Reverz
Well-known member
Die correctie gebeurt via market makers vermoed ik, die kopen/verkopen als de prijs te ver naast de getrackte index begint te lopen.Terecht punt, moet ik ook eens goed over nadenken.
De prijs van een ETF wordt denk ik nog altijd bepaald door de prijs van de laatste koper/verkoper maar zal in normale omstandigheden heel dicht liggen bij de waarde van de onderliggende aandelen. Hoe dat correctiemechanisme werkt, gaat mijn kennis te boven...
Op langere termijn spelen volgens mij ook de jaarlijkse kosten een rol: stel dat je als ETF uitgever elk jaar 0,2% kosten aanrekent, zal de waarde van je ETF na 10 jaar toch ongeveer 2% lager moeten liggen dan de waarde van de onderliggende aandelen samen, want die 0,2% wordt niet elk jaar van je bankrekening gehaald maar ergens door de ETF uitgever uit het fonds zelf gehaald?
TER wordt idd automatisch afgehouden maar dit kan wrs vrij simpel door een stuk van de dividenden op onderliggende aandelen niet te herbeleggen en/of een stukje van het fonds te liquideren indien nodig.