Energieleveranciers

Wat je ook verliest is de vaste vergoeding voor een jaar (voor gas 40 € en voor elek rond 49 €). Die moet je dan sowieso volledig betalen. (Ik dacht wel dat je pro rata nog wat terugkrijgt, gezien dit een welkomstbonus is). Voor elek gaan we sowieso blijven denk ik. Digitale meter wel, maar met wat goede wil hebben we een afname van 1.500 kWh of minder, dus binnen die welkomstbonus.

Voor aardgas zou ik graag willen weten hoeveel de sprong zal zijn vrijdag, om te kijken of we met de gratis 1.500 kWh en de korting van 1.39 c€/kWh nog even gunstig uitkomen. Moest het nu worst case nog 100 euro schelen, zou ik het niet erg vinden, gewoon geen zin in een monsterfactuur volgend jaar.
Je hebt er precies meer verstand van dan mij :)
Het is dus - in normale omstandigheden - 'het beste' om minstens 1j bij dezelfde leverancier te blijven ?

Wat je ook verliest is de vaste vergoeding voor een jaar (voor gas 40 € en voor elek rond 49 €). Die moet je dan sowieso volledig betalen. (Ik dacht wel dat je pro rata nog wat terugkrijgt, gezien dit een welkomstbonus is). Voor elek gaan we sowieso blijven denk ik. Digitale meter wel, maar met wat goede wil hebben we een afname van 1.500 kWh of minder, dus binnen die welkomstbonus.

Voor aardgas zou ik graag willen weten hoeveel de sprong zal zijn vrijdag, om te kijken of we met de gratis 1.500 kWh en de korting van 1.39 c€/kWh nog even gunstig uitkomen. Moest het nu worst case nog 100 euro schelen, zou ik het niet erg vinden, gewoon geen zin in een monsterfactuur volgend jaar.
Die welkomstbonus van 1500kWh is enkel energie prijs hè? Vaste kosten per kWh ga je sowieso moeten betalen waarschijnlijk

Die schurken, tot 20 december 2.9ct/kwh voor aardgas, vanaf 21 december prijs maal 2. Heb mailtje gestuurd dat ik contract enkel wil verlengen aan die eerste prijs, zou dit pakken? . In kleine lettertjes staat dat ze jaarlijks hun tarieven kunnen aanpassen bij de vernieuwing.

Eigenlijk schandalig dat er gewoon geen vaste uniforme prijs is voor iedereen en "leveranciers" winst mogen maken op een basisproduct.

Die schurken, tot 20 december 2.9ct/kwh voor aardgas, vanaf 21 december prijs maal 2. Heb mailtje gestuurd dat ik contract enkel wil verlengen aan die eerste prijs, zou dit pakken? . In kleine lettertjes staat dat ze jaarlijks hun tarieven kunnen aanpassen bij de vernieuwing.

Eigenlijk schandalig dat er gewoon geen vaste uniforme prijs is voor iedereen en "leveranciers" winst mogen maken op een basisproduct.
Tuurlijk niet...

Hun volledig model is gebaseerd op u met lage prijzen binnenhalen er vanuit gaande dat je er blijft plakken en ze dus normale tot dure prijzen kunnen aanrekenen.

Energie is nu eenmaal geprivatiseerd. Dan is het logisch dat men er winst op mag maken.

Tuurlijk niet...

Hun volledig model is gebaseerd op u met lage prijzen binnenhalen er vanuit gaande dat je er blijft plakken en ze dus normale tot dure prijzen kunnen aanrekenen.

Energie is nu eenmaal geprivatiseerd. Dan is het logisch dat men er winst op mag maken.
Ja tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat ik het frappant vind omdat het nu éénmaal een basisbehoefte is...

Inderdaad, vroeger sloot ik dat af en keek ik daar niet naar. Nu dat het in het nieuws komt begin ik dat weer op te volgen. Zou het pakken om te onderhandelen in de zin van: "
vernieuwen aan oude voorwaarden of ik ben weg na 20 december" ?

Inderdaad, vroeger sloot ik dat af en keek ik daar niet naar. Nu dat het in het nieuws komt begin ik dat weer op te volgen. Zou het pakken om te onderhandelen in de zin van: "
vernieuwen aan oude voorwaarden of ik ben weg na 20 december" ?
Neen.

Wat denk jij nu zelf... Net zomin als dat jij naar uw werkgever kunt gaan en zeggen van ik wil dubbel loon voor mijn volgend contract, of ik ben weg na 20 december.

Is dat een vaste of een variabele prijs die je hebt (vermoedelijk vast 1 jaar)? Want als het een vaste is gaan ze content zijn als je opstapt, marktprijs ligt momenteel een pak hoger dan dat.
Bezint eer ge begint/switcht.

Verder, of de energievoorziening nu genationaliseerd of geprivatiseerd zou zijn, in beide scenario’s zou de prijs serieus gestegen zijn. De reden is dan ook niet ‘leveranciers maken meer winst’ maar ‘de marktprijzen zijn naar boven’.
In vergelijking met de monopolist-dagen zijn de marges op energie veel kleiner. Echter is de factuur een verdoken belasting geworden waardoor mensen niet die indruk hebben. Dat geld stroomt echter niet naar je leverancier maar naar de overheid.

Ik ga denk ik toch overstag gaan voor een vast gascontract bij Engie. Twijfel nog tussen Direct zonder welkomstkortint, of Easy Fixed met korting.

Die kortingen zijn zowel op de prijs per kwh als een vast bedrag. Er staat bij pro rata, wil dat dan zeggen dat als we vroeger na een jaar weggaan, de korting op de eenheidsprijs gewoon mee zit op de afrekening en het vast bedrag volgens het aantal maanden? Zie korting hieronder.
  • Van 16/9 tot en met 30/9 biedt Engie een korting (incl. BTW) van 130,05 €* (of een korting van 25% op de kWh-prijs + 45 € extra als "Welkomstpremie") aan nieuwe klanten die een contract bij hen online via Mijnenergie.be regelen.
* Deze éénmalige (het 1ste jaar) korting is enkel geldig voor nieuwe klanten die, online via Mijnenergie.be, hun leveringscontract regelen tussen 16/9 en 30/9 met Engie-Electrabel, na leverancierswissel. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen. Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen.

Anders nemen we Direct.

Is dat een vaste of een variabele prijs die je hebt (vermoedelijk vast 1 jaar)? Want als het een vaste is gaan ze content zijn als je opstapt, marktprijs ligt momenteel een pak hoger dan dat.
Bezint eer ge begint/switcht.

Verder, of de energievoorziening nu genationaliseerd of geprivatiseerd zou zijn, in beide scenario’s zou de prijs serieus gestegen zijn. De reden is dan ook niet ‘leveranciers maken meer winst’ maar ‘de marktprijzen zijn naar boven’.
In vergelijking met de monopolist-dagen zijn de marges op energie veel kleiner. Echter is de factuur een verdoken belasting geworden waardoor mensen niet die indruk hebben. Dat geld stroomt echter niet naar je leverancier maar naar de overheid.
Vaste prijs die nu nog loopt tot 20-12, maar vanaf 21-12 al naar 6 ct, ik wil die huidige prijs houden....

De kogel is door de kerk, gekozen voor een vast gascontract bij Engie (Easy fixed). Vraagje, ik dacht dat de opzeg 1 maand was, maar ik kon al kiezen voor een levering vanaf 22 oktober, dus maar 3 weken. Klopt dit?

Ik ben recent van energieleverancier gewisseld. Begin september overgestapt, nieuw contract gaat in voege vanaf 29/09.
Ik moest gisteren dus (of toch zo dicht mogelijk bij de wissel) mijn finale standen doorgeven.

Ik doe dat en bij de gas krijg ik een dikke vette warning dat ik afwijkende cijfers heb.

haja kalf, we zijn september, ik heb mijn chauffage nog ni opgelegd zenne!
Ik weiger normaal voor 01/10 de chauffage op te zetten, maar gisteren was het toch zover. Ik heb het graag warm en als de thermostaat onder de 20 graden gaat is het toch echt de moment.

Gelukkig ben ik in juni (naar aanleiding van een post van @eniac denk ik, waarvoor dank!) via aanbieders.be nog overgeschakeld op een vast tarief, chance!

ik heb nog een variabel genomen, weet niet of de Belgische bevolking nog een verdubbeling van tarief aankan, denk dat de staat dan wel gaat moeten ingrijpen.

en zelfs al verdubbelt het... met de cijfers die wij elk jaar halen qua verwarming/warm water is het nog geen drama. De isolatieinvestering rendeert precies wel.

Via mijnenergie.be kom ik als "meest voordelige" uit op Elegant. (GAS)
Iemand hier ervaring mee? Want Google reviews zijn enorm negatief?

Terug
Bovenaan