ETS2 : EU Emissions Trading System 2 & de stijgende kost van fossil fuels

De ketel zelf is iets dat je perfect kan aanpassen na de levensduur van de ketel. Dat is gekoppeld aan de levensduur. En is geen 50+ jaar of zo zoals bij de rest van een woning.
Ja en nee. Indien je nog geen hoogrendementsgasketel hebt, sure, dan kan je daar naar overschakelen. En overschakelen van een oude ketel, mazout of gas, naar een HR gasketel gaat wel een winst zijn maar ook geen wonderen doen.
Maar als je al één hebt, ga je weinig kunnen veranderen. Want warmtepomp aansluiten op gewoon radiatoren gaat ofwel heel duur zijn (voor de hoge temp die je moet halen) of je gaat kou lijden. Zelfs met van die radiatorventilatoren die een opmars kennen. Die werken enkel in goed geïsoleerde, winddichte (of tenminste actief gestuurde ventilatie) woningen.

Ja en nee. Indien je nog geen hoogrendementsgasketel hebt, sure, dan kan je daar naar overschakelen. En overschakelen van een oude ketel, mazout of gas, naar een HR gasketel gaat wel een winst zijn maar ook geen wonderen doen.
Maar als je al één hebt, ga je weinig kunnen veranderen. Want warmtepomp aansluiten op gewoon radiatoren gaat ofwel heel duur zijn (voor de hoge temp die je moet halen) of je gaat kou lijden. Zelfs met van die radiatorventilatoren die een opmars kennen. Die werken enkel in goed geïsoleerde, winddichte (of tenminste actief gestuurde ventilatie) woningen.

Daarom dat ik meldde dat voorrang moet gegeven worden aan die andere zaken. Dat van die gasketel volgt wel als al de andere ingrepen gesteund en gepusht worden.

En naarmate van diepere marktpenetratie gaat die prijs van die warmtepomp ook schappelijker worden uiteindelijk. En de prijs van een andere gasketel verhogen.

Daarom dat ik meldde dat voorrang moet gegeven worden aan die andere zaken. Dat van die gasketel volgt wel als al de andere ingrepen gesteund en gepusht worden.

En naarmate van diepere marktpenetratie gaat die prijs van die warmtepomp ook schappelijker worden uiteindelijk. En de prijs van een andere gasketel verhogen.
Maar je andere maatregelen spraken over renovatie. Ook daar wordt al naar gepushed door lokale regelgeving, zoals de renovatieplicht. Het ironische daar is natuurlijk dat de verstrenging vanaf 2028 afgeschaft wordt (is al een akkoord over, is nog niet doorgevoerd) dus we blijven op EPC D hangen.

En het is niet enkel de prijs van de warmtepomp hé. Een warmtepomp plaatsen zal pas rendabel zijn in een goed geïsoleerde woning zonder natuurlijke ventilatie wat niet het geval zal zijn in de woningen waar ik het over heb. En dan liefst nog met vloerverwarming. Zie vorige post, staat er al in.

En ja dat is niet leuk maar dat is vraag en aanbod.
Mijn punt is net dat de overheid verwacht dat mensen in opslag gaan investeren maar dat je eerder ziet dat mensen meer vraag creëren, dat is namelijk de gemakkelijkste oplossing...
Ik ben me volledig bewust vh hele vraag/aanbod principe.

Je sanitair warm water gaat niet verschillen en voor verwarming zal het verminderen maar niet naar 0 gaan. Dus zelfs als je héééééél optimistisch rekent met een vermindering van 50%, ziet je terugverdientijd er heel anders uit.
Het was geen volledig uitgewerkt voorbeeld neen... Ik wou een punt maken , geen business case uitwerken.

Btw, sanitair warm water is peanuts op uw totaalverbruik. In januari zitten we aan 150kwh/d gemiddeld, in juni is dit 6kwh voor een gezin van drie met een condensatieketel op gas van 13j oud.

Tevens, ik laat mij soms nog meeslepen in het narratief maar eigenlijk is het de bedoeling om minder energie te verbruiken, niet om winst te maken...
Door een compleet van de pot gerukt systeem met certificaten voor zonneënergie zoveel jaar geleden heeft de Belg het in zijn hoofd gestoken dat elke investering in energie winst moet opleveren. De bedoeling moet in de eerste plaats zijn om minder energie te verbruiken.
En dit roepen als tweeverdieners in een vrijstaande woning met firmwagen voor de deur is heel gemakkellijk. Ik ben dan ook voorstander van degelijke systemen opgezet door de overheid om mensen te ondersteunen om minder energie te verbruiken -> niet om winst te maken!
De frigobon is hier trouwens geen goed systeem voor :) .

Het was geen volledig uitgewerkt voorbeeld neen... Ik wou een punt maken , geen business case uitwerken.

Btw, sanitair warm water is peanuts op uw totaalverbruik. In januari zitten we aan 150kwh/d gemiddeld, in juni is dit 6kwh voor een gezin van drie met een condensatieketel op gas van 13j oud.

Tevens, ik laat mij soms nog meeslepen in het narratief maar eigenlijk is het de bedoeling om minder energie te verbruiken, niet om winst te maken...
Door een compleet van de pot gerukt systeem met certificaten voor zonneënergie zoveel jaar geleden heeft de Belg het in zijn hoofd gestoken dat elke investering in energie winst moet opleveren. De bedoeling moet in de eerste plaats zijn om minder energie te verbruiken.
En dit roepen als tweeverdieners in een vrijstaande woning met firmwagen voor de deur is heel gemakkellijk. Ik ben dan ook voorstander van degelijke systemen opgezet door de overheid om mensen te ondersteunen om minder energie te verbruiken -> niet om winst te maken!
De frigobon is hier trouwens geen goed systeem voor :) .
Eigenlijk hangen die twee toch samen. Het is toch al jaar en dag zo dat mensen investeringen doen om minder energie te verbruiken zodat men kan besparen in uitgaven (en deels een comfortverhoging). Zelf nu met thuisbatterijen zie je toch ook dat mensen continue de rekening maken van wat het zal kosten en hoeveel het zal opbrengen.

Maar je andere maatregelen spraken over renovatie. Ook daar wordt al naar gepushed door lokale regelgeving, zoals de renovatieplicht. Het ironische daar is natuurlijk dat de verstrenging vanaf 2028 afgeschaft wordt (is al een akkoord over, is nog niet doorgevoerd) dus we blijven op EPC D hangen.

En het is niet enkel de prijs van de warmtepomp hé. Een warmtepomp plaatsen zal pas rendabel zijn in een goed geïsoleerde woning zonder natuurlijke ventilatie wat niet het geval zal zijn in de woningen waar ik het over heb. En dan liefst nog met vloerverwarming. Zie vorige post, staat er al in.

Je zegt het zelf. Om het goed te doen en zekerheid te garanderen zou men daar juist nog veel harder moet pushen. Terwijl men juist het tegenovergestelde doet...

Misschien blijf ik het verkeerd uitleggen. Maar ik focus op de andere zaken. Omdat als daar gepusht wordt dan is de woning op korte termijn (10-15) jaar in orde en tegen die termijn is de discussie warmtepomp of ketel op dat moment geen issue meer voor de meerderheid. Ja ok, 2k meerprijs is niet niets. Alsook kan men dan met beperkte investeringen ook nog door. Een EN woning die zodanig zwaar geïsoleerd is dat je het met een L/L airco kan trekken is ook een mogelijkheid. En dan ben je gesettled voor 2 - 4k euro. Samen desnoods met een elektrische boiler voor het warm sanitair water.

En uiteindelijk we halen onze objectieven als we de meerderheid meekrijgen. Als er wat stragglers zijn die nog op een oude ketel zitten of niet gerenoveerde woning of slecht gerenoveerde woning dat boeit minder.

Maar je hebt daar wel een lang en kort termijn beleid voor nodig dat doortastend is. Hetgeen mensen niet graag hebben. Want dat tast de vrijheid aan.

Maar zonder die zaken blijven we gewoon in een vicieuze cirkel. En spreken we binnen dit en 15 jaar over dezelfde problematiek dat het niet betaalbaar is. Gewoon doordat we het laten etteren ipv de korte pijn te nemen.

Iedereen is voorstander van een mooier, gezonder en groenere wereld.
Maar het is een commerciële race geworden dat je niet kan winnen wanneer je wat krapper bij kas zit.
Zonnepanelen, isolatie van je slecht geïsoleerd huis, warmtepomp en ditto boiler + vloerverwarming en je goed onderhouden -maar plots te vuil om hier rond te rijden- wagen...reken maar uit. Als ze nu nog niks van bovenstaande hebben aangeschaft wegens te duur, dan gaan ze dat morgen ook niet doen. Ondanks de boetes. De verbrandingsmotoren in de prullenbak kieperen terwijl het nog een relatief jonge technologie is en er nog nieuwe evoluties mogelijk zijn die groener zijn. Je krijgt alleen maar tegenstand voor je beleid en voorstanders van extremere partijen die het groene verhaal de grond in boren.

En al heb je toch een aardige spaarcent.... Je kon (moest) niet te lang geleden een nieuwbouw met gasaansluiting zetten, nu blijkt het doel alweer verlegd te zijn naar elektriciteit.
Telkens wanneer je denkt de finish in zicht te hebben komen ze met iets nieuw op de proppen of voldoet je vorige investering niet meer aan nieuwe normen dat ze uit hun hoge, groene hoed toveren.
Investeren en uiteindelijk toch weer een boete riskeren omdat je investering niet langer voldoet. I give up.

Naar BG normen zal dit wel een wereldvreemde post zijn. Alvast mijn verontschuldigingen.

P.s.: ik voldoe aan volgende richtlijnen:
• Zonnepanelen, met overschot. Dus ik kan binnenkort gaan betalen wanneer ik overschot op het net zet.
• Goed geïsoleerd huis.
• Elektrische wagen is besteld. Bedrijfswagen for the win. Als particulier is de aanschaf te duur geworden.

Maar:
• Verwarming op stookolie.

Voor wat het waard is, ik vind het zeker geen wereldvreemde post!

Europa en België hebben de neiging zichzelf voorbij te hollen met allerlei maatregelen, subsidies, enz. te pushen zonder na te denken over praktische haalbaarheid, of dit wel de juiste stap op het juiste moment is. En dan enkele jaren later een 90° bocht nemen.

Ik hoop vooral dat de 50% van inkomsten uit ETS2 die zouden geherinvesteerd worden, verstandig zullen besteed worden en niet als frigocheques à volonté of zoiets de deur uit zullen vliegen.

Zeker als particulier moet je ook altijd afwegen: investeer ik nu of wacht ik beter een paar jaar tot de technologie weer een stap verder staat, om inderdaad te vermijden dat je een verbouwing of investering doet die dan na 5 jaar "niet meer voldoet".

Voor wat het waard is, ik vind het zeker geen wereldvreemde post!

Europa en België hebben de neiging zichzelf voorbij te hollen met allerlei maatregelen, subsidies, enz. te pushen zonder na te denken over praktische haalbaarheid, of dit wel de juiste stap op het juiste moment is. En dan enkele jaren later een 90° bocht nemen.

Ik hoop vooral dat de 50% van inkomsten uit ETS2 die zouden geherinvesteerd worden, verstandig zullen besteed worden en niet als frigocheques à volonté of zoiets de deur uit zullen vliegen.

Zeker als particulier moet je ook altijd afwegen: investeer ik nu of wacht ik beter een paar jaar tot de technologie weer een stap verder staat, om inderdaad te vermijden dat je een verbouwing of investering doet die dan na 5 jaar "niet meer voldoet".
Voor alle duidelijkheid, akkoord dat er vaak wanbeleid is, zoals met die frigo-cheques of het te lang doorlopen van groene stroomcertificaten.
Maar ik denk wel dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen effectief wanbeleid of gewoon "het beste voor dat moment".

Afhankelijk van welk tijdsstip je pakt : Een goede gasketel is wel degelijk qua milieu en kost een goede optie, zeker als je jaren terug kijkt, als je het vergelijkt met de andere mogelijke opties, waar je gerust nog heel wat jaren mee voldoet. Ik zie het probleem niet van dat mensen x jaar terug gestimuleerd zouden worden om een condensernde gasketel te pakken en dat dat nu een warmtepomp meer gestimuleerd wordt. Dat is gewoon vooruitschrijdend inzicht EN verandere situatie. Het pragmatisch zijn inderdaad.

Het hangt natuurlijk van heel wat parameters af, maar google zegt : Levensduur gasketel is 12-15 jaar. Dus als we uitgaan van uw vermelde 5 jaar : Dan is het nog 7-10 jaar, en dan kun je, naargelang de rest van de woning, deze eventueel vervangen door een warmtepomp, toch? Dat je de laatste jaren misschien een tikje meer betaald per jaar tov. een warmtepomp, tja, so be it. Als je 5 jaar geleden had geïnvesteerd in de warmtepomp had je veel meer jaren "teveel" betaald door de hogere elektriciteitsprijs en investeringskost/afschrijving. Of, zoals hierboven gesteld, misschien dat door de combinatie verdere opwarming van de aarde, isolatie en prijzen, dat een stel airco's (L/L warmtepomp) voldoende is. Ook goed toch?

Qua ETS2, de bedoeling hoe ik het begrijp, is toch wel degelijk te investeren inderdaad.

Voor alle duidelijkheid : Ik ga wel volledig akkoord met het principe dat de overheid voor zoveel mogelijk zekerheid moet zorgen. En hier vallen zeker heel wat meer stappen in te zetten.

Voor alle duidelijkheid, akkoord dat er vaak wanbeleid is, zoals met die frigo-cheques of het te lang doorlopen van groene stroomcertificaten.
Maar ik denk wel dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen effectief wanbeleid of gewoon "het beste voor dat moment".

Afhankelijk van welk tijdsstip je pakt : Een goede gasketel is wel degelijk qua milieu en kost een goede optie, zeker als je jaren terug kijkt, als je het vergelijkt met de andere mogelijke opties, waar je gerust nog heel wat jaren mee voldoet. Ik zie het probleem niet van dat mensen x jaar terug gestimuleerd zouden worden om een condensernde gasketel te pakken en dat dat nu een warmtepomp meer gestimuleerd wordt. Dat is gewoon vooruitschrijdend inzicht EN verandere situatie. Het pragmatisch zijn inderdaad.

Het hangt natuurlijk van heel wat parameters af, maar google zegt : Levensduur gasketel is 12-15 jaar. Dus als we uitgaan van uw vermelde 5 jaar : Dan is het nog 7-10 jaar, en dan kun je, naargelang de rest van de woning, deze eventueel vervangen door een warmtepomp, toch? Dat je de laatste jaren misschien een tikje meer betaald per jaar tov. een warmtepomp, tja, so be it. Als je 5 jaar geleden had geïnvesteerd in de warmtepomp had je veel meer jaren "teveel" betaald door de hogere elektriciteitsprijs en investeringskost/afschrijving. Of, zoals hierboven gesteld, misschien dat door de combinatie verdere opwarming van de aarde, isolatie en prijzen, dat een stel airco's (L/L warmtepomp) voldoende is. Ook goed toch?

Qua ETS2, de bedoeling hoe ik het begrijp, is toch wel degelijk te investeren inderdaad.

Voor alle duidelijkheid : Ik ga wel volledig akkoord met het principe dat de overheid voor zoveel mogelijk zekerheid moet zorgen. En hier vallen zeker heel wat meer stappen in te zetten.

Akkoord.

Wat technieken betreft, is er inderdaad een groot onderscheid tussen een mature technologie (e.g. hoogrendements gasketel) en zaken die technologisch en/of financieel nog niet op punt staan qua rendement (e.g. eerste generatie EV's). Bij de eerste kan je redelijk gerust zijn dat het een goeie stap is, bij de tweede is er toch een risico dat je 5 jaar later met dat geld een veel betere keuze kan maken - qua duurzaamheid en/of financieel.

Iedereen is voorstander van een mooier, gezonder en groenere wereld.
Maar het is een commerciële race geworden dat je niet kan winnen wanneer je wat krapper bij kas zit.
Zonnepanelen, isolatie van je slecht geïsoleerd huis, warmtepomp en ditto boiler + vloerverwarming en je goed onderhouden -maar plots te vuil om hier rond te rijden- wagen...reken maar uit. Als ze nu nog niks van bovenstaande hebben aangeschaft wegens te duur, dan gaan ze dat morgen ook niet doen. Ondanks de boetes.
Niet allemaal, maar morgen met de boetes toch weer meer dan gisteren zonder.
En aangezien hierdoor de markt voor zonnepanelen, warmtepompen, isolatie, ... weer wat groeit is er weer wat meer ruimte voor meer spelers op de markt en innovatie, waardoor de prijzen mogelijks wat kunnen zakken. Een zonnepaneel van 30 jaar geleden verbleekt in het niets qua efficiëntie met een paneel van vandaag terwijl de prijs makkelijk 10x, zoniet 100x hoger lag. Dat is te danken aan maatregelen zoals dit. Wereldwijd natuurlijk, niet dat België daar op zijn eentje verantwoordelijk voor is.

Dat dit allemaal moeilijk is als je krap bij kas zit is een feit. Daarom ook dat men dit stapsgewijs doet en allerhande steunmaatregelen voorziet. Maar er is geen alternatief, blijven vervuilen is geen optie (tenzij het je geen bal kan schelen wat er gebeurd na je dood).
En onthoud aub ook eens dat die vervuiling ook geld en mensenlevens kost.

De verbrandingsmotoren in de prullenbak kieperen terwijl het nog een relatief jonge technologie is en er nog nieuwe evoluties mogelijk zijn die groener zijn. Je krijgt alleen maar tegenstand voor je beleid en voorstanders van extremere partijen die het groene verhaal de grond in boren.
:laugh: verbrandingsmotoren een jonge technologie? Kom zeg. Ja er zijn nog evoluties mogelijk om ze groener te maken. Om ze mogelijks 3% ofzo efficienter te maken dan ze nu zijn. Ga je nu echt ontkennen dat elektrisch rijden de toekomst is? Behalve laadtijden is dit op letterlijk ELK vlak beter dan verbrandingsmotoren, die laadtijden zijn ook echt het probleem niet meer dat ze 5 jaar geleden waren en DAT is echt een 'jonge' technologie in de zin dat er nog steeds een massa aan ruimte voor verbeteringen is.

Ik heb er geen praktijkervaring mee, maar in bestaande woningen lijkt het mij niet zo evident om een gasketel te vervangen door een warmtepomp?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de gasketel hier is ondertussen 13 jaar en een omschakeling naar een warmtepomp lijkt mij toch nogal een gedoe tegenover een "drop-in gasketel" die op de zelfde plaats op de bestaande installatie kan aangesloten worden. Bij een warmtepomp denk ik aan een grote bak buiten die idealiter ergens bereikbaar staat ipv een meter of zes hoog op mijn plat dak. Mogelijks zijn er aanpassingen aan mijn elektriciteit nodig, kap en breekwerk begint dan al op te lopen.

Ik heb dan al min of meer de chance een (voor die tijd) goed geïsoleerde woning te hebben, met lage temperatuur vloerverwarming, dat strookt al met een warmtepomp. Maar het volgende grote vraagstuk is dan sanitair warm water. De gasketel met doorstromer neemt op de (kleine) zolder weinig plaats in beslag. Met een warmtepomp zou er een boiler nodig zijn, daar is op zolder geen plaats voor. Dan zou de douche in de badkamer opgeofferd moeten worden of zou er slaapkamerruimte moeten verdwijnen...

Tenzij het ronduit verboden wordt of gas heel duur wordt zie ik me hier toch nog lang de kat uit de boom kijken.

Ik heb er geen praktijkervaring mee, maar in bestaande woningen lijkt het mij niet zo evident om een gasketel te vervangen door een warmtepomp?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de gasketel hier is ondertussen 13 jaar en een omschakeling naar een warmtepomp lijkt mij toch nogal een gedoe tegenover een "drop-in gasketel" die op de zelfde plaats op de bestaande installatie kan aangesloten worden. Bij een warmtepomp denk ik aan een grote bak buiten die idealiter ergens bereikbaar staat ipv een meter of zes hoog op mijn plat dak. Mogelijks zijn er aanpassingen aan mijn elektriciteit nodig, kap en breekwerk begint dan al op te lopen.

Ik heb dan al min of meer de chance een (voor die tijd) goed geïsoleerde woning te hebben, met lage temperatuur vloerverwarming, dat strookt al met een warmtepomp. Maar het volgende grote vraagstuk is dan sanitair warm water. De gasketel met doorstromer neemt op de (kleine) zolder weinig plaats in beslag. Met een warmtepomp zou er een boiler nodig zijn, daar is op zolder geen plaats voor. Dan zou de douche in de badkamer opgeofferd moeten worden of zou er slaapkamerruimte moeten verdwijnen...

Tenzij het ronduit verboden wordt of gas heel duur wordt zie ik me hier toch nog lang de kat uit de boom kijken.
Akkoord hoor, daarmee ook de "naargelang de rest van de woning," die ik er bij plaatste. En de vergelijking die ik maakte was ook meer tov. direct een warmtepomp plaatsen. Als je deze vijf jaar geleden zou plaatsen, had je ook dezelfde issues.

Daarmee dat ik ook zeker achter de pragmatische aanpak van de condenserende gasketel ben voor heel veel situaties van de afgelopen & komende jaren. Ondanks dat een warmtepomp de betere optie is voor het milieu, moet het financiële luik ook wel volgen, uiteindelijk.

Voor mijn lucht-water warmtepomp was er geen speciale aansluiting nodig en sanitair warm water kon erbij mits meerkost. De binnenunit was kleiner dan de olieketel die ik had. Waarom zou de buitenunit buiten goed bereikbaar moeten zijn? Eens geïnstalleerd hoef je daar toch niets aan te doen.
Laat eens offerte opmaken eh, misschien is het allemaal zo moeilijk niet als dat je denkt.

Voor mijn lucht-water warmtepomp was er geen speciale aansluiting nodig en sanitair warm water kon erbij mits meerkost. De binnenunit was kleiner dan de olieketel die ik had. Waarom zou de buitenunit buiten goed bereikbaar moeten zijn? Eens geïnstalleerd hoef je daar toch niets aan te doen.
Laat eens offerte opmaken eh, misschien is het allemaal zo moeilijk niet als dat je denkt.
Maar je hebt dan toch ergens een boiler van pakweg 200-300l staan?

Die optie sanitair water heb ik niet genomen, geen idee hoe groot dat zou zijn. Dat zal wel wat plaats innemen natuurlijk maar misschien minder dan je denkt. Jouw huidige doorstromer neemt ook plaats in hé.
Ik zeg ook niet dat het sowieso wel gaat, enkel dat het misschien minder problematisch is dan je denkt.

Als je beperkt gebruikt hebt of je kan dat spreiden dan kom je toe met een versie met een geïntegreerde boiler en die is een 170L. Al bestaan er ook met 200 en 300l. Al zijn die dan wat groter
(beetje naar onder scrollen)

De bak wordt iets groter, maar het heeft een significante andere impact als een versie met apart buffervat en apart boilervat. Meeste plaatsen als je vroeger een gewone ketel kwijt kon, krijg je dit ook wel kwijt.

Waarom zou de buitenunit buiten goed bereikbaar moeten zijn? Eens geïnstalleerd hoef je daar toch niets aan te doen.
Reinigen van de buitenunit, stof bladeren e.d. verwijderen zodat het rendement ok blijft.
Periodieke controle op lekken koelmiddel. Gelukkig begint de markt toestellen te verkopen met lage GWP's koelmiddelen voor mensen gelijk u maar dat is voor het merendeel van de installaties nog niet het geval. GWP's +2000 is niet ongewoon zoals de klassieke R410a.
GWP= global warming potential, hoeveel meer energie een broeikasgas in de atmosfeer kan vasthouden dan dezlfde hoeveelheid in CO2.

Reinigen van de buitenunit, stof bladeren e.d. verwijderen zodat het rendement ok blijft.
Periodieke controle op lekken koelmiddel. Gelukkig begint de markt toestellen te verkopen met lage GWP's koelmiddelen voor mensen gelijk u maar dat is voor het merendeel van de installaties nog niet het geval. GWP's +2000 is niet ongewoon zoals de klassieke R410a.
GWP= global warming potential, hoeveel meer energie een broeikasgas in de atmosfeer kan vasthouden dan dezlfde hoeveelheid in CO2.
Ik had ook verwacht dat ik elk jaar de buitenunit wel eens zou moeten kuisen. Ik kijk er dus elk jaar naar.
Ondertussen staat die er 3 jaar en heb er nog niks aan moeten doen.
Als je een lek hebt dan krijg je een foutmelding, dat zie je moeilijk met het bloot oog en ga je toch niet zelf aan werken.

Ik heb meer “werk” aan mijn plat dak. Daar kruip ik wel elk jaar op voor een lente schoonmaak en nazicht.
Moest de buitenunit daar opstaan zou ik die evengoed makkelijk kunnen meepakken.

Om die reden hebben wij recentelijk onze gasketel van 13j vervangen door een nieuw toestel waar het mogelijk is om gekoppeld te worden aan een warmtepomp.
Als de warmtepomp er bij op aangesloten wordt komt er ook een EMS die zal beslissen op basis van prijs (die je ingeeft of online opvraagt) en temperatuur buiten welk van beide systemen op dat moment het voordeligste is. Voor uw sanitair warm water kan je dan kiezen om een boilervat bij aan te sluiten en/of dat je hiervoor de doorstromer gebruikt. Dat boilervat kan je dan mits koppeling aan het EMS ook nog is elektrisch verwarmen als uw zonnepanelen genoeg stroom leveren.

Ik heb er redelijk wat over opgezocht en ingelezen, dus als één van jullie beide concreet vragen heeft, shoot.
Ik kan ze terug opsnorren indien interresse hiervoor, maar er is recentelijk een studie van Vito uitgebracht die aangeeft dat alle woningen met een EPC B of lager geschikt zijn voor warmtepomp. Los van de prijs zal uw energieverbruik niet hoger zijn dan met gas.

Terug
Bovenaan