Energieleveranciers

Eigenlijk zou de wetgever gewoon die kortingen/promoties maar enkel als ge er een jaar bij zit, volledig moeten afschaffen. Gewoon recht toe recht aan, elektriciteits en gasleveranciers verplichten om enkel prijzen zonder kortingen aan te bieden. Dan kunt ge op eender welk moment switchen van leverancier, nu zit ge gewoon telkens een jaar vast omwille van die korting die verrekend zit in alle prijzen.
Een trukje: Je kan al maanden (bij de ene leverancier kan dit al sneller dan de andere) op voorhand een energiecontract aangaan met als datum, de datum dat je contract vervalt.

Dus bijvoorbeeld: Je contract loopt af 31 december. Dan kan je al rond oktober kijken naar promo's van de energieleveranciers. op 15 oktober is er plots echt een héél goeie deal? Dan ga je al op 2 november je contract aan voor 1 januari met die promo.

Je hoeft niet te wachten tot bijvoorbeeld november, om dan een minder goede deal te bewerkstelligen hé.

Eerlijk gezegd heb ik betere dingen te doen dan promojagen voor mijn basisbehoeften.

Afschaffen die zooi is prima voor mij.
Met die tweede zin ben ik het eens, je zou niet moeten promojagen voor je fucking basisbehoeftes, maar betreffende die eerste zin: sorry maar ik denk dat je niet stilstaat hoeveel verschil promojagen kan uitmaken voor je eindfactuur.

Je mag eens raden hoeveel € MINDER per jaar ik straks 'persoonlijk' zal betalen voor gas en elektriciteit door de huidige promo's die ik heb + omwille van de stijgende prijzen op de markt.

Ongeveer 720€ (Géén tikfout) per jaar als de prijzen niet meer verder stijgen

Met die tweede zin ben ik het eens, je zou niet moeten promojagen voor je fucking basisbehoeftes, maar betreffende die eerste zin: sorry maar ik denk dat je niet stilstaat hoeveel verschil promojagen kan uitmaken voor je eindfactuur.
Ik zeg ook niet dat ik het niet doe, ik zeg dat ik betere dingen te doen heb ;)

iemand ook een "correctiefactuur" ontvangen van 2 jaar geleden?

ik zat van mei 19 tot mei 20 , bij eneco.

nu moet ik plots 14 euro nog betalen lol, terwijl ik al meer dan een jaar bij een andere zit.

in april 20 heb ik zonnepanelen gelegd; dus 1 maandje een soort van "prosumententarief " vergeten zeggen ze.
lijkt me wel straf 14 euro voor 1 maand, maar kom. ik ga geen spel maken, maar vind het wel vreemd.

'Afschaffen die zooi' zal, vermoed ik, voornamelijk leiden tot hogere prijzen/minder besparingen. De marges op de energieprijs zelf staan énorm onder druk zodat sommige leveranciers met dergelijke promo's eigenlijk hun broek afsteken in de hoop u aan boord te krijgen/houden. Meteen ook de reden waarom dergelijke promo's aan voorwaarden verbonden zijn (omdat ze er anders zeker hun broek aan scheuren).

Wij verhuizen begin december en moeten dan ook nieuwe contracten afsluiten. Ik vermoed dat tegen dan de prijzen nog zullen gestegen zijn.

'Afschaffen die zooi' zal, vermoed ik, voornamelijk leiden tot hogere prijzen/minder besparingen. De marges op de energieprijs zelf staan énorm onder druk zodat sommige leveranciers met dergelijke promo's eigenlijk hun broek afsteken in de hoop u aan boord te krijgen/houden. Meteen ook de reden waarom dergelijke promo's aan voorwaarden verbonden zijn (omdat ze er anders zeker hun broek aan scheuren).
Als het werkelijk zo erg gesteld is met al de leveranciers, is er ook geen nood aan een vrije markt IMHO.
Wij verhuizen begin december en moeten dan ook nieuwe contracten afsluiten. Ik vermoed dat tegen dan de prijzen nog zullen gestegen zijn.
Kan ja al niet nu al een nieuw contract afsluiten?

Als het werkelijk zo erg gesteld is met al de leveranciers, is er ook geen nood aan een vrije markt IMHO.

Kan ja al niet nu al een nieuw contract afsluiten?

Ik betwijfel dat dat je nu al een contract kan afsluiten voor iets dat pas binnen paar maand gaat gebeuren. De prijzen schommelen te hard om als leverancier daar nu al op in te spelen. Of je zal een peperduur vast tarief betalen.

Ik betwijfel dat dat je nu al een contract kan afsluiten voor iets dat pas binnen paar maand gaat gebeuren. De prijzen schommelen te hard om als leverancier daar nu al op in te spelen. Of je zal een peperduur vast tarief betalen.
Hoe is dat risico anders tov als je dat contract nu al afsluit?
Die onzekerheid is toch hetzelfde.

Hoe is dat risico anders tov als je dat contract nu al afsluit?
Die onzekerheid is toch hetzelfde.

Goh ja. Een variabel zullen ze jou de stijgende energiekost sowieso doorrekenen, dan kan je evengoed je contract afsluiten in december zelf.
Maar denk niet dat ze nu al de vaste tarieven zullen publiceren die van tel gaan zijn binnen 3 maand.

nu moet ik plots 14 euro nog betalen lol, terwijl ik al meer dan een jaar bij een andere zit.

in april 20 heb ik zonnepanelen gelegd; dus 1 maandje een soort van "prosumententarief " vergeten zeggen ze.
lijkt me wel straf 14 euro voor 1 maand, maar kom. ik ga geen spel maken, maar vind het wel vreemd.
Het is al een paar jaar terug, maar heb dat idd ook nog gehad, denk toen van Eni. Weet ook het bedrag niet meer. Zat toen ook al een hele tijd bij een andere leverancier toen ik dat plots kreeg.

Ooit het omgekeerde voor gehad. Een correctiefactuur en ik kreeg toen geld terug. Ook jaren later.

Mijn ma kreeg een "achterstallige rekening" op naam van mijn grootmoeder toe.
- appartement was al >5j verkocht en werd daarvoor altijd verhuurd, dus mijn grootmoeder had nooit een leveringscontract op dat adres
- grootmoeder was op het moment van de aanmaning al >3j overleden

Gaan jullie veranderen, met heel die heisa van de gasprijzen? Wij hebben een Luminus Optimal (variabel dus) met wel nog mooie welkomstvoorwaarden (gratis 1500 kwh en korting van -1.39 c€/kwh) voor het aardgas). Op zich is ons verbruik niet zo hoog. Woning met E-peil 7 en vloerverwarming, dus een verbruik van ongeveer 5.500-6.000 kWh voor een jaar.

Gaan jullie veranderen, met heel die heisa van de gasprijzen? Wij hebben een Luminus Optimal (variabel dus) met wel nog mooie welkomstvoorwaarden (gratis 1500 kwh en korting van -1.39 c€/kwh) voor het aardgas). Op zich is ons verbruik niet zo hoog. Woning met E-peil 7 en vloerverwarming, dus een verbruik van ongeveer 5.500-6.000 kWh voor een jaar.
Wij zitten in volledig dezelfde situatie als jij. Ook Luminus Optimal (gestart maart 2021) maar ook geen idee of het nu interessant is om voor 1 oktober te veranderen naar een vast contract van eender welke maatschappij.

Als ik het goed heb gaan ze u enkel de gratis 1500 Kwh afnemen, die wordt pas toegekend na 11 maanden. Wat ik me toch nog afvraag. Komen er echt geen kosten bij het veranderen aangezien mijn/ons contract wel voor 1 jaar loopt.

Wachten de meesten 1 jaar na hun aansluiting om te wisselen ? Is er een kost voor het automatisch verlengen na 1j ? Stel je sluit aan op 1 januari 2021 en kiest dan een nieuw contract op 5 januari 2022, zijn hier dan kosten aangezien je meteen verlaat na het verlengen van contract ?

Ben het me hier ook aan het afvragen. Zit nu in mijn 2de jaar bij Eneco en normaal gezien verander ik eind van het jaar dan terug maar vraag me nu af of ik nu al niet moet. En ook of ik terug van variabel naar vast best ga. Verschil is niet zo enorm tussen de 2. Voor gas 3,59€c variabel tov 4,26€c vast bij Eneco. Ik ben voor het moment enkel geintresseerd in gas, heb 0 elek verbruik.

Heb hier wat zitten lezen op eerdere pagina’s en lijkt me dan toch beter terug naar vast te gaan.

Neen,

Ik zit aan -51% korting op mijn elektriciteitsprijs (dus ik betaal <4cent per kwh).
Ik heb zonnepanelen.
En geen gas, want warmtepomp.

Volgend jaar ga ik toch eventjes moeten herbekijken hoe het zit. Momenteel is de invloed van die stijgende prijzen voor mij nog beperkt.

Wij zitten in volledig dezelfde situatie als jij. Ook Luminus Optimal (gestart maart 2021) maar ook geen idee of het nu interessant is om voor 1 oktober te veranderen naar een vast contract van eender welke maatschappij.

Als ik het goed heb gaan ze u enkel de gratis 1500 Kwh afnemen, die wordt pas toegekend na 11 maanden. Wat ik me toch nog afvraag. Komen er echt geen kosten bij het veranderen aangezien mijn/ons contract wel voor 1 jaar loopt.

Wachten de meesten 1 jaar na hun aansluiting om te wisselen ? Is er een kost voor het automatisch verlengen na 1j ? Stel je sluit aan op 1 januari 2021 en kiest dan een nieuw contract op 5 januari 2022, zijn hier dan kosten aangezien je meteen verlaat na het verlengen van contract ?

Wat je ook verliest is de vaste vergoeding voor een jaar (voor gas 40 € en voor elek rond 49 €). Die moet je dan sowieso volledig betalen. (Ik dacht wel dat je pro rata nog wat terugkrijgt, gezien dit een welkomstbonus is). Voor elek gaan we sowieso blijven denk ik. Digitale meter wel, maar met wat goede wil hebben we een afname van 1.500 kWh of minder, dus binnen die welkomstbonus.

Voor aardgas zou ik graag willen weten hoeveel de sprong zal zijn vrijdag, om te kijken of we met de gratis 1.500 kWh en de korting van 1.39 c€/kWh nog even gunstig uitkomen. Moest het nu worst case nog 100 euro schelen, zou ik het niet erg vinden, gewoon geen zin in een monsterfactuur volgend jaar.

Hier ook wel in dubio met wat ik moet doen. Heb (gelukkig) nog een terugdraaiende teller dit al mijn elektriciteitsverbruik van dit jaar compenseert, dus moet (net als @gamer5 ) enkel naar gas kijken. Mijn jaarafrekening bij Engie volgt op 20 december, dus vanaf dan ligt een nieuwe prijs vast. Geen idee of ik nu al een nieuw contract moet afsluiten ergens, omdat mogelijk die prijs in december nog hoger ligt.

Ter info: verbruik van +-10.000 kWh volgens portaal van Engie (de meter is in m3 uiteraard, maar daar heb ik nu geen toegang toe :p). Vloerverwarming, halfopen bebouwing gebouwd in 2016.

Normaal gezien kan ik enkel voor gas overstappen, en elektriciteit zelf nog gewoon bij Engie blijven?

Ik ben recent van energieleverancier gewisseld. Begin september overgestapt, nieuw contract gaat in voege vanaf 29/09.
Ik moest gisteren dus (of toch zo dicht mogelijk bij de wissel) mijn finale standen doorgeven.

Ik doe dat en bij de gas krijg ik een dikke vette warning dat ik afwijkende cijfers heb.

haja kalf, we zijn september, ik heb mijn chauffage nog ni opgelegd zenne!

Terug
Bovenaan