ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Verschillende etf's bedoelde ik

Dus ETF A op beurs Z
ETF B op beurs X
Of eenmaal een etf gekocht op beurs Z dat ik een andere op op etf koop

Niet ETF A op Beurs Z en op beurs X
Verschillende ETF's op verschillende beurzen kopen is volstrekt normaal, aangezien niet elke ETF op elke beurs terug te vinden zal zijn. Enige waar je rekening mee dient te houden is dat je bij Degiro €2.5 aansluitingskosten per beurs per jaar betaald, maar dit speelt eigelijk enkel een rol indien je op veel verschillende beurzen zit, met heel kleine bedragen. En als je enkel ETF's uit de gratis kernselectie gebruikt zou ik zelfs zeggen dat dit ruimschoots gecompenseerd wordt doordat je geen transactiekosten betaalt.

Werkt iemand hier met Bolero voor ETF's? Of niet aan te raden omwille van de TOB (cf. vorige pagina)?

Ben mij zelf aan 't inlezen in het topique, en zit momenteel met alles bij KBC (handige apps en handige overzichten). Vandaar de vraag of ik beter ergens anders kijk - waar ik ook een handig overzicht van mijn portefeuille kan krijgen.

Tot nu toe altijd in fondsen gestoken, maar eens voor mezelf het overzicht gemaakt hoeveel kosten ik afdraag aan mijn bankier voor het actieve beheer en dat is toch redelijk hallucinant. Enfin goed, 't is nog altijd een + operatie en ik moet er niet naar om kijken.

Ja, denk dat een groot deel gewoon via bolero werkt :)

Hoe werkt dat juist want ik heb in augustus en in september 1,25€ betaald voor exhange connection fee voor xetra.
Terwijl mijn eerste geld er in juli opstond.
Is er een reden dat ze dat zo doen?

Stel, ik koop een ETF aan op Degiro. Stel Degiro gaat failliet. Hoe kan er bewezen worden hoeveel ik had staan? Met andere woorden: hoe worden aandelen aan uw identiteit gelinkt?

Kan elke instantie die hiermee bezig is aan de hand van mijn identiteit te weten komen welke aandelen er op mijn naam staan?
Normaal geeft je bank/broker frequent een portefeuillestaat. Download deze regelmatig en dat is al deel 1 om dit te bewijzen. (= stuk dat je zelf kunt doen).
Bank zal ook altijd een intern overzicht hebben, de effectenbewaarder heeft dit ook (afhankelijk of ze effectief op uw naam gezet worden of niet).

Mss wel wegblijven van beurs van Londen als eenzelfde ETF ook op een beurs in de EU beschikbaar is. Spaart je wat wisselkoers risicos uit en mogelijks meer.
Klopt dit?

De waarde van de onderliggende aandelen is toch krak hetzelfde?
De munteenheid is dan gewoon een uitdrukking van de onderliggende waarde... toch?

Kan zijn dat ze op de wisselkoers een % nemen? Maar ik ken er niets van.
Dat zullen ze zeker niet nalaten. Wat de wisselkoers betreft is het natuurlijk een mes dat langs 2 kanten snijdt, historisch gezien staat de pond eerder laag. Al valt het natuurlijk nog te bekijken hoe de Brexit op lange termijn zal uitpakken ...

Qua ETF's is er genoeg keuze in euro's lijkt me.

Hallo iedereen. Ik ben redelijk nieuw als het op ETF's aankomt. Nu zou ik graag een beetje spaargeld investeren in 2 domeinen

1. De reissector, bvb via ETFMG Travel Tech
2. 5G industrieën met AI en IOT

Op welke manier doe ik dit het best ? Welke broker heeft het grootste aanbod en biedt een groot gebruiksgemak naar zijn klanten ? Ik had me al eens geregistreerd via Bux, maar daar is het aanbod van ETF's zeer beperkt. Wel fan van hun app.

Iemand ervaringen met Matti ?

Is het mijn idee, of heeft Bolero slechts een beperkt aanbod als het op meer 'exotische' ETFs aankomt? Ik zat even te kijken naar een aantal ETFs (o.a. ETF MANAGERS GROUP BREAKWAVE DRY BULK SHIPPING, FIRST TRUST EXCH NASDAQ CLEAN EDGE GREEN ENR, ETF MANAGERS TRUST ETFMG ALTERNATIVE HARVEST, VanEck Vectors Rare Earth/Strategic Metals ETF, AMPLIFY ETF TR BLOCKCHAIN LEADERS ETF). Ik zie dat die ook op Saxo niet beschikbaar zijn? Weet iemand wat de reden daarvoor is? Belgische wetgeving, of zijn die fondsen niet particulier toegankelijk?

Belgische wetgeving, of zijn die fondsen niet particulier toegankelijk?
Klopt (allee, Europese wetgeving dacht ik). Alle beleggersinstrumenten moeten een "Essentieel informatiedocument" (KID) hebben. Producten zonder dit document (zoals veel buitenlandse/niche ETFs) kun je dus als particulier niet verhandelen bij een Europese broker.

Laatst bewerkt:
Is het mijn idee, of heeft Bolero slechts een beperkt aanbod als het op meer 'exotische' ETFs aankomt? Ik zat even te kijken naar een aantal ETFs (o.a. ETF MANAGERS GROUP BREAKWAVE DRY BULK SHIPPING, FIRST TRUST EXCH NASDAQ CLEAN EDGE GREEN ENR, ETF MANAGERS TRUST ETFMG ALTERNATIVE HARVEST, VanEck Vectors Rare Earth/Strategic Metals ETF, AMPLIFY ETF TR BLOCKCHAIN LEADERS ETF). Ik zie dat die ook op Saxo niet beschikbaar zijn? Weet iemand wat de reden daarvoor is? Belgische wetgeving, of zijn die fondsen niet particulier toegankelijk?

Combinatie van Europese wetgeving (UCITS) en dat jouw broker ze niet aanbied. Dit zijn allemaal US based ETF's (alle ISIN codes starten met US). Meeste ETF providers doen niet de moeite om aan de UCTIS regelgeving te voldoen voor hun US ETF's. Wat ze wel doen is soms een EU versie maken die wel aan de UCITS regelgeving voldoet (KIDD file). Ter info, hier kan je de UCITS regelgeving vinden: https://www.esma.europa.eu/databases-library/interactive-single-rulebook/ucits

Alleen US variant:
  • Breakwave
  • Alternative Harvest
  • Blochchain leaders

Deze lijken een EU variant te hebben (gedomicilieerd in Ierland):
Ik heb eventjes gecontroleerd op DeGiro en Bolero en kon de Rare Eart ETF vinden op beiden.
En de Clean Edge Green Energy op geen van beiden.

Is er een speciale reden waarom je die blockchain Leaders wil hebben?

AMD, Nvidia, Paypal, Twitter, Oracle, Accenture, Softbank, Samsung,Taiwan Semiconductor,...

Half die lijst vind je terug op een "normale" tech ETF?

Bedankt allen!

AMD, Nvidia, Paypal, Twitter, Oracle, Accenture, Softbank, Samsung,Taiwan Semiconductor,...

Half die lijst vind je terug op een "normale" tech ETF?
Op zich is het voornamelijk de bedoeling om exposure te hebben in een aandelen die net niet in deze lijst staan. Ik moet nog eens bekijken wat de opties zijn via BE brokers.

LQQ +60% YTD return. Easy money.
Misschien een domme vraag, maar als ik die ETF opzoek, vind ik terug dat die de nasdaq 100 volgt, die eigenlijk +28% YTD heeft. Hoe komt dat deze etf +60% zit (zo ongeveer het dubbele)? Zit daar een of ander mechanisme achter?

Misschien een domme vraag, maar als ik die ETF opzoek, vind ik terug dat die de nasdaq 100 volgt, die eigenlijk +28% YTD heeft. Hoe komt dat deze etf +60% zit (zo ongeveer het dubbele)? Zit daar een of ander mechanisme achter?
Is een leveraged ETF die de schommelingen aan het einde van de dag +- x3 doet. Je koopt onderliggend ook geen aandelen (zoals bij een gewone ETF) maar opties (of andere beleggingsinstrumenten met hefboomeffecten, ben er zelf geen expert in hoe dit exact in elkaar steekt).

Terug
Bovenaan