Energiesteun door regering De Wever I

In andere EU-landen biedt men grote kortingen aan op openbaar vervoer. Ik had als startpunt zoiets veel logischer gevonden. Uiteraard dient dat niet iedereen zijn woon/werkverkeer, maar het kan die mensen sensibiliseren om voor andere trajecten ook es naar het openbaar vervoer te kijken. De energiecrisis heeft aanzienlijke impact op de algemene levenskost, ik zie niet in waarom dat mensen die het zonder auto/fossiele brandstof geen duwtje in de rug kunnen gebruiken. Dat is ook een druppel op een hete plaat he, maar dan geeft ge tenminste nog een consistent signaal naar energieverbruik toe.
Openbaar vervoer is toch geen federale bevoegdheid?

Er is gewoon geen geld. Dit is een symbolische € steun om de ondertussen geworden kibbelregering terug wat rustig te krijgen en andere beslissingen erdoor te kunnen duwen. Zeer jammer en kwalijk vind ik dat.

In andere EU-landen biedt men grote kortingen aan op openbaar vervoer. Ik had als startpunt zoiets veel logischer gevonden. Uiteraard dient dat niet iedereen zijn woon/werkverkeer, maar het kan die mensen sensibiliseren om voor andere trajecten ook es naar het openbaar vervoer te kijken.

Prijs is meestal doorslaggevend, maar niet zo doorslaggevend als tijd en haalbaarheid - behoudens een klein percentage gelukkigen (steden, uitzonderlijk goede ligging werkgever, korte werkdagen, 100 dagen verlof...) is OV gewoon geen optie - en dat zal nooit een optie zijn in ons land, of we moeten alles platgooien en starten vanaf 0. Van zodra je moet gaan combineren of kinderen moet naar school/hobby brengen is OV gewoon de hel op aarde. Grootste kost van een wagen is niet het verbruik maar het bezit - ook dat is een factor.

Enige optie om OV in huidige vorm populair te maken lijkt me de mensen betalen om het te nemen. Met dat geld kunnen ze dan andere mensen aannemen om te doen wat je zelf anders zou doen.

Voor diegenen die zeggen: Dit is weggesmeten geld en deze steun is bullshit.

Dit is gewoon Bouchez hé. Hij moet met een trofee kunnen pronken. In Wallonië leeft dit meer.
En anders zou hij 'alle' toekomstige zaken in deze regering blokkeren.

Meer hoef je hier niet achter te zoeken.

Maar Bouchez zal gepaaid zijn en de andere dossiers zullen weer verder kunnen. In dat opzicht is het wel een koopje voor 80 miljoen.
Bouchez is toch eigenlijk gewoon a poor man's Trump. Giga ego en ook van hem vraag ik me soms af of hij niet aan (jong) dementie leidt. :unsure:

Bouchez: "Energiesteun maatregelen nu!!!"
Also Bouchez, 2 zinnen later: "M1ND3R OVERHEIDSUITG4VEN!!1!"... 🤡

De adem van de PS moet stilaan gloeiend heet zijn want dit slaat werkelijk nergens op, zeker niet van een blauwe partij...

Bouchez is toch eigenlijk gewoon a poor man's Trump. Giga ego en ook van hem vraag ik me soms af of hij niet aan (jong) dementie leidt. :unsure:

Bouchez: "Energiesteun maatregelen nu!!!"
Also Bouchez, 2 zinnen later: "M1ND3R OVERHEIDSUITG4VEN!!1!"... 🤡

De adem van de PS moet stilaan gloeiend heet zijn want dit slaat werkelijk nergens op, zeker niet van een blauwe partij...
Hij vraagt niet om extra uitgaven maar om lagere belastingen. Wat wel consequent met zijn algemeen standpunt.

Hij ging letterlijk de regering blokkeren indien er geen extra uitgaven kwamen om de toegenomen energiekosten te compenseren?
Maar alle concrete voorstellen die ik al heb zien passeren van hem zijn het verminderen van accijnzen en het geven van een belastingskrediet voor kilometervergoedingen. Dat zijn twee systemen die de belastingsinkomsten verminderen.

Prijs is meestal doorslaggevend, maar niet zo doorslaggevend als tijd en haalbaarheid - behoudens een klein percentage gelukkigen (steden, uitzonderlijk goede ligging werkgever, korte werkdagen, 100 dagen verlof...) is OV gewoon geen optie - en dat zal nooit een optie zijn in ons land, of we moeten alles platgooien en starten vanaf 0. Van zodra je moet gaan combineren of kinderen moet naar school/hobby brengen is OV gewoon de hel op aarde. Grootste kost van een wagen is niet het verbruik maar het bezit - ook dat is een factor.

Enige optie om OV in huidige vorm populair te maken lijkt me de mensen betalen om het te nemen. Met dat geld kunnen ze dan andere mensen aannemen om te doen wat je zelf anders zou doen.
Sommige mensen zullen altijd met de auto gaan zelfs al maken ze het OV gratis.
Als je veel spullen wilt meenemen ben je toch nog altijd gemakkelijker met een auto. Ga je een op vakantie ergens naartoe dan is het gemakkelijk om uw vervoermiddel bij te hebben.
Sommigen vinden het openbaar vervoer voor marginalen (is dat nu iets typisch Vlaams? - dikkenekken heb je overal natuurlijk, of misschien is er echt wel een veiligheidsprobleem of onveiligheidsgevoel aan stations), of zitten niet graag op een overvolle trein of bus en gaan blijven de auto nemen (ongeacht de kost).
Nuja, waar we naartoe willen is dat er minder mensen naft zitten te verrijden, en niet noodzakelijk dat er niemand nog per auto gaat.

Voor diegenen die zeggen: Dit is weggesmeten geld en deze steun is bullshit.

Dit is gewoon Bouchez hé. Hij moet met een trofee kunnen pronken. In Wallonië leeft dit meer.
En anders zou hij 'alle' toekomstige zaken in deze regering blokkeren.

Meer hoef je hier niet achter te zoeken.

Hoezo, het gaat via de werkgever, degene op den dop hebben er geen voordeel mee...
Hoop eigenlijk dat geen werkgever hier mee in gaat, al die rompslomp voor een tijdelijke maatregel. De regering wil subsidies geven, maar het kost de werkgever geld. Dan wel in het bijleggen van kilometervergoeding, het invoeren of in personeelskost/administratie.

Ondertussen zijn de prijzen van brandstof al wat gedaald, is de winter gedaan en MOET je allicht niet veel mazout indoen. Als het vandaag zo dringend is had je het beter eind vorig jaar gedaan aan de helft van de prijs.
Thuis staat de verwarming al weken uit (laatste keer dat er verwarmd is was 7 April), het is consequent elke dag 22,5-23 graden boven en onder. Dat geluk hebben we dan toch.

Thuis staat de verwarming al weken uit (laatste keer dat er verwarmd is was 7 April), het is consequent elke dag 22,5-23 graden boven en onder. Dat geluk hebben we dan toch.

Maar niet iedereen woont in een supergeïsoleerde nieuwbouw natuurlijk.
Dus dat is wel een krom argument. Vooral als het komt van iemand die op vele fronten weinig geimpacteerd is door de hogere prijzen.

Maar laat me vooral benadrukken dat ik ook allesbehalve fan ben van deze maatregelen. Maar laat ons wel eerlijk blijven in de discussie. Er zijn wel degelijk mensen die de impact van de hogere prijzen voelen. Dat miskennen is de realiteit miskennen.
Of we daar iets voor moeten doen is een andere discussie.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan