ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

? IWDA noteert onderliggend in $ en EUR/USD is +12% YTD. Dat heeft juist een negatieve invloed op onze index trackers die in EUR verhandeld worden :p
Geen idee :p
Aangekocht aan €100,51 en staat nu aan €108,87
IE00B4L5Y983

? IWDA noteert onderliggend in $ en EUR/USD is +12% YTD. Dat heeft juist een negatieve invloed op onze index trackers die in EUR verhandeld worden :p
Hij zei toch, 0 brains 😀

Iwda in euro staat ytd op 4,5%, in dollar +18%. De zwakke dollar roomt momenteel veel van de winst af.
In 2022 hadden we een slecht beursjaar maar tussen juli '21 en oktober '22 steeg de dollar zo'n 20%. Wisselkoersrisico speelt altijd mee!

Deze week wil ik 4x €100 investeren in wat ETF's. Uiteindelijk is mijn budget zo'n 25k maar laat ons eerst met kleine bedragen beginnen. Ik kan dan nog altijd bijstorten in de toekomst. Op saxoinvestor.be staat alles klaar om te starten.

Ik zoek daar naar IWDA en ik krijg 1 resultaat: iShares Core MSCI World UCITS ETF
Ik zoek daar naar MSCI World en ik krijg 1 resultaat: MSCI World Index (EUR) - Continuous

Tot dusver geen probleem.

Ik zoek daar naar VWCE en ik krijg 1 resultaat:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF maar wel met een paar vlaggen

Welk land moet ik daar nemen?

Mijn favoriet S&P 500 CSPX iShares sCore USD ACC vind ik zelfs niet, wtf ?

Deze week wil ik 4x €100 investeren in wat ETF's. Uiteindelijk is mijn budget zo'n 25k maar laat ons eerst met kleine bedragen beginnen. Ik kan dan nog altijd bijstorten in de toekomst. Op saxoinvestor.be staat alles klaar om te starten.

Ik zoek daar naar IWDA en ik krijg 1 resultaat: iShares Core MSCI World UCITS ETF
Ik zoek daar naar MSCI World en ik krijg 1 resultaat: MSCI World Index (EUR) - Continuous

Tot dusver geen probleem.

Ik zoek daar naar VWCE en ik krijg 1 resultaat:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF maar wel met een paar vlaggen

Welk land moet ik daar nemen?

Mijn favoriet S&P 500 CSPX iShares sCore USD ACC vind ik zelfs niet, wtf ?
Het is gemakkelijker om te zoeken op S&P500. Voor kleinere bedragen zou ik de ticker SPYL gebruiken, dat is hetzelfde als de CSPX. Zoals kinxton zegt idd beter om gewoon één ETF te kiezen, zeker omdat er zoveel overlapping is en aangezien je met een minimumkost per aankoop zit. Ik was zelf wel wat verbaasd over Saxo, had hier eens gelezen dat die goedkoper gingen worden, maar dat is blijkbaar nog steeds 0.08% commissie per aankoop/verkoop van een ETF. Ik werk echt niet graag met percentages, OK het is heel laag, maar dan vergelijk ik steeds met Degiro en als het dan gaat om €80 commissie vs. €1 op een trade van €100k dan zal ik toch steeds voor de besparing kiezen :p.

Zelfs al kies ik 1 ETF, dan nog ga ik verspreid bijkopen. Dus dan moet ik alsnog steeds betalen. Maar alle kom, met gekke Trump misschien geen slecht idee om S&P500 te vermijden. Dus dan moet ik juist nog kiezen tussen

iShares Core MSCI World UCITS ETF
of
MSCI World Index (EUR) - Continuous

Enig idee of weinig verschil?

Ik lees overal dat mensen verspreid moeten beleggen, en nu ik het wil doen wordt het mij afgeraden 😁

Ik lees overal dat mensen verspreid moeten beleggen, en nu ik het wil doen wordt het mij afgeraden 😁
Niemand moet gespreid beleggen, doe vooral waar je je zelf het meest comfortabel bij voelt. Wat mensen jou willen duidelijk maken is dat de kosten serieus beginnen door te wegen op zulke lage bedragen.

Dat snap ik. Ik sprak over 25k aangezien ik 80k spaargeld heb. Maar het zou toch dom zijn om gewoon 25k in 1 ETF te plaatsen neen? Zeker omdat ik hier 0 ervaring in heb. Ik baseer mijn post enkel op het lezen van deze 215 pagina’s. Ik ben er van overtuigd dat ik niet alles op een spaarboekje moet plaatsen. Vorig jaar had ik nog 3% en daar was ik tevreden mee. Maar zelfs dat krijg ik nu nergens meer. Die 25k kan ik wel 20 jaar missen.

Dat snap ik. Ik sprak over 25k aangezien ik 80k spaargeld heb. Maar het zou toch dom zijn om gewoon 25k in 1 ETF te plaatsen neen? Zeker omdat ik hier 0 ervaring in heb. Ik baseer mijn post enkel op het lezen van al deze pagina’s op dit forum.
Een ETF dient al om uw risico te spreiden tegenover aparte aandelen. Het is niet meer nodig om meerdere world index ETF's te gaan kopen. Dat maakt het ook alleen maar ingewikkeld.

Als ge belegt met 1000 euro in één keer vallen die transactiekosten mee maar als ge telkens maar voor 100 euro koopt dan vallen die hoger uit relatief tot het te beleggen bedrag. Ik zou met 400 euro eerder twee of driemaandelijks kopen van één ETF

Ok, om het dan af te ronden zal ik €500 per kwartaal investeren en zien hoe het evolueert. Ik neem dan een van deze twee:

iShares Core MSCI World UCITS ETF
of
MSCI World Index (EUR) - Continuous

Ik denk niet dat er veel verschil is tussen beide

Zo ben ik begin dit jaar begonnen. 500 euro per kwartaal, en het laatste kwartaal een iets hoger bedrag (690 euro). Op die manier is voor mij voorlopig zo haalbaar.

Een ETF dient al om uw risico te spreiden tegenover aparte aandelen. Het is niet meer nodig om meerdere world index ETF's te gaan kopen. Dat maakt het ook alleen maar ingewikkeld.

Als ge belegt met 1000 euro in één keer vallen die transactiekosten mee maar als ge telkens maar voor 100 euro koopt dan vallen die hoger uit relatief tot het te beleggen bedrag. Ik zou met 400 euro eerder twee of driemaandelijks kopen van één ETF
Yup, dit dus! Die €25k is zeker niet laag, maar €1 + 0.08% commissie op €100 (je 4x€100 aankopen) is al direct 1.08% commissie wat zeer hoog is :p.

Ik zou in grotere schijven investeren dan €500 per kwartaal, dat is 12.5 jaar om je volledige €25k te investeren, dan loop je heel wat rendement mis. Persoonlijk zou ik wel alles in één keer investeren aangezien dat gemiddeld het meeste rendement oplevert, maar als beginnende investeerder weegt dit wel wat door en kan je misschien je bedrag spreiden over 1 jaar door bv. €3k te investeren op maand 1 en dan €2k/maand voor de resterende 11.

Oprechte vraag: waarom zou mijn geld in de maand januari meer of minder opbrengen dan februari of maart? Het is nu niet zo dat dat zo een immens verschil oplevert op die 10-15-20 jaar tijd?

Ik kan mij echter wel inbeelden dat het soms per jaar wél een serieus verschil uitmaakt (wegens slechte of goede tijd)

Oprechte vraag: waarom zou mijn geld in de maand januari meer of minder opbrengen dan februari of maart? Het is nu niet zo dat dat zo een immens verschil oplevert op die 10-15-20 jaar tijd?

Ik kan mij echter wel inbeelden dat het soms per jaar wél een serieus verschil uitmaakt (wegens slechte of goede tijd)
Die spreiding op 1 jaar met iets meer in maand 1 is volledig random en puur voor comfort, je kan dat verdelen hoe je zelf wilt. Maar ik zou zeker niet instappen over meer dan 1-3 jaar. Zelf vind ik één jaar al veel :p. Het grote probleem met inleg over zo'n lange periode is dat je heel wat rendement via samengestelde intrest misloopt.

Stel je investeert €100 in jaar 1 en hebt 10% winst/jaar om snel te rekenen. Dan heb je €101 op het einde van jaar 1 waar je dan ook weer 1% winst op maakt. Een gemakkelijke manier om te rekenen is dat bij een jaarlijks rendement van 7% (vrij realistisch, historisch gezien) je initiële investering na 10 jaar is verdubbeld, puur door het effect van de samengestelde intrest. Met andere woorden: elk bedrag dat je dus pas na 10 jaar investeert in plaats van onmiddellijk, kon mogelijk al verdubbeld zijn.

Misschien omdat januari tax month is in de VS? En het net zoals september dikwijls een rode maand is. Dat kan een paar procenten verschil maken, maar zekerheden zijn er niet bij beleggen. Als ge nieuw zijt beter 2K beleggen ofzo elke maand, zo stapt ge met de eerste 50K van die 80K al wat gespreid in. Aan 500 euro per maand duurt het veel te lang en loopt ge (gemiddeld gezien) veel rendement mis.
Als er juist een correctie is geweest kan je per maand meer beleggen.

In theorie is lump sum (80K ineens het beste) maar ik zou dat op dit moment nu ook niet doen (de indexes staan op all time high), tenzij ge stalen ballen hebt en de koelheid kunt bewaren als er kort na uw aankoop een crash volgt.
Je kan ook ineens 20K investen hé, en dan elke maand verder 2K beleggen, doe waar je jou comfortabel bij voelt.

Super, thanks. Om eerlijk te zijn snap ik de laatste post hier wel, alles staat enorm hoog en ik neig ook te wachten op een crash

Super, thanks. Om eerlijk te zijn snap ik de laatste post hier wel, alles staat enorm hoog en ik neig ook te wachten op een crash

Werd bij IWDA aan €100 ook gezegd, intussen is het alleen maar verder ATH gegaan en halen we binnenkort €110, hoe lang ga je wachten?

Een gemakkelijke manier om te rekenen is dat bij een jaarlijks rendement van 7% (vrij realistisch, historisch gezien) je initiële investering na 10 jaar is verdubbeld, puur door het effect van de samengestelde intrest. Met andere woorden: elk bedrag dat je dus pas na 10 jaar investeert in plaats van onmiddellijk, kon mogelijk al verdubbeld zijn.
Dat gemiddelde is wel over vele jaren heen bekeken hè. Het is ook zeer realistisch dat er negatieve jaren tussen zitten.

Iedereen ziet hier nu die laatste jaren van ongelofelijke beurswinsten, maar dat was niet altijd zo!

Terug
Bovenaan