Enhanced Games - barbaars of evolutie

Goed, in die hypothetische statistieken van 100%: wie biedt er precies "voldoende euro'kes" aan? Die moeilijk vindbare niet-topatleten die hieraan gaan meedoen? Bedoel je dan de onvindbare sponsoren die hun naam en spullen daar nooit aan gaan verbinden?
Was de 'mogelijke' organisator gene rijke pipo? Die kan dat toch allemaal zelf betalen als hij toch zo graag die games wil?

Maar goed, zoals gezegd: Ik hoop er niet echt op. Ik vind zo'n competitie echt van de pot gerukt en ik hoop dat het er nooit van komt. Ik zit er alvast niet op te wachten.

In realiteit bestaan er al Enhanced Games, namelijk zowat elke noemenswaardige bodybuilding -of powerliftingcompetitie 🙃
Goh, als je bodybuilding als een sport beschouwt misschien. Voor powerlifting, dat kan je in dezelfde groep plaatsen als gewichtheffen. Als kracht zowat het selectiecriterium wordt, want de techniek hebben mensen op hoog niveau onder de knie, dan kan je met anabolen veel extra resultaat bereiken. Maar er worden daar, in landen die enige ethiek aan de dag stellen om het cru te zeggen, wel dopingcontroles buiten de wedstrijd uitgevoerd, en sowieso voor de wedstrijd. Strongman, geen idee, ik vermoed zo goed als niet.

Overigens ben ik er zo goed als zeker van dat op niveau van OS en WK je hetzelfde hebt bij atletiek (sprinten, kogelstoten, ...) en nog hopen, zo niet alle sporten. Het prestige en de gevolgen worden daar zo groot dat ik eerlijk gezegd niet geloof dat de werkelijk succesvolle landen dit dopingvrij organiseren. Als iemand dan positief is, heeft die zelden zo'n prestatie geleverd dat het een gigantisch verschil is met de rest, wat toch "vreemd" is.

Maar het grote verschil zit hem wel in de controle en gevolgen van positief zijn. Ja, dat is een wapenwedloop, en men probeert veel. Maar uiteindelijk kan je daar gewoon niet aan de streep verschijnen met onmenselijke testosteronwaarden of gelijkaardige afwijkingen. Laat alles toe, en de dosissen die mensen slikken schieten gewoon omhoog, alsook zal er dan het hele jaar door gedopeerd worden. Veel zwaar geschut dat nu gekend is maar niet gebruikt wegens makkelijk te detecteren wordt dan ook weer een optie.

Laatst bewerkt:
Kristian Gkolomeev is de enige sporter die een wereldrecord heeft kunnen neerzetten op de eerste editie van Enhanced Games

Men voorspelde dat meerdere WR's (vlotjes) verbeterd zouden worden. Neen dus. Amper ééntje en ook maar met 7 honderdste (!).

Zo simpel is een WR verbeteren dan toch niet. Doping helpt wel maar het is ook géén wondermiddel.
Je moet ook nog stevig afgetraind zijn, enig talent hebben en ..

* 2 voudig medaillewinnaar op een WK
* Nog relatief jong (32 jaar)
* Gebruikt doping maar -ironie ten top- hij is één van de sporters die mee deed, die er nog redelijk OK uitziet en niet als een opgeblazen monster
* Er is een discussie aan de gang op social media dat de tijd fake is (te vroeg gestopt) dus misschien is het aantal WR's zelfs 'nul'.

Laatst bewerkt:
Kristian Gkolomeev is de enige sporter die een wereldrecord heeft kunnen neerzetten op de eerste editie van Enhanced Games

Men voorspelde dat meerdere WR's (vlotjes) verbeterd zouden worden. Neen dus. Amper ééntje en ook maar met 7 honderdste (!).

Zo simpel is een WR verbeteren dan toch niet. Doping helpt wel maar het is ook géén wondermiddel.

* Gebruikt doping maar -ironie ten top- hij is één van de sporters die mee deed, die er nog redelijk OK uitziet en niet als een opgeblazen monster
* Er is een discussie aan de gang op social media dat de tijd fake is (te vroeg gestopt) dus misschien is het aantal WR's zelfs 'nul'.
Als ik het me goed herinner deed er geen huidige topper mee, enkel subtoppers en mensen die op hun retour zijn.

Logisch ook: wie gaat zijn toekomst op pakweg de OS, en bijhorende roem en inkomsten, nu weggooien voor deze clown show?

Je gaat met doping van een trekpaard geen racepaard maken.

Maar geef de toppers doping en die zullen beter presteren. In die zin is dit niet echt representatief.

"Doping is geen wondermiddel" is een dooddoener want het kan een deel van uw gebrek aan aanleg/ goede training/ voeding etc opvangen. Het kan weldegelijk van een subtopper een topper maken. En dat is natuurlijk de reden dat er genomen wordt.

"Doping is geen wondermiddel" is een dooddoener want het kan een deel van uw gebrek aan aanleg/ goede training/ voeding etc opvangen. Het kan weldegelijk van een subtopper een topper maken. En dat is natuurlijk de reden dat er genomen wordt.

Als je natuurlijk pakweg 1s sneller zwemt dan 2j geleden terwijl je als over je top heen bent dan kan je wel zeggen dat het goed werkt.
Zoveel factoren spelen mee natuurlijk. Maar dit is natuurlijk gewoon been clown show.

Maar tegelijk roept het wel vragen op zoals “wat als de echte toppers van nu hieraan zouden meedoen”. Natuurlijk altijd met die kanttekening dat het altijd onzeker blijft hoe zuiver de huidige normale sport is.

Natuurlijk altijd met die kanttekening dat het altijd onzeker blijft hoe zuiver de huidige normale sport is.
Het is en blijft een spelletje tussen wat er te optimaliseren valt met bestaande en steeds nieuwe middeltjes en wat er te detecteren valt. Voor bv. de Olympische Spelen worden stalen 10 jaar bewaard en kunnen die, als er nieuwe technieken uitkomen, opnieuw getest worden. Voor bepaalde edities zoals 2008 en 2012 resulteerde dat toch in betrekkelijk veel medailles (tientallen per editie) die jaren na de feiten afgenomen werden.

Bepaalde disciplines zoals de 100m sprint lijken op zich al "Enhanced Games" avant la lettre als je ziet hoeveel van die mannen ooit al betrapt zijn op doping.

Zelf vind ik het een erg slecht idee om zo'n wedstrijden te organiseren. Dit zijn geen normale menselijke prestaties meer waar je naar op kan kijken.
Het is zelfs gevaarlijk en ongezond om het je lichaam aan te doen. Slecht voorbeeld voor de jeugd ook!

Laten we er gewoon zo weinig mogelijk aandacht aan geven en dan zal het vanzelf wel weer weggaan.

Zijn dan niet elke games enhanced? Kijk naar welke lange afstand records er bij de lopers sneuvelen de jongste jaren. En leg ernaast hoeveel lopers momenteel een doping schorsing uitzitten. Alleen al in Kenia circa 150 (!) personen.
En die Kenianen die het record breken zijn rapper dan degene die gepakt werden...

Zijn dan niet elke games enhanced? Kijk naar welke lange afstand records er bij de lopers sneuvelen de jongste jaren. En leg ernaast hoeveel lopers momenteel een doping schorsing uitzitten. Alleen al in Kenia circa 150 (!) personen.
En die Kenianen die het record breken zijn rapper dan degene die gepakt werden...
Nee, niet elke games zijn enhanced, want voor deze enhanced is de regel dat je alles mag doen wat betreft doping.
Ja, er zijn ook mensen die doping gebruiken in de reguliere competities. Maar dat wil niet zeggen dat elke snelle tijd ongeloofwaardig zou zijn. Wat ik het ergste vind, is dat de sporters zelf altijd wel weten welke sketchy is en welke niet. Van Katir, die Spanjaard, wist iedereen het bijvoorbeeld, maar toch loopt hij mee. Er blijft toch een zwijgplicht onder de sporters, en dat is echt zo fout. Maar om dat te vergelijken met de enhanced games is meer dan cynisch. Dat is gewoon totaal fout.

Ik had wel niet verwacht dat het ooit georganiseerd ging raken. Maar ze hebben een markt gevonden, de verjongingsmarkt die grof geld opbrengt in de VS tegenwoordig. HGH en testosteron tegen ouderdom, en "ik doe niet mee voor titels, dus waarom niet". Vind het maar bijzonder gevaarlijk.

Er komen ook veel vragen over wat dan wél nog wordt gecontroleerd. Want ze moeten uiteraard records hebben. Wie zegt dat de 100m-baan ook 100m lang is? Of dat de gewichten ook daadwerkelijk wegen wat erop staat?

Nee, niet elke games zijn enhanced, want voor deze enhanced is de regel dat je alles mag doen wat betreft doping.
Niet alles, enkel wat FDA approved is geloof ik.

Er werd gezegd (louter hearsay voor de duidelijkheid) dat de strongman Hafthor Bjornson (The Mountain uit Game of Thrones en huidig recordhouder conventionele deadlift met 510 kg) juist minder steroïden gebruikt zou hebben bij zijn nieuwe recordpoging (515kg) op de enhanced games dan bij de competitie waar hij het 510kg record heeft gevestigd.

Niet alles, enkel wat FDA approved is geloof ik.

Er werd gezegd (louter hearsay voor de duidelijkheid) dat de strongman Hafthor Bjornson (The Mountain uit Game of Thrones en huidig recordhouder conventionele deadlift met 510 kg) juist minder steroïden gebruikt zou hebben bij zijn nieuwe recordpoging (515kg) op de enhanced games dan bij de competitie waar hij het 510kg record heeft gevestigd.
Ah ja, blijkbaar is dat een toevoeging, zie ik. Ze moeten voor de verzekeringen aanduiden dat ze enkel FDA-approved medicijnen gebruiken (waar steroïden dus onder vallen), maar er zijn geen tests.

Voor die strongman geloof ik best dat deze games weinig verschillen van de normale competitie. Maar zelfs dan nog heb ik geen mogelijkheid om te weten dat dit 515kg was, toch? (en wtf, 500+kg :O )

Ah ja, blijkbaar is dat een toevoeging, zie ik. Ze moeten voor de verzekeringen aanduiden dat ze enkel FDA-approved medicijnen gebruiken (waar steroïden dus onder vallen), maar er zijn geen tests.
Volgens de Guardian:
The Enhanced Games says that 37 of its 42 athletes have been involved in an International Review Board (IRB) trial in Abu Dhabi from January to May, in which health professionals have monitored the substances being used and the competitors’ health.

Two athletes involved (Hunter Armstrong of the USA and Tristan Evelyn from Barbados, both swimmers) are not enhancing. Three others (Cody Miller, an American swimmer who won a gold medal at Rio 2016, and Wes Kitts and Dylan Cooper, both American weightlifters) are enhancing with private approved doctors outside the trial.
dus niet echt tests, maar wel monitoren van welke substances gebruikt worden.
Voor die strongman geloof ik best dat deze games weinig verschillen van de normale competitie. Maar zelfs dan nog heb ik geen mogelijkheid om te weten dat dit 515kg was, toch? (en wtf, 500+kg :O )
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met geen mogelijkheid om te weten dat dit 515kg was? Dat was het gewicht dat het nieuwe record zou zijn, dus dat is wat aangekondigd werd, genre: "Hafthor Bjornson Aims to beat his own record with 515kg deadlift" etc.

Volgens de Guardian:

dus niet echt tests, maar wel monitoren van welke substances gebruikt worden.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met geen mogelijkheid om te weten dat dit 515kg was? Dat was het gewicht dat het nieuwe record zou zijn, dus dat is wat aangekondigd werd, genre: "Hafthor Bjornson Aims to beat his own record with 515kg deadlift" etc.
Ja, ik snap het wel, hoor... maar het is niet tegen de regels en er wordt niet getest. 3 maanden lang hebben de meerderheid van de atleten aangegeven wat ze hebben gebruikt (wrs voor de reclamedoeleinden). Daarbuiten: don't know, don't care. En dat is ook gewoon het principe ervan, dat het zien is hoever je raakt zonder regels en met de hulp van de geneeskunde.

Wat ik met dat laatste bedoel is letterlijk dat :D Hoe weet ik dat de schijf van 20kg ook daadwerkelijk 20kg weegt, in deze commerciële opzet die voor velen als enige doel heeft die anti-aging-producten te verkopen? Die hebben enorme baat bij een wereldrecord. Stel dat er hier géén wordt verbroken, is het plots waardeloos (en tot op zekere hoogte een blauw oog voor de regulieren competities, want je kun je dan nog meer vragen stellen bij sommige van die records). Wie zegt mij dat de 100m-baan geen 98m is, behalve de organisatie zelf?

Dit is toch echt een non-event.
We komen van de jaren '80 waar in o.a. oost-Duitsland met doping fabriekjes atleten creëerde.
Jaren '90 met o.a. EPO in het wielrennen of steroïden.
In het zwemmen heeft men de volledige pakken gehad waarbij records zijn verbroken en uiteindelijk uitgesloten zijn voor gebruik.
Op dit moment is er nog altijd doping op hoog niveau, zie bloedtransfusies ed.

Dit is typisch Las Vegas. Veel show maar zeer weinig inhoud.
En mensen blijven er maar intrappen. Alsof we iets nieuws zouden leren.
Het enige dat hier wordt verbroken zijn de reclame records.
Misschien moeten ze er nog een boksmatch tussen steken met Jake Paul ofzo.

Als je echt wil weten hoe doping verhoud in de echte sport dan moet je de wedstrijden van bv. Armstrong maar bekijken.
1 ronde van Frankrijk gaat je meer zeggen dan heel deze show.

Wat ik met dat laatste bedoel is letterlijk dat :D Hoe weet ik dat de schijf van 20kg ook daadwerkelijk 20kg weegt, in deze commerciële opzet die voor velen als enige doel heeft die anti-aging-producten te verkopen? Die hebben enorme baat bij een wereldrecord. Stel dat er hier géén wordt verbroken, is het plots waardeloos (en tot op zekere hoogte een blauw oog voor de regulieren competities, want je kun je dan nog meer vragen stellen bij sommige van die records). Wie zegt mij dat de 100m-baan geen 98m is, behalve de organisatie zelf?
Het zijn schijven van Rogue, die hebben er nu ook wel (veel) baat bij om niet gelinkt te worden aan dat soort louche praktijken en gewoon degelijk gekallibreerde gewichten af te leveren. Het waren er van 25 kg trouwens. Ik snap je comment, maar ik denk (hoop?) nu ook wel dat ze zo lomp niet zijn, want dat lekt sowieso uit.

Terug
Bovenaan