Europees burgerinitiatief: “Stop Destroying Videogames”

Aspas

Active member
update: De officiele petitie voor de EU is beschikbaar:

Dit initiatief heeft tot doel uitgevers die aan consumenten in de Europese Unie videogames (of extra functies en opties daarbij) verkopen of daarvoor licenties verlenen, te verplichten die videogames in een functionele (speelbare) staat te laten.

Het initiatief is er met name op gericht te voorkomen dat de uitgevers videogames op afstand ontoegankelijk maken, alvorens redelijke middelen aan te bieden om de werking van die videogames voort te zetten zonder dat de uitgever daarbij betrokken is.

Het initiatief heeft niet tot doel de eigendom van die videogames, de bijbehorende intellectuele rechten of rechten op tegeldemaking te verwerven. Evenmin wordt verwacht dat de uitgever middelen voor de genoemde videogame verstrekt zodra hij de videogame stopzet, terwijl het in een redelijk functionele (speelbare) staat blijft.

Er zijn 1 miljoen stemmen nodig. Stemmen kan tot 31/07/2025​

https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007

Hallo,

Ik vertegenwoordig een groep die probeert meer aandacht te krijgen voor een kwestie van consumentenrechten met betrekking tot de videogame-industrie. Er is in de branche steeds meer sprake van het verkopen van videogames aan klanten, schijnbaar als goederen, maar vervolgens vereisen ze dat ze verbinding maken met de servers van de uitgever om de game te laten functioneren. Hoewel dit op zichzelf geen probleem is, schakelt de meerderheid van de industrie, wanneer de ondersteuning voor die games eindigt, de game eenvoudigweg uit en maakt de game volledig onbruikbaar, in plaats van de game aan te passen om deze vereiste te verwijderen, zoals een paar uitgevers doen. effectief de aankoop van de klant verwijderen.

Het is momenteel onduidelijk of de wet videogames zoals deze als goederen of diensten beschouwt, maar klanten hebben hoe dan ook vrijwel geen rechten met betrekking tot deze games. Als ze als goederen worden beschouwd, laten klanten het gekochte product uiteraard na het verkooppunt verwijderen. Als ze als diensten worden beschouwd, krijgen klanten geen vervaldatum voor hoe lang de dienst zal duren op het moment van aankoop. Dit betekent dat klanten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen, omdat deze informatie voor hen wordt achtergehouden. Dit zou hetzelfde zijn als het verkopen van een garantie voor een product, maar de klant niet vertellen hoe lang die garantie is.

De overgrote meerderheid van de games is ontworpen om voor onbepaalde tijd te werken, vergelijkbaar met hoe je niet verwacht dat een muziek-cd of een film-dvd "verloopt" zolang ze in goede staat worden gehouden. Uitgevers kunnen op deze verwachting inspelen door games die wel verlopen, naast games te verkopen die dat niet doen, maar geven nog steeds geen informatie over hoe lang deze games zullen duren. Zelfs voor games die zijn ontworpen om te vervallen, bestaat er geen standaard over hoe lang ze meegaan. De kortste was slechts 8 dagen (The Culling 2). De langste die we kennen, loopt al 19 jaar en is nog steeds gaande (Guild Wars). Dit betekent dat klanten effectief gokken wanneer ze deze spellen kopen, omdat ze geen consistente garanties of verwachtingen hebben over hoe lang ze zullen duren.

Bovendien moeten klanten, om dit soort games te kunnen spelen, vaak licentieovereenkomsten accepteren met ogenschijnlijk oneerlijke voorwaarden, zoals:

-De uitgever kan de voorwaarden op elk moment wijzigen

-De uitgever kan het spel op elk moment en om welke reden dan ook beëindigen

-De klant moet bij beëindiging alle exemplaren van het spel vernietigen.

Bovendien implementeren uitgevers die deze spellen verkopen vaak uitgebreide tegenmaatregelen om manipulatie te voorkomen, waardoor de spellen onmogelijk te repareren zijn. Omdat de uitgevers deze afhankelijkheid van hen creëren om het spel überhaupt te laten functioneren, kan dit worden gezien als een vorm van geplande veroudering.

Het is de moeite waard erop te wijzen dat deze praktijk volledig te voorkomen is. Er zijn verschillende voorbeelden van games die alleen online zijn en die door uitgevers zijn aangepast toen ze de ondersteuning beëindigden waardoor de afhankelijkheid van de uitgever werd opgeheven:

Gran Turismo Sport

Marvel Avengers:

Knock-out stad:

We willen benadrukken dat we niet op zoek zijn naar eindeloze steun van uitgevers, maar alleen games stopzetten die op een verantwoorde manier aan klanten zijn verkocht.

Onlangs proberen we het probleem onder de aandacht te brengen met een spraakmakend spel van deze aard genaamd "The Crew", uitgegeven door een Frans bedrijf, Ubisoft. "The Crew" werd op 31 maart 2024 gesloten en had in totaal meer dan 12 miljoen spelers. Het spel is nu volledig onbruikbaar voor iedereen die het spel heeft gekocht. We hebben ons best gedaan om contact op te nemen met relevante consumentenbeschermingsinstanties, een website opgezet om consumentenactie te mobiliseren (stopkillinggames.com), en hebben aandacht gekregen van leden van het Europees Parlement Niklas Nienaß en Patrick Breyer: (https://www.patrick -breyer.de/en/stop-killing-games-pirates-call-for-cultural-protection-of-video-games/)

Onze campagne om de legaliteit van deze praktijk aan te vechten heeft ook enige media-aandacht gekregen:

(Duits) https://www.faz.net/aktuell/wirtsch...-die-zerstoerung-unserer-spiele-19649822.html

Als u enig advies heeft over wat we nog meer kunnen doen in België of de EU om de aandacht op dit onderwerp te vestigen, laat het ons dan weten.

Bedankt voor je tijd,

Ross Scott & Bart Blommaert

PS Gelieve deze e-mail naar zoveel mogelijke mensen door te sturen uit de politiek, cultuur, etc.

Samen kunnen we deze malafide praktijken stoppen.
Contacteer elke politieker, journalist, game site, youtuber, ... kortom iedereen met een platform met invloed.

Posts zoals deze doen me mijn PC big box collectie nog meer koesteren.

Ik herinner me onlangs nog de sh*tstorm bij BFBC2 toen EA de stekker er uit trok. Zeer jammer evolutie...

Grote site als PC GAMER hebben dit al gemeld; Dus dit mag niet te klein voor BeyongGamig.
Gelieve mij niet te bannen of deze post te verwijderen omwille van redeneren.

Manneke, deze site heet wel Beyond Gaming he... en wat bedoel je met die laatste zin? 😂

De impact zal zijn zoals de responsens op zijn youtube kanaal....een paar duizend man op miljoenen gamers wereldwijd. :unsure:

Dit soort petitities doen al de ronde sinds de jaren negentig en het internet begon op te komen naar een breder publiek.
De schrik van verandering.
Maar de realiteit is dat een heeeeel klein percentage games en gamers daar last van hebben.

Als ik zie naar mijn eigen ervaring:

Ik speel dagelijks games over een periode van 40 jaar.
De laatste 20 jaar enkel digitaal.
Ik heb nog kasten vol met big box pc games en oude consoles.

Maar ik heb op 20 jaar nog nooit 1 spel willen spelen die ik niet meer kon spelen en waar ik met verveeld zat.
Alsook heb ik op 20 jaar tijd nog nooit 1 van mijn boxed games opnieuw proberen installeren.
Een oude console heb ik wel nog eens aangesloten maar als dat 1x op een jaar is zal het ook veel zijn, en ik ben overtuigd dat dat voor de meerderheid hetzelfde verhaal is.

Ik snap wel dat mensen graag boxed verzamelen maar tis nu niet omdat er ineens een game als de crew hun spelers in de zak zet dat we hier een apocalypse gaan krijgen van deze praktijken.

Bovendien HAAT ik die review-bombing-kudde-schaap mentaliteit nog erger dan de pest.
Alleen al daarvoor zou ik me nooit scharen achter de mensen die zicht achter zo een petitie verzamelen.

Je beseft toch dat we binnen nog eens 20 jaar verder zo goed als ALLES digitaal/online zullen beleven he?
Je kan en zal dit niet kunnen stoppen.
En raar dat de jeugd dat moet horen uit de mond van een oude boomer zoals mezelf.

En die 'verkoop op onverantwoorde manier'... je moet wel een beetje serieus blijven tegenover jezelf ook he.
Ik ben ervan overtuigd als morgen je favoriete game uitkomt dat online functionaliteit nodig heeft,
dat ook JIJ dat zal kopen ookal weet je het op voorhand.

Als je dan toch zo in de bres wil springen om deze praktijken tegen te gaan begint het daar he, koop het zelf niet!?

En indien er wettelijk iets veranderd dan zal dat enkel nog meer eula zijn om door te scrollen.
Die ze op voorhand op de verkoop site zetten en waarin in nette woorden zal staan dat die game ter aller tijde kan stopgezet worden. :)
En ik ben ervan overtuigd dat je het niet zal lezen, en toch zal kopen :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Precies toch ook door google translate gehaald; knock-out stad :unsure:.

Kan er ergens wel in komen dat er op bepaalde games een 'vervaldatum' staat, zeker als er online servers mee gemoeid zijn. Geen idee wat de kosten voor de servers zijn, maar om een serverpark te laten draaien voor 500 man een ne peirdekop... Zij maken ook de overweging of het de kost wel waard is.

Denk ook, zoals hierboven gezegd is, dat er maar een klein percentage gamers echt last van heeft...

Laatst bewerkt:
We worden verwend met megaproducties die tot absolute topgames leiden en daartegenover staan natuurlijk ook de megaflops van de games die het niet waarmaken. Net nog Suicide squad -€200 miljoen. Dat er dan stekkers uitgetrokken worden om de miserie te beperken, daar kan ik ook wel mee leven.
Superfan genoeg van videogames om dit soort protest te lanceren maar tegelijkertijd niet mee zijn met het feit dat alle digitaal wordt (en daardoor gevoeliger aan service, servers, onderhoud, updates, ... ), is toch ook wel een contradictie. Een oproep om te stoppen met pre-orders vind ik dan logischer maar dit zal ook leiden tot kleinere budgetten en dus minder afgewerkte games. Laat de superfans maar preorderen en de rest leert wel uit zijn fouten.

Laatst bewerkt:
De officiele petitie voor de EU is beschikbaar:

This initiative calls to require publishers that sell or license videogames to consumers in the European Union (or related features and assets sold for videogames they operate) to leave said videogames in a functional (playable) state.
Specifically, the initiative seeks to prevent the remote disabling of videogames by the publishers, before providing reasonable means to continue functioning of said videogames without the involvement from the side of the publisher.
The initiative does not seek to acquire ownership of said videogames, associated intellectual rights or monetization rights, neither does it expect the publisher to provide resources for the said videogame once they discontinue it while leaving it in a reasonably functional (playable) state.

https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007

Er zijn 1 miljoen stemmen nodig. Stemmen kan tot 31/07/2025

Mijn steun heb je!

Superfan genoeg van videogames om dit soort protest te lanceren maar tegelijkertijd niet mee zijn met het feit dat alle digitaal wordt (en daardoor gevoeliger aan service, servers, onderhoud, updates, ... ), is toch ook wel een contradictie. Een oproep om te stoppen met pre-orders vind ik dan logischer maar dit zal ook leiden tot kleinere budgetten en dus minder afgewerkte games. Laat de superfans maar preorderen en de rest leert wel uit zijn fouten.
Zie de contradictie niet. Consumenten moeten gewoon beter worden beschermt voor die digitalisering dat snap je toch?

Precies toch ook door google translate gehaald; knock-out stad :unsure:.

Kan er ergens wel in komen dat er op bepaalde games een 'vervaldatum' staat, zeker als er online servers mee gemoeid zijn. Geen idee wat de kosten voor de servers zijn, maar om een serverpark te laten draaien voor 500 man een ne peirdekop... Zij maken ook de overweging of het de kost wel waard is.

Denk ook, zoals hierboven gezegd is, dat er maar een klein percentage gamers echt last van heeft...
Ik snap niet hoe je dat normaal kan vinden. Zeker niet in het timeframe dat je bij sommige games de dag van vandaag ziet. Ik vind dat 10 jaar support toch een absolute minimum is. Al zijn er games die zeker veel langer leven. In Battlefield 3 zijn nu grofweg 500 mensen online. Is dat veel? Nee. Moet je daarom je servers sluiten? Ook niet vind ik. Hoeveel CPU verbruikt het om een paar servers te hosten? Al is BF3 nu wel een slecht voorbeeld, gezien EA die servers niet host voor de PC versie.

EDIT: ik heb getekend.

In concept een mooi initiatief, echter vrees ik in de praktijk dat je moeilijk kunt dwingen dat elk spel moet speelbaar blijven.
1) Er zijn spellen zijn online-only, waar een offline mode weinig zin heeft)
2) Het zorgen voor een offline modus neemt soms meer resources in beslag, je moet bv bots gaan maken waar je tegen kunt battlen.
3) Servers online houden kost geld én mensen, Als je zoals Suicide Squad, na een megaflop, nog veel geld moet blijven pompen om het speelbaar te maken, zal de ontwikkelaar snel failliet zijn.
4) Wat met opgedoekte devs / uitgevers, die geen geld meer hebben om het onderhouden?

Nu goed, hert laatste puntje
The initiative does not seek to acquire ownership of said videogames, associated intellectual rights or monetization rights, neither does it expect the publisher to provide resources for the said videogame once they discontinue it while leaving it in a reasonably functional (playable) state.
covert wel 3,4 wat af.

Ik zie het nog gebeuren dat er dan gewoon spellen gaan zijn die niet in EU beschikbaar zijn, zoals dat er nu al spellen zijn die niet in Belgie uitkomen omwille van lootboxes.

Ik snap niet hoe je dat normaal kan vinden. Zeker niet in het timeframe dat je bij sommige games de dag van vandaag ziet. Ik vind dat 10 jaar support toch een absolute minimum is. Al zijn er games die zeker veel langer leven. In Battlefield 3 zijn nu grofweg 500 mensen online. Is dat veel? Nee. Moet je daarom je servers sluiten? Ook niet vind ik. Hoeveel CPU verbruikt het om een paar servers te hosten? Al is BF3 nu wel een slecht voorbeeld, gezien EA die servers niet host voor de PC versie.

EDIT: ik heb getekend.

Servers van BF3, 4 en 5 zouden gerust kunnen draaien naast die van 2042 aangezien ze er geen extra kosten en mensen moeten aan zetten, moest EA de servers zelf hosten.

Mensen die The Crew gespeeld hebben konden alles van voertuigen en nog een aantal zaken overzetten naar de 2de dacht ik, aangezien het zich in dezelfde spelwereld afspeelde. En voor zover ik weet kan je The Crew 2 nog altijd spelen.

En ja, ik kan ergens wel begrijpen dat er oudere online games stopgezet worden, nogmaals, voor de kost & mensen die ze er aan moeten zetten. Hoe je het ook draait of keert, als de game geld begint te kosten om hem speelbaar te houden voor een select publiek, kan het zijn dat het stopgezet word.

En ja, ik kan ergens wel begrijpen dat er oudere online games stopgezet worden, nogmaals, voor de kost & mensen die ze er aan moeten zetten. Hoe je het ook draait of keert, als de game geld begint te kosten om hem speelbaar te houden voor een select publiek, kan het zijn dat het stopgezet word.
Daar zijn ondertussen al zoveel mogelijkheden rond. Wat deze petitie grotendeels wilt afdwingen is om gamers het recht te geven, wanneer een game ten einde leve is als geldmaker, ze zelf de optie en tools krijgen om hun spel te onderhouden. Kan toch niemand tegen zijn?

Het zou eigenlijk niet nodig mogen zijn, maar met de technologie en mogelijkheden van vandaag is er geen enkele reden nog om gamers nog in de koude te zetten. Stem met uw portefeuille. Ik probeer er alvast goed op te letten dat ik Publishers beloon die het grotendeels correct houden.

Wat ze wel kunnen doen voor online-only games is een functie toevoegen zodat gamers zelf - op afstand of lokaal - een server kunnen draaien, in het geval dat de “officiële” servers er mee stoppen om gelijk welke reden.

Updates:

Sorry, Ik heb het hier niet echt opgevolgd, want ik post niet veel op forums meer maar updates voor wie het boeit.

Terug
Bovenaan