Europese alternatieven voor Amerikaanse software

Muñoz

Well-known member
Vooral digitaal ben ik sinds enkele maanden geswitcht (of nog aan het switchen) naar Europese producten. Onder andere m'n email verandert naar Tuta, levenslange cloudopslag van Filen gekocht, etc. Ook zoveel mogelijk 'ge-degoogled'.
Europese alternatieven voor Amerikaanse Big Tech producten kosten vaak geld of zijn iets duurder, maar ik ben tenminste niet meer het product en de productervaring is beter.

Sommige producten zijn momenteel nog zo superieur dat er (nog) geen evenwaardige Europese (of gewoon non Big Tech) alternatieven voor bestaan, zoals Whatsapp (ik ken letterlijk niemand die Signal of Threema gebruikt), Netflix, Google Maps, ...

Vooral digitaal ben ik sinds enkele maanden geswitcht (of nog aan het switchen) naar Europese producten. Onder andere m'n email verandert naar Tuta, levenslange cloudopslag van Filen gekocht, etc. Ook zoveel mogelijk 'ge-degoogled'.
Europese alternatieven voor Amerikaanse Big Tech producten kosten vaak geld of zijn iets duurder, maar ik ben tenminste niet meer het product en de productervaring is beter.

Sommige producten zijn momenteel nog zo superieur dat er (nog) geen evenwaardige Europese (of gewoon non Big Tech) alternatieven voor bestaan, zoals Whatsapp (ik ken letterlijk niemand die Signal of Threema gebruikt), Netflix, Google Maps, ...
Hoeveel opslag bij Filen en aan welke prijs?

Voor 51,48 euro zbtw heb je een Nextcloud 1TB bij Hetzner. More bang for bucks.

38,40 euro zbtw voor 1TB als je genoeg hebt met hun Storagebox.

50 euro voor 200gb.

Filen is toch maar 20€/jaar voor 200GB (24€ als je maandelijks betaald)?
40€ voor 500GB, maar dan springen ze wel ineens naar 2TB voor 90€.

Hetzner/Nextcloud is wat goedkoper als je 1TB nodig hebt, maar op het eerste gezicht lijkt het me allemaal wat minder gebruiksvriendelijker (Hetzner doet vanalles en nog wat naar hosting, VPS etc toe) en gebaseerd op open source software, waar Filen is echt 100% cloudstorage.

Ben je iets minder IT aangelegd lijkt Filen me wat meer gebruiksvriendelijk (als 500GB voldoende is toch, anders wordt het wel duur).

Ben je iets minder IT aangelegd lijkt Filen me wat meer gebruiksvriendelijk (als 500GB voldoende is toch, anders wordt het wel duur).
Voor ieder wat wils natuurlijk. Hetzner heeft contractuele flexibiliteit, je kan letterlijk per uur diensten afnemen bij hen, bij andere hang je meteen vast voor 1 maand of jaar. Alé, niet dat ik daarvan wakker lig ofzo.

Op Tweakers.net ga je er ook nog andere vinden, er zijn daar hele topics over.

Nog enkele:

https://shadow.tech/fr/drive/offers/ (OVHcloud)

Filen is toch maar 20€/jaar voor 200GB (24€ als je maandelijks betaald)?
40€ voor 500GB, maar dan springen ze wel ineens naar 2TB voor 90€.

Hetzner/Nextcloud is wat goedkoper als je 1TB nodig hebt, maar op het eerste gezicht lijkt het me allemaal wat minder gebruiksvriendelijker (Hetzner doet vanalles en nog wat naar hosting, VPS etc toe) en gebaseerd op open source software, waar Filen is echt 100% cloudstorage.

Beter lezen, jongens: ik heb levenslange cloudopslag gekocht.
Nog niet veel plaatsen gezien waar je levenslang 200gb kan hebben voor 50€, maar goed.

Nog niet veel plaatsen gezien waar je levenslang 200gb kan hebben voor 50€, maar goed.
Kan ook op Filen niet meer :P

Kan ook op Filen niet meer :p

Regelmatig kan het nog wel, want heb m'n lifelong plan nog geen maand geleden gekocht.

Regelmatig kan het nog wel, want heb m'n lifelong plan nog geen maand geleden gekocht.
Black friday? Was de allerlaatste keer.

Zelf ook in gang geschoten, te beginnen met m'n mail account. Google naar Proton. Ik denk bij uitbreiding dat alles naar daar gaat: drive, photos. Daarna andere zaken tegen het licht houden. Mochten er nog goeie tips zijn, laat maar komen.

Zoals je zegt: er zijn een paar grotere zaken waar weinig of geen alternatieven zijn. En voor sommige zaken zijn wel alternatieven maar daar hang je af van anderen: zoals je zelf aan haalt: weinig animo bij de vrienden om WhatsApp en Messenger te droppen.
En da's waar veel van die tech reuzen op azen: dat mensen te lui of gierig zijn om over te stappen. Waarom betalen voor een mail account als je bij Google meer krijgt maar gratis?

Hier trouwens nog een interessant stuk uit De Tijd:

Omdat Europa het enige continent is waar je misschien nog écht vrij kunt ondernemen. Met rechtszekerheid, privacybescherming en een markt van 450 miljoen hoogopgeleide consumenten.

De VS hebben GAFA (Google, Amazon, Facebook en Apple), Europa GDPR (de privacywetgeving), zei de Franse president Emmanuel Macron in 2020 spottend. Misschien is net dat onze troef. Europa kan het wereldcentrum voor ethische, flexibele innovatie worden. De pokertafel in Washington is gedekt, in China dicteert Peking de regels. Maar het echte spel wordt straks hier gespeeld. In het overgereguleerde, maar vrije Europa wordt aan de toekomst gebouwd, zonder politieke knieval.

Imo zit daar wel een kern van waarheid in. Imo wordt de grootste orde nog het overtuigen van de Europese consument dat de eigen producten evenwaardig (kunnen) zijn aan de Amerikaanse.

Imo zit daar wel een kern van waarheid in. Imo wordt de grootste orde nog het overtuigen van de Europese consument dat de eigen producten evenwaardig (kunnen) zijn aan de Amerikaanse.

Ik vind dat we allemaal een beetje ambassadeur moeten zijn voor onze eigen Europese producten en het goeie voorbeeld geven.

Zelf ook in gang geschoten, te beginnen met m'n mail account. Google naar Proton. Ik denk bij uitbreiding dat alles naar daar gaat: drive, photos. Daarna andere zaken tegen het licht houden. Mochten er nog goeie tips zijn, laat maar komen.

Heb nu bijna een jaar Proton package met mail, VPN en Drive. Ben er wel tevreden van. Gebruik op zich niet zoveel meer dan voordien (al had ik wel een aparte VPN service die ik heb stopgezet, en Microsoft OneDrive ook stopgezet), maar tis wel handig om een aantal random email adresjes te hebben voor websites die je veel spammen of die niet al te betrouwbaar zijn, zonder daarvoor telkens apart account te moeten maken.

Veel van die producten zijn zeker evenwaardig: denk aan Mistral, emailproviders, opslagruimte,...
Grootste probleem zit met alles waarbij netwerkingeffecten een grote rol spelen. Je kan de whatsapps of google maps gewoon nooit meer inhalen. Die bedrijven zijn gegroeid doordat iedereen zijn data gewillig afstond en ze alles weten van iedereen. Daarom zijn ze net zo krachtig.

Maar stap eens uit dat netwerk, zonder op de hoogte te zijn van de reviews van een restaurantje in de buurt of de huidige files of in een leeg chatprogramma waar niemand anders zit. Heb je weinig aan.

Ik heb er ook al pogingen toe gedaan maar vooral dat soort programma's zijn toch moeilijk los te laten, helaas. Als ik moet beginnen met anderen te overtuigen mee te komen stopt het bij mij al.

Veel van die producten zijn zeker evenwaardig: denk aan Mistral, emailproviders, opslagruimte,...
Grootste probleem zit met alles waarbij netwerkingeffecten een grote rol spelen. Je kan de whatsapps of google maps gewoon nooit meer inhalen. Die bedrijven zijn gegroeid doordat iedereen zijn data gewillig afstond en ze alles weten van iedereen. Daarom zijn ze net zo krachtig.

Maar stap eens uit dat netwerk, zonder op de hoogte te zijn van de reviews van een restaurantje in de buurt of de huidige files of in een leeg chatprogramma waar niemand anders zit. Heb je weinig aan.

Ik heb er ook al pogingen toe gedaan maar vooral dat soort programma's zijn toch moeilijk los te laten, helaas. Als ik moet beginnen met anderen te overtuigen mee te komen stopt het bij mij al.

Maar dat is ook overrated. Net die reviews zijn zo makkelijk te maken dat elk restaurant zichzelf, door personeel en vrienden van personeel, 5 sterren geeft. Dus, bij elke review scroll ik naar de laagst gegeven sterren en lees de kritiek.. maarja een bedrijf zonder kritiek is ook niet realistisch. Heb nog altijd eerder de neiging om vrienden en familie te vragen naar hun ervaring, bijv. Net omdat reviews van Google niet zo betrouwbaar hoeven te zijn (en alleen al die gedachte, ondermijnt hun potentiele kwaliteit).

Het is wachten tot Europa besluit zijn eigen cloud te maken. Vond het schokkend om er achter te komen, na de grote storing van afgelopen jaar, dat er overheids instanties zijn die alle gegevens (bijv belasting gegevens) bewaren in de Cloud in de VS. Onbegrijpelijk.

Zelf qua mailing overgestapt naar het Belgische Mailfence en dat is ook wel een keurige app.
Mailfence raad ik hard af. E-mails verdwijnen onderweg, spamfilter trekt op niets en ze hebben mij ook keihard belogen: in stilte quota verlaagd en dan hun website aanpassen alsof er niks was gebeurd. Heb de snapshots van archive.org er moeten bijhalen en dan nog werd mijn klacht genegeerd.

Proton is 10 keer professioneler.

Hier toch ook alles wat zakelijk kritiek is (mail, cloudopslag) naar Europese servers aan het overzetten (Proton).

Dit voornamelijk om continuïteit te waarborgen, Trump is voor geen meter te betrouwen, nu weer met zijn Groenland tarieven.
Ik ben sinds deze week ook alle belangrijke zaken aan het overzetten naar Proton. Zowel email als cloud.

Mailfence raad ik hard af. E-mails verdwijnen onderweg, spamfilter trekt op niets en ze hebben mij ook keihard belogen: in stilte quota verlaagd en dan hun website aanpassen alsof er niks was gebeurd. Heb de snapshots van archive.org er moeten bijhalen en dan nog werd mijn klacht genegeerd.

Proton is 10 keer professioneler.
Mmm, merci voor die feedback. Heb zelf nog geen miserie ermee gehad op de maanden dat ik het gebruik maar is een aandachtspunt precies.

@Général Zantas en bij uitbreiding andere mensen van het literatuur forum: ik ben naar TheStoryGraph.com aan't zien als alternatief voor Goodreads (want da's Amazon property). Op't eerste zicht zeer degelijk, al heeft hij bij de export precies niet alles correct meegenomen (ik heb het dan vooral over de juiste edities van boeken).

Bon, nagekeken en is me toch wat teveel werk, ook omdat Linux zelf een heel nieuw OS voor mij wordt dus wil niet tegen problemen aankijken wegens mijn gebrek aan kennis van het OS. Ook toch vrij veel feedback gelezen dat er problemen zijn met de software.

Via de post van Munoz hierboven Filen gecheckt, die hebben native Linux client en voor 12 euro voor een gans jaar krijg je 100 GB wat voorlopig nog ruimschoots voldoende is, dus gaan we die maar proberen. 12 euro is geen geld.

Terug
Bovenaan