

Vraagje:
Vroeger had ik bij Engie korting bij aankoop van waardebonnen van mediamarkt en Coolblue dacht ik.

Nu krijg ik echter steeds een foutmelding als ik die pagina wil bekijken.

Kan er iemand die bij Engie is eens kijken of dit nog steeds zo is?

De eindafrekening van de elektriciteit is eindelijk binnen. Op jaarbasis gaan we een 400 euro over hebben van het thuisladen van de EV.
Dat gebruiken we dan voor de gasfactuur, maar daar is de eindafrekening niet binnen. Die zal op jaarbasis tegen de 500 euro liggen vermoed ik.

We hebben van eindafrekening tot eindafrekening 480m3 (hoogcalorisch gas) verbruikt tegen een tarief van 3,5c/kWh (+kosten).

Terug
Bovenaan