ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

1500€/maand is toch niet extreem veel geld om opzij te zetten?
Extreem misschien niet maar voor de meeste mensen is dat weldegelijk veel geld.
Of je je moet alles laten zoals sommigen, maar dat heb ik er niet voor over.

Als alleenstaande is het veel, maar met 2 werkenden is dat voor velen haalbaar. Er is ook nog vakantiegeld en eindejaarsgeld.

Als alleenstaande is het veel, maar met 2 werkenden is dat voor velen haalbaar. Er is ook nog vakantiegeld en eindejaarsgeld.

13de maand krijgt wel niet iedereen.

Ik heb veel geld in bakstenen gestoken, ik had ook alles kunnen investeren en 90-100% hypotheek nemen ipv een lage quotiteit. Dan zou ik vandaag effectief peanuts kunnen investeren maar ik zou in totaal wellicht meer hebben dan nu.

Ik ben daar echter te risico-avers voor en naderhand is dat allemaal makkelijk gezegd. Morgen kunnen mijn ETF’en ook 50% verdampen natuurlijk, mijn huis verdwijnt behoudens brand of een ramp (wat wel verzekerd is) niet. Ik heb bewust gekozen voor lage kosten en meer overhouden. Ik had ook zo een hoge kosten hebben dat ik maar 200-500€/maand over zou hebben en bij velen is dat ook zo natuurlijk.

Ik denk dat hoe ik mijn geld beheer en welke keuzes ik maak nog altijd een eigen keuze is en niet die van @Arkaine .

Laatst bewerkt:
Pfoe, erg knap dat ge uit dat dal geraakt zijt. Bestaan er praatgroepen voor mensen met een nieuwbouw die het alleen moeten afbetalen?

Geen idee, had daar geen tijd voor want moest extra werken om alles deftig betaald te krijgen.
Laat weten als je eentje gevonden hebt :).

Ja, die komt samen na de groep van mensen die dagelijks 5 baden moeten laten vollopen.

Hopelijk is die dan niet na de praatgroep van stinkende mensen die zich niet wassen…

Laatst bewerkt:
Ik kijk inderdaad gewoon enkel naar mijn eigen situatie als alleenstaande. Vandaar.
En zelfs als alleenstaande is er nog een verschil tussen iemand die al een afbetaald huis heeft of niet. Of hoeveel je maandelijks uitgeeft aan onderdak (lening of huur).

Bv Femke die recent bij VRT getuigde, zal maandelijks geen €1500 kunnen investeren/sparen...
Femke: "Ik betaal 1.650 euro huur en verdien maar een kleine 2.200 euro per maand", schrijft Femke. "Ik werk voltijds, maar kom toch geld tekort. Ik werk om mijn facturen te betalen en dan moet ik zelfs nog lenen bij vrienden. En die bedragen lopen ook enkel op." "De financiële zorgen die ik heb, maken mij echt heel ongelukkig", besluit ze.
Maar voor Jos die al verder in zijn carrière staat en die een afbetaald appartement heeft, zal dat al makkelijker gaan.
En dat is maar 1 voorbeeld, zo zijn er nog tal van factoren die een wereld van verschil maken.

Het is altijd makkelijk om andermans rekening te maken en/of commentaar te geven; maar elke situatie is verschillend. Je eigen situatie projecteren is nutteloos want er zijn zoveel factoren die meespelen dat er altijd wel een vertekend beeld is.

Bv Femke die recent bij VRT getuigde, zal maandelijks geen €1500 kunnen investeren/sparen...
Euh, 1.650€ huur? Dat is echt wel hoog in Vlaanderen/België hoor, zeker als je op 2.200€ inkomen zit.
Dat ze dat eerst een beperkt tot 700€ en dan komt klagen over

Om nog maar te zwijgen van Dahlia die haar zieke man en 5 (volwassen?) kinderen moet onderhouden.

Euh, 1.650€ huur? Dat is echt wel hoog in Vlaanderen/België hoor, zeker als je op 2.200€ inkomen zit.
Dat ze dat eerst een beperkt tot 700€ en dan komt klagen over
Dat was dan ook het punt dat dat heel hoog was :P 75% van uw inkomen aan huisvesting uitgeven is heel hoog.

Dubbel het punt eigenlijk want hier maak je ook haar rekening. Ik geef toe, ik vind het ook hoog, maar we kennen de situatie niet buiten die zeer beperkte info dus ik geef er geen commentaar op.

Voila, op BG wordt er vaak gezegd dat we de voeling met de realiteit kwijt zijn in zo'n topics.
Het gemiddelde Vlaamse gezin kan €400 - 500 per maand sparen. Volgens enquêteresultaten op Santander zet slechts 8% elke maand meer dan 1.000 euro opzij.

Het gemiddelde Vlaamse gezin kan €400 - 500 per maand sparen.
Bron?
Volgens enquêteresultaten op Santander zet slechts 8% elke maand meer dan 1.000 euro opzij.
Het is niet duidelijk hoe het zit met hun methodologie bij koppels. Als dat individueel is, zou een koppel die persoonlijk €500 spaart dus ook boven de €1000 uitkomen? Wat weer terugkomt op de discussie koppel <> alleenstaande (en dan zou je dus +19% moeten doen voor die dat tussen de €500 en €1000 zitten).
En 18% van de respondenten zegt het ook liever niet.

Die 8% is dus wel met wat kanttekeningen, waarvoor ik zelf de bron heb moeten opzoeken...

Effe inpikken; ik ben sinds dit jaar een old-school excelleke aan het bijhouden.
Gemiddeld inkomen: 5200€/mnd. Gemiddeld uitgaven: 5100€/mnd
Als je een gezinnetje hebt en een huis en je doet wat investeringen, is het toch niet zo eenvoudig om veel te sparen.. zeker als je nog wat buiten komt.

Bron?

Het is niet duidelijk hoe het zit met hun methodologie bij koppels. Als dat individueel is, zou een koppel die persoonlijk €500 spaart dus ook boven de €1000 uitkomen? Wat weer terugkomt op de discussie koppel <> alleenstaande (en dan zou je dus +19% moeten doen voor die dat tussen de €500 en €1000 zitten).
En 18% van de respondenten zegt het ook liever niet.

Die 8% is dus wel met wat kanttekeningen, waarvoor ik zelf de bron heb moeten opzoeken...

Verschillende bronnen, van Europese enquêtes (bv. NIBC) tot banken. Komt qua grootte-orde ook overeen met Europese enquêtes over de Belgische spaarquote van ~16% en netto equivalent huishoud-inkomen van net geen 3 K€ per huishouden in Vlaanderen (EU-SILC-enquête van 2025) - zit weer iets onder de €500 per maand.
Koppels worden samen gerekend, die €400 - 500 wordt per gezin berekend, niet per volwassene.

Het blijven statistieken maar met gemiddelden en percentages in de lijn van 8% die €1.000 kan sparen per maand, is het utopisch van te zeggen dat €1.500 voor veel mensen haalbaar is.

Verschillende bronnen, van Europese enquêtes (bv. NIBC) tot banken. Komt qua grootte-orde ook overeen met Europese enquêtes over de Belgische spaarquote van ~16% en netto equivalent huishoud-inkomen van net geen 3 K€ per huishouden in Vlaanderen (EU-SILC-enquête van 2025) - zit weer iets onder de €500 per maand.
NIBC is een bank :wtf:
Bron van uw "europese enquête"? Is het nu echt zo moeilijk om bronvermeldingen te doen? Zo is het moeilijk discussie voeren hoor. Vooral omdat de eerste google hit dit al compleet ontkracht want de spaarquote is op brutoloon en niet het nettoloon en al zeker niet het netto equivalent huishoud-inkomen...
ctebHrr.png

Koppels worden samen gerekend, die €400 - 500 wordt per gezin berekend, niet per volwassene.

Het blijven statistieken maar met gemiddelden en percentages in de lijn van 8% die €1.000 kan sparen per maand, is het utopisch van te zeggen dat €1.500 voor veel mensen haalbaar is.
De vraag over koppels ging over de Santander studie 🤷‍♂️ Het is vooral dat cijfer waar ik de kanttekeningen bij maak die letterlijk uit hun studie komen hé.
En je blijft dus appels met peren vergelijken zoals je in je vorige post ook al deed door eerst over gezinnen te hebben en dan individuele resultaten uit de Santander studie. Allez, vermoed ik, want ze spreken telkens over "De gemiddelde Belg" en "De Belg" enzo ook al staat het niet specifiek in hun methodologie. Dus niet over gezinnen.

Effe inpikken; ik ben sinds dit jaar een old-school excelleke aan het bijhouden.
Gemiddeld inkomen: 5200€/mnd. Gemiddeld uitgaven: 5100€/mnd
Als je een gezinnetje hebt en een huis en je doet wat investeringen, is het toch niet zo eenvoudig om veel te sparen.. zeker als je nog wat buiten komt.
Vallen investeringen niet onder de noemer sparen dan?
Als je elke maand 1000 euro op de beurs zet, en daarnaast niets overhoudt, kan je wat mij betreft niet zeggen dat je geen ruimte hebt om te sparen.

Tenzij je een heel hoge hypotheek hebt, met enkele dure auto's of een bijzonder kroostrijk gezin, zou je toch makkelijk moeten rondkomen met 5200 euro en zou er na uitstapjes de meeste maanden echt wel nog geld moeten overschieten... dat je dan kan investeren of op de spaarrekening zetten.

Vallen investeringen niet onder de noemer sparen dan?
Als je elke maand 1000 euro op de beurs zet, en daarnaast niets overhoudt, kan je wat mij betreft niet zeggen dat je geen ruimte hebt om te sparen.

Tenzij je een heel hoge hypotheek hebt, met enkele dure auto's of een bijzonder kroostrijk gezin, zou je toch makkelijk moeten rondkomen met 5200 euro en zou er na uitstapjes de meeste maanden echt wel nog geld moeten overschieten... dat je dan kan investeren of op de spaarrekening zetten.

Of je ju spaart op een spaarrekening of het in ETF steekt of op de beurs zet is allemaal hetzelfde.

Als je 500€ op de beurs zet en dan maar 100€ over hebt is je spaarvermogen 600€/maand en niet 100€/maand.

Ik weet niet wat je een heel hoge hypotheek noemt, maar ik geef je gelijk dat je met 5200€ als gezinsinkomen niks te kort komt.

Terug
Bovenaan