ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Na 6 maand beleggen (er toch redelijk ingevlogen in't begin en systematisch aangekocht nadien) heb ik wel een interessante conclusie voor wie nog twijfelt om met ETF's te beginnen.
Ik heb nu 50% losse aandelen en 50% ETF's. Het doel was eerder 75-80% ETF's maar een aandeel kopen is toch steeds verleidelijker voor mij. Zeker wanneer je enkele kanalen en podcasts volgt en toch vatbaar bent voor andermans 'advies':)

Mijn gedeelte losse aandelen staat op exact 0%. Enkele topresultaten tot +30% (AMD, microsoft,...) en mooie resultaten (facebook, apple, paypal, ...) worden mooi gecompenseerd door enkele tot -30 crashers (BABA, corsair, ...) en andere dippers (volkswagen, palantir, draftkings, ...)
En dit terwijl mijn ETF's (toch een 8-tal verschillende) aan een mooie 8% zitten, zonder de bijhorende stress.

Mijn doel voor de komende jaren is mij dus leren beheersen naar losse aandelen toe (waar ik veel te weinig kennis van heb) en een saaie, veilige basis in ETF's opbouwen.

En over welke etf’s spreek je dan?

Invesco Markets III PLC - Invesco EQQQ NASDAQ-100 15,75%

iShares AEX UCITS ETF 21,04%

iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF -1,66%

iShares Core MSCI World UCITS ETF 17,78%

iShares Core S&P 500 UCITS ETF 18,35%

iShares Global Clean Energy ETF -6,36%

VanEck Semiconductor UCITS ETF 14,75%

VanEck Video Gaming and eSports UCITS ETF -5,59%

Vanguard FTSE All-World UCITS ETF A 9,56%

Wisdomtree Cloud Comput Ucits Etf Usd A 21,59%

De Emerging markets, Clean energy en Videogames recupereren goed na een serieuze dip, die komen van ver.
Nu, ik heb ze niet zo doordacht gekocht, ook weinig op kosten en dergelijke gelet en er zitten zeker overlappingen in dus neem er geen voorbeeld aan, ik heb weinig kennis van zaken. Ik stort vooral enkel nog bij in de VWCE en S&P achteraf gezien.

De markt kloppen is nu eenmaal zo simpel niet, dat bewijst elk onderzoek in die richting. Als je kijkt naar MSCI dat YTD +25% scoort, dan moest je in 2021 niet veel verder zoeken om goeie zaakjes te doen.

Waarom koop je op zo'n korte tijd 8 verschillende ETF's en je noemt hier al 10 verschillende aandelen op?
Als je spreekt over Baba -30% dan vermoed ik dat je je aandelen in 1x gekocht heb? Ik zou dan eerder focussen op een selecter kransje aandelen en periodiek bijkopen, in het geval van Baba had je je gak dan aanzienlijk kunnen verlagen.

Ik heb jaren alles op een spaarrekening gehad met het idee dat ik wel eerder een huis zou kopen. Dus ik wou wat schade inhalen van de verloren jaren dus ik heb mij wat laten gaan:) Maar hier leer ik dan wel uit natuurlijk. Het is absoluut de bedoeling om te gaan suprimeren in aandelen en etf's.

Ik stort al enkele jaren voor een fonds van DB waar ik inlegkosten van 1,5% op betaal. Goed, die 1,5% loopt natuurlijk wel op. Dus ik ben nu aant twijfelen tussen:
- fondsen medirect (geen instapkosten, geen lopende kosten)
- ETF's (tech & climate)

Ik zou eens kunnen vergelijken. Voor de kids bijvoorbeeld medirect, en voor mezelf ETF's via degiro. En dan vergelijken na x aantal jaar.

Ik stort al enkele jaren voor een fonds van DB waar ik inlegkosten van 1,5% op betaal. Goed, die 1,5% loopt natuurlijk wel op. Dus ik ben nu aant twijfelen tussen:
- ETF's (tech & climate)

Ik zou eens kunnen vergelijken. Voor de kids bijvoorbeeld medirect, en voor mezelf ETF's via degiro. En dan vergelijken na x aantal jaar.
Wat bedoel je juist met geen lopende kosten? Want het fonds waarin je belegt rekent die wel degelijk aan. Medirect krijgt daar dan een percentage van via retrocessies.

Medirect fonds: (meestal) geen instapkosten, wel lopende kosten (beheersvergoeding fonds)
Medirect aandelen/ETF: instapkosten (transactiekosten, beurstax), zeer lage productkosten (bij ETF beheersvergoeding, aandelen niks)

Wat bedoel je juist met geen lopende kosten? Want het fonds waarin je belegt rekent die wel degelijk aan. Medirect krijgt daar dan een percentage van via retrocessies.

Medirect fonds: (meestal) geen instapkosten, wel lopende kosten (beheersvergoeding fonds)
Medirect aandelen/ETF: instapkosten (transactiekosten, beurstax), zeer lage productkosten (bij ETF beheersvergoeding, aandelen niks)
My bad, ik bedoelde bewaarloon.

Klinkt wel interessant. Ik heb een DB de vraag gesteld of ze de instapkosten kunnen weglaten. Zoniet, ben ik daar weg denk ik. Al laat ik misschien opgebouwd kapitaal daar wel nog staan.

- ETF's (tech & climate)

Wat ga je dan vergelijken? Historische koersen kan je nu al bekijken voor de meeste :)

Na 6 maand beleggen (er toch redelijk ingevlogen in't begin en systematisch aangekocht nadien) heb ik wel een interessante conclusie voor wie nog twijfelt om met ETF's te beginnen.
Ik heb nu 50% losse aandelen en 50% ETF's. Het doel was eerder 75-80% ETF's maar een aandeel kopen is toch steeds verleidelijker voor mij. Zeker wanneer je enkele kanalen en podcasts volgt en toch vatbaar bent voor andermans 'advies':)

Mijn gedeelte losse aandelen staat op exact 0%. Enkele topresultaten tot +30% (AMD, microsoft,...) en mooie resultaten (facebook, apple, paypal, ...) worden mooi gecompenseerd door enkele tot -30 crashers (BABA, corsair, ...) en andere dippers (volkswagen, palantir, draftkings, ...)
En dit terwijl mijn ETF's (toch een 8-tal verschillende) aan een mooie 8% zitten, zonder de bijhorende stress.

Mijn doel voor de komende jaren is mij dus leren beheersen naar losse aandelen toe (waar ik veel te weinig kennis van heb) en een saaie, veilige basis in ETF's opbouwen.
Tip: vergelijk het resultaat van je totale portfolio (ETF's + stocks) aan dat van SPY of QQQ. Als je ziet dat je deze returns niet haalt met je actieve methode, maak dan gewoon de switch naar SPY/QQQ.

Gewoon alles in VWCE via Degiro.
Naarmate je je einddoel bereikt (FIRE datum) tot max 40% portfolio overschakelen naar VAGF (acc dividend etf).
Om de x maand balanceren (je verhouding equity/dividend) aanhouden (Koop je meer VWCE aan in crisis tijd met verkoop van dividend aandeel en omgekeerd).

Iemand die ervaring heeft met Deutsche Bank?
Ik heb daar nog wat oud spaargeld staan maar zo te zien pikken die 12€ per trimester af omdat er geen 25k € op die rekening staat.
Blijkbaar staat ook ergens een voorwaarde dat dat ook kan wegvallen indien er een beleggingsproduct gekocht is, maar is dat effectief zo?

Voor het gemak zou ik dat geld anders via DB beleggen in EFT's , tenzij iemand een beter voorstel /tip heeft.

Werkt iemand hier met Bolero voor ETF's? Of niet aan te raden omwille van de TOB (cf. vorige pagina)?

Ben mij zelf aan 't inlezen in het topique, en zit momenteel met alles bij KBC (handige apps en handige overzichten). Vandaar de vraag of ik beter ergens anders kijk - waar ik ook een handig overzicht van mijn portefeuille kan krijgen.

Tot nu toe altijd in fondsen gestoken, maar eens voor mezelf het overzicht gemaakt hoeveel kosten ik afdraag aan mijn bankier voor het actieve beheer en dat is toch redelijk hallucinant. Enfin goed, 't is nog altijd een + operatie en ik moet er niet naar om kijken.

Laatst bewerkt:
Stel, ik koop een ETF aan op Degiro. Stel Degiro gaat failliet. Hoe kan er bewezen worden hoeveel ik had staan? Met andere woorden: hoe worden aandelen aan uw identiteit gelinkt?

Kan elke instantie die hiermee bezig is aan de hand van mijn identiteit te weten komen welke aandelen er op mijn naam staan?

Maakt het eigenlijk uit op welke beurs je aankoopt via degiro?
Als je van de gratis kernselectie voor ETF's gebruik wilt maken wel. De ETF's van deze lijst zijn enkel gratis indien aangekocht op de beurs die vermeld wordt in deze lijst. Voor andere zaken lijkt de beurs waarop je koopt enkel uit te maken naar kost toe aangezien de tarieven niet voor elke beurs gelijk zijn. Verder kan de beurs ook wel een verschil maken in liquiditeit, wat dan weer een invloed kan hebben op de spread.

Als je van de gratis kernselectie voor ETF's gebruik wilt maken wel. De ETF's van deze lijst zijn enkel gratis indien aangekocht op de beurs die vermeld wordt in deze lijst. Voor andere zaken lijkt de beurs waarop je koopt enkel uit te maken naar kost toe aangezien de tarieven niet voor elke beurs gelijk zijn. Verder kan de beurs ook wel een verschil maken in liquiditeit, wat dan weer een invloed kan hebben op de spread.
En spreiden over verschillende beurzen?
Of blijven jullie hoofdzakelijk binnen eenzelfde beurs

En spreiden over verschillende beurzen?
Of blijven jullie hoofdzakelijk binnen eenzelfde beurs
Dus 1 aandeel of ETF op verschillende beurzen kopen? Behalve wat verschil in eventuele valuta zie ik hier niet echt een voordeel in, als dit al een voordeel is. Als ik een aandeel/ETF koop is dat op 1 enkele beurs, welke beurs dit is hangt van het aandeel/ETF af.

Verschillende etf's bedoelde ik

Dus ETF A op beurs Z
ETF B op beurs X
Of eenmaal een etf gekocht op beurs Z dat ik een andere op op etf koop

Niet ETF A op Beurs Z en op beurs X

Terug
Bovenaan