Europees burgerinitiatief Stop Killing Games

Top of my head: Babylon's Fall, Destiny, Concord, Battleborn
Destiny is nog speelbaar. Die drie zijn trouwens ook 100% live service games, waar online-only van in het begin een vereiste was. Iedereen die zo'n game aanschaft, moet er altijd rekening mee houden dat die games niet voor eeuwig en altijd speelbaar zullen zijn. Als de player count te laag is, zijn de kosten ook niet meer te verantwoorden.

The Crew was zowat de catalysator tot Stop Killing Games, want dat is eigenlijk een game waar de single player component zou moeten speelbaar blijven zonder die idiote internet requirement. Vandaar dat er van in het begin al heel snel vraag was naar een offline mode van Suicide Squad: Kill the Justice League, zodat de game ook nog offline speelbaar ging blijven als wanneer de servers niet meer draaiende zijn.

Laatst bewerkt:

EU says no. 2 dagen geleden al, maar er wordt bitter weinig over gezegd.

Het komt hier op neer, wat uiteindelijk voortvloeit uit de veel te vage verwoording van het initiatief en de mensen die gehoord werden door de EU waarbij alle games (inclusief live service) over één kam geschoren werden:
The Commission considers that at this stage it cannot propose a legal obligation to keep video games playable after they stop being provided commercially. This is due, also, to existing intellectual property rights. Under EU copyright law, rights holders enjoy exclusive rights over their creations. In addition to copyright, other intellectual property rights may also be relevant as they may protect different visual and technological aspects of a video game.

...
Het komt hier op neer, wat uiteindelijk voortvloeit uit de veel te vage verwoording van het initiatief en de mensen die gehoord werden door de EU waarbij alle games (inclusief live service) over één kam geschoren werden:
En zeggen dat er veel voorstanders van het initiatief (ook hier op het forum) iedereen die de beschrijving onduidelijk en te vaag vond aan het beschimpen waren... Laat dit nu een les zijn, dat als mensen niet tegen je initiatief zijn, maar net vragen om het beter te bechrijven, dit niet onthaald moet worden op hoongelach, maar als een hulp aanzien kan worden.
Misschien dat als ze de beschrijving nu beter concretiseren, dat het nog een tweede keer behandeld kan worden.

Ik blijf er ondertussen bij dat de beste methode is om deze enkel complete on disk te kopen en met mijn portefeuille te stemmen. Tegen dat er ooit wetgeving gestemd is, zal het kalf anders al verdronken zijn.

En zeggen dat er veel voorstanders van het initiatief (ook hier op het forum) iedereen die de beschrijving onduidelijk en te vaag vond aan het beschimpen waren... Laat dit nu een les zijn, dat als mensen niet tegen je initiatief zijn, maar net vragen om het beter te bechrijven, dit niet onthaald moet worden op hoongelach, maar als een hulp aanzien kan worden.
Misschien dat als ze de beschrijving nu beter concretiseren, dat het nog een tweede keer behandeld kan worden.

Ik blijf er ondertussen bij dat de beste methode is om deze enkel complete on disk te kopen en met mijn portefeuille te stemmen. Tegen dat er ooit wetgeving gestemd is, zal het kalf anders al verdronken zijn.
En sony heeft net aangekondigd dat het op playstation niet meer mogelijk zal zijn van op disc te kopen, en de anderen zullen uiteraard volgen... so here we are...

En sony heeft net aangekondigd dat het op playstation niet meer mogelijk zal zijn van op disc te kopen, en de anderen zullen uiteraard volgen... so here we are...
Wil je zeggen dat het kalf vandaag al verdronken is? Daar zie ik nog een sprankje hoop... Als de sales nu genoeg gaan tegenvallen (lees: genoeg mensen weigeren nu digitaal te kopen op de PS waardoor hun winstmarges geraakt worden), kan het tij misschien nog gekeerd worden (hoop doet leven). Als dat niet lukt, zie ik de rest ook zeker volgen in deze negatieve trend, en dan zie ik de toekomst niet rooskleurig in.
Maar dat staat voor mij los van "Stop Killing games", dat gaat eerder over de strijd van digitaal vs fysiek. Hooguit is dit een drukkingsmiddel dat je nu minder hebt in die strijd.

Dat verandert nog steeds niets aan het feit dat het initiatief te breed en te vaag beschreven was waardoor het afgewezen werd. Dat toont net dat het nog belangrijker was dat er naar de helpende opmerkingen geluisterd werd, want nu ben je gewoon op eerste vlak al een jaar verloren in de race naar een goed kader en op tweede vlak ook nog eens de regelgevende mensen het eerste idee gegeven dat het overdreven is... De strijd wordt daarmee enkel moeilijker, want volgende ronde (als je die al krijgt), moet je ook al eerst die basis mindset overwinnen.

Maar dat staat voor mij los van "Stop Killing games", dat gaat eerder over de strijd van digitaal vs fysiek. Hooguit is dit een drukkingsmiddel dat je nu minder hebt in die strijd.
Hoe zie je dat los? Puur technisch gezien kunnen ze idd digitale distributie doen die geen probleem is. Maar laten we eerlijk zijn, that's not gonna happen.

Ik sluit me eerder aan bij dat het een lobbying issue is dan dat het initiatief 'vaag' was.
Zeker heel die copyright bullshit... hoe ze dat er zelfs in gekregen hebben is beyond me. Het enige wat gevraagd is, zorg dat er een werkende versie overblijft (die volledig los mag staand van de publisher). En dan maken ze blijkbaar een argument dat een game niet meer mag bestaan tout court als een copyright erin vervallen is? Dat is toch insane.
Dat de publisher op die moment het game niet meer mag verspreiden vanwege dat copyright, fair enough. Maar dat mensen die het dan al hebben, het niet meer zouden mogen hebben?? Is dan natuurlijk de verantwoordelijkheid van die mensen om zelf een backup te houden van dat game en zo.

En als dat copyright ding wel zo is.... dan wilt dat zeggen dat we nu over heel europa een instant kill switch hebben voor alle software? Ik begin gewoon een bedrijfje dat een nonsens copyright verleent aan iedereen die software schrijft, en in onze overeenkomst eindigt dat copyright wanneer zij willen. Dus eens ze software niet meer willen ondersteunen, beeindigen ze mijn overeenkomst, en dan mogen ze aan iedereen zeggen "jah, ge hebt die software gekocht, maar er zit copyright in caar we geen rechten meer op hebben, dus ge moet het verwijderen en moogt het niet meer gebruiken".... da's toch pure nonsens.

Hoe zie je dat los? Puur technisch gezien kunnen ze idd digitale distributie doen die geen probleem is. Maar laten we eerlijk zijn, that's not gonna happen.
Als er genoeg druk is (finanieel of wettelijk), dan kan het technisch, zoals je zelf zegt. Dus het bestaan van fysieke media is niet nodig om dit klaar te krijgen.
De reden dat het niet gebeurt is omdat je momenteel zelfs met de fysieke media erbij blijkbaar niet genoeg druk kan houden, dus wat maakt het wel of niet hebben van de fysieke media dan uiteindelijk uit? Enige dat je hier dus hebt is dat mensen nu nog wakker kunnen worden en schakelen om de druk nog te kunnen zetten. Eens de fysieke media er ook niet meer is, is zelfs dat mogelijke drukkingsmiddel weg.

Ik sluit me eerder aan bij dat het een lobbying issue is dan dat het initiatief 'vaag' was.
Daar volg ik niet in. Natuurlijk ging er gelobby'd worden, daar niet vanuit gaan is gewoon naief. Maar de reden dat de lobbying succesvol is, is omdat ze de vaagheid van de effectieve beschrijving die doorgegeven was in het voorstel vlot konden gebruiken om de verwarring te zaaien. Daardoor leken de eisen onredelijk, en dan hang je.
Je bekijkt het puur vanuit de zijde van de voorstanders van het initiatief, maar je moet net vanuit het zicht van de tegenstanders kijken en zien dat ze geen of zo weinig mogelijk amunitie hebben om je onderuit te halen. Laat je daar teveel ruimte in, dan gaan lobbyisten daar gretig gebruik van maken, en dan is het maar een kwestie van hoe goed je zelf kan lobbyen.
Al eerder hier vermeld: het is niet omdat het voor de voorstanders zo klaar als een klontje is, dat het voor iedereen zo is.

Zeker heel die copyright bullshit... hoe ze dat er zelfs in gekregen hebben is beyond me. Het enige wat gevraagd is, zorg dat er een werkende versie overblijft (die volledig los mag staand van de publisher). En dan maken ze blijkbaar een argument dat een game niet meer mag bestaan tout court als een copyright erin vervallen is? Dat is toch insane.
Dat de publisher op die moment het game niet meer mag verspreiden vanwege dat copyright, fair enough. Maar dat mensen die het dan al hebben, het niet meer zouden mogen hebben?? Is dan natuurlijk de verantwoordelijkheid van die mensen om zelf een backup te houden van dat game en zo.
Ik ben niet bij die gesprekken, maar kom met dit argument bij mij aan, dan krijg je het volgende ertegenin: "Waarom moet daar wetgeving voor bestaan, we doen dat nu al. Wanneer we het copyright niet meer hebben, wordt de game gedelisted. We verkopen het dan niet meer, maar wie het gekocht heeft, kan het blijven downloaden."
"Als je ons vraagt om het beheer van de servers te overhandigen, moeten we gecopyright materiaal overdragen waarvoor we geen rechten hebben om dit copyright te verspreiden, dat is een legaal probleem." --> Dit alleen al zal een politieker doen steigeren.
"Je kan ons ook niet verplichten om de servers zelf oneindig draaiende te houden, want dat is een maatregel die leidt tot het failissement van de publisher"
En als dat copyright ding wel zo is.... dan wilt dat zeggen dat we nu over heel europa een instant kill switch hebben voor alle software? Ik begin gewoon een bedrijfje dat een nonsens copyright verleent aan iedereen die software schrijft, en in onze overeenkomst eindigt dat copyright wanneer zij willen. Dus eens ze software niet meer willen ondersteunen, beeindigen ze mijn overeenkomst, en dan mogen ze aan iedereen zeggen "jah, ge hebt die software gekocht, maar er zit copyright in caar we geen rechten meer op hebben, dus ge moet het verwijderen en moogt het niet meer gebruiken".... da's toch pure nonsens.
Ja dat is nonsens, en daarom zijn er veel zaken die je zou kunnen beperken om het eerlijk te houden. Hoe dat te doen is al over gediscussieerd, maar elke discussie die niet in het initiatief zelf beschreven staat als hetgeen je wilt bereiken met de vraag aan de wetgevende macht, zorgt dat het doel onduidelijker is. Je bv. gooit zelf al bij deze uitspraak alles op 1 hoop van copyright tot kopen van de software tot een licensie hebben voor het gebruik van de software en dat is net waardoor de lobbyisten de eisen als onredelijk kunnen gaan bestempelen.
Haal de componenten uit elkaar, wat heeft met copyright te maken en wat is daar toegestaan, wat heeft met offline beschikbaarheid te maken vs services waarvoor online noodzakelijk is,...

Hoe maak je dit mogelijks wel eerlijk (en dit is meer mening, maar had een voorbeeld kunnen zijn om echt op te nemen)?
- Alles wat offline kan werken zonder server moet gewoon offline kunnen werken (dus alles wat single player is mag niet "always online" zijn). Eens de copyright voor de publisher weg is, mogen ze de software niet meer verkopen, maar wie het gekocht heeft kan het wel nog gebruiken. Net zoals je met fysieke media werkt. Daar blijft dan enkel de vraag over hoe lang je de mogelijkheid moet behouden om het van een server te kunnen downloaden (en dan komt mijn roep voor fysieke media, complete on disk terug).
- Wat wel puur van servers afhangt (online shooters) en waar je een license voor hebt: duidelijke minimumtermijnen waarvoor je de license hebt en de servers actief blijven (maar ook daar: dat doen ze nu al, het sluiten van servers wordt aangekondigd, alleen is de termijn nu goodwill, dus die kan je gaan vastleggen), je weet dit dan wanneer je je aankoop doet. Sluiten ze de servers, dan heb je gekregen waarvoor je betaalt hebt. Blijven de servers langer: mooi meegenomen. Ze mogen je niet verplichten van de software te verwijderen, maar door het wegvallen van de server is de sofware gewoon onbruikbaar.
Maar dat mag niet als excuus gebruikt worden voor een "always online" single player game te blokkeren.
- Mengvormen zijn mogelijk (denk aan bv. Call of Duty) waar je zowel een offline single player mode hebt (zelfs al is het split screen multiplayer) als de online component. Daarvan dient de offline component actief te kunnen blijven, eventueel door (zoals bij The Crew 2) op het einde van het leven de "live" componenten te patchen zodat je offine kan blijven spelen. De multiplayer ben je dan wel kwijt als daar copyrighted materiaal in zat die de publisher niet offline kan/mag delen of overdragen aan locale servers. Maar wees ervan bewust, als je deze mengvormen toelaat, is dat de grijze zone waarin de bedrijven gaan spelen om hun winst te maximaliseren.

Praktijken zoals jij beschrijft zullen dan streng aangepakt moeten worden, maar zijt maar zeker dat de lobbyisten zo'n voorbeelden gaan aanhalen om je onredelijkheid aan te tonen.

Ik ben akkoord, de Europese Commissie heeft gewoon gekozen voor de belangen van de industrie en de aandeelhouders en tegen de consumenten.

Ondertussen heeft Sony al aangekondigd om honderden zogenaamd "gekochte" films te zullen verwijderen uit de bibliotheken van mensen in het VK, omdat een licentieovereenkomst binnenkomt afloopt en Sony deze (nog) niet verlengd heeft.

Wat nog maar eens aantoont dat je content zonder DRM moet kopen/verkrijgen, zoveel mogelijk. GOG.com is de goede weg voor games. Het is met deze uitspraak van de EC, en de handelingen van Sony en Ubisoft en co, nog maar eens duidelijk geworden dat de zogenaamde "koop" slechts een huur is met voorwaarden die volledig door de "verkoper" kunnen aangepast worden op elk moment en 100% in het nadeel van de "koper". Eigenlijk gewoon oplichting wat mij betreft.

Fysieke schijfjes worden binnenkort ook afgeschaft voor de Playstation, overigens. GTA6 zal geen fysieke release meer krijgen, en binnenkort alle andere nieuwe games ook niet meer op de PS5.

Zalig is het leven als dit de zaken zijn waar je van wakker ligt :p
Meh, je kan je blindstaren op dat het maar om "games" gaat.
Maar alle electronica (auto, gsm, computer tout court, ... tot veel banalere apparaten) gaan allemaal dezelfde richting uit. Alles met een internet verbinding komt met een EULA van hier tot china, en elk recht dat je eigl inherent hebt ga je voor dure rechtbanken voor mogen strijden als je er beroep op wilt doen.
Als je jouw auto doorverkoopt, en het automerk zegt "hey, dat mag zo maar niet, je moet ons ook iets betalen om heel het systeem over te zetten naar een nieuwe eigenaar", gaat er aan komen. Ook dat ver elk apparaat, en steeds meer wss incl dingen als autos met massale "software rot" zitten, want wie gaat nu nog al die shit onderhouden voor iets dat we al 5 jaar niet meer verkopen?

Dit is gewoon de kanarie in de mijn van waar alles naartoe gaat. We kunnen vandaag lachen "ha, wat een drama over wat computer games", en dan over 10 jaar wanneer uw auto een rijdende locked down smartphone is waar ge aan elke roodlicht wat reclame op uw display krijgt, ge geld moet betalen aan het merk om hem te mogen doorverkopen, ze de 2e handsmarkt kapot maken door oudere autos nutteloos te maken door gebrekkige software support, ....
Dan gaat iedereen zich afvragen "hoe zijn we hier gekomen?"

Wel...

@Bunkerbudy
Het fascineert me wel dat ge daar een lachende reactie op geeft. Wat ik daar benoem is al in gang gezet:
Stellantis die ads toonde op het scherm in autos (uiteraard nadien krabbelen ze terug, maar smart tv's beginnen ook al eigen reclame te krijgen, smart fridges ook, we zijn vertrokken voor dit, en 't gaat enkel verder blijven gaan)
Tesla auto met free supercharging die doorverkocht wordt : is indertijd ook wat rond bericht geweest. Als je een auto had met free super charging, en ge verkocht die door, zei Tesla dat die perk niet meer mee overging naar de nieuwe eigenaar. Dus we zijn begonnen met een auto die je doorverkoopt die niet meer dezelfde features heeft als voor de eerste eigenaar.
Kijk rond u naar mensen die tv's moeten wegdoen die nog perfect werken, maar de smart software die er in zit die waardeloos geworden is en de hele tv problemen doet geven. Denkt ge echt dat dat bijsmart TV's gaat stoppen?

'k ben programmeur en veel met al die coole moderne technologie bezig, maar holy shit is het een dystopische toekomst aan't worden... En ja, dit videogame verhaal is ook maar de top van de ijsberg van wat er de komende decennia nog allemaal gaat gebeuren. Elk recht dat we hebben op fysieke goederen, of in de fysieke wereld hebben, gaat door groot geld aangevallen worden door alles zo digitaal mogelijk te maken, en daar elk aspect van aan te vallen. Eigendom bestaat niet meer, doorverkopen mag niet, of onder voorwaarden, en met gevolgen, ... alles wijst die richting uit, en ik ben voor de moment niet bijster optimistisch tbh....

Waarom start je dan geen beweging tegen de echte issues? Ik kan er niet bij dat mensen hun tijd verdoen met dit video game gedoe terwijl er zo veel belangrijkere zaken zijn. Iedere keer als ik er naar vraag of eens iets van lees is het altijd hetzelfde, het gaat niet over die games, het is veel grootster en dan komen ze met alle andere issues. Pak dan die issues aan... ipv het digitaliseren van games... tis maar entertainment eh... Of ligt iedereen echt waker dat ze hun ps4 games binnen 30 jaar niet meer gaan kunnen spelen op hun 50ste?

Swat wil hier eigenlijk niet te veel over in gaan. Goed dat mensen voor zaken vechten, maar man zijn er zo veel betere zaken om uw achter te zetten dan dit :) en dan moet je weten dat ik hier een gigantische fysieke gameverzameling staan heb.. tleven evolueert eh, tis maar wa plastic ze leuke hobby, maar niks echt belangrijk.

Waarom start je dan geen beweging tegen de echte issues? Ik kan er niet bij dat mensen hun tijd verdoen met dit video game gedoe terwijl er zo veel belangrijkere zaken zijn. Iedere keer als ik er naar vraag of eens iets van lees is het altijd hetzelfde, het gaat niet over die games, het is veel grootster en dan komen ze met alle andere issues. Pak dan die issues aan... ipv het digitaliseren van games... tis maar entertainment eh... Of ligt iedereen echt waker dat ze hun ps4 games binnen 30 jaar niet meer gaan kunnen spelen op hun 50ste?

Swat wil hier eigenlijk niet te veel over in gaan. Goed dat mensen voor zaken vechten, maar man zijn er zo veel betere zaken om uw achter te zetten dan dit :) en dan moet je weten dat ik hier een gigantische fysieke gameverzameling staan heb.. tleven evolueert eh, tis maar wa plastic ze leuke hobby, maar niks echt belangrijk.

Met die logica, kan je natuurlijk beter al het geld dat je momenteel aan hobby's, ontspanning, reizen of zelfs een te luxueuze auto (je kan ook de bus nemen) niet meer aan die dingen uitgeven maar storten ten voordele van goede doelen als onderzoek tegen kanker bij kinderen, met uitsterven bedreigde diersoorten, etc.

Er zijn zéér vaak, quasi altijd wel 'betere' zaken, betekent niet dat de mindere zaken géén merites hebben, ons politiek gestel is evenzeer groot genoeg om meerdere issues tegelijkertijd aan te pakken denk ik dan.

Met zaken als het verplichten van USB-chargers heeft de EU hier al goed werk verricht. ik verwacht van wetgevers overigens niet dat ze ontwikkelaars 'belasten' met onhaalbare verplichtingen, maar als games 'digital only' worden, dan vind ik wel dat wanneer ontwikkelaars te snel de stekker uit hun servers trekken, ze de aankoopprijs minstens gedeeltelijk moeten terugbetalen aan de klanten, en zelfs dat er manieren moeten zijn om legaal je licentie door te geven/verkopen aan derden.

Met die logica, kan je natuurlijk beter al het geld dat je momenteel aan hobby's, ontspanning, reizen of zelfs een te luxueuze auto (je kan ook de bus nemen) niet meer aan die dingen uitgeven maar storten ten voordele van goede doelen als onderzoek tegen kanker bij kinderen, met uitsterven bedreigde diersoorten, etc.
Zeker en vast waar!

Er zijn zéér vaak, quasi altijd wel 'betere' zaken, betekent niet dat de mindere zaken géén merites hebben, ons politiek gestel is evenzeer groot genoeg om meerdere issues tegelijkertijd aan te pakken denk ik dan.
Klopt ook, maar dat is het net ik zeg iets over het issue van het topic, maar het antwoord gaat over andere zaken... daarom dat ik zeg, focus u dan op die zaken als die de reden zijn tot uw paniek over de toekomst.

Overigens snap ik gewoon mensen hun logica niet, iedereen was zo blij met streaming diensten, zo goedkoop, zo makkelijk, nu in eens is het van ja maar tis niet van mij... Ik wil kunnen doorverkopen, ik wil dat ze mij geld terug geven en andere opties. Het is niet dat games maar 2 jaar beschikbaar zijn eh. Op een paar uitzonderingen na is dat 10-20 jaar dat ge al ver zeker kunt zijn dat die wel nog gaan te spelen vallen, tenzij door specifieke redenen bij een game zelf. Maar qua distributie van Sony of andere stores uit gaat dat geen ding zijn.

Hoe kijken mensen dan naar software? Is er iemand boos dat zijn photoshop licentie van 2000 niet meer werkt nu? Niet alles is eeuwig, software niet en hardware ook niet. Heel veel zaken worden ook gewoon in leven gehouden door mensen met passie er voor, maar 80% van de andere mensen liggen er niet echt van wakker 10 jaar na datum.

maar als games 'digital only' worden, dan vind ik wel dat wanneer ontwikkelaars te snel de stekker uit hun servers trekken, ze de aankoopprijs minstens gedeeltelijk moeten terugbetalen aan de klanten, en zelfs dat er manieren moeten zijn om legaal je licentie door te geven/verkopen aan derden.
Wat compleet los staat van het burgerinitiatief; ook al proberen sommigen het samen te nemen.

Wat best wel ironisch is, want het burgerinitiatief was te vaag verwoord maar dan nog is het niet van toepassing op de digital-only waar Sony nu naartoe gaat... Toch zolang ze de games speelbaar houden.

Of ligt iedereen echt waker dat ze hun ps4 games binnen 30 jaar niet meer gaan kunnen spelen op hun 50ste?

Ik kreeg in een andere topic toch er ferm van langs met dezelfde gedachte van jou, alé ik ben blij dat jij hetzelfde erover denkt als ik 👍🏻

Ik kreeg in een andere topic toch er ferm van langs met dezelfde gedachte van jou, alé ik ben blij dat jij hetzelfde erover denkt als ik 👍🏻
Zou hier heel uitgebreid over kunnen in gaan, maar het er gewoon geen zin in omdat ik weet hoeveel mensen last hebben van tunnelvisie en enkel naar zichzelf en hun eigen ervaringen met dingen kijken om een gedacht van iets te hebben.

Ik vind het zelf ook jammer dat waarschijnlijk over de loop der jaren/tijd bepaalde games en zaken gaan verloren gaan in de tijd, maar dat zijn nu niet bepaald dingen waar we van zouden moeten wakker liggen. Plus dat is ook allemaal overroepen, we spelen nu ook nog altijd games van 30 jaar terug die prefect te downloaden zijn, het issue ligt hem vooral bij games die servers nodig hebben om ze te spelen, niet om ze te downloaden. Maar die zaken staan los van het digitaliseren van games ( waar ik het meeste heisa over hoor en lees ).

Meeste geklaag dat ik lees gaat niet eens over games in leven houden, maar over de rechten als consument bij het kopen van een game. En dat is iet dat ik blijf grappig vinden. Dat zo veel mensen denken dat zij recht hebben op zaken.. het enige recht als consument dat je hebt is het recht om te beslissen of je akkoord bent met de voorwaarden van je aankoop. Als ontwikkelaar x zegt dit hebben wij gemaakt en zo brengen wij het uit, dan is je enige recht, kiezen of je daar mee akkoord bent. Er bestaat niet zo iets als "Ik heb recht om mijn aankopen uit te lenen of verkopen later". De meesten liggen niet wakker van het beschermen van games, maar van het beschermen van hun zogenaamd recht om games als eigendom te hebben om deze te kunnen doorverkopen of te lenen van iemand.

Games zijn al meerdere generaties geen fysieke media meer, ze worden wel nog verkocht voorlopig via een fysieke verpakking. Moeilijk te onderscheiden voor velen, games zijn sinds de PS3/4 geen fysiek medium meer. Je koop een fysieke disc en verpakking met daar je software ( game ) op die je kan installeren en spelen zo lang en veel je wilt. Tot mss ooit de dag komt dat de hardware of servers van die game niet meer beschikbaar zijn.

Exact hetzelfde als computer software, dat kocht je vroeger toch ook in een PC winkel, je kocht een doosje met daar in een cd/code om je OS of Microsoft software pakket te dowloaden/installeren en activeren. Niks fysiek aan, buiten de verpakking, zelfde voor de laatste generatie games. Wees blij dat ze nooit beslist hebben om games te voorzien van activatiecodes om te voorkomen dat je ze kon uitlenen of doorverkopen.

Als bedrijf vind ik het meer dan logisch dat je meer wil digitaliseren, het is goedkoper, sneller en je voorkomt dat x % van je gebruikers niet betaald voor je product. Zeker nu games toch al lang gewoon een download van een server zijn ondanks dat je een disc mee krijgt, allemaal zware verspillingen.

Het enige issue dat ik zie en waar het initiatief origineel over ging is dat de stekker uit games kunnen getrokken worden. Maar zoals al gezegd, dat staat 100% los van waar de meesten over klagen. Maar ook hier, hoe jammer het ook is, wat geeft ons als consument het recht om te eisen dat ontwikkelaars moeten rekening houden met het feit dat games niet meer speelbaar gaan zijn binnen 10 jaar omdat er server elementen zijn die mogelijks niet meer bestaan dan. Je kan idd hopen dat ze er rekening mee houden dat het soms misschien niet nodig is om voor alles online features te gaan gebruiken, of te voorzien dat het spel ook nog werkt zonder die online servers. Maar dan nog, het is en blijft een visie van de ontwikkelaars om een spel op een bepaalde manier te maken en uit te brengen.

Als klant weet je dit bij aankoop dat de kans bestaat dat binnen 10 jaar die game niet meer zal werken en worst case als de game flopt, of het bedrijf/ontwikkelaar gaat failliet dit veel vroeger is. Het is dan maar weer aan jouw als klant je recht om te kiezen of je met die voorwaarden akkoord bent, het is niet jouw recht om te eisen dat de ontwikkelaar zijn product anders ontwikkeld. Je kan dit ook gewoon niet afdwingen, is gewoon belachelijk en onbelangrijk. Het enige dat je nog zou kunnen afdwingen voor die 0,05% keer dat het gebeurt is dat als een game na een jaar tijd al niet meer speelbaar is je recht hebt om je geld terug te krijgen, of pakt 2 jaar, beetje overeenkomende met hardware garantie.

Terug
Bovenaan