Ervaringen met kliklaminaat

apzoeir

Well-known member
Ik zie de bomen door het bos al niet meer...
Was eens langs een winkel gepasseerd voor wat uitleg over kliklaminaat en klikvinyl maar helaas was er enkel zo'n jong verkopertje aanwezig dat geen zinnige uitleg kon geven. Kon eigenlijk enkel de sticker op de stalen aflezen.

Dus.... Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil dus iets over bestaande vloer leggen.
Wat is het meest onderhoudsvriendelijk? Is er iets bestendiger tegen krassen als je per ongeluk eens iets laat vallen op de vloer?

Ik zie de bomen door het bos al niet meer...
Was eens langs een winkel gepasseerd voor wat uitleg over kliklaminaat en klikvinyl maar helaas was er enkel zo'n jong verkopertje aanwezig dat geen zinnige uitleg kon geven. Kon eigenlijk enkel de sticker op de stalen aflezen.

Dus.... Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil dus iets over bestaande vloer leggen.
Wat is het meest onderhoudsvriendelijk? Is er iets bestendiger tegen krassen als je per ongeluk eens iets laat vallen op de vloer?
Hier heel tevreden over Egger Pro kliklaminaat. We hebben die indertijd gekocht voor een zeer goede prijs toen Makro failliet ging, dus hebben we een groot aantal dozen meegenomen en ben eigenlijk verbaasd van de kwaliteit. Had gedacht dat er snel krassen gingen opkomen, maar ondertussen ligt de laminaat toch al een jaar in onze inkomhal (waar ik vaak loop met schoenen waar weleens grind tussen de zolen blijft zitten) en nergens echt krassen te zien.

Laminaat heeft wel verschillende klasses en wij hebben laminaat die geschikt is voor kantoorruimtes. Net eens gecheckt en het is de op één na hoogste klasse (AC4 Klasse 32: Normaal commercieel gebruik).

AC4 Klasse 32 Laminaat 8mm dik​

In deze klasse vindt u het kwalitatief betere laminaat voor zeer intensief gebruik in woningen en tevens te gebruiken in commerciële ruimten als kantoren en winkels. Het overgrote deel van onze collectie valt in deze gebruikersklasse en is minimaal 8mm dik laminaat. Meeste van onze producten hebben daarom een fabrieksgarantie van 25 jaar of langer. De volgende symbolen vindt u terug op de verpakkingen.
Bron: https://www.tegelsenlaminaat.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/gebruiksklassen-laminaat/

Als je het over een bestaande vloer wil leggen, wil je een zo dun mogelijk pakket hebben en ga je best voor een PVC. Die zijn dunner dan de klassieke laminaat.
Je hebt hier wel een goede ondervloer nodig als je oneffenheden hebt.
Geen enkele laminaat houdt van scherpe voorwerpen maar voor dagdagelijks gebruik zijn de meeste prima.
Wij zijn heel content met onze floorify vloer. (Wel gewoon op de chape gelegd).
Click vinyl (of lvt) heb je in veel prijsklassen maar het verschil zie je daar vaak wel in. Of de kwaliteit echt beter is kan ik niet over oordelen.

Naast dan PVC dunner is, heeft het ook als bijkomend voordeel dat het makkelijker te verwerken is en veel minder vuil geeft tijdens de werken. PVC kan ook veel beter tegen water dan de meeste klassieke laminaten.

Technisch vraagje voor laminaat aan een voordeur. Bij een houten voordeur kan er stukje af. Hoe wordt dit opgelost bij een voordeur in pvc?

Technisch vraagje voor laminaat aan een voordeur. Bij een houten voordeur kan er stukje af. Hoe wordt dit opgelost bij een voordeur in pvc?
Bij een houten voordeur is dat ook geen evidentie. Een voordeur is een stuk dikker dan een binnendeur en bij de nieuwere deuren heb je nog een borstelmechanisme. Ik heb de vloer uitgebroken en dan moest ik nog een klein stukje van onze houten voordeur schuren om deze over het eindprofiel te laten passen.

Bij mijn schoonouders hebben ze de laminaat uitgesneden t.h.v. de deuropening zodat de oude vloer enkel zichtbaar is op het stuk waar de (achter)deur overkomt (dus eigenlijk een kwart cirkel). Stoort eigenlijk niet echt, maar hangt natuurlijk van je oude vloer af. Mogelijk kan je daar ook een dunne op maat gemaakte mat voorzien als je oude vloer echt te lelijk is en je nog genoeg speling hebt tussen de voordeur en je oude vloer.

Is er een reden waarom je de oude vloer niet wil uitbreken? Ik twijfelde eerst ook omdat ik tegen het werk opzag, maar eigenlijk ging dat super vlot en zo zit je niet met het probleem van die deuren.

Bij een houten voordeur is dat ook geen evidentie. Een voordeur is een stuk dikker dan een binnendeur en bij de nieuwere deuren heb je nog een borstelmechanisme. Ik heb de vloer uitgebroken en dan moest ik nog een klein stukje van onze houten voordeur schuren om deze over het eindprofiel te laten passen.

Bij mijn schoonouders hebben ze de laminaat uitgesneden t.h.v. de deuropening zodat de oude vloer enkel zichtbaar is op het stuk waar de (achter)deur overkomt (dus eigenlijk een kwart cirkel). Stoort eigenlijk niet echt, maar hangt natuurlijk van je oude vloer af. Mogelijk kan je daar ook een dunne op maat gemaakte mat voorzien als je oude vloer echt te lelijk is en je nog genoeg speling hebt tussen de voordeur en je oude vloer.

Is er een reden waarom je de oude vloer niet wil uitbreken? Ik twijfelde eerst ook omdat ik tegen het werk opzag, maar eigenlijk ging dat super vlot en zo zit je niet met het probleem van die deuren.
Ik wou deze niet uitbreken omdat'k inderdaad ook tegen het werk op zag. Maar anderzijds is dit aan de voordeur wel een vrij klein deel dat uitgebroken zou moeten worden. In de living zou de vinyl er makkelijker over kunnen dan daar. Nog eens verder over nadenken allemaal 🙂

Deze thread even nieuw leven in blazen, want we zijn aan het kijken op de vloer op de slaapkamers aan te pakken.

Op dit moment gaat het over een verlijmde linoleumtegelvloer die nog altijd effen ligt, geen putjes, naadjes e.d.

We willen een zwevend of op zen minst een stil systeem, want we hebben beton onder de linoleum tegels en nu hoor je zelfs een spelt vallen.
Ik lees dat laminaat luider is, maar kan het stiller gemaakt worden door een deftige ondervloer zoals die dat bv. 10 db vermindering beloven?

Extra hoogte is minder een probleem want we hebben houten binnendeuren die we nog wat kunnen opschuren zonder dat het merkbaar is. Ook de badkamer gaat er helemaal uit en daar komt dan een tegel dus die kunnen we mooi laten aansluiten. Enkel aan de trap gaan we een profieltje moeten plaatsen.

Dus wat zou interessant kunnen zijn dat lang mee gaat en NIET tegel?
  • Laminaat
  • PVC
  • vynil
  • Marmoleum
  • Kurk
Er is gewoon zo veel te vinden online dat het erg moeilijk is om te kiezen. We zoeken wel een systeem dat houtparket kan imiteren.

Deze thread even nieuw leven in blazen, want we zijn aan het kijken op de vloer op de slaapkamers aan te pakken.

Op dit moment gaat het over een verlijmde linoleumtegelvloer die nog altijd effen ligt, geen putjes, naadjes e.d.

We willen een zwevend of op zen minst een stil systeem, want we hebben beton onder de linoleum tegels en nu hoor je zelfs een spelt vallen.
Ik lees dat laminaat luider is, maar kan het stiller gemaakt worden door een deftige ondervloer zoals die dat bv. 10 db vermindering beloven?

Extra hoogte is minder een probleem want we hebben houten binnendeuren die we nog wat kunnen opschuren zonder dat het merkbaar is. Ook de badkamer gaat er helemaal uit en daar komt dan een tegel dus die kunnen we mooi laten aansluiten. Enkel aan de trap gaan we een profieltje moeten plaatsen.

• Laminaat
  • PVC
  • vynil
  • Marmoleum
  • Kurk
Er is gewoon zo veel te vinden online dat het erg moeilijk is om te kiezen. We zoeken wel een systeem dat houtparket kan imiteren.
Als je houtparket wil imiteren ga je best voor laminaat. Bij laminaat kan je kiezen voor reliëfpressing op het houtpatroon waardoor je een houtreliëf creëert, alsof het echt parket is, en de voegen gemaakt als "pressed bevel" waarbij de voegen al in de planken geduwd zijn en je zo geen geschilderde voegen meer hebt maar het lijkt alsof het gewoon volle houten planken zijn. Zo zie je eigenlijk zo goed als geen verschil met parket meer (waar de echte houtlaag ook sowieso maar max 1 of 2 mm is). De kern van laminaat is ook hetzelfde als parket (een houten HDF paneel). Stilte kan ook, dat hangt vooral af van de onderlaag (zie bv https://www.quick-step.be/nl-be/laminaat/accessoires/laminaat-ondervloeren). Qua merk en prijs kan je alle kanten op, de duurdere/kwalitatievere merken zijn onder andere quick-step, moduleo, pergo, maar er zijn ook goedkopere merken die evengoed kwalitatief zijn.

@Karton Merci voor de uitleg! Dus quick-step is niet alleen goed in publiciteit maar ook effectief goed? Of zou je eerder de andere aanraden? Ik lees vooral dat laminaat veel geluid maakt, maar dat kan meevallen als we een ondervloer leggen?

@Karton Merci voor de uitleg! Dus quick-step is niet alleen goed in publiciteit maar ook effectief goed? Of zou je eerder de andere aanraden? Ik lees vooral dat laminaat veel geluid maakt, maar dat kan meevallen als we een ondervloer leggen?
Ja quick-step is qua kwaliteit heel goed, idem met moduleo en pergo, dat zijn de premium merken. Wat minder van kwaliteit maar nog altijd goed is bv loc floor, dat wordt op exact dezelfde manier gemaakt als quick-step, enkel met wat minder premium materialen maar nog altijd goed. Mbt geluid, veel hangt idd af van de ondervloer. Zowel laminaat als parket zijn harde houtvloeren, of het veel geluid maakt of niet hangt af van je ondervloer. Vinyl is volledig plastic (pvc), da's een zachtere vloer en daardoor wat meer geluiddempend maar je hebt er minder die houtfeel mee. Het beste tegen geluid is tapijt, maarja :biglaugh:

• Laminaat
  • PVC
  • vynil
  • Marmoleum
  • Kurk
De 10db vermindering die je tegenkomt is eigenlijk afkomstig van nederlandse wetgeving en gaat over geluidsdemping(contactgeluid) naar de onderbuur. Dit heeft daarom geen (groot) effect op de geluidsreflectie die je in de ruimte gaat ervaren. In ons vorig appartement had ik deze ondervloer gelegd (https://www.voordeellaminaatvloeren.nl/ondervloeren/timbersound/timbersound/timbersound-10-m2) ze hebben ook nog timbermate excel en de verschillen tov een standaard ondervloer zijn echt gigantisch. Qua laminaat had ik toen iets uit de meister LD300 reeks en dat vond ik na jaren intens gebruik wel echt topkwaliteit.

• Laminaat
  • PVC
  • vynil
  • Marmoleum
  • Kurk
Wij hebben op onze verdiepingen clickvinyl van Coretec gelegd. De naturals serie die wij hebben liggen heeft een onderzijde van (ik denk) 1,5mm kurk die eigenlijk functioneert als ondervloer en werkt isolerend, zowel thermisch als naar geluid toe. Die thermische component is niet heel interessant met vloerverwarming natuurlijk maar elke ondervloer isoleert. Die vloer is ook waterresistent en gaat niet buigen/krom trekken als er per ongeluk eens iets gemorst wordt. Het zou ook erg krasbestendig moeten zijn maar ik zou het zelf niet in mijn living leggen.

Quick-Step heeft ook een variant met Alpha Vinyl (wel aparte ondervloer te leggen als ik het mij goed herinner) maar die vonden wij toen aanvoelen als een goedkope Chinese knock-off.

wij hebben vinyl van van avermaat, die heeft ook 1,5mm kurk onderaan. Vind dat toch niet zo geweldig qua kwaliteit. Op 2 plaatsen een stuk van de rand afgebroken voor de plaatsing en die kurk nivelleert niet voldoende.

• Laminaat
  • PVC
  • vynil
  • Marmoleum
  • Kurk

Hier heel tevreden over Egger Pro kliklaminaat. We hebben die indertijd gekocht voor een zeer goede prijs toen Makro failliet ging, dus hebben we een groot aantal dozen meegenomen en ben eigenlijk verbaasd van de kwaliteit. Had gedacht dat er snel krassen gingen opkomen, maar ondertussen ligt de laminaat toch al een jaar in onze inkomhal (waar ik vaak loop met schoenen waar weleens grind tussen de zolen blijft zitten) en nergens echt krassen te zien.

Laminaat heeft wel verschillende klasses en wij hebben laminaat die geschikt is voor kantoorruimtes. Net eens gecheckt en het is de op één na hoogste klasse (AC4 Klasse 32: Normaal commercieel gebruik).

Bron: https://www.tegelsenlaminaat.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/gebruiksklassen-laminaat/
Eens herhalen dat wij nog steeds zeer tevreden zijn over de Egger Pro kliklaminaat. Heeft de structuur van hout dus ziet er redelijk echt uit en is krasvast. Water zou er ook 24u op kunnen blijven liggen zonder problemen. Als ondervloer hebben we een soort mouche met zilverfolie op de chape gelegd. Dat nivelleerde voldoende, maar heb wel geen idee naar geluidsisolatie naar de ruimtes eronder aangezien dat de kruipruimte is bij ons. Zelf zou ik niet meteen voor vinyl opteren omdat dat er meer fake uitziet en aanvoelt.

Wij hebben op onze slaapkamers de oude linoleum (3 lagen dik denk ik) eraf gehaald, daar zat heel mooie echte houten vloer onder, maar die was te fel beschadigd door het mengsel dat gebruikt was om de linoleum vast te plakken.
We zijn dan maar richting kliklaminaat gegaan, maar voor de zekerheid voor de oneffenheden wel zo een ondervloer gelegd, waardoor de laminaat iets hoger kwam dan de oude linoleum. Een stukje van de houten deuren doen heeft dat opgelost.

Wij hebben destijds voor een HPL laminaat gekozen bij het ondertussen failliete Carpet Right, zeer tevreden van want na ongeveer 6 jaar is er nog geen slijtage te zien.

Ik ben uiteindelijk voor de quickstep vinyl gegaan met geïntegreerde ondervloer.
De mannen die deze kwamen leggen hadden absoluut voorkeur voor quickstep ipv de floorify die ik eerst in gedachten had.

Terug
Bovenaan