Energieleveranciers

Gisteren de verwarming voor de eerste keer opgezet. Het was nog maar 17.5 graden binnen. :(

Per chance heb ik Luminus Optifix 2j vast nog tot 01/03/2023 - dus begin maart van dit jaar vastgelegde prijs. Een meevaller :)
Toch net m'n contract er nog eens bijgenomen:

Elektriciteit: Dag 7,21 cent /kWh nacht 4,97 cent /kWh.

Eigenlijk best duur :unsure:

Maar volgens mij zaten daar ergens kortingen in die ik niet kan zien op die energiekaart, klopt dat?

Nu goed. Als ik dan al die andere bijkomende kosten bijtel is dat component eigenlijk echt maar een fractie van de totaalprijs.

Aan 2700kwh per jaar komt dat op +-€50 per maand. Daar ga ik niet over klagen.

Tariefkaart Lampiris

Iets te laat in zoekmodus geschoten en dus stilzwijgend contract verlengd. Betaal ik dus 18c/kwh voor elektriciteit?!
Dat klopt (helaas) dus echt hé. Best eens rondzien ondanks dat je 2 dagen te laat bent. :frown:

Ik krijg nu ook plots overal op elke webpagina in google chrome die ik bezoek, véél misleidende reclame. Dus als je een nieuw contract afsluit: LET GOED OP! :angry:

Luminus --> nieuwe promo! 2 maanden gratis elektriciteit! En dan zie ik dat die gratis elektriciteit 500 kWh is.
(wat overeenstemt met het verbruik van een doorsnee gezin gedurende 2 maanden :unsure: ).
In andere bewoording: Je krijgt dus géén 2 maanden gratis elektriciteit tov uw eigen verbruik maar gewoon 500 kWh.
Ik vind dat toch redelijk misleidende. Als je dus 6000 kWh verbruikt dan is dat helemaal géén 2 maanden gratis.

Engie --> Als nieuwe klant krijg je 30€/maand korting op Engie Easy Vast. MAAR Engie Easy3 vast is -voor mijn profiel alvast- zelfs nog goedkoper en daar zit dan 0€ korting op (!). Als bestaande klant kan je dus switchen naar een vast produkt voor een periode van 3 jaar en als de prijzen zakken kan je binnen de maand switchen ZONDER gestraft te worden.

Mensen/ nieuwe klanten die ingaan op de promo voor Engie Easy Vast, die worden WEL gestraft want die hun korting is dan weg. :confused:

Ik ben ook te laat in gang geschoten en heb vanmorgend toch eens de prijzen bekeken. Ik zit momenteel bij vlaamse energieleverancier met een variabel tarief. De oktober prijs is bog niet gepubliceerd maar op basis van andere leveranciers met een gelijkaardige prijsformule zal er een serieus deel bijkomen. Op de website van mijnenergie komt engie vast 1 jaar of 3 jaar vast als beste uit de bus. Zou het interessant zijn om nu nog over te schakelen naar engie vast?
Begrijp ik het juist als ik zeg dat engie momenteel klanten probeert aan te trekken op basis van een redelijk ‘lage’ prijs in vergelijking met een variabele prijs in de hoop dat deze 1 jaar of 3 jaar aan dat tarief klant blijven? Overschakelen naar een vast tarief van 3 jaar op een moment dat de prijzen extreem hoog is lijkt echter niet slim maar kan misschien wel de juiste beslissing zijn indien ik terug overschakel naar een goedkoper tarief in bvb mei volgend jaar ?(ervan uitgaand dat de prijzen dan op een normaal niveau liggen)?

Engie vast 1 jaar komt met een aantal promos waarvan het me niet duidelijk is ofdat deze ook toegepast worden indien ik bvb zou overstappen naar een goedkoper tarief in mei volgend jaar. Iemand zicht hierop?
Alternatief is engie vast 3 jaar en dan overstappen in bvb mei vorig jaar naar een andere leverancier (ervan uitgaand dat de prijzen tegen dan op een normaal niveau liggen). Ik dacht dat dit mogelijk is zonder penalisatie?

Elektriciteit: Dag 7,21 cent /kWh nacht 4,97 cent /kWh.
Dat valt wel mee als je de nieuwe tariefkaarten van oktober bekijkt.

Maar volgens mij zaten daar ergens kortingen in die ik niet kan zien op die energiekaart, klopt dat?
Dat klopt. Maar je korting moet normaal wel ergens vermeld staan in je contract.

Wat is eigenlijk het nut van die 3 jaar contracten? Je kan toch op elk moment weg?
Voor een klant kan het voordelig zijn hé, afhankelijk van wat de markt doet.
1 jaar geleden zo'n 3 jarig contract aangegaan? --> Vandaag kassa kassa voor de klant en een zwaar verlies voor de leverancier.
Kies je nu voor dit contract? T'is het goedkoopste op de markt op dit ogenblik (bij Engie), en je kiest als klant voor de zekerheid.

Voor de leverancier? Ze verdienen gewoon aan jou (ook al is het maar tijdelijk moest je na enkele maanden weggaan) en jij kiest voor zekerheid zodat jij dat produkt neemt en klant wordt bij hun. ;)

Begrijp ik het juist als ik zeg dat engie momenteel klanten probeert aan te trekken op basis van een redelijk ‘lage’ prijs in vergelijking met een variabele prijs in de hoop dat deze 1 jaar of 3 jaar aan dat tarief klant blijven? Overschakelen naar een vast tarief van 3 jaar op een moment dat de prijzen extreem hoog is lijkt echter niet slim maar ..
Niet slim? --> Je kan na 1 maand opzeg terug opzeggen hé ;)

Voor Engie zijn de nieuwe 3 jarige contracten waarschijnlijk een 'win'.

- Of te wel blijven de hoge prijzen héél lang stabiel maar hoog staan --> Een win voor Engie, want je blijft klant en ze verdienen dan aan jou.
- Of te wel dalen de prijzen straks --> Ook een win voor Engie want ondertss was je toch enkele maanden klant bij hun en ondertss verdienen ze aan jou.
- Of te wel stijgen de prijzen enorm hard op korte termijn maar dalen ze binnen enkele maanden weer --> Een lichte win voor Engie. Ze hebben wel marge, je bent meestal nog eventjes klant wanneer de prijzen dalen (1 - 2 maanden) en zo recupereren ze hun licht verlies nog wel.

Alleen als de prijzen de volgende maanden nogmaals verdubbelen of meer en die prijzen blijven een jaar of langer zo enorm hoog --> Dan is het een verlies voor Engie. Dit scenario op lange termijn lijkt me het meest onwaarschijnlijke (maar het kan wel)

Dat gezegd zijnde, ons elektriciteitscontract bij eneco loopt eind deze maand af en zou willen wisselen naar andere leverancier (waarschijnlijk engie) om de nieuwe klant korting te ontvangen. Ontvang je die nieuwe klant korting ook als je daar al een actief gascontract hebt of mag je daar helemaal niets hebben lopen?
Je krijgt dan normaal gezien die korting, omdat het twee verschillende produkten zijn.

Laatst bewerkt:
Ik bedacht zonet iets:

Bij verandering van contract moet je normaal de meterstand doorgeven als ik mij dat goed herinner. Stel je hebt goede nu goede voorwaarden, die aflopen binnen paar maand. Je geeft bij overschakeling gewoon een hogere stand door? Een stand die je winterverbruik cover en betaalt dat toekomstige verbruik nu al aan betere voorwaarden?

Ik bedacht zonet iets:

Bij verandering van contract moet je normaal de meterstand doorgeven als ik mij dat goed herinner. Stel je hebt goede nu goede voorwaarden, die aflopen binnen paar maand. Je geeft bij overschakeling gewoon een hogere stand door? Een stand die je winterverbruik cover en betaalt dat toekomstige verbruik nu al aan betere voorwaarden?
Dat werkt niet bij de digitale meter.

Bij de analoge meter is dat afhankelijk van wanneer uw jaarlijkse opmeting valt. Want als jij nu zegt vb 3000kwh en op het moment van de meteropname zit je aan 2500kwh dan gaat fluvius zich vragen stellen.

Maar het lijkt mij evident dat je zoiets kunt toepassen bij de analoge meter. Het is niet alsof bij zonnepanelen en hun terugdraaiende teller er geen mensen waren die dat deden.

Dat werkt niet bij de digitale meter.

Bij de analoge meter is dat afhankelijk van wanneer uw jaarlijkse opmeting valt. Want als jij nu zegt vb 3000kwh en op het moment van de meteropname zit je aan 2500kwh dan gaat fluvius zich vragen stellen.

Maar het lijkt mij evident dat je zoiets kunt toepassen bij de analoge meter. Het is niet alsof bij zonnepanelen en hun terugdraaiende teller er geen mensen waren die dat deden.
Uiteraard analoge meters....

Voor Engie zijn de nieuwe 3 jarige contracten waarschijnlijk een 'win'.

- Of te wel blijven de hoge prijzen héél lang stabiel maar hoog staan --> Een win voor Engie, want je blijft klant en ze verdienen dan aan jou.
- Of te wel dalen de prijzen straks --> Ook een win voor Engie want ondertss was je toch enkele maanden klant bij hun en ondertss verdienen ze aan jou.
- Of te wel stijgen de prijzen enorm hard op korte termijn maar dalen ze binnen enkele maanden weer --> Een lichte win voor Engie. Ze hebben wel marge, je bent meestal nog eventjes klant wanneer de prijzen dalen (1 - 2 maanden) en zo recupereren ze hun licht verlies nog wel.

Alleen als de prijzen de volgende maanden nogmaals verdubbelen of meer en die prijzen blijven een jaar of langer zo enorm hoog --> Dan is het een verlies voor Engie. Dit scenario op lange termijn lijkt me het meest onwaarschijnlijke (maar het kan wel)

Sorry maar dat is echt volledig verkeerd. Wanneer je als klant een contract met vaste prijs afsluit dan gaat de leverancier je volumes hedgen.
In het kort uitgelegd: een vaste prijs is gabaseerd op de prijzen op de termijnmarkt. Wanneer jij vastklikt gaat een leverancier je verwachte afname gaan aankopen op die termijnmarkt. Stijgende markt of dalende markt, in principe maakt dat voor je leverancier niet uit want die klikt de winst vast op het moment dat jij het contract afsluit.

Let op, dit is een zeer versimpelde voorstelling. In realiteit kan je op de termijnmarkt niet dag per dag het verwachte verbruik jaren in de toekomst gaan aankopen, en al zeker niet voor één domestic contract, daarvoor zijn de volumes veel te klein.
Wat je dus doet is contracten groeperen, dan blokken aankopen op de termijnmarkt, en wanneer je dichter bij levering komt ga je verder profileren. Ook dit brengt bepaalde kosten en risico's met zich mee voor een leverancier.
Bovendien kan je enkel hedgen op basis van een verwacht verbruik. Als het nu een koude winter zou worden is dit ook een probleem voor de 'goede huisvader' leveranciers die zich in principe volledig hebben ingedekt. Immers, jij hebt bijvoorbeeld vorig jaar vastgeklikt aan €20/MWh. Je leverancier verwachtte een winterverbruik van +- 15MWh en heeft dat toen ook zo gehedged. Door de koude winter verbruik je echter geen 15 MWh maar 20 MWh. Die extra 5 MWh moet de leverancier aankopen op de spotmarkt aan €90/MWh. Maar hij moet het nog altijd aan jou verkopen aan €20/MWh.
Die kosten om te profileren en het volumerisico worden door leveranciers ingeschat op basis van historische gegevens. Wanneer ze je een vaste prijs aanbieden rekenen ze dus eigenlijk (kost van de energie + risicopremie voor volume/profiel + winst = contractprijs). De kosten van profilering en het volumerisico swingen nu echter de pan uit en zijn een veelvoud van wat ze normaal bedragen. De risicopremie die je betaald hebt zal in het geval van een koude winter dit jaar absoluut de effectieve kost niet dekken.

Tweede belangrijke punt, en ook meteen de reden waarom quasi alle leveranciers gestopt zijn met het aanbieden van vaste prijzen: wanneer iemand een vaste prijs klikt op het moment dat de prijzen extreem hoog zijn, weten ze ook dat de klant zijn contract vroegtijdig gaat opzeggen op het moment dat de prijzen weer in elkaar zouden stuiken.
Dus als leverancier heb je dan twee opties: het vaste contract niet hedgen (wat je in de problemen kan brengen als de prijs nog verder stijgt. Risk management bij leveranciers zal trouwens verbieden dat er dergelijke speculatieve posities worden ingenomen). Of het vaste contract hedgen aan deze hoge prijzen, en met een overschot aan veel te duur ingekochte energie zitten wanneer de klant switcht naar een andere leverancier op het moment dat de marktprijs daalt.

Ik lees soms dat het gouden tijden moeten zijn voor leveranciers. Het omgekeerde is waar. Zelfs de meest defensieve leveranciers zien zich geconfronteerd met ongeziene risico's.

Mijn uitleg was te simplistisch, ok, maar te veel neerpennen is ook weer slaapverwekkend. Zowiezo hedgen of niet, ze gaan altijd marges inbouwen.

Als je 2 zinnen uit jou (correctere) uitleg (die in praktijk nog steeds véél te simplistisch is ;)) voorlegt aan 100 mensen, dan beginnen er 98 al stevig te geeuwen. :tongue:

(Maar bon je hebt gelijk hoor daar niet van)

Ik lees soms dat het gouden tijden moeten zijn voor leveranciers.
Klopt dat het niet echt gouden tijden zijn voor de leveranciers , de leveranciers zitten hier ook mee verveeld.

Dus als leverancier heb je dan twee opties: het vaste contract niet hedgen (wat je in de problemen kan brengen als de prijs nog verder stijgt. Risk management bij leveranciers zal trouwens verbieden dat er dergelijke speculatieve posities worden ingenomen). Of het vaste contract hedgen aan deze hoge prijzen, en met een overschot aan veel te duur ingekochte energie zitten wanneer de klant switcht naar een andere leverancier op het moment dat de marktprijs daalt.
Ik geloof echt nooit, dat Engie dezer dagen gaat hedgen bij een 3 jarig contract, terwijl ze inderdaad ook goed beseffen dat die klanten weg zijn als de prijs daalt hé.

Risk management bij leveranciers zal trouwens verbieden dat er dergelijke speculatieve posities worden ingenomen.
Het zijn uitzonderlijke omstandigheden. Dit kan van hogerhand (hoofdzetel) altijd wel overruled worden.
Maar dat heeft natuurlijk zijn risico's voor de persoon of personen van hogerhand die zoiets moeten beslissen.

Laatst bewerkt:
Ik zit voor gas ook naar dat 3-jarig vast tarief van Engie te kijken - op dit moment zie ik er enkel maar voordelen in.

Ik verwarm momenteel nog op mazout en krijg zeer binnenkort een gasaansluiting. De mazouttank is uiteraard bijna leeg en de hele installatie zou de komende weken vervangen worden.
Nu ben ik toch serieus aan het twijfelen om (i) bovenstaand vast tarief te nemen en de werken uit te voeren of (ii) met de installateur overeen te komen de werken tot na de winter uit te stellen en gauw nog wat mazout in te slaan. Al staat die momenteel ook niet echt goedkoop natuurlijk, en strikt genomen moet ik dan nog een onderhoud laten uitvoeren.

Jaarverbruik zit op zo'n 3000l mazout wat ik vertaal naar 30.000 kWh gas, dan spreken we toch al over wat centen.
Anderzijds is bovenstaand verbruik wel in tijden van fulltime thuiswerk en met een >20j oude mazoutketel en boiler.

Laatst bewerkt:
Donderdag contract afgesloten bij Eneco voor 4 jaar vast: aardgas home+
: 4.21 cent/kwh.
Vandaag hetzelfde contract opgevraagd en staat nu aan 9.27 cent/kwh 😱

Inderdaad. Heb je de boot gemist voor elektriciteit dan valt het nog wel 'relatief' mee. Toch als je voor vast wilde gaan. (De variabel contracten die nog goedkoper waren, zijn wel weg)

Maar voor gas is het inderdaad nog véél erger. Dat ik die 1,41 van vorig jaar, vergeleek met die 9,xx van oktober was misschien géén eerlijke vergelijking maar vergeleken met juni tem sept is de gasprijs nog steeds verdubbeld. (Zowel bij variabel als vast) En ik vrees dat het nog hoger kan.

Laatst bewerkt:
Dit is een contract voor kleine professionele als je op de tariefkaart kijkt.

En dit staat er in de kleine lettertjes op de tariefkaart: Eneco Aardgas Home+ is een contract van onbepaalde duur waarbij de energieprijs vast is tijdens de eerste 4 jaar. De energieprijs wordt verhoogd met de toepasselijke belastingen, heffingen, toeslagen en alle opgelegde bedragen voor het gebruik van de netten die Eneco kan of moet aanrekenen. De vermelde bedragen zijn de laatst gekende bedragen. Het verbruik zal steeds aan de op dat ogenblik geldende bedragen worden afgerekend, desgevallend met terugwerkende kracht. Eneco behoudt zich het recht voor deze kosten aan te passen conform de wijzigingen aan het regelgevend kader. De aanpassingen aan deze elementen, waar Eneco niet verantwoordelijk voor is, worden volledig op de klant verhaald (dit kan retroactief gebeuren). De opgegeven prijzen zijn enkel van toepassing voor klanten met professioneel verbruik en met een gemeten jaarlijks aardgasverbruik kleiner dan of gelijk aan 100 MWh en een aansluiting op het lagedrukaardgasnet. In andere gevallen behoudt Eneco zich het recht voor om je prijs aan te passen. De vaste vergoeding is een jaarlijkse kost per gasaansluiting. Deze vergoeding is forfaitair en integraal verschuldigd vanaf levering tijdens het eerste jaar, ongeacht de eventuele vroegtijdige beëindiging. Vanaf het tweede jaar is de vaste vergoeding verschuldigd in verhouding tot het aantal dagen dat de klant door Eneco beleverd blijft op deze aansluiting. De vaste vergoeding wordt aangerekend op elke afrekenings- en/of slotfactuur.

Mai mega heeft ons voorschot 2de keer deze maand verhoogt, was oorspronkelijk 110 euro en nu al 210. Staat er een link op 'my mega' op dat aan te passen, klik ik daar op 'deze functie is niet online beschikbaar'. Amai wa een smeerlappen. Ik heb ook nog eens een vast contract he...

Het feit dat die dat zomaar kunnen verhogen is schandalig en blijkbaar kan ik max 2/3de van die verhoging annuleren... en 2 keer per maand verhogen mag blijkbaar ook zomaar. Maandag direct bellen en hun vet geven.

Ik bedacht zonet iets:

Laatste paar keren moest ik een foto opladen op de site wegens "onrealistische meterstand". Dus je truc is niet zo voor de hand liggend.

Mai mega heeft ons voorschot 2de keer deze maand verhoogt, was oorspronkelijk 110 euro en nu al 210. Staat er een link op 'my mega' op dat aan te passen, klik ik daar op 'deze functie is niet online beschikbaar'. Amai wa een smeerlappen. Ik heb ook nog eens een vast contract he...

Het feit dat die dat zomaar kunnen verhogen is schandalig en blijkbaar kan ik max 2/3de van die verhoging annuleren... en 2 keer per maand verhogen mag blijkbaar ook zomaar. Maandag direct bellen en hun vet geven.
Ze mogen uw voorschot zeker verhogen. Maar je tarieven mogen ze niet aanpassen hé tot je contract vervalt (bij een vast contract). Dus op vervaldatum moeten ze u het te veel betaalde bedrag dan terugbetalen.

----

Ik heb een ruw geschatte berekening gedaan voor mijzelf hoeveel extra ik ga moeten betalen voor gas.

Verbruik geschat op 10000+Kwh/jaar met de prijs zoals deze vermeld stond op mijn contract van januari 2021 en een korting van 180€ (als ik een jaar klant blijf en mijn eindvervaldag is 31 december) --> Jaarlijkse kost: +-210€ (Een absurd lage gasprijs toen hé en een stevige promo), terwijl ik qua voorschot momenteel amper 22€/maand betaal. (= 264€)

Met het huidig tarief van oktober - hetzelfde produkt --> Jaarlijkse kost: +-1210€ (!). Maar even rustig ademhalen Makila géén paniek :D

Bovenstaande berekening is natuurlijk een momentopname en dit laatste bedrag zou alleen het geval zijn als de prijzen al het hele jaar zo hoog stonden + dat bedrag is zonder enige promo (die ik nu wel heb).

Van januari tem eind december, als ik de kwartaalprijzen erbij neem, dan zou ik in totaal ruw geschat 450€ moeten betalen voor dit jaar (korting inclusief). Dit is dan wel berekend op het feit dat elke kwartaal meetelt voor 25% van het totaal. In weet dat dit NIET het geval is en dat wintermaanden harder doorwegen (Ik ken de exacte formule niet). Maar omdat het tussen januari en maart héél laag stond en van oktober tem eind december héél hoog, zal die 450€ niet er zover af zijn en zal mijn schatting toch vrij redelijk erop zitten vermoed ik.

Dus ik ga vermoedelijk toch +-200€ mogen bijbetalen op het einde van de rit.

Het exacte bedrag berekenen is te ingewikkeld maar je kan het wel bij benadering inschatten/berekenen

Laatst bewerkt:
Ik wil men geld niet kwijt zijn als ze binnen nu en paar maanden overkop zou gaan.Dan zie ik niks terug van die belachelijke verhoging.

Als ik reacties lees op hun facebook ook geen goed beeld,pakken telefoon al niet meer op en gaan gwn weg uit de online chat. Opt einde van men contract ben ik daar zowiezo weg.

Terug
Bovenaan