ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

...

- en indien ik toch gewoon centen verlies (wat ik vermoed), biedt een pensioenspaarverzekering dan om bovenstaande situatie gewoon meer zekerheid?

- voor het geval pensioensparen toch een relatief goede optie blijft (al is het maar om te diversifieren), zijn er grote verschillen tussen de banken of is dit te verwaarlozen? Ik ben redelijk trouw aan mijn huidige bank (heel tevreden van de app vooral), dus indien ik kan blijven, is dat een grote plus.

Ter aanvulling op @yode92:
1) Nog eens ter herhaling: tenzij nu nu 50+ bent, is beleggen in een brede ETF (bv. IWDA of S&P500) veel interessanter

2) Pensioenspaarverzekering hangt af van welke vorm je kiest:
- Tak 21 heeft een gegarandeerd (laag) minimumrendement, maar als de beheerskosten hoger zijn dan dat rendement, kan je aan het eind van de rit toch minder overhouden dan je initiële inleg.
- Tak 23 heeft geen garantie op rendement of behoud van je inleg, daar loop je dus hetzelfde risico als bij belegging in een ETF. Met nog eens hogere beheerskosten, vaak lager rendement,...

3) Ik zal punt 1) niet nog eens herhalen ;) maar bij pensioensparen zijn er grote verschillen tussen banken en tussen verschillende pensioenspaarformules van éénzelfde bank. Mocht je persé toch kiezen voor pensioensparen, is het maar beperkte moeite om dat bij een andere bank te doen dan je huidige: gewoon een rekening openen bij die tweede bank, opdracht bij je eerste bank om elk jaar of elke maand het bedrag voor pensioensparen over te schrijven naar je tweede bank, wel met de juiste timing zodat die overschrijving gebeurt voor jij zelf of die bank automatisch inlegt in pensioensparen.

Pensioenspaarverzekering is gewoon weggegooid geld IMHO.
Waarom zou iemand kiezen voor Tak 23 eigenlijk?
Omdat de bank heb dat aanraadt (omdat zij daar megaveel op verdienen).

En het niet te vergeten verschil dat je in een TAK23 product vaak de kosteloze optie krijgt om je geld te shiften tussen de defensieve en dynamische subproducten. Of dat heb ik toch onthouden voordat ik die TAK brol allemaal verticaal klasseerde.

Ik gebruik het om mijn gezin beter te beschermen mocht er mij iets overkomen: er hangt een redelijk overlijdenskapitaal aan vast. Een aparte ongevallenverzekering zou mij veel meer kosten.
Een groepsverzekering via de werkgever en een schuldsaldoverzekering is toch voor de meeste méér dan voldoende?

Een groepsverzekering via de werkgever en een schuldsaldoverzekering is toch voor de meeste méér dan voldoende?
Had ik ook allemaal niet op het moment dat ik die tak-23 heb afgesloten, plus ik beoefen een "gevaarlijke" sport, een risico dat de meeste verzekeraars gewoon niet willen dekken. Dit was op dat moment voor mij de enige manier om tegen een lage kost een stevig overlijdenskapitaal in de stelling te zetten.

Dank voor de antwoorden! Ben ik weer een stukje wijzer door geworden. Pensioensparen zal het dan hoogstwaarschijnlijk niet worden.

Nu twijfel ik enkel nog over welk platform ik wil gebruiken... Bux is erg gebruiksvriendelijk op het eerste zicht, maar wordt hier blijkbaar niet echt aangeraden of zo. Bolero heb ik net bekeken maar die vragen 7,5eur makelaarsloon per aankoop... Als ik dan maandelijks een bedrag wil inleggen dan zit ik aan 90eur kosten per jaar, wat ik best veel vind... Zeker omdat het voorlopig niet om heel hoge bedragen gaat gaan. Ik zie het nl. voorlopig vooral als een betere versie van pensioensparen, en wil er ongeveer 50-100 per maand aan uitgeven.

Ik gok dus dat het Degiro gaat worden :) nog eventjes over denken want ik ga toch heel wat jaren 'vast zitten' aan het gekozen platform, ik heb geen zin om na een jaar alweer alles te moeten overzetten. @yode92 , brengt dat aangeven bij NBB en aanduiden op belastingsbrief iets van extra kosten of belastingen met zich mee? Of is dat gewoon om in orde te zijn, om gezever te voorkomen?

Welk platform gebruiken jullie? En wat is de reden?

Ik koop mijn ETF’s via Degiro en mijn aandelen via BUX.
Ik ben een beginnend belegger en BUX is zeer gebruiksvriendelijk.
Je moet echter wel je eigen beurstaks aangeven, maar dat is heel simpel.
Maandelijks krijg je een duidelijk overzicht met de verschuldigde beurstaks, is 5 minuten werk maar ik bespaar toch op transactiekosten :)
De meer ervaren rotten zitten eerder op IB, Lynx, …

Ik vraag me af hoe actueel de bezorgdheden in dit reddit topic nog zijn... Klinkt allemaal niet zo goed maar gezien de leeftijd van het topic neem ik het met een korreltje zout. Meningen hier?

@Den Deze inderdaad, vond het ook een fijne app. Maar waarom geen ETF's met Bux? Kwestie van alles samen te hebben?

Meningen hier?
Degiro is een risico en dat ze zich aan de - vrij strenge - Nederlandse toezichthouder hebben onttrokken door zich tot bijhuis van flatexDegiro AG om te vormen, geeft niet echt vertrouwen.

Als je met kleinere transacties (< 1000 EUR) wil doen en zelf de beurstaks kan regelen, dan kan je BUX overwegen. In het andere geval kan je beter uitkijken naar een ernstige Belgische broker zoals Bolero of Re=Bel waar je ook ETF's tegen vrij lage tarieven (respectievelijk 7,5 en 6 EUR voor een aankoop t.e.m. 2500 EUR op Euronext Amsterdam) kan kopen.

Ik vraag me af hoe actueel de bezorgdheden in dit reddit topic nog zijn... Klinkt allemaal niet zo goed maar gezien de leeftijd van het topic neem ik het met een korreltje zout. Meningen hier?

@Den Deze inderdaad, vond het ook een fijne app. Maar waarom geen ETF's met Bux? Kwestie van alles samen te hebben?

De trucs van hun moneymarketfunds is verleden tijd. Je stort op een Duitse zichtrekening waar je ook die bescherming hebt van 100.000 euro
De trucs dat zij deden met hun moneymarketfunds is van vorige eigenaars van Degiro. (Geld uitlenen uit die MMF ongedekt aan een andere vennootschap) Nu onderdeel van Flatex en dat is stopgezet.
Ik snap niet waar die vergelijking met https://www.hln.be/brugge/brugse-beursvennootschap-weghsteen-failliet-verklaard~a23e98c2/ vandaan komt want Weghsteen is geen broker.
Je effecten zijn ook maar beschermd voor 20.000 euro bij Bolero. Zie https://www.bolero.be/nl/support/ve...van-mijn-effecten-en-cash-bij-bolero-geregeld

Voor één die claimt "I work in banking", maakt hij toch veel foute vergelijkingen.

Wat wel waar is:
DeGiro past een lagere TOB tarief op sommige ETF's dan andere brokers wegens andere interpretatie. Beetje bezorgd over wat dat de Belgische fiscus daarover denkt.
DeGiro leent effecten uit dus de kans is groter dat zij je effecten niet kunnen terug geven bij catastrofale ramp. Bolero doet dat niet. Niet voor niks dat de ene goedkoper is dan de andere. MAAR: Binnen een ETF-fonds wordt er ook aan securities lending gedaan dus het is niet dat je bij Bolero perse beschermd bent van securities lending.

Doe je frequent relatief grote aankopen doe dat dan op Bolero. Koop je maandelijks voor paar honderd euro doe dat dan op Degiro. Reden is: gratis op Degiro dus uitstekend voor de kleinere maandelijkse stortingen. Gaat het over grote bedragen ga je waarschijnlijk beter voor Bolero.

Ik gok dus dat het Degiro gaat worden :) nog eventjes over denken want ik ga toch heel wat jaren 'vast zitten' aan het gekozen platform, ik heb geen zin om na een jaar alweer alles te moeten overzetten. @yode92 , brengt dat aangeven bij NBB en aanduiden op belastingsbrief iets van extra kosten of belastingen met zich mee? Of is dat gewoon om in orde te zijn, om gezever te voorkomen?

Welk platform gebruiken jullie? En wat is de reden?
Brengt verder niets van belastingen of kosten mee, het is gewoon verplicht om aan te geven dat je een buitenlandse rekening hebt. Dus inderdaad om gezever te voorkomen :)

Ik zit volledig op DeGiro btw, wel nog met een ander account type waarmee ze niet mogen uitlenen. Dat type is niet meer beschikbaar denk ik.

Die gratis etfs op degiro. Is dat maandelijks (jan, feb,...)
Of kijken ze wanneer je het aankoopt? (bv 26/10 - 26/11)

+ je kan meerdere keren per maand gratis doen als je een aantal voorwaarden voldoet. Als ik het mij goed herinner moet je 2e (en 3e, etc.) actie in dezelfde richting gebeuren en minstens 1000 EUR zijn.
Maar 1e is dus volledig gratis.

Terug
Bovenaan