Energieleveranciers

Verklein dat gat in uw hand !!!!
In principe wanneer je beide gaat werken, zou die verhoging niet echt een impact mogen hebben.
Het zal zuur zijn, maar problematisch eigenlijk niet.

Daarbij, is er via het indexmechanisme kortelings wel een stijging in verschiet. Dus nog eventjes geduld.

Ik zit voor 1 jaar aan een tarief van +/-4cent. Maar heb in maart ongeveer bij de actie 51% korting op de elektriciteitsprijs toen toegehapt die pas zou ingaan in mei.
Dus die 4 cent is met 51% eraf?

Energiecontract (gas en elek) afgesloten bij de Vlaamse Energieleverancier in maart:

Is dit een beetje een OK tarief?

Ja.
En zelfs moest het geen goed tarief zijn, iemand met een vast tarief zou nu zot moeten zijn om voortijdig te switchen. De prijzen staan op recordhoogte, per definitie zijn de nieuwe vaste én de variabele tarieven momenteel de hoogste ooit.

Verklein dat gat in uw hand !!!!
In principe wanneer je beide gaat werken, zou die verhoging niet echt een impact mogen hebben.
Het zal zuur zijn, maar problematisch eigenlijk niet.

Toch ook wat wereldvreemd dit? Er zijn genoeg tweeverdienende gezinnen die al niet breed leven en paycheck to paycheck leven. Dan is een forse verhoging van energiekosten _wel_ problematisch he.

Hier op Hln laten ze zien hou u energie factuur verdeeld is.

Vandaag blijkbaar een brief gekregen van Fluvius dat ze een digitale meter komen hangen ipv de huidige analoge.

Gewoon particulier, geen zonnepanelen, geen warmtepomp of dergelijke.
Is dit nu positief of negatief dat ze nu al komen ?
Moet ik eigenlijk op iets letten als ze die meter komen instaleren ? Behalve een foto nemen van de meterstanden
Dat kan gene kwaad voor verwarmingsketel of automatische poort en dergelijke ?

Moet ik eigenlijk op iets letten als ze die meter komen instaleren ? Behalve een foto nemen van de meterstanden
Dat kan gene kwaad voor verwarmingsketel of automatische poort en dergelijke ?

Best rekening houden dat je enkele uren zonder stroom/gas kan zitten. Bij mij 2 weken geleden gekomen en op voorhand zeiden ze "2 uur max". Uiteindelijk een volledige dag zonder gezeten omdat ik een 'papier-loodkabel' zou hebben gehad en is blijkbaar gevaarlijk. Morgen komen ze alle kabels saneren en volledig voetpad openbreken.
Geen idee hoe oud je huis is though.. :)

Vorige jaar overgestapt naar Mega en onbedoeld voor een variabel tarief gegaan (zowel gas als elec).

Gisteren de vergelijking gemaakt op vreg en met de huidige prijzen zou ik eigenlijk ongeveer hetzelfde betalen als ik het afgelopen jaar gedaan heb.

Best zo snel mogelijk overstappen of contract niet veranderen?

Opgelet: tarieffiches worden maar één maal per maand geupdate. Dus aangezien de marktprijzen sinds eind augustus (wanneer ze de fiches voor de volgende maand publiceren) nog een heel stuk gestegen zijn, is elk variabel tarief op de test eigenlijk een heel stuk onderschat.
Ook al die vergelijkingen in kranten etcetera, onderschatten de variabele factuur (dit wanneer de huidige prijzen zouden aanhouden of stijgen. Indien de prijs binnenkort crasht, is het een ander verhaal natuurlijk).

Nu overstappen gaat geen zin hebben. Vaste contracten gaan nu ook heel duur zijn.

nu overstappen heeft wel wat geloond bij mij. Want mijn huidige contract werd opeens peperduur als ik daar zou blijven.

Ik kwam op 2200+ per jaar uit bij Luminus als ik daar bleef. MEt de huidige cijfers via mijnenergie.be overgestapt en ik moet nog 1200 euro betalen op jaarbasis.

Ok luminus zal mss wat moet terugstorten tegen volgend jaar (hopelijk) en er was een dikke welkomstbonus van 400+ euro's bij Engie maar 1000 euro extra gaan voorschieten voor die mannen hun schoon ogen, nee merci.

Waar kan ik zien wat de evolutie van de gasprijzen is ten opzichte van wanneer ik intekende op mijn huidig variable contract? Kan ik dat eigenlijk ergens?

Mijn tariefkaart voor Luminus Optimal Gas waar ik op intekende in maart: €c 2.89/kWh
Huidige goedkoopste vaste aanbieding gasprijs: €c 4.49/kWh

Huidige gasprijs voor mijn contract: ???

Edit: doordat ik steeds een afrekening krijg begin september, kan ik wel zien wat mijn gemiddelde gasprijs was van mei tot en met eind augustus. Dit was €c 2,27/kWh, dus nog iets lager dan ik op intekende.

Wat is de indexatieparameter op je tariefkaart?

Is het dit?

Index (excl. BTW): HUB3-0-3 = 14,962 €/MWh
GMarketCWE = HUB3-0-3
Tariefformule energiekost (excl. BTW): 0,1000 x HUB3-0-3 + 0,8940

edit: volgens Luminus, in contract:
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt elk kwartaal geïndexeerd. De kwartalen starten op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. De berekeningsmethode en de waarden van de index en zijn componenten worden gepubliceerd op www.luminus.be.

Ik kan het alleszins niet terugvinden...
edit 2: aha, toch wel! https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/indexen/

edit 3: dus, als ik me niet vergis.
Ik heb maart ingetekend => HUB3-0-3 stond toen aan 14.962 => tariefformule energiekost = 16.872*0.1+0.8940 = 2.3902 excl btw excl korting = 2.8921 incl BTW excl korting
Ik krijg 1.13ct korting/kWh inclu BTW => eindprijs toen €c 1.76/kWh

HUB3-0-3 september: 24.768 => tariefformule energiekost = 24.768*0.1+0.8940 = 3.37 excl btw excl korting = €c 2.95/kWh

=> voor 13500 kWh gas is dat dus 160 euro duurder op een jaar.

Gohja. Valt al bij al nog mee dan, ervan uitgaande dat mijn berekening correct is. Als opzeg verlies ik mijn korting vaste vergoeding en mijn gratis kWh (zijn er ook 1500), en de goedkoopste vaste ligt nu op €c5.668/kWh dus sowieso geen sprake meer van overstappen.

Laatst bewerkt:
Tis die formule inderdaad

Je tarief wijzigt elk kwartaal. De prijs voor oktober tot december is nu nog niet bekend (en zal pas bekend zijn op de laatste dag van de maand), maar als de huidige marktprijs zich doorzet zal de HUB303 voor het volgende kwartaal op +- 48 euro uitkomen. Simulatie voor het eerste kwart van 2022: 64 euro (maar dit is nog hoogst onzeker natuurlijk).

Rekening houdende dat ongeveer 80% van je verbruik in de wintermaanden zal vallen (hoewel dit misschien een overschatting is aangezien dit niet enkel huishoudelijk verbruik is? Zeker dat je geen 13000 kWh verbruikt?) is dat +- 110 MWh aan gemiddeld €67.2/MWh. Ofwel een stijging van 4221 euro. Bedoel je 13000 kWh dan is het 422 euro. Enkel voor de wintermaanden. Nu goed, in de zomer verbruik je niet zo veel en de prijs op de termijnmarkt voor volgende zomer is merkelijk lager, dus reken op een 500 euro extra op jaarbasis.

Terug
Bovenaan