Energieleveranciers

Ik weiger normaal voor 01/10 de chauffage op te zetten, maar gisteren was het toch zover. Ik heb het graag warm en als de thermostaat onder de 20 graden gaat is het toch echt de moment.

Gelukkig ben ik in juni (naar aanleiding van een post van @eniac denk ik, waarvoor dank!) via aanbieders.be nog overgeschakeld op een vast tarief, chance!
Ben hier hetzelfde, ik doe meestal zelfs pas 1/11 (zelfde met winterjas 😝). Maar ik heb de indruk dat dat niet gaat lukken dit jaar.

Hier ook nog, maar s’ochtends is het op het randje. Ene keer er terug wat zon op de ramen staat is het in orde.
Zelfde hier, ouder huis zorgt er wel voor dat het wat sneller afkoelt 's nachts inderdaad. 19 graden vind ik toch echt te fris.
En binnen een paar weken gaat de kachel terug aan, dan koelt het hier niet zo fel meer af :unsure:.

Ik weet het toch niet. Heb de huidige tariefkaart eens bekeken voor mijn gas abo (aardgas flex) en zit op 2,97c€/kWh. Hier moet dan nog mijn korting af.

Als ik dan kijk bij aardgas vast kom het op 4,26c€. Gaat het dan zo lelijk doen met de prijzen? Dat is toch een serieus verschil nog vind ik.

Ik weet het toch niet. Heb de huidige tariefkaart eens bekeken voor mijn gas abo (aardgas flex) en zit op 2,97c€/kWh. Hier moet dan nog mijn korting af.

Als ik dan kijk bij aardgas vast kom het op 4,26c€. Gaat het dan zo lelijk doen met de prijzen? Dat is toch een serieus verschil nog vind ik.

Als iets 450% duurder wordt. Dan is stijging van 4.26/2.97 in vergelijking voordelig natuurlijk.
Mja, uiteindelijk is het gokken. En ik ben geen gokker -> vast contract.

ik heb nog een variabel genomen, weet niet of de Belgische bevolking nog een verdubbeling van tarief aankan, denk dat de staat dan wel gaat moeten ingrijpen.

Enige waar de overheid kan in tussenkomen is de BTW. Dus dat is een doekje voor het bloeden.

Ter info, de huidige tarieffiches (dus ook de huidige vaste prijzen die in de VREG-test etc worden weergegeven) zijn eind augustus opgemaakt op basis van winterprijzen (gas) van +- €48. Op dit moment schommelt de prijs daarvan boven de €90.
Ofwel stap je vandaag over een vaste prijs, ofwel zit je de variabele uit. Na vandaag switchen heeft geen enkele zin meer aangezien de nieuwe vaste prijzen die morgen in voege gaan torenhoog zullen zijn.

Als je vanavond nog veranderd via mijnenergie is dat dan op tijd in orde?

Heb dat 2j geleden gedaan maar weet niet meer of daar even moet overgaan.

Net eens de berekening gedaan met de verbruikscijfers van 2020 (2021 is nog niet om maar zal niet zoveel verschillen)

Het goedkoopste variabel tarief nu op dit moment zou +-95€ op jaarbasis duurder uitkomen dan wat ik in 2020 betaalde.
Dat lijkt toch al bij al nog mee te vallen ? Geen zonnepanelen, aardgas, 2 volwassenen

Al zal het voor andere en grote gezinnen waarschijnlijk wel anders zijn
Ook hier nog geen verwarming op, nog steeds 22graden binnen

We gaan in december naar een nieuwbouw.
Moet ook een contract voor gas afsluiten. Nu hebben we een warmtepomp, dus nog geen gas gehad hier.
Er stond gisteren op mijnenergie.be een contract tussen van Eneco voor 4 jaar vast aan 4.21 cent/kwh. (Zonder transportkosten dus).

Ik heb ingetekend op dat contract, maar weet niet of dit een goede prijs is.

Bovendien heb ik geen flauw benul wat ik zou verbruiken.

We gaan in december naar een nieuwbouw.
Moet ook een contract voor gas afsluiten. Nu hebben we een warmtepomp, dus nog geen gas gehad hier.
Er stond gisteren op mijnenergie.be een contract tussen van Eneco voor 4 jaar vast aan 4.21 cent/kwh. (Zonder transportkosten dus).

Ik heb ingetekend op dat contract, maar weet niet of dit een goede prijs is.

Bovendien heb ik geen flauw benul wat ik zou verbruiken.
Heeft de firma van uw warmtepomp geen simulatie gedaan van het potentiële verbruik? Bij mij heeft die dat gedaan. En dat kon je effectief wel zien als het maximumverbruik.

De rest van het verbruik gaat in principe gelijk vallen met uw huidig verbruik indien jij verwarmt op gas. Enkel ga je dan nog wat minder zitten wegens de zonnepanelen die wat van uw energieverbruik dekken (neem voor het gemak 38% van uw huidig verbruik).

Dus :

uw geraamd toekomstig verbruik : Energieverbruik warmtepomp + 38/100 * energieverbruik vorige woning

Dat kun je dan gebruiken als eerste inschatting.

PS : 4,21cent/kwh is een goede prijs. Kijk wel eventjes aan dat je ook een terugleververgoeding hebt afgesloten (ik ga uit van zonnepanelen) voor de stroom die je teruglevert naar het net.

Heeft de firma van uw warmtepomp geen simulatie gedaan van het potentiële verbruik? Bij mij heeft die dat gedaan. En dat kon je effectief wel zien als het maximumverbruik.

De rest van het verbruik gaat in principe gelijk vallen met uw huidig verbruik indien jij verwarmt op gas. Enkel ga je dan nog wat minder zitten wegens de zonnepanelen die wat van uw energieverbruik dekken (neem voor het gemak 38% van uw huidig verbruik).

Dus :

uw geraamd toekomstig verbruik : Energieverbruik warmtepomp + 38/100 * energieverbruik vorige woning

Dat kun je dan gebruiken als eerste inschatting.

PS : 4,21cent/kwh is een goede prijs. Kijk wel eventjes aan dat je ook een terugleververgoeding hebt afgesloten (ik ga uit van zonnepanelen) voor de stroom die je teruglevert naar het net.

Bedankt voor de reply.

Ik zit nu voor mijn elektriciteit bij Ecopower.
Misschien dat ik voor onze toekomstige woning ook wel voor ecopower ga. En gas zal ik dan bij Eneco nemen als 4.21 cent/kwh een goede prijs is.

Bedankt voor de reply.

Ik zit nu voor mijn elektriciteit bij Ecopower.
Misschien dat ik voor onze toekomstige woning ook wel voor ecopower ga. En gas zal ik dan bij Eneco nemen als 4.21 cent/kwh een goede prijs is.
Ah woops... ik had gelezen dat je naar een warmtepomp ging. En voor elektriciteit is 4,21 cent een goede prijs.

Gasprijzen kan ik mij spijtig genoeg niet over uitspreken.

Het probleem is blijkbaar dat wat het morgen en begin 2022 gaat worden. Als het blijft verder stijgen…

Ik denk dat ik het gwn ga laten, en hoop dat het allemaal zo erg niet zal worden. (Er word wel meer doom&gloom gedaan in de media en dat het dan allemaal zo erg niet blijkt)

En het is nu niet dat wij zoveel gas verbruiken.

Een vraag. Stel dat de prijs voor vast vandaag 5,00 cent is.
Stel dat ik vandaag nog een contract aanga met ingang 1 januari.
Krijg ik dat de prijs van vandaag of mogen ze dan de prijs aanrekenen van 1 januari (bijvoorbeeld 8,0 cent)?

Kreeg net deze door van een NL collega van mij.

Eens benieuwd als hier hetzelfde gebeurt. Al vrees ik dat het beter is even uit te zweten tot na de winter en dan pas over te schakelijn bij betere vooruitzicht.

Engie = 45% op een variabel contract voor gas. Dus ook al verdubbeld morgen de variabele prijs, dan betaal je nog altijd evenveel als een vast contract dat je vandaag aangaat ..

Dus ik overweeg gewoon nog snel naar een nieuw variabel contract voor gas te gaan.

Terug
Bovenaan