kinxton
Active member
Ik ben de oudste, we zijn met 6 (2-2-2, elk van een andere moeder), en de 4 oudste waaronder ik ook val, hebben laat ons zeggen al het nodige gehad om hun leven op te starten en hebben allen vastgoed en zijn al even, of sommigen, maar net weg van het ouderlijk huis, ik spreek dus vooral voor de 2 jongste, die nog naar de lagere school gaan, bij hun ouders inwonen, en naast een eventuele erfenis en het vastgoed die hier al op hun naam staat, misschien toch wel een extraatje kunnen gebruiken. Of het dan beter op m'n vader z'n naam blijft staan of niet, en we er later allemaal wat van krijgen laat ik in het midden... Dat is altijd leuk natuurlijk, maar als we de helft moeten delen door 6, want hij is getrouwd, schiet er hoe dan ook toch niet veel meer over.Ik sluit me aan bij @Destel .
Daarnaast zou ik als oudste kind hélemaal niet opgezet zijn met iemand binnen het gezin die afkomt bij mijn vader of moeder "ja, zet u rekening maar op de jongste kinderen, want die oudste heeft het toch niet nodig". Ik hoop dat ge zelf beseft hoe dat overkomt? Elk gelijk is toch gewoon de gezonde basis als ge een beetje overeen wil blijven komen.
Als je hem iets wil aanraden, kijk naar het DBI stelsel ofzoiets. Het feit dat je daar quasi niets op betaalt is voor een zelfstandige meestal een grote troef.
En ik zou ook actief streven naar een beheerde portefeuille om achteraf te vermijden dat er iets fout loopt en iedereen naar elkaar begint te wijzen.
Hier is er een portefeuille in onverdeeldheid waar mijn moeder elk jaar geld van kan opvragen, maar die al op onze naam staat. Die wordt gewoon beheerd door onze bank. Het verlies aan rendement is mij minder waard dan de opbrengst aan gemoedsrust en vrede binnen ons gezin..
En tot slot, als u pa het wil/moet opleven om zijn levensstijl verder te zetten is het ook gewoon zijn goed recht éh. De erfenis is wat overschiet. Ik hoop dat ik mijn kinderen veel mee kan geven later, maar ik ga op mijn pensioen niet thuis blijven zitten met lauwe koffie en boterhammen om toch maar wat meer over te houden. Als ik het er nog goed van wil nemen doe ik het gewoon dan![]()
Daarnaast gaat het om een land die niet in Europa is met 0 fiscale uitwisseling met bv. België. Dus DBI, Bevek e.d. is er geen sprake van en zal hij ondanks een vennootschap en een klein stuk vastgoed in België ook nooit doen.
Het enige wat fijn zou zijn is dat hij geld die toch maar stil staat op een rekening, beter in een ETF steekt, of dat nu op naam van de 2 jongste staat of hijzelf, boeit me niet, behalve dat zij er zelf wel meer aan zullen hebben.

).