Ten opzichte van mazout blijft dat toch nog altijd goedkoop. Ik wist niet dat gas zo cheap was.Met het huidig tarief van oktober - hetzelfde produkt --> Jaarlijkse kost: +-1210€ (!). Maar even rustig ademhalen Makila géén paniek![]()
.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ten opzichte van mazout blijft dat toch nog altijd goedkoop. Ik wist niet dat gas zo cheap was.Met het huidig tarief van oktober - hetzelfde produkt --> Jaarlijkse kost: +-1210€ (!). Maar even rustig ademhalen Makila géén paniek![]()
Zit hier met exact hetzelfde. Ons voorschot staat op €100. Het is het eerste jaar met zonnepanelen en momenteel nog steeds negatief verbruik, nog twee maand te gaan en we zullen ongeveer op 0 uitkomen. Dus €100 is al veel teveel. Twee weken terug plots een mail dat ze naar €110 gaan. Ik weiger dat en betaal terug €100. Deze week dan een mail dat ze het voorschot optrekken naar €140 (wtf?), en ik kan het maar laten zakken naar €114. Tabblad voorschotten aanpassen is idd plots onbruikbaar.Ik wil men geld niet kwijt zijn als ze binnen nu en paar maanden overkop zou gaan.Dan zie ik niks terug van die belachelijke verhoging.
Als ik reacties lees op hun facebook ook geen goed beeld,pakken telefoon al niet meer op en gaan gwn weg uit de online chat. Opt einde van men contract ben ik daar zowiezo weg.
Ik vind het moeilijk vergelijken? Mazout is per liter, gas is per Kwh?Ten opzichte van mazout blijft dat toch nog altijd goedkoop. Ik wist niet dat gas zo cheap was.
.

Ja ik vind zo'n zaken alarmsignalen. En dat is een goeie vraag. Voor hetzelfde geld trekken ze uw maandelijkse bedragen stevig op. Heb je bijvoorbeeld een promo van 15% op de gasprijs. Maar gaan ze 'plots?' bankroet.Was ook eerste gedacht toen ik dat zag: die zijn weg met mijn centen. Stel dat die echt overkop gaan, is je geld dan effectief weg, of bestaat er een of ander fonds die dat dekt?

Ik kom altiid bij engie of luminus uit. Ik wissel de laatste 10 jaar al jaarlijks tussen die 2.Ze gaan er in elk geval geen klanten mee winnen. Ik wissel elk jaar en op 8? jaar tijd 3x bij hen uitgekomen. 3e keer, laatste keer in dit geval.
Kan je het artikel even samenvatten?Tis betalend.![]()
Energieleveranciers vrezen voor faillissementengolf
De energiewereld kent met de kleine Luikse leverancier Energy2Business een eerste faillissement. De vrees leeft dat door de exploderende gas- en elektriciteitsprijzen nog leveranciers over de kop gaan. ‘Sommige spelers hebben zich onvoldoende ingedekt.’www.tijd.be
België is niet vergelijkbaar met the UK maar er is toch al ééntje failliet gegaan in september.
Octaplus geeft vervolgens ook onrechtstreeks aan waarom Mega financiële problemen heeft (want die hebben ze dus weldegelijk)
Vervolgens krijg je ook nog wat info over ... Mega ...
Of Mega failliet gaat? Indien de prijzen niet meer véél verder doorstijgen, dan geloof ik daar niet in.
Maar als de prijzen nogmaals steil de lucht in gaan tijdens de winter, dan zie ik oa Mega inderdaad in de shit komen.
PS. https://www.hln.be/buitenland/gaspijplijn-nord-stream-2-mogelijk-later-in-gebruik~a88d5605/
--> Uiteindelijk is de stijging van gas ook minstens deels een politiek spelletje hé.
Wat ik niet snap is waarom Mega eenzijdig de voorschotten kan aanpassen bij mensen met een vast contract.In The UK --> 7 failliet
In belgie, ééntje ... een kleintje.
Groothandelprijzen gas zijn verdrievoudigd
Octaplus zegt dat ze er goed voorstaan maar dat leveranciers die te weinig hebben ingekocht in betere maanden, in de problemen kunnen komen bij een strenge winter.
Dat het voor (kleinere) leveranciers niet prettig is vaste contracten aan te bieden met deze hoge prijzen (tenzij ze enorme voorraden hebben aangekocht op voorhand). Oa Mega heeft een aanwervingsstop, heeft de voorschotfacturen verhoogd voor de helft van alle klanten en biedt online géén nieuwe contracten meer aan.
De verwachting is dat de hoge prijzen nog 6 maanden tot een jaar aanhouden.
Een bedrijf kan 10 jaar achter elkaar 100 miljoen euro nettowinst maken, het 11ste jaar is een zéér slecht jaar. En dat bedrijf gaat bankroet.Bedrijven hebben te weinig reserves.
Maar bon ..)Dat is toch exact wat hij zegt, namelijk dat ze te weinig reserves hebben?Een bedrijf kan 10 jaar achter elkaar 100 miljoen euro nettowinst maken, het 11ste jaar is een zéér slecht jaar. En dat bedrijf gaat bankroet.
Hoe kan dit gebeuren? Als er winst is dan wordt een groot deel van de winst netjes verdeeld onder de aandeelhouders, de big chiefs van het bedrijf enzovoorts want iedereen moet verdienen aan die winst hé.
Het is dus niet zo dat omdat het bedrijf in die 10 jaar, 1 miljard winst heeft gemaakt, dat dat geld daarna nog in het bedrijf zit hé.
OK deels wel, er is altijd een buffer maar dat is dus niet het héle bedrag, verre van. En ja die reserves zijn meestal veel te klein.
(Nu bovenstaande is wat te simplistisch voorgesteld, want bedrijven hebben in praktijk soms ook een negatief saldo, ook al maken ze winst, maar bon ..)

Ja inderdaadDat is toch exact wat hij zegt, namelijk dat ze te weinig reserves hebben?![]()