Ervaringen met inductie?

June

Active member
Wie is er overgestapt naar koken op inductie? Wij overwegen over te gaan van gas naar inductie nu we toch een nieuwe keuken gaan kopen.

Ik vraag me af of de overstap van gas naar inductie makkelijk is of dat je min of meer een andere manier van koken moet aanleren.
Ik heb 1x op inductie gekookt (pannenkoeken voor iemand, bij diegene thuis) en elke keer als de pan van de plaat ging om nieuw beslag in de pan te doen (en het iets te lang duurde) ging de plaat uit en kon je een tijd wachten tot die weer aanging. Had ook geen uitleg over gekregen (hij wist ook niet hoe het werkte) en het was een soort magie hoe dat ding dan weer uit en aan ging.

Hoe bak je pannenkoeken op inductie als je pan even van het “vuur” af moet. En hoe wok je? En wat als je iets even van het vuur afwilt hebben zonder dat de plaat uitgaat bijv bij een gerecht dat op verschillende temperaturen wordt bereid? Kost koken op inductie meer tijd, minder tijd? Een pan vergeten op het vuur, is dat gevaarlijk?

Voor een deel zal het natuurlijk afhangen van welke plaat je precies hebt. Maar die van ons blijft enige tijd aan wanneer je de pot/pan van het 'vuur' haalt. Onze heeft ook een ingebouwde veiligheid die ervoor zou moeten zorgen dat hij detecteert wanneer een lege pot op het vuur staat en dan uitschakelt.

Inductie zou sneller en efficiënter moeten zijn. Vooral vb water koken zou sneller moeten gaan

Vroeger gas, nu al enkele jaren inductie. Meest aangename is dat je pannen niet gloeiend heet worden aan de houders. Plaat koelt snel af maar pannenkoeken bakken is geen issues bij de onze. Het is niet omdat er niets op het vuur staat dat die direct afslaat. Dat duurt echt wel een minuutje ofzo. Zal niet actief verwarmen maar behoudt wel zijn stand en gaat door van zodra de pan er terug opstaat.

Water koken kan heel snel gaan als wij de turbo knop gebruiken. Verbruikt dan ook wel een pak meer energie.

Wat mij vooral opviel is het gebruiksgemak in onderhoud na de overstap. Plaat is heel makkelijk schoon te houden, temeer omdat er haast niets op blijft plakken ofzo. Stel dat water eens overkookt bij aardappelen koken ofzo. Pan er snel af, doekje erover (want warmt niet door) en pan er terug op. Schoonouders hebben een gewoon vuur en dat kan dan soms wel eens problemen geven. Ik heb bv. Nog nooit zo'n glaskrabber moeten gebruiken op ons inductie.

Al sinds '17 op inductie, werkt zalig, zoals hierboven al beschreven. Nooit zou ik nog op gas of een niet inductie plaat terug willen gaan. Elke keer ik ergens kom waar ik toevallig moet koken, en het is op gas, erger ik me.

Enige downside is het capaciteitstarief op je elektriciteitsfactuur, maar dat valt nog mee als gas wegvalt.

En als je elektrische bekabeling niet aangepast is voor inductie, heb je ook extra kost, maar in moderne of nieuwbouw woningen is dat voorzien.

Al 10 jaar inductie en heel tevreden van. Buiten in vakantiehuisjes wel nooit met gas gekoken, vond het persoonlijk altijd een miserie 😅.

Waar ik zo wel aan denk is dat je bij wokken bijvoorbeeld wel uw pan niet aan rondom warm krijgt, behoudens misschien een inductievuur dat daar specifiek voor gemaakt is in een special vorm (geen idee of dit bestaat). Ook de vlam in je eten krijgen gaat natuurlijk niet.

Dus afhankelijk van uw chef gehalte zijn er wel wat afwegingen. Maar ik denk dat voor 95% van de mensen inductie gewoon veel makkelijker is.

Mijn vorige (huur)huis had inductie, nu kook ik op gas. Zowat op alle vlakken vind ik het slechter.
Duurt langer, potten worden zeer warm aan de handvaten, ambetanter om te kuisen, slechter voor de luchtkwaliteit binnenshuis, aanbrandende resten als je morst...

En als je elektrische bekabeling niet aangepast is voor inductie, heb je ook extra kost, maar in moderne of nieuwbouw woningen is dat voorzien.

Dat is het geval en die aanpassing is ook erg prijzig inderdaad. We kunnen, mits we niet al onze keukenwensen laten ingaan, die investering doen.

Waar ik zo wel aan denk is dat je bij wokken bijvoorbeeld wel uw pan niet aan rondom warm krijgt, behoudens misschien een inductievuur dat daar specifiek voor gemaakt is in een special vorm (geen idee of dit bestaat). Ook de vlam in je eten krijgen gaat natuurlijk niet.

Dus afhankelijk van uw chef gehalte zijn er wel wat afwegingen. Maar ik denk dat voor 95% van de mensen inductie gewoon veel makkelijker is.

Rondom: daar zeg je wat, had ik nog niet eens aan gedacht. Misschien voor wokken dan een losse oplossing voor zoeken of zo. Als ik het zo lees, waarschijnlijk het enige minpuntje als ik het zo lees. Goed om te weten want dat wil ik wel hebben uitgezocht.

Mijn vorige (huur)huis had inductie, nu kook ik op gas. Zowat op alle vlakken vind ik het slechter.
Duurt langer, potten worden zeer warm aan de handvaten, ambetanter om te kuisen, slechter voor de luchtkwaliteit binnenshuis, aanbrandende resten als je morst...

Dus, gewoon een achteruitgang om weer op gas te moeten. Dat zegt wel wat.

Laatst bewerkt:
Rondom: daar zeg je wat, had ik nog niet eens aan gedacht. Misschien voor wokken dan een losse oplossing voor zoeken of zo. Als ik het zo lees, waarschijnlijk het enige minpuntje als ik het zo lees. Goed om te weten want dat wil ik wel hebben uitgezocht.
Bwa, wokken is af en toe roeren en/of opscheppen eh. Voor mij nooit geen issue geweest dat het bovenop wat minder warm is. Daarvoor heb je wokpannen met deksels. Even lekker. Wat je kan doen is je pan voldoende warm laten worden eer je eraan begint. Inductie en koper/alu pannen zonder van die PFAS non stick toestanden is sowieso al wat langer laten opwarmen eer je begint.

In ons vorig huis hadden we inductie, sinds verhuis gas.
Als er één nadeel aan het nieuwe huis is, is het wel het feit dat we nu opnieuw aan een gasfornuis zitten; water aan de kook brengen en houden gaat trager met gas. Gas kan je naar mijn gevoel ook minder fijn afstellen: met inductie wist je om den duur perfect op welke stand je iets moest zetten om het gewenste resultaat te krijgen, met gas gaat dat naar mijn gevoel minder. Ook onderhoud is voordeliger bij inductie; gewoon vegen en klaar.
Zal blij zijn als we de huidige keuken -die nog voldoet- ooit gaan verbouwen en er terug inductie komt.

Mijn ervaring is dat het niet de magic bullet is die sommigen ervan maken, maar het is erg aangenaam, gebruiksvriendelijk, en krachtig.
Ik hoor soms mensen zeggen dat je een biefstuk in je pan kan gooien enkele seconden na het aanzetten van je plaat. Da's imo zever, onze inductieplaat heeft zeker zijn tijd nodig. De grootste limitatie is de pangrootte. Een te grote pan gebruiken voor je vuur zorgt zal in het beste geval niet gelijkmatig verhitten en in het slechtste geval de bodem van je pan misvormen. Minder vergevingsgezind dan gasvuur.

Ik ben ook fan van inductie. In ons nieuwe huis was er een keramische kookplaat en dat is 1 van de eerste dingen die we aangepakt hebben, die vervangen door een inductieplaat.

Eigenlijk combineert inductie de voordelen van gas en keramisch. De temperatuur is veel meer à la minute aanpasbaar zoals bij een gasvuur (dus minder kans op aanbranden en overkoken), maar het is onderhoudsvriendelijk zoals een keramische kookplaat, meer nog omdat ze ook veel sneller is afgekoeld. Dus een kwartiertje na het koken is die al terug koud genoeg om op te kuisen.

Ik kan me voorstellen dat voor echte hobbykoks de vlam van een gasvuur een meerwaarde kan zijn, maar voor het dagdagelijkse koken is het toch wel heel gemakkelijk dat het maar met een doekje erover gaan is om alles proper te maken.

Op onze nieuwe kookplaat is er ook geen probleem qua pangrootte. Het grootste oppervlak is net iets groter dan onze grootste pan. Dat lijkt me dan ook vooral iets om over na te denken bij aankoop, wat net je noden zijn.

In de professionele keukens zie je ook meer en meer inductie hoor. Wat wel belangrijk is zijn je pannen. Heel veel pannen zullen weliswaar werken op inductie, maar ik merk toch een groot verschil op tussen de wat zwaardere exemplaren met een dikke bodem en de dunnere potten en pannen.

In de professionele keukens zie je ook meer en meer inductie hoor. Wat wel belangrijk is zijn je pannen. Heel veel pannen zullen weliswaar werken op inductie, maar ik merk toch een groot verschil op tussen de wat zwaardere exemplaren met een dikke bodem en de dunnere potten en pannen.
Hier FINMAT van Ikea, blijven langer warm, maar ook m'n oudere in alu van Sola werken perfect, maar houden de warmte minder lang op.

Terug
Bovenaan