ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

@Kojiro_Vance Alles wordt geregeld door de (Belgische) broker. Jij moet niets doen.

Ik heb contact gehad met Lynx.be hierover. (Op dit moment zeggen ze dat) Zolang de wetgeving niet veranderd, ze de taks niet gaan veranderen. Het blijft dus 0.12% bij hen. En gezien het om een verschil in interpretatie gaat, zie ik niet in waarom je extra belastingen moet gaan neerleggen. Zij zijn geen rechter.

Een vraagje hier.

Mijn strategie momenteel is na het storten van mijn loon zet ik een vast bedrag op degiro en koop ik IWDA & S&P500 tracker afhankelijk van de maand.
Wat doen jullie als je extra geld hebt voor te storten door bv nu 13e maand?

Extra groot deze maand inkopen?
De strategie niet aanpassen?
Vast bedrag lichtjes aanpassen zodat je die inleg over meerdere maanden spreid?

Ik ben op zoek naar een ETF om een lump sum in te steken, maar die niet te veel overlap heeft met S&P500 en MSCI world. Iemand goeie ideeën?

Ik ben op zoek naar een ETF om een lump sum in te steken, maar die niet te veel overlap heeft met S&P500 en MSCI world. Iemand goeie ideeën?
Ik hou altijd een stuk van mn trackerportfeuille in IUSN, een beetje zoals vwce maar dan enkel middelgrote en kleine bedrijven. Dusja sowieso geen overlap. En anders wat etf's van bepaalde sectoren ofzo (water, tech, goud,...)

Een vraagje hier.

Mijn strategie momenteel is na het storten van mijn loon zet ik een vast bedrag op degiro en koop ik IWDA & S&P500 tracker afhankelijk van de maand.
Wat doen jullie als je extra geld hebt voor te storten door bv nu 13e maand?

Extra groot deze maand inkopen?
De strategie niet aanpassen?
Vast bedrag lichtjes aanpassen zodat je die inleg over meerdere maanden spreid?

Als het niet al te veel scheelt met een gewone maand, zou ik denken: gewoon extra groot inkopen.

Als het veel scheelt met een gewone maand: misschien beter het vaste bedrag voor de paar komende maanden aanpassen zodat je die inleg over meerdere maanden spreidt? Time in the market weegt statistisch wel zwaarder door dan timing the market, maar voor je gemoedsrust kan het beter zijn van geen extra groot bedrag in te zetten op een moment dat de beurzen all-time-high staan én er redelijk wat destabiliserende factoren zijn.

Ik zie dat het slechte nieuws ook al tot hier is geraakt over de beslissing van de ETF tob kosten, had er net een video over geshared, voor degene die het liever in video vorm zien.

Goede uitleg!
Dus 88% IDWA en 12% EMIM .
Is het bij Bolero dan ook nog 0,12%, of rekenen die de 1,32% aan?
En als ze toch 1,32% aanrekenen, is er dan een andere reden om voor deze te gaan ipv VWCE?

Goede uitleg!
Dus 88% IDWA en 12% EMIM .
Is het bij Bolero dan ook nog 0,12%, of rekenen die de 1,32% aan?
En als ze toch 1,32% aanrekenen, is er dan een andere reden om voor deze te gaan ipv VWCE?
Voor IWDA en EMIM is het bij Bolero 0.12 %. De meeste personen kiezen VWCE voor het gemak , omdat je dan zelf niet moet bezig zijn met de juiste verdeling. Maar in principe is er weinig verschil tussen IWDA+EMIM en VWCE.

Ik heb momenteel een stoploss ingesteld zodat ik zeker de helft van de winst uitcash.

Misschien ook eens overwegen of je niet liever een stoplimiet instelt, als dat mogelijk is? Bij bepaalde banken heb ik te vaak gehad dat mijn stoploss afging en er aan een duidelijk lagere koers verkocht werd (bv. stoploss stond op -5%, aandeel werd verkocht aan -7%) terwijl het aandeel de dagen erna nog wat fluctueerde en vaak ruim boven die -7% geraakte.
Tenzij je natuurlijk vreest voor een serieuze correctie / crash, dan wil je liever dat de verkoop wel getriggerd wordt :biglaugh:

Gewoon geen stoploss instellen. Het is passief investeren. Dat wil zeggen: koop elke maand of elke kwartaal een stukje bij en verkoop binnen 30 jaar. Of nooit..

Vandaag (naast iwda+emim) mijn eerste portie Global water gekocht.
Alleen nog eens bedenken welk percentage ik ga hanteren tussen deze drie.

Vandaag (naast iwda+emim) mijn eerste portie Global water gekocht.
Alleen nog eens bedenken welk percentage ik ga hanteren tussen deze drie.

Lijkt mij geen slechte zet. Zal binnenkort ook een deel van mijn aandeel bevatten.
Shortterm zie ik het niet veel bewegen, maar op lange termijn zie ik dit nog serieus stijgen.

Terug
Bovenaan