sneeuwzwart
Well-known member
Laat ons op tijd weten wanneer de ATH gaat plaatsvinden en wanneer de dip er is. Alvast bedankt!Trimmen op ATH en bijkopen in de dip is het plan hier.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Laat ons op tijd weten wanneer de ATH gaat plaatsvinden en wanneer de dip er is. Alvast bedankt!Trimmen op ATH en bijkopen in de dip is het plan hier.
Nu is de moment om te trimmen.Laat ons op tijd weten wanneer de ATH gaat plaatsvinden en wanneer de dip er is. Alvast bedankt!

Of counteren met een defence ETF, als de world ETF omlaag gaat, gaat de defence ETF meestal omhoogAiai, dat is hier zoals vloeken in de kerk...
Maar ik kan je geen ongelijk geven, ik ben op dit moment ook niet meer 100% geïnvesteerd. Beurzen gaan weer yolo terwijl er nog steeds geen schepen passeren bij Hormuz. Trimmen op ATH en bijkopen in de dip is het plan hier.

Hier blijft dat mooi staan, ook al koop ik een huis. Lenen is goedkoper.Enkel beleggen met geld dat je op 10j tijd kunt missen.
Volledig uitgestapt om die cash te gebruiken of laat je het gewoon staan?Ik ben er ook (tijdelijk) uitgestapt in functie van aankoop woning. De aankoop gaat nog niet voor direct zijn, maar door de oranje leider toch wat te veel schommelingen voor mijn gemoedsrust.
Van zodra de aankoop in orde is (en de lopende kosten onder controle), ga ik wel terug DCA toepassen.
Cash te gebruiken op KTOf counteren met een defence ETF, als de world ETF omlaag gaat, gaat de defence ETF meestal omhoog![]()
Hier blijft dat mooi staan, ook al koop ik een huis. Lenen is goedkoper.
Volledig uitgestapt om die cash te gebruiken of laat je het gewoon staan?
En hoe weet je dat je dat geld 10 jaar zal kunnen missen? 10 jaar is in mijn ogen toch wel een erg ruime horizon om aan te houden.Enkel beleggen met geld dat je op 10j tijd kunt missen.
En hoe weet je dat je dat geld 10 jaar zal kunnen missen? 10 jaar is in mijn ogen toch wel een erg ruime horizon om aan te houden.

dit dusNulrisico bestaat niet, gaat eerder om de redenering dat nu beleggen als je pakweg binnen twee jaar een downpayment voor een huis moet doen niet verstandig is. Om de volatiliteit zowat op nul te krijgen moet je horizon groot genoeg zijn.
Ik begrijp vanwaar je komt aangezien niemand 10 jaar in de toekomst kan voorspellen wat hij nodig zal hebben, maar het gaat eerder om de relatieve inschatting, geen absoluut principe.![]()
Ik heb er geen probleem mee dat mensen vloeken in de kerk.en dan kom je af met
Daar ben ik akkoord mee hoor maar ik hekel toch het narratief dat als je een lange tijdshorizon neem er weinig tot geen gevaar is. En dat je enkel mag beleggen met "geld dat je kan missen". Niemand heeft een glazen bol en niemand kan zeggen "binnen 10 jaar ga ik dat geld helemaal niet" nodig hebben.Nulrisico bestaat niet, gaat eerder om de redenering dat nu beleggen als je pakweg binnen twee jaar een downpayment voor een huis moet doen niet verstandig is. Om de volatiliteit zowat op nul te krijgen moet je horizon groot genoeg zijn.
Ik begrijp vanwaar je komt aangezien niemand 10 jaar in de toekomst kan voorspellen wat hij nodig zal hebben, maar het gaat eerder om de relatieve inschatting, geen absoluut principe.![]()
Goh, als op pakweg 15 jaar met maandelijkse inleg in een all-world ETF uw vermogen niet meer is gestegen dan als het op uw spaarboek had gestaan, zijn er denk ik grotere problemen dan dat rendement.Daar ben ik akkoord mee hoor maar ik hekel toch het narratief dat als je een lange tijdshorizon neem er weinig tot geen gevaar is. En dat je enkel mag beleggen met "geld dat je kan missen". Niemand heeft een glazen bol en niemand kan zeggen "binnen 10 jaar ga ik dat geld helemaal niet" nodig hebben.
Mensen (daarom niet hier) lijken toch te weinig meer te beseffen dat ook beleggen in etf wel degelijk risico's inhoud en het niet is omdat historische cijfers dat staven dit een garantie is voor de toekomst. Het is een veiligere optie en zal op termijn waarschijnlijk wel uw vermogen doen groeien maar het is geen garantie. Net zoals het ook geen garantie is dat wanneer je nu iedere euro die je bezit in een etf knalt terwijl je binnen 2 a 3 jaar dat geld nodig hebt daar nadeel van zou ondervinden. Dat zijn zaken die ieder voor zichzelf moet uitmaken maar dan wel met een realistische kijk op de voor en nadelen en de bijhorende risico's.

Wederom akkoord hoor maar vooral die laatste zin is cruciaal. En dat lijken weinigen te beseffen.Goh, als op pakweg 15 jaar met maandelijkse inleg in een all-world ETF uw vermogen niet meer is gestegen dan als het op uw spaarboek had gestaan, zijn er denk ik grotere problemen dan dat rendement.
Voor de rest akkoord, maar het risico dat je als je dat geld binnen drie jaar nodig hebt je er je broek aan scheurt, is wel veel groter dan als je er vijftien jaar afblijft. Op vijftien jaar zal je altijd wel ergens een correctie of een bear market hebben en die zal ook wel gecompenseerd worden. Op drie jaar is de kans reëel dat, als je de bear market of correctie meemaakt, je er niet zonder schade uitkomt.
Maar nulrisico bestaat niet.
Zijn er hier mensen van plan om even uit ETF's te stappen wanneer de SpaceX IPO gebeurt? Ik lees online dat Musk serieus bezig is met schulden in SpaceX te steken, die dan wellicht allemaal gaan gesponsord worden door de automatische trackers.
Serieuze rode vlaggen dus. En doordat Trump al zo losjes omgaat met beursmanipulatie, lijkt het er niet op dat er hier iets aan gedaan gaat worden.
Trump is echt een zegen voor onze Amerikaanse portefeuille eigenlijk. Even zijn algemeen buiten beschouwing en puur op aandelen bekeken.FWIW, ik in ieder geval niet. Wat Musk met SpaceX van plan is en het feit dat er allerlei regels aangepast worden om dat zo snel mogelijk in die trackers te krijgen, is inderdaad het zoveelste staaltje van beursmanipulatie.
Maar naar schatting zou SpaceX ongeveer 2-3% van de S&P500 uit maken, en ook al kan dat tot grotere algemene volatiliteit op de beurs leiden (bovenop al de rest), ik riskeer liever niet om het kind weg te gooien met het badwater - wat Trump het laatste jaar allemaal al uitgestoken heeft qua beursmanipulatie lijkt me een veelvoud van de impact die SpaceX kan hebben.
Bull market eh, de kans is reëel dat de markt nu zelfs veel verder had gestaan had hij gewoon niks gedaan. Zeker voor ons want de devaluatie van de dollar speelt totaal niet in ons voordeel (allez jawel, solden, maar voor zaken die al in de portefeuille zaten nefast).Trump is echt een zegen voor onze Amerikaanse portefeuille eigenlijk. Even zijn algemeen buiten beschouwing en puur op aandelen bekeken.
Bull market eh, de kans is reëel dat de markt nu zelfs veel verder had gestaan had hij gewoon niks gedaan. Zeker voor ons want de devaluatie van de dollar speelt totaal niet in ons voordeel (allez jawel, solden, maar voor zaken die al in de portefeuille zaten nefast).
Zo blij dat je dit post, onlangs kwam er op nationale televisie S&P 500 +25% op het scherm. Echt geen idee vanwaar ze dat opeens haalden.Klopt, de markt gaat nu vooral omhoog op AI sentiment. S&P 500 staat (in dollar) op een all-time high, YTD +8,7%. Het zal niet blijven duren maar wel leuk zolang het loopt...
Dat was de performance van 1Y en niet YTD.Zo blij dat je dit post, onlangs kwam er op nationale televisie S&P 500 +25% op het scherm. Echt geen idee vanwaar ze dat opeens haalden.
Zo blij dat je dit post, onlangs kwam er op nationale televisie S&P 500 +25% op het scherm. Echt geen idee vanwaar ze dat opeens haalden.
Gene YTD maar 1 jaar terug dan? https://www.tijd.be/markten-live/beurzen/newyork/sp500.htmlZo blij dat je dit post, onlangs kwam er op nationale televisie S&P 500 +25% op het scherm. Echt geen idee vanwaar ze dat opeens haalden.