ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik belegde de voorbije jaren in VWCE bij Degiro, omdat dit initieel werd gepromoot aan de lage TOB.
Nu ik mijn financiële planning aan het herbekijken ben, komt dit ook even in het vizier. Ik zou daarbij willen switchen naar de SPDR.

Het plan is de VWCE gewoon te laten staan, om kosten en een dubbele TOB te vermijden.

Voor de SPDR: waar ik nu via Xetra aankoop, ben ik aan het inlezen op Tradegate. Ervan uitgaande dat ik zo'n 1000 euro/2 maanden beschikbaar heb, lijkt mij Tradegate geschikt als ik werk met limiet orders om de spread te vermijden én handel binnen de beursuren.
Zie ik dit correct?

Meestal steek in in Mei mijn volledig loon + vakantiegeld in IWDA, maar het is zo hard gestegen dat ik nu twijfel. Wat doen jullie nu, basisaankoop blijven doen (1500 per maand), toch alles erin steken of even niets kopen en oppotten?

DCA en chill. Time in the market > timing the market.

Ik heb wel mijn frequentie verhoogd sinds Dolle Donny aan het roer staat: wekelijks kleiner bedrag in plaats van maandelijks groter. M Met Medirect zijn er toch geen transactiekosten. Al moet ik terugkijkend toegeven dat dat qua koers op zich weinig verschil maakt, is vooral voor de gemoedsrust.

Meestal steek in in Mei mijn volledig loon + vakantiegeld in IWDA, maar het is zo hard gestegen dat ik nu twijfel. Wat doen jullie nu, basisaankoop blijven doen (1500 per maand), toch alles erin steken of even niets kopen en oppotten?
Twijfelde je ook in 2024 toen het nog harder gestegen was?
Twijfelde je ook in 2025 toen er onzekerheid was en het net terug aan het stijgen was na de tarrifs-dip?

En vooral: wat is je strategie en daar aan gekoppeld ook de specifieke reden dat je nu toch twijfelt?

Twijfelde je ook in 2024 toen het nog harder gestegen was?
Twijfelde je ook in 2025 toen er onzekerheid was en het net terug aan het stijgen was na de tarrifs-dip?

En vooral: wat is je strategie en daar aan gekoppeld ook de specifieke reden dat je nu toch twijfelt?

Nee, toen twijfelde ik niet. Heb wel extra gekocht op de dip...

Ik heb helemaal geen strategie, ik koop elke maand aan en soms wat extra als ik extra geld krijg. I'm in for the long run (nog 15-25 jaar).

Omdat het naar mijn gevoel zotte stijgingen gebeuren zonder zo eens terugval (al kijk ik niet zo vaak naar de stand), maar als ik terugkijk valt dat procentueel idd wel mee.

Je kan het sowieso niet timen, dus gewoon maandelijks blijven kopen.

Af en toe ga je dan inderdaad wel eens een maandelijkse aankoop hebben die daarna daalt en maanden (of in extreme gevallen, ettelijke jaren) nodig heeft om terug op dat niveau te komen, maar met een horizon van 15-25 jaar is dat geen probleem. Het probleem is pas als je door te wachten uiteindelijk duurder aankoopt of grote stijgingen mis loopt.

Kun jij maandelijks 1500EUR investeren? Netjes...

Kun jij maandelijks 1500EUR investeren? Netjes...
hier is het ook 1000 a 1500€ op een loon van 2500€, maar ik laat er wel alles voor. geen feestjes, reizen, drinken, etentjes, auto,...
Een aantal jaar zoals in een gevang leven om er later hopelijk stukken beter uit te komen.

hier is het ook 1000 a 1500€ op een loon van 2500€, maar ik laat er wel alles voor. geen feestjes, reizen, drinken, etentjes, auto,...
Een aantal jaar zoals in een gevang leven om er later hopelijk stukken beter uit te komen.
Gij woont nog thuis dan ofzo, als ge rond komt met 1000-1500 euro per maand?
Of je moet echt zoals een pater leven en geen financiële tegenslagen hebben.

Gij woont nog thuis dan ofzo, als ge rond komt met 1000-1500 euro per maand?
Of je moet echt zoals een pater leven en geen financiële tegenslagen hebben.
ik leef alleenstaand in een krot van een huis die ik afbetaal aan 500 per maand, mijn enige kosten zijn elektriciteit, water, eten (waarvan ik zoveel mogelijk binnen het maaltijdchecks-budget probeer te blijven), gsm, internet en een gemini abonnement

ik leef alleenstaand in een krot van een huis die ik afbetaal aan 500 per maand, mijn enige kosten zijn elektriciteit, water, eten (waarvan ik zoveel mogelijk binnen het maaltijdchecks-budget probeer te blijven), gsm, internet en een gemini abonnement
Koop je ook ooit kleren 🤔😉?

Huske laat geen kans onbenut om te vermelden hoeveel geld er bij hem binnenstroomt.

Das thans niet zo gek veel (zeker niet als ik de bedragen in het brutoloon topic lees), ik heb alleen niet heel veel kosten en ik smijt niet heel hard met mijn geld.

Heb in het verleden wel 2x vastgoed aangekocht/verkocht met veel winst + een ontslagpremie van 2 jaarlonen opgeraapt (en volgende dag nieuwe werkgever).

1500€/maand is toch niet extreem veel geld om opzij te zetten?

Eens gesetteld klopt dat wel, maar de weg daar naar is toch niet altijd even makkelijk geweest en dat zal voor velen ook niet makkelijk zijn en mss zelfs nooit haalbaar.
Ik heb na mijn scheiding zwarte sneeuw gezien toen ik een 2 weken oude nieuwbouw alleen moest betalen van 1 loon. Maar achteraf gezien een zeer goede keuze geweest.

Terug
Bovenaan