Extreem misschien niet maar voor de meeste mensen is dat weldegelijk veel geld.1500€/maand is toch niet extreem veel geld om opzij te zetten?
Of je je moet alles laten zoals sommigen, maar dat heb ik er niet voor over.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Extreem misschien niet maar voor de meeste mensen is dat weldegelijk veel geld.1500€/maand is toch niet extreem veel geld om opzij te zetten?
Als alleenstaande is het veel, maar met 2 werkenden is dat voor velen haalbaar. Er is ook nog vakantiegeld en eindejaarsgeld.Extreem misschien niet maar voor de meeste mensen is dat weldegelijk veel geld.
soms eens kousen als ik er gene meer heb zonder dat mijn tenen erdoor zittenKoop je ook ooit kleren?

Als alleenstaande is het veel, maar met 2 werkenden is dat voor velen haalbaar. Er is ook nog vakantiegeld en eindejaarsgeld.
Pfoe, erg knap dat ge uit dat dal geraakt zijt. Bestaan er praatgroepen voor mensen met een nieuwbouw die het alleen moeten afbetalen?Ik heb na mijn scheiding zwarte sneeuw gezien toen ik een 2 weken oude nieuwbouw alleen moest betalen van 1 loon.
Ja, die komt samen na de groep van mensen die dagelijks 5 baden moeten laten vollopen.Pfoe, erg knap dat ge uit dat dal geraakt zijt. Bestaan er praatgroepen voor mensen met een nieuwbouw die het alleen moeten afbetalen?
Pfoe, erg knap dat ge uit dat dal geraakt zijt. Bestaan er praatgroepen voor mensen met een nieuwbouw die het alleen moeten afbetalen?
.Ja, die komt samen na de groep van mensen die dagelijks 5 baden moeten laten vollopen.
Ik kijk inderdaad gewoon enkel naar mijn eigen situatie als alleenstaande. Vandaar.Als alleenstaande is het veel, maar met 2 werkenden is dat voor velen haalbaar. Er is ook nog vakantiegeld en eindejaarsgeld.
En zelfs als alleenstaande is er nog een verschil tussen iemand die al een afbetaald huis heeft of niet. Of hoeveel je maandelijks uitgeeft aan onderdak (lening of huur).Ik kijk inderdaad gewoon enkel naar mijn eigen situatie als alleenstaande. Vandaar.
Maar voor Jos die al verder in zijn carrière staat en die een afbetaald appartement heeft, zal dat al makkelijker gaan.Femke: "Ik betaal 1.650 euro huur en verdien maar een kleine 2.200 euro per maand", schrijft Femke. "Ik werk voltijds, maar kom toch geld tekort. Ik werk om mijn facturen te betalen en dan moet ik zelfs nog lenen bij vrienden. En die bedragen lopen ook enkel op." "De financiële zorgen die ik heb, maken mij echt heel ongelukkig", besluit ze.
Euh, 1.650€ huur? Dat is echt wel hoog in Vlaanderen/België hoor, zeker als je op 2.200€ inkomen zit.Bv Femke die recent bij VRT getuigde, zal maandelijks geen €1500 kunnen investeren/sparen...
Dat was dan ook het punt dat dat heel hoog wasEuh, 1.650€ huur? Dat is echt wel hoog in Vlaanderen/België hoor, zeker als je op 2.200€ inkomen zit.
Dat ze dat eerst een beperkt tot 700€ en dan komt klagen over
75% van uw inkomen aan huisvesting uitgeven is heel hoog.Extreem misschien niet maar voor de meeste mensen is dat weldegelijk veel geld.
Bron?Het gemiddelde Vlaamse gezin kan €400 - 500 per maand sparen.
Het is niet duidelijk hoe het zit met hun methodologie bij koppels. Als dat individueel is, zou een koppel die persoonlijk €500 spaart dus ook boven de €1000 uitkomen? Wat weer terugkomt op de discussie koppel <> alleenstaande (en dan zou je dus +19% moeten doen voor die dat tussen de €500 en €1000 zitten).Volgens enquêteresultaten op Santander zet slechts 8% elke maand meer dan 1.000 euro opzij.
Bron?
Het is niet duidelijk hoe het zit met hun methodologie bij koppels. Als dat individueel is, zou een koppel die persoonlijk €500 spaart dus ook boven de €1000 uitkomen? Wat weer terugkomt op de discussie koppel <> alleenstaande (en dan zou je dus +19% moeten doen voor die dat tussen de €500 en €1000 zitten).
En 18% van de respondenten zegt het ook liever niet.
Die 8% is dus wel met wat kanttekeningen, waarvoor ik zelf de bron heb moeten opzoeken...
NIBC is een bankVerschillende bronnen, van Europese enquêtes (bv. NIBC) tot banken. Komt qua grootte-orde ook overeen met Europese enquêtes over de Belgische spaarquote van ~16% en netto equivalent huishoud-inkomen van net geen 3 K€ per huishouden in Vlaanderen (EU-SILC-enquête van 2025) - zit weer iets onder de €500 per maand.

De vraag over koppels ging over de Santander studieKoppels worden samen gerekend, die €400 - 500 wordt per gezin berekend, niet per volwassene.
Het blijven statistieken maar met gemiddelden en percentages in de lijn van 8% die €1.000 kan sparen per maand, is het utopisch van te zeggen dat €1.500 voor veel mensen haalbaar is.
Het is vooral dat cijfer waar ik de kanttekeningen bij maak die letterlijk uit hun studie komen hé.Vallen investeringen niet onder de noemer sparen dan?Effe inpikken; ik ben sinds dit jaar een old-school excelleke aan het bijhouden.
Gemiddeld inkomen: 5200€/mnd. Gemiddeld uitgaven: 5100€/mnd
Als je een gezinnetje hebt en een huis en je doet wat investeringen, is het toch niet zo eenvoudig om veel te sparen.. zeker als je nog wat buiten komt.
(Renovatie)lening bij de bank is goedkoper denk ik dan?Of investering zoals zonnepanelen, batterij etc voor de woning?
Vallen investeringen niet onder de noemer sparen dan?
Als je elke maand 1000 euro op de beurs zet, en daarnaast niets overhoudt, kan je wat mij betreft niet zeggen dat je geen ruimte hebt om te sparen.
Tenzij je een heel hoge hypotheek hebt, met enkele dure auto's of een bijzonder kroostrijk gezin, zou je toch makkelijk moeten rondkomen met 5200 euro en zou er na uitstapjes de meeste maanden echt wel nog geld moeten overschieten... dat je dan kan investeren of op de spaarrekening zetten.