Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Ik vrees dat dat standaard is, zeker bij dakwerkers. Ze zijn ook hard afhankelijk van het weer en het laatste jaar hebben ze daar toch ook geen geluk mee. Lijkt me sterk dat je een deftige dakwerker gaat vinden die sneller kan komen dan diegene waarbij je al lang op de wachtlijst staat.Hier wat met de handen in het haar.
Situatie: ons huis in houtskeletbouw wordt een totaalrenovatie. De gevels worden 1m opgehoogd, waardoor de aannemer van de timmer- en dakwerken goed moet afgestemd zijn op de ruwbouwaannemer.
In mei verschillende offertes opgevraagd, waarvan 1 aannemer als beste uitkwam maar zijn offerte moest wel nog wat aangepast worden alvorens hij getekend kon worden. Begin juni go gegeven. Opstart in september.
Eind juni kon hij plots toch niet meer. Wij opnieuw timmermannen contacteren, maar na een week gaf hij aan dat hij het toch via eek onderaannemer kon regelen. We leggen mid augustus een afspraak vast op de werf met de aannemers voor ruwbouw en houtwerk en de architect. De architect en de aannemer zouden dan begin sept samenzitten om de offerte volledig te finaliseren zodat alles er zeker in stond. Agenda voor eind sept was geblokkeerd.
Vorige week: zijn onderaannemer kan toch niet meer. En hij kan het niet gebolwerkt krijgen. Nochtans een dakwerker met een mooie website, al meerdere jaren actief… dus geen groentje. Doordat we enkel een toekenning van het project op mail hebben, zonder getekende offerte, kunnen we hem ook niks maken (denk ik).
Dit zal zorgen dat de opstart van de renovatie ALWEER met minstens een paar maanden wordt opgeschoven. En door het slechte weer zitten alle goede partijen goed volgeboekt.
Om moedeloos van te worden. Indien iemand gouden tip heeft regio Gent, laat maar weten![]()
Tijd om ze een beter loon en voordelen te geven zodat het terug interessant wordt.Vorige week als projectleider/zaakvoerder/calculator toch maar weer 3 dagen op een graafmachine gezeten om grote riolering te plaatsen.
(50% mee handenarbeid, reuze omzet, zeer goede marge, maar er is geen mens die het nog wil doen... (en er komt technisch gezien toch heel wat bij kijken)
Bij ons in de voedingsector zelfde probleem hoor. 't Is al zo ver gekomen dat er nu bij ons in het bedrijf een 25-tal Bengalen, Singalezen , en nog wat andere nationaliteiten aan de slag zijn. Die komen Europa binnen via Portugal met een werkvergunning en als die een jaartje gewerkt hebben krijgen die een of ander statuut waardoor ze de Portugese nationaliteit krijgen en dus automatisch ook Europeaan worden. Zo hebben ze me zelf tenminste verteld als ik het goed verstaan heb. Uiteraard spreken ze geen Nederlands. Enkel zeer gebrekkig Engels als je geluk hebt. Die worden voor en na hun shiften gedropt en opgepikt door 3 à 4 busjes met Portugese nummerplaten. Op zich niets mis mee denk ik maar als we dan soms 'eigen' jeugd binnenkrijgen zijn die meestal na een uurtje al moe , of ze willen iets gaan eten of ze vragen waar het toilet is en zijn dan plots spoorloos. Dan krijg je een half uur nadien telefoon van het interimbureau dat ze het werk te zwaar vonden , etc.Ik denk dat mensen toch echt nog te weinig beseffen hoe de toestand bij bedrijven in de bouw, garages, technische profielen momenteel is. Er is echt een groot tekort aan profielen die handenarbeid willen verrichten. En nog meer aan handarbeiders met vakkennis.

Mooie accurate analyse van de huidige toestanden inderdaad.Het weer heeft alle dakwerkers ook weken/maanden achteruit gezet in de planning.
Los daarvan, op een project waar wij ook bezig waren, zitten de dakwerkers minstens 30% van hun dag in hun camionette.
(is een industriele dakwerker met 40 man in dienst)
De kmo eigenaar kwam van zijn oren maken, "betaal ik die eigenlijk om in hun camionette te zitten"
Reactie werfleider, wees blij dat we nog volk hebben, als ik van mijn oren maak kan ik straks zelf uw dak komen plaatsen.
T'is om zeep, de bekwame buitenlanders keren stilaan terug naar hun land. (economie draait daar goed,want daar worden nog wel audi's/vw's gebouwd..)
En hier is enkel uitstroom, we blijven ook aanraden om zelfs het domste neefje van de familie een bachelor te laten halen.
Vorige week als projectleider/zaakvoerder/calculator toch maar weer 3 dagen op een graafmachine gezeten om grote riolering te plaatsen.
(50% mee handenarbeid, reuze omzet, zeer goede marge, maar er is geen mens die het nog wil doen... (en er komt technisch gezien toch heel wat bij kijken)

Daar ligt volgens mij grotendeels de oorsprong van het probleem. Zo lang mogelijk studeren en zoveel mogelijk diploma's hebben wordt gezien als het summum.En hier is enkel uitstroom, we blijven ook aanraden om zelfs het domste neefje van de familie een bachelor te laten halen.

Dus dat zijn tegels die gewoon op stabilisé liggen? Welk soort tegels?Om een ervaring met een aannemer te delen:
1 augustus contact opgenomen met iemand uit de buurt om een terras te laten leggen, vlot contact, een paar keer afgesproken en finaal tot een overeenkomst gekomen op 26/08. Toen gaf hij aan dat hij ging kunnen starten naar het einde van de tweede week van september. Begin vorige week nam hij opnieuw contact op om te laten weten dat de tegels gingen geleverd worden op vrijdag en dat ze gingen starten met het terras leggen zaterdag om 7:30, met de vraag om de ruimte voor de woning vrij te houden zodat de stabilisé daar kon worden gestort.
Zaterdag om 7:10 werd de stabilisé gestort, om 7:20 stond er 4 man gerief uit te laden en om 7:35 werd er effectief gestart. 5 min vertraging omdat ik ze koffie had aangeboden. 2 man die stabilisé aanvoerde met de kruiwagen, 1 iemand die tegels aanbracht en de aannemer zelf die de tegels legde.
8,4m x 3,6m in 60x60 tegels. Om 12:30 lag het terras er, excl voegen uiteraard, en was de straat volledig opgekuist.
Komend weekend komt hij nog voegen, daar zie ik ook weinig problemen, aangezien hij dan pas het grootste deel van zijn geld krijgt.
Zo kan het dus ook![]()
Ik moet bekennen dat ik de details niet weet, er werd eerst alleszins 'gewoon' stabilisé gestort, nadien kwam daar nog een laag op die leek op stabilisé maar papachtiger/natter was.Dus dat zijn tegels die gewoon op stabilisé liggen? Welk soort tegels?
Een verademing, zo een verhaal lezen.Om een ervaring met een aannemer te delen:
1 augustus contact opgenomen met iemand uit de buurt om een terras te laten leggen, vlot contact, een paar keer afgesproken en finaal tot een overeenkomst gekomen op 26/08. Toen gaf hij aan dat hij ging kunnen starten naar het einde van de tweede week van september. Begin vorige week nam hij opnieuw contact op om te laten weten dat de tegels gingen geleverd worden op vrijdag en dat ze gingen starten met het terras leggen zaterdag om 7:30, met de vraag om de ruimte voor de woning vrij te houden zodat de stabilisé daar kon worden gestort.
Zaterdag om 7:10 werd de stabilisé gestort, om 7:20 stond er 4 man gerief uit te laden en om 7:35 werd er effectief gestart. 5 min vertraging omdat ik ze koffie had aangeboden. 2 man die stabilisé aanvoerde met de kruiwagen, 1 iemand die tegels aanbracht en de aannemer zelf die de tegels legde.
8,4m x 3,6m in 60x60 tegels. Om 12:30 lag het terras er, excl voegen uiteraard, en was de straat volledig opgekuist.
Komend weekend komt hij nog voegen, daar zie ik ook weinig problemen, aangezien hij dan pas het grootste deel van zijn geld krijgt.
Zo kan het dus ook![]()
Ik moet zeggen na het gezever met de ruwbouw, heb ik nu een tuinaannemer die gelijkaardig is.Om een ervaring met een aannemer te delen:
Zo kan het dus ook![]()

Keramische tegels worden normaal gelijmd op chape die al droog is. Zoals je het beschrijft is er mortel gebruikt wat niet ideaal is qua hechting aan keramische tegels, deze methode is voor natuursteen en mortel wordt gedaan op chape en geen stabilisé (maar kan gerust zijn dat het chape is, je ziet amper verschil). Een ontkoppelingsmat is ook aangeraden vanaf 60x60cm tegels. Ik heb te weinig info maar het lijkt er op dat deze aannemer niet echt volgens van de regels van de kunst terassen legt.Ik moet bekennen dat ik de details niet weet, er werd eerst alleszins 'gewoon' stabilisé gestort, nadien kwam daar nog een laag op die leek op stabilisé maar papachtiger/natter was.
Keramische tegels van 3cm dik.