ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Terecht punt, moet ik ook eens goed over nadenken.

De prijs van een ETF wordt denk ik nog altijd bepaald door de prijs van de laatste koper/verkoper maar zal in normale omstandigheden heel dicht liggen bij de waarde van de onderliggende aandelen. Hoe dat correctiemechanisme werkt, gaat mijn kennis te boven...
Op langere termijn spelen volgens mij ook de jaarlijkse kosten een rol: stel dat je als ETF uitgever elk jaar 0,2% kosten aanrekent, zal de waarde van je ETF na 10 jaar toch ongeveer 2% lager moeten liggen dan de waarde van de onderliggende aandelen samen, want die 0,2% wordt niet elk jaar van je bankrekening gehaald maar ergens door de ETF uitgever uit het fonds zelf gehaald?
Die correctie gebeurt via market makers vermoed ik, die kopen/verkopen als de prijs te ver naast de getrackte index begint te lopen.

TER wordt idd automatisch afgehouden maar dit kan wrs vrij simpel door een stuk van de dividenden op onderliggende aandelen niet te herbeleggen en/of een stukje van het fonds te liquideren indien nodig.

Bestaan er hier soms digitale samenkomsten waarbij men onderling van gedachten kan wisselen? Mij lijkt dit eigenlijk wel interessant en leerrijk.
Mogelijke topics:
- Hoe ziet jouw assetallocatie eruit?
- Actieve of passieve belegginsstijl?
- Welke spaarbuffer hanteer je?
- Welke ETF's heb je in portefeuille?
- Welke belangrijke beleggingslessen heb je al geleerd?
- ....

Zijn er hier nog leden die hier interesse in zouden hebben?
100-leeftijd in aandelen/etf is een richting.
Ikzelf heb ongeveer 20% in spaarbuffer waar ik niet aan kom. Soms is dat wat meer maar dat kan dan opgedaan worden aan reizen/aankopen huis/..

Een flink jaar geleden hebben jullie me op weg gezet om wat in ETFs te investeren, bedankt! Die groene lijn die omhoog gaat is wel een fijn kapitalistisch genoegen!!

Ik heb dus nu wat ETFs en een sporadisch aandeel staan bij Bolero maar ik speel nu met het idee om de overstap te maken naar die autoinvest van Saxo, per slot van rekening check ik mijn huidige toestand bij Bolero ook maximaal 1 keer per maand.

1. Als ik me niet vergis kan je effecten normaal gezien overdragen van de ene broker naar de andere broker, kan dat ook met die autoinvest? Want dat is blijkbaar een aparte rekening die wordt geopend?
2. Het gros van mijn geld gaat gewoon naar ETFs maar ik vind het wel leuk om zo af en toe eens een aandeel te kopen en daar wat mee te spelen, dat zou dan moeten gebeuren op een aparte rekening van Saxo, los van de auto-invest rekening?

Of moet ik gewoon alles laten staan bij Bolero, er netjes afblijven en gewoon "helemaal opnieuw" op Saxo?

Een flink jaar geleden hebben jullie me op weg gezet om wat in ETFs te investeren, bedankt! Die groene lijn die omhoog gaat is wel een fijn kapitalistisch genoegen!!

Ik heb dus nu wat ETFs en een sporadisch aandeel staan bij Bolero maar ik speel nu met het idee om de overstap te maken naar die autoinvest van Saxo, per slot van rekening check ik mijn huidige toestand bij Bolero ook maximaal 1 keer per maand.

1. Als ik me niet vergis kan je effecten normaal gezien overdragen van de ene broker naar de andere broker, kan dat ook met die autoinvest? Want dat is blijkbaar een aparte rekening die wordt geopend?
2. Het gros van mijn geld gaat gewoon naar ETFs maar ik vind het wel leuk om zo af en toe eens een aandeel te kopen en daar wat mee te spelen, dat zou dan moeten gebeuren op een aparte rekening van Saxo, los van de auto-invest rekening?

Of moet ik gewoon alles laten staan bij Bolero, er netjes afblijven en gewoon "helemaal opnieuw" op Saxo?

Bedenk wel dat die groene lijn uiteindelijk wel eens in een rode verandert.

Als je er niets mee inzit dat het verdeeld in over 2 brokers zou ik dat laten staan. Kan in de toekomst met meerwaardebelasting nog wel eens interessant zijn om in stukken te verkopen en uit verschillende pools. (Of ik zever onzin uit, ben te weinig bezig met mijn ETFs. Dat zijn zorgen voor over 15-20 jaar).

Zelfde voor als bolero over kop gaat, je ETF gaat niet weg maar tijdelijk moeilijk om er aan te geraken. Dan heb je meerdere potjes.

Zijn er investeerders hier die Euro of USA defense ETF's hebben?

Zelf enkel Global (ishares) en maar in beperkte mate, maar als je zoekt in dit topic op defense zal je ongeveer een jaar geleden wel veel posts terugzien over verschillende ETFs rond dat thema. Had je een specifieke vraag?

Bedenk wel dat die groene lijn uiteindelijk wel eens in een rode verandert.

Als je er niets mee inzit dat het verdeeld in over 2 brokers zou ik dat laten staan. Kan in de toekomst met meerwaardebelasting nog wel eens interessant zijn om in stukken te verkopen en uit verschillende pools. (Of ik zever onzin uit, ben te weinig bezig met mijn ETFs. Dat zijn zorgen voor over 15-20 jaar).

Zelfde voor als bolero over kop gaat, je ETF gaat niet weg maar tijdelijk moeilijk om er aan te geraken. Dan heb je meerdere potjes.
Terdege van bewust hoor, ik heb vrede met een potentiële rode lijn. Daar dient de "speelpot" voor.

Bedankt alleszins, ik zal het allicht dan spreiden.

Als bolero over de kop gaat dan heb je andere zorgen dan uw effecten die geblokkeerd zijn.

Gewoon laten staan en beginnen met een nieuw potje bij saxo lijkt mij de beste optie te zijn. Wel goed opletten dat je ergens bijhoudt waar uw geld allemaal staat. Kan uw nabestaanden fameus verder helpen.

Bij Deutsche bank heb je dat idiote "bewaarloon" nog. Iets van een 12€/jaar per asset.
Ik vind het belachelijk. Ik heb daar pakt 8 ETF/fondsen staan. Overzetten naar een andere broker gaat niet evident zijn omdat ik geen gemiddelde aankoopprijs kan gaan bepalen. Alles verkopen en opnieuw inkopen vind ik ook wat gek, dus ik laat het daar gewoon staan.

Bij Deutsche bank heb je dat idiote "bewaarloon" nog. Iets van een 12€/jaar per asset.
Ik vind het belachelijk. Ik heb daar pakt 8 ETF/fondsen staan. Overzetten naar een andere broker gaat niet evident zijn omdat ik geen gemiddelde aankoopprijs kan gaan bepalen. Alles verkopen en opnieuw inkopen vind ik ook wat gek, dus ik laat het daar gewoon staan.
Alweer een reden voor KISS... 1 of 2 ETF's en klaar. Als je ooit toch je ETF's wil verhuizen naar een andere broker betaal je maar voor 2 lijnen en is die kost zo beperkt dat je die vaak nog (bijna) volledig terugbetaald krijgt.
En bij een broker met kosten per lijn is het al helemaal gek om 8 ETF's aan te houden. Das €100/jaar voor niks.

De GAK is waarschijnlijk overigens niet echt relevant, die ligt hopelijk namelijk lager dan de waarde van de ETF op 1 januari 2026. In dat geval wil je dus die waarde gebruiken en niet je GAK want "lagere" meerwaarde.

Alweer een reden voor KISS... 1 of 2 ETF's en klaar. Als je ooit toch je ETF's wil verhuizen naar een andere broker betaal je maar voor 2 lijnen en is die kost zo beperkt dat je die vaak nog (bijna) volledig terugbetaald krijgt.
En bij een broker met kosten per lijn is het al helemaal gek om 8 ETF's aan te houden. Das €100/jaar voor niks.

De GAK is waarschijnlijk overigens niet echt relevant, die ligt hopelijk namelijk lager dan de waarde van de ETF op 1 januari 2026. In dat geval wil je dus die waarde gebruiken en niet je GAK want "lagere" meerwaarde.
Procentueel valt die 100€/jaar best wel mee (omdat na al die jaren daar wel een mooie som op staat). Maar misschien toch eens beginnen kijken om die 8 lijnen om te zetten naar 4 lijnen.

Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.
@JanusDR : Wat is je huidige visie hierop? IWDA of BRKb voor de komende jaren?

Laatst bewerkt:
Hoewel ik al heel wat jaren DCA in etf en fondsen, vandaag toch een kleine 10% van het volledige bedrag er uit gehaald.
Twijfel wel om maandelijkse inleg tijdelijk te stoppen of om er toch mee door te gaan. Want wanneer is dan het moment om er terug aan te beginnen..

Komt wel goed uit. Heb diverse grote aankopen gedaan waardoor spaarpotje wat was geslonken en bij deze terug aangevuld 😀

Hoewel ik al heel wat jaren DCA in etf en fondsen, vandaag toch een kleine 10% van het volledige bedrag er uit gehaald.
Twijfel wel om maandelijkse inleg tijdelijk te stoppen of om er toch mee door te gaan. Want wanneer is dan het moment om er terug aan te beginnen..

Komt wel goed uit. Heb diverse grote aankopen gedaan waardoor spaarpotje wat was geslonken en bij deze terug aangevuld 😀
Aiai, dat is hier zoals vloeken in de kerk...

Maar ik kan je geen ongelijk geven, ik ben op dit moment ook niet meer 100% geïnvesteerd. Beurzen gaan weer yolo terwijl er nog steeds geen schepen passeren bij Hormuz. Trimmen op ATH en bijkopen in de dip is het plan hier.

Enkel beleggen met geld dat je op 10j tijd kunt missen.

Ik ben er ook (tijdelijk) uitgestapt in functie van aankoop woning. De aankoop gaat nog niet voor direct zijn, maar door de oranje leider toch wat te veel schommelingen voor mijn gemoedsrust.

Van zodra de aankoop in orde is (en de lopende kosten onder controle), ga ik wel terug DCA toepassen.

Terug
Bovenaan