Energiesteun door regering De Wever I

Regering bereikt akkoord voor energiesteun, ter waarde van 80 miljoen euro​

Iets voor middernacht heeft premier Bart De Wever (N-VA) een akkoord gesloten met zijn vicepremiers om een aantal gerichte en tijdelijke maatregelen te nemen op het vlak van energiesteun. Het zou gaan om een inspanning van zo'n 80 miljoen euro, beperkt tot de volgende drie maanden.

Zo'n 60 miljoen daarvan zou gaan naar het verlichten van woon-werkverkeer voor werknemers. Het gaat om een fiscale aanmoediging voor een verhoogde tussenkomst van de werkgevers. Bedoeling is om werkgevers te stimuleren om hun bestaande kilometervergoeding te verhogen of zo'n vergoeding in te voeren.

Nog eens 15 miljoen euro gaat naar OCMW's, om mensen te helpen met hun energiefactuur thuis. Dat bedrag moet gaan naar een stookoliefonds en een fonds voor gas en elektriciteit.

5 miljoen euro gaat naar een maatregel om mensen te helpen die hun wagen nodig hebben voor dienstverplaatsingen. Het is nog onduidelijk hoe die concrete maatregel er zal uitzien.

Bovendien komt er een campagne om mensen te helpen minder energie te verbruiken: het temperen van de vraag. Die campagne wordt getrokken door minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) en minister van Energie Mathieu Bihet (MR).

"Gebruik minder energie!"
"Hier is wat geld om meer energie te verbruiken🥰"

Ik had het uiteraard kunnen weten dat het toch weer ging gebeuren. Bah, bah, bah.

Laatst bewerkt:

Ik had het uiteraard kunnen weten dat het toch weer ging gebeuren. Bah, bah, bah.

Los van dat ik ook geen voorstander ben van gewoon maar wat geld uit te delen, kunnen beide wel bestaan natuurlijk.

Je kan mensen aanmoedigen om minder te verbruiken, maar mensen moeten nog altijd kunnen voldoen aan hun basisbehoefte.
Om die basisbehoefte behapbaar te maken kan er gekozen worden om mensen financieel te ondersteunen daarin.

ja want mensen kunnen dat echt niet betalen hoor! :s :s

waanzinnige beslissing alweer. geen wonder dat we hoogste begrotingstekort hebben in Europa
gaan we even de files en fossiele brandstoffen wat verder subsidiëren. :s

Los van dat ik ook geen voorstander ben van gewoon maar wat geld uit te delen, kunnen beide wel bestaan natuurlijk.

Je kan mensen aanmoedigen om minder te verbruiken, maar mensen moeten nog altijd kunnen voldoen aan hun basisbehoefte.
Om die basisbehoefte behapbaar te maken kan er gekozen worden om mensen financieel te ondersteunen daarin.
Dat argument werkt toch voor letterlijk elke "crisis"? Energie duur ? Geld. Brandstof duur? Geld Inflatie? Geld. Dat werkt misschien tijdelijk, maar structureel verandert er niks… buiten dat het gat in de begroting groter wordt.

Alé, de zwaksten moeten zeker geholpen worden, maar België heeft echt een patroon van: probleem = geld ertegen gooien.

Het verder ontwikkelen van carpoolen en het promoten van zuinig rijgedrag (eco-drive) wordt geraamd op nog eens 5 tot 8 procent vermindering van het olieverbruik.

Wel, dat is in elk geval weggegooid geld. Als de prijs aan de pomp dat niet doet, gaat een campagne ook niet helpen.

Ze zijn dat gat in de begroting zooooo groot en zoooo diep aan het maken dat ze hopen dat er spontaan olie of waterstof aangeboord wordt.

Vind het ook maar een vreemde beslissing. En ligt het aan mij of is 80 miljoen euro niet weinig?
Wat ik vooral raar vind: het grootste deel gaat naar woon-werkverkeer… terwijl het probleem zogezegd energieprijzen thuis zijn. En tegelijk: campagne om minder te verbruiken, maar wel km-vergoedingen en accijnzen uitstellen.

Make it make sense.

Het voelt eerlijk gezegd meer als een politieke “iedereen krijgt iets” dan als echt coherent beleid.

Het voelt eerlijk gezegd meer als een politieke “iedereen krijgt iets” dan als echt coherent beleid.

Maar Bouchez zal gepaaid zijn en de andere dossiers zullen weer verder kunnen. In dat opzicht is het wel een koopje voor 80 miljoen.

Energieconsumptie nog wat gaan belonen. Goe bezig.

Ik ben absoluut geen voorstander van deze steun in de huidige context, maar ik ben ook hard tegen minder energie te verbruiken als dat ten koste gaat van andere zaken. Doe mij maar een beleid waar efficiënt energie verbruiken en het efficiënt en gebalanceerd duurzaam produceren van energie centraal staan.

Samengevat: niet minder de de wagen rijden maar iedereen met ne Toyota Prius, en dan volle petrol van de kust naar de ardennen, gewoon omdat het kan.

Nog een vraagske: is er dan ook onderscheid met welke wagen je die verplaatsingen maakt, zo ne RAM V8 of nen Tesla geeft nogal wat verschil in kosten, en ook al omdat nen EV goedkoper is dan vroeger in verbruik - moeten de eigenaars van EV's dan geen overwinstbelasting betalen????

denk dat het vooral dat was: De Wever had er geen zin in, maar er is te veel gezaag, dus krijgen ze iets toegeworpen.
Ik begrijp de woon-werk wel: voor sommigen is dat echt wel een probleem. 't is niet omdat de gemiddelde BG'er de stijging aan de pomp kan betalen dat iedereen het kan. Allez, van 1.5 naar 1.9 is wel een serieuze hap uit iemand zijn budget he.
Ben al blij dat het gekoppeld is aan woon-werk en geen cheque van 250€ voor iedereen met een auto of zo.
Vraag me nu wel af of we dat dan later niet via onze belastingsbrief weer gaan moeten afgeven of is dat ook al ingecalculeerd?

De campagnes voor zuiniger leven zouden ze mogen weg laten: er is geen kat die daar aandacht aan geeft en gezond verstand zou ook wel moeten ingeven dat uw thermostaat een graadje minder zetten u geld gaat besparen.

De campagnes voor zuiniger leven zouden ze mogen weg laten: er is geen kat die daar aandacht aan geeft en gezond verstand zou ook wel moeten ingeven dat uw thermostaat een graadje minder zetten u geld gaat besparen.

Echt gezond verstand zou moeten zeggen: we gaan dat spel hier beter maken zodat we met minder energie toch dezelfde temperatuur kunnen behouden. Mocht iedereen gewoon al eens de deuren sluiten is dat volgens mij mondiaal al een besparing van 100den miljoenen/jaar.

Benzine is ocharme 1.8/l.

Als het terug onder 1.5 valt, mogen ze dan ook geld terugvragen aan de woon werkers?

denk dat het vooral dat was: De Wever had er geen zin in, maar er is te veel gezaag, dus krijgen ze iets toegeworpen.
Ik begrijp de woon-werk wel: voor sommigen is dat echt wel een probleem. 't is niet omdat de gemiddelde BG'er de stijging aan de pomp kan betalen dat iedereen het kan. Allez, van 1.5 naar 1.9 is wel een serieuze hap uit iemand zijn budget he.
Ben al blij dat het gekoppeld is aan woon-werk en geen cheque van 250€ voor iedereen met een auto of zo.
Vraag me nu wel af of we dat dan later niet via onze belastingsbrief weer gaan moeten afgeven of is dat ook al ingecalculeerd?

Ik vind het dubbel. Ja, de stijging is duidelijk, en voor sommige harder voelbaar dan anderen. Maar langs de andere kant, voor een cola op café betaal je nu ook al snel 2,50 - 3 euro voor 20 cl. Op een tank van 45 L is dat een verhoging van 18 euro. Dus pak 36 euro per maand als je gemiddeld 2 x per maand gaat tanken.

Opnieuw, dat is een duidelijke stijging, maar ergens zou er ook verwacht mogen worden dat je dat zelf toch wel de eerste maanden zelf zou kunnen opvangen. Hetzij door spaargeld, hetzij door elders iets minder te nemen.

De benzine prijzen hebben toch al hoger gestaan ook?

Staat de verwarming intussen al nie bijna overal uit? 😅

Als Corona 1 ding duidelijk gemaakt heeft dan is het wel dat het met het gezond verstand erg gesteld is, om niet te zeggen zo goed als onbestaande.

In andere EU-landen biedt men grote kortingen aan op openbaar vervoer. Ik had als startpunt zoiets veel logischer gevonden. Uiteraard dient dat niet iedereen zijn woon/werkverkeer, maar het kan die mensen sensibiliseren om voor andere trajecten ook es naar het openbaar vervoer te kijken. De energiecrisis heeft aanzienlijke impact op de algemene levenskost, ik zie niet in waarom dat mensen die het zonder auto/fossiele brandstof geen duwtje in de rug kunnen gebruiken. Dat is ook een druppel op een hete plaat he, maar dan geeft ge tenminste nog een consistent signaal naar energieverbruik toe.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan