Eurosong 2025 - doen we nog mee?

StevenFM

Well-known member
En zijn daar bewijzen van ? Mss de hele diaspora die stemt op een land kan ook? Of toch gewone fans? Zou wel interessant zijn moest daar echt gegevens over zijn.
De Spaanse omroep is de data blijkbaar aan het opvragen.

Of er valsgespeeld is, betwijfel ik. Wel investeert Israël in het organiseren van stempcampagnes. Illegaal zal dat wel niet zijn maar voor mij druist dat toch wel in tegen de geest van het festival.
David Saranga, acting director of public diplomacy at Israel's Ministry of Foreign Affairs, admitted last year to his country's Ynet news portal that the agency he leads intervened - among the public that sympathized [with Israel] to encourage the vote. These online campaigns, often supported by the right-wing and far-right parties of each country, were fruitful. Spain also awarded the 12 points of the popular vote to Israel in 2024.

Er is altijd al een politieke dimensie geweest bij Eurosong met vriendendiensten hier en daar maar dit lijkt me toch nog van een ander niveau te zijn. Vanwege de negatieve sfeer heb ik dit jaar ook gewoon niet gekeken, beetje jammer.

Laatst bewerkt:
De vakjury die wel bijna altijd de woke kandidaat stemt. Hmmm...
Leuke nummers zoals Cha Cha Cha en vorig jaar Baby Lasagna die met kilometers voorsprong de popular vote winnen maar toch stranden op de 2e plaats dankzij de vakjury? Dat is imho onterecht.

Leuke nummers zoals Cha Cha Cha en vorig jaar Baby Lasagna die met kilometers voorsprong de popular vote winnen maar toch stranden op de 2e plaats dankzij de vakjury? Dat is imho onterecht.
Kan ook wel iets van gezegd worden idd. Die Nemo hebben we nooit meer iets van gehoord, en dat zal van deze winnaar ook niet zo zijn. Aan de andere kant had Israel wel gewonnen moest het enkel publiek zijn, en dat is ook niet zo koosjer.

Er is ruimte voor verbetering in ieder geval met het hele puntensysteem.

Mocht Israël nu nog veel gestreamd of bekeken zijn op YT , dan kon het eventueel nog zijn dat ze zoveel stemmen hadden gekregen.
Maar een voorbeeldje Ijsland die 0 punten heeft gekregen van het Publiek , haalt voor de grote finale op ieder platform meer views en streams dan Israël terwijl Zwitserland in de buurt zat van Israël en ook 0 punten kreeg van het publiek.

Streams en views zeggen natuurlijk nooit de winnaar, maar zijn in mijn ogen wel een indicatie.
2022 was ook een politiek getinte Eurovisie en ook Oekraïne zat toen niet in de top 5 meest gestreamde liedjes de week op voorhand
Anders zit de winnaar toch altijd bij de beste 10 gestreamde liedjes. Wat met Israël zeker niet het geval was.

In plaats van te sleutelen aan de jury , zou er dus ook vooral gesleuteld mogen worden aan.
Blijkbaar kan je per betaalkaart / telefoonnummer /... tot 20 keer stemmen in bepaalde landen.
Als je dan betaalkaarten hebt van verschillende landen. (zoals sommige Israëlische hebben aangegeven op X).
Wetende dat er veel mensen vooral kijken en niet stemmen.

GrL-2-FWkAAENBW

Maar EBU zal dat niet veranderen dat stemmen 6.4 mil stemmen is al een mooi zakcentje.

Vorig jaar al zo'n gedoe met Joost Klein, en nu de ophef rond Israël... Ik zie het toch nog gebeuren dat sommige landen er uit stappen.

Mocht Israël nu nog veel gestreamd of bekeken zijn op YT , dan kon het eventueel nog zijn dat ze zoveel stemmen hadden gekregen.
Maar een voorbeeldje Ijsland die 0 punten heeft gekregen van het Publiek , haalt voor de grote finale op ieder platform meer views en streams dan Israël terwijl Zwitserland in de buurt zat van Israël en ook 0 punten kreeg van het publiek.

Streams en views zeggen natuurlijk nooit de winnaar, maar zijn in mijn ogen wel een indicatie.
2022 was ook een politiek getinte Eurovisie en ook Oekraïne zat toen niet in de top 5 meest gestreamde liedjes de week op voorhand
Anders zit de winnaar toch altijd bij de beste 10 gestreamde liedjes. Wat met Israël zeker niet het geval was.

In plaats van te sleutelen aan de jury , zou er dus ook vooral gesleuteld mogen worden aan.
Blijkbaar kan je per betaalkaart / telefoonnummer /... tot 20 keer stemmen in bepaalde landen.
Als je dan betaalkaarten hebt van verschillende landen. (zoals sommige Israëlische hebben aangegeven op X).
Wetende dat er veel mensen vooral kijken en niet stemmen.

GrL-2-FWkAAENBW

Maar EBU zal dat niet veranderen dat stemmen 6.4 mil stemmen is al een mooi zakcentje.

Blijkbaar kost het niet in elk land evenveel om een stem uit te brengen.

Dat is op zich wel interessant, want zal ongetwijfeld het stemgedrag beïnvloeden. M.a.w. de buren van landen waar het goedkoop stemmen is, zijn in het voordeel bijvoorbeeld.

Maar bon, als iemand dus 20x internationaal (=20 EUR), 20x vanuit de UK (=3 GBP=3,56 EUR) en 20x vanuit Australië (=13 AUD= 7,47 EUR) stemt dan is die 31,03 EUR kwijt.

Spijtig dat Israël niet heeft gewonnen.
De enige verdiende winnaar imo.
Het publiek heeft gesproken.

De jury vote mag er zeker zijn, maar soms zit er een te groot verschil op , ik dacht dat Zwitserland 2de was bij de vakjury en 0 punten bij het publiek.
Dat hebben we de afgelopen jaren nog gezien ook in omgekeerde richting.
Misschien moet die samenstelling vakjury ietwat aangepast worden.
Het is inderdaad niet representatief. Er zijn de afgelopen jaren al verschillende landen geweest die een dikke zak punten krijgen van de "vakjury" (what's in a name) om dan niks of quasi niks te krijgen van het publiek. Meteen ook de reden waarom ik de klacht van Spanje compleet ridicuul vind: "ONZE vakjury geeft 12, publiek 0 = kan niet!". Hoezo kan niet? Precies of het is de eerste keer... het echte probleem is hier vooral dat het geen geïsoleerd geval van links en rechts eens een land, maar een breed gegeven bij bijna alle landen.

De 2de vraag die je imo ook moet durven stellen: is er mogelijks ook geen bias naar de andere kant bij bv de vakjury's? Moest daar bij ons bv een Thomas Vanderveken bij zitten, iemand die (toch deels) een muziekopleiding heeft gehad, dan zou ik denken: "ok, die kan waarschijnlijk wel beter inschatten of liedjes puur muziektechnisch goed in elkaar zitten" maar hier? Ook het feit dat die vakjury uit slechts 5 namen lijkt te bestaan kan toch nooit een correcte doorsnede geven? Je moet maar een Laura Tesoro hebben die deze week nog verkondigd dat je "toch niet op Israel kan stemmen met de situatie in Gaza?" en je hebt al 20% van je stemmen die verschuiven puur door external bias. Volgens de regels mag dat niet maar hoe ga je dat controleren bij mensen die misschien iets minder vocaal zijn hierover? En dan spreek ik nog niet over een scenario waar zo iemand dat punt fanatiek verdedigd en ook 1 of meerdere andere juryleden meesleept in die redenering en zo heel je uitslag veranderd terwijl externe factoren eigenlijk geen invloed zouden mogen hebben.
Ik zou hier beter niet op reageren maar bon, als je héél even de moeite zou gedaan hebben om enkel en alleen de posts boven je te lezen zou je direct zien dat daar joodse expats en sympathisanten tientallen stemmen per persoon hebben ingestuurd. Extreemrechtse kringen hier in België (en andere landen) die een diepgewortelde haat hebben voor alles waar Eurosong de laatste 20 jaar voor staat maar toch massaal hun 20 stemmen gebruiken om voor Israel te stemmen. Wat doet de gemiddelde normale mens? Een meerderheid stemt waarschijnlijk zelfs niet en de minderheid die wel stemt daar zijn er veel die 1 stem geven en gedaan. Dan krijg je héél snel een vertekend beeld.

Misschien moeten we eens nadenken over vanaf de volgende verkiezingen mensen allemaal 1 stem te geven en dan mensen de kans te geven om tot maximaal 20 stemmen bij te kopen aan €100/stuk of waarom geen €1000/stem? Alleszins een bedrag dat hoog genoeg is om het buiten het bereik van het plebs te duwen. Heeft het publiek dan ook nog gesproken? :smurf:

Laatst bewerkt:
Ergens had ik liever Israel zien winnen en dan in de loop van het komende jaar het hele circus zien imploderen.

Ik zou hier beter niet op reageren maar bon, als je héél even de moeite zou gedaan hebben om enkel en alleen de post je te lezen zou je direct zien dat daar joodse expats en sympathisanten tientallen stemmen per persoon hebben ingestuurd. Extreemrechtse kringen hier in België (en andere landen) die een diepgewortelde haat hebben voor alles waar Eurosong de laatste 20 jaar voor staat maar toch massaal hun 20 stemmen gebruiken om voor Israel te stemmen. Wat doet de gemiddelde normale mens? Een meerderheid stemt waarschijnlijk zelfs niet en de minderheid die wel stemt daar zijn er veel die 1 stem geven en gedaan. Dan krijg je héél snel een vertekend beeld.

Gewoon niet op reageren, die helft van die jongen zijn posts zijn gewoon radicaal rechtse ragebait of gaan weer over seks/prostitutie ofzo.

Ongetwijfeld dat dat een impact heeft. Stel je voor dat Rusland terug zou meedoen, die gaan ook weinig punten van de vakjury krijgen. Er is altijd een geopolitieke dimensie geweest bij Eurosong maar die sluimerde eerder in de achtergrond. Met de oorlogen in Oekraïne en Gaza is dat allesbehalve het geval en natuurlijk komt dat tot uiting op het festival zelf.

Rusland uitsluiten was de correcte beslissing. Daarom dat ik het ook zo jammer vind dat Israël wel mag blijven meedoen. Het verpest het volledige festival omdat we nu in plaats van een ontspannen liedjesfestival een show krijgen waar het thema Israël volledig centraal staat. Israël zelf ronselt stemmen bij de vleet om positieve PR te krijgen, rechtse partijen roepen op om massaal op Israël te stemmen en langs links wordt het festival geboycott of weigert de vakjury Israël punten te geven. Dit is echt niet wat Eurosong hoort te zijn.
Als we nu eens den boel omdraaien en met dezelfde retoriek die de organisatie gebruikt om deelname van Israël te rechtvaardigen weer de toetreding van Rusland vragen.. Eens kijken hoe ze dat zouden verdedigen.

De top 3 van de public vote vorig jaar:
1. Kroatië - 337 ptn
2. Israël - 323 ptn
3. Oekraïne - 307 ptn

Dus, 'met kilometers voorsprong de popular vote gewonnen', dat valt nog wel mee dus :wink:
Waarbij je ook hier weer vragen kan stellen bij nummer 2 en 3, in welke mate het echt om het nummer ging...

Punten voor Zwitserland vorig jaar: vakjury: 365, public vote: 226
Punten voor Kroatië vorig jaar: vakjury: 210, public vote: 337

Ze vielen dus allebei wel in de smaak bij beide stemorganen. Zwitserland meer bij de jury, Kroatië meer bij het publiek. Een onterechte winnaar was Zwitserland zeker niet, imo.

Zoals @Thin Liz ook zegt: zonder vakjury was deze wedstrijd al dood en begraven. Het zorgt net voor een goede balans. Denk de jury weg en Israël had dit jaar gewonnen. Degelijke song, maar laten we eerlijk zijn dat diezelfde song bij een ander land hoogstens top 10 had gehaald.

Wat niet wil zeggen dat de vakjury vrij is van zonden, maar wederom het is die balans tussen beiden dat deze wedstrijd nog recht houdt.

Ik vind dat er ook niet té schamper moet gedaan worden over de vakjury. De vakjury van België dit jaar: Noémie Wolfs, Billie Leyers, Xavier Taveirne, Hans Franken en Indy van Cauwenbergh. 3 muzikanten, een choreograaf en een presentator. Lijkt mij een goede balans. Bij Nederland zie je een zeer gelijkaardige samenstelling. Mogelijk is dat van bovenaf ook zo opgelegd (evenals 5 leden).

Dit is de top 3 van de Belgische vakjury dit jaar:
1. Oostenrijk
2. Estland
3. Zwitserland

Niet bepaald een foute keuze. Dat Zwitserland 0 punten bij het publiek haalde, vond ik een zéér grote verrassing (en ook heel vreemd eigenlijk). Dat was een degelijk nummer, dat ook goed gezongen werd. Zeer minimalistische vormgeving wel (dat werkt soms wél, soms niet). In elk geval was 0 punten zéér onverdiend.

Smaken verschillen. Ook puur en alleen naar het aantal streams kijken, vind ik nu ook niet de enige goede waardemeter. Alsof het liedje dat bovenaan de Ultratop 50 staat, ook altijd het 'beste' nummer is. Ik vind het een goede zaak dat niet gewoon het 'populairste' lied wint, maar dat er ook andere zaken in rekening worden gebracht (waar een vakjury dan soms wat meer op let).

Er is véél werk aan de winkel voor het eurovisiesongfestival, maar de balans tussen vakjury en publiek vind ik nog steeds positief. Ook de wijzigingen in het 'voorlezen' van de punten, die ze een aantal jaar geleden hebben doorgevoerd, was een goede zet.

Ik bedoelde met kilometers voorsprong op de uiteindelijke winnaar.

Soit, het is nu zo. Volgens mij is er door de vakjury wel bewust weinig punten gegeven aan Israël. Nogmaals, ik ben verre van pro Israël, maar Eurovisie is zogezegd anti-politiek, maar ik ben er zeker van dar de jury bewust Israël amper punten heeft gegeven. Of je geeft punten zonder vooroordelen, of je haalt Israël uit competitie.

Ik ben sowieso tegen alle haat en kritiek tegen de deelname van Israël, net omdat het Eurosong gebeuren net voor verbinding staat en anti-politiek is, maar bijna alle deelnemende landen schuimbekken en willen dat ze eruit gegooid worden. Velen zijn precies vergeten dat de zangeres een overlever is van de aanslag, dus zij verdient de haat al zeker niet.

Voor er gecounterd word van jama Rusland mag ook niet meer meedoen, klopt niet, Rusland is er zelf uitgestapt.

Soit weer een hele hoop nutteloze discussie die hier niet thuishoort, ik vind het gewoon hypocriet dat voor een zogezegd anti-politiek feest er net heel veel aan politiek gedaan wordt.

Ik bedoelde met kilometers voorsprong op de uiteindelijke winnaar.

Soit, het is nu zo. Volgens mij is er door de vakjury wel bewust weinig punten gegeven aan Israël. Nogmaals, ik ben verre van pro Israël, maar Eurovisie is zogezegd anti-politiek, maar ik ben er zeker van dar de jury bewust Israël amper punten heeft gegeven. Of je geeft punten zonder vooroordelen, of je haalt Israël uit competitie.

Ik ben sowieso tegen alle haat en kritiek tegen de deelname van Israël, net omdat het Eurosong gebeuren net voor verbinding staat en anti-politiek is, maar bijna alle deelnemende landen schuimbekken en willen dat ze eruit gegooid worden. Velen zijn precies vergeten dat de zangeres een overlever is van de aanslag, dus zij verdient de haat al zeker niet.

Voor er gecounterd word van jama Rusland mag ook niet meer meedoen, klopt niet, Rusland is er zelf uitgestapt.
Russische deelname voor 2022 werd verboden door het EBU. Nadien schortte de Russische openbare omroep haar lidmaatschap bij EBU op.

En akkoord dat Eurovisie een apolitiek feest zou moeten zijn maar dat is helaas niet mogelijk met een land dat zelf de voeten treedt met dat apolitieke aspect door het festival als een propagandagelegenheid te beschouwen. De keuze van de Israëlische zangeres is daar een goed voorbeeld van.

Ik vind dat er ook niet té schamper moet gedaan worden over de vakjury. De vakjury van België dit jaar: Noémie Wolfs, Billie Leyers, Xavier Taveirne, Hans Franken en Indy van Cauwenbergh. 3 muzikanten, een choreograaf en een presentator. Lijkt mij een goede balans. Bij Nederland zie je een zeer gelijkaardige samenstelling. Mogelijk is dat van bovenaf ook zo opgelegd (evenals 5 leden).
5 mensen... 5 mensen die evenveel gewicht hebben als 11 miljoen anderen, in het geval van Duitsland zelfs 83 miljoen mensen. Ik vind dat niet normaal. Moesten we nu nog over 50 man spreken met bv alle nog levende ex-deelnemers van dat land of iets dergelijks tot daar aan toe maar 5 is gewoon objectief veel te weinig. Je moet maar één iemand hebben met een bias in een bepaalde richting en je resultaat kan vollédig kromgetrokken worden. Als die persoon per ongeluk nog een beetje charismatisch is ook gaat het wel helemaal fout. En laat we daar nu even niet flauw over doen ook: de gemiddelde artiest bevindt zich nu niet bepaald in het socio-culturele centrum...

Ik vind het toch zéér ergerlijk dat verschillende landen/omroepen nu de discrepantie tussen vakjury & publiek op tafel leggen om een probleem aan te kaarten wanneer het in hun kraam past maar bij eerder edities waar dat soms ook al het geval was daar in alle talen over zwegen. Grow the fuck up & zeg gewoon wat het echte probleem is: Israël dat nog steeds mag meedoen aan deze poppenkast.

Er zou eigenlijk eens 1 openbare omroep moeten voorstellen om Rusland terug uit te nodigen tot het songfestival => wordt geweigerd => land vraagt argumenten => alle geldige argumenten die EBU kan gebruiken om Rusland te weren zijn eigenlijk ook van toepassing op Israël. Zolang de halve wereld systematisch in kramp blijft schieten voor wat er zich 80jaar geleden afgespeeld heeft krijg je nooit meer iets gedaan.

Laatst bewerkt:
5 mensen... 5 mensen die evenveel gewicht hebben als 11 miljoen anderen, in het geval van Duitsland zelfs 83 miljoen mensen. Ik vind dat niet normaal. Moesten we nu nog over 50 man spreken met bv alle nog levende ex-deelnemers van dat land of iets dergelijks tot daar aan toe maar 5 is gewoon objectief veel te weinig. Je moet maar één iemand hebben met een bias in een bepaalde richting en je resultaat kan vollédig kromgetrokken worden. Als die persoon per ongeluk nog een beetje charismatisch is ook gaat het wel helemaal fout. En laat we daar nu even niet flauw over doen ook: de gemiddelde artiest bevindt zich nu niet bepaald in het socio-culturele centrum...

Ik vind het toch zéér ergerlijk dat verschillende landen/omroepen nu de discrepantie tussen vakjury & publiek op tafel leggen om een probleem aan te kaarten wanneer het in hun kraam past maar bij eerder edities waar dat soms ook al het geval was daar in alle talen over zwegen. Grow the fuck up & zeg gewoon wat het echte probleem is: Israël dat nog steeds mag meedoen aan deze poppenkast.

Er zou eigenlijk eens 1 openbare omroep moeten voorstellen om Rusland terug uit te nodigen tot het songfestival => wordt geweigerd => land vraagt argumenten => alle geldige argumenten die EBU kan gebruiken om Rusland te weren zijn eigenlijk ook van toepassing op Israël. Zolang de halve wereld systematisch in kramp blijft schieten voor wat er zich 80jaar geleden afgespeeld heeft krijg je nooit meer iets gedaan.

Je kan van die 5 mensen 10 mensen maken, of zelfs 100. Je zal altijd een serieus gewicht hebben tegenover een ganse bevolking. Dat is nu eenmaal het systeem van een jury. Dat is ook in andere wedstrijden of in bepaalde sporten zo.

En ja, natuurlijk kan dat het resultaat scheeftrekken in een bepaalde richting. En ja, natuurlijk zijn juryleden ook bevooroordeeld (de ene al wat meer dan de andere). Maar net daarom dat het goed is dat ze er zijn in deze wedstrijd, want het biedt dan weer tegengewicht aan de publieke opinie die ook serieus scheefgetrokken is bij momenten.

De 'keuze' van het publiek om Israël tot winnaar te kronen is immers fameus scheefgetrokken. Net als de keuze van het publiek om in 2022 Oekraïne maar liefst 439 punten doe te bedelen (200 meer dan nummer 2 Moldavië!!). De jury had toen Oekraïne pas op 4, nà het VK, Spanje en Zweden.

Geen enkel systeem zal perfect zijn hoor, maar ik zou niet goed weten wat er beter zou werken.

Je opmerking van 'nu past het in hun kraam' vind ik te gemakkelijk. Ik denk dat het logisch is dat er nu veel te doen is om de public vote, aangezien die naar Israel ging en de deelname van Israel (terecht) zéér onder druk stond. Ik denk dat het een zeer slechte zaak was geweest voor het voortbestaan van deze wedstrijd moest Israel zaterdag gewonnen hebben.

In 2022 ging ook niemand ontkennen dat Oekraïne de 'sympathy vote' had en daarom gewonnen heeft. Alleen is het wel een 'sympathy vote' voor op dat moment een land dat puur slachtoffer is. Dat verteren de mensen dus.

Om dan terug te komen op de punten voor Zwitserland (dus 214 punten van de jury, 0 van het publiek). Wat moet je daar dan over concluderen? Wat Zwitserland betreft begrijp ik de jury en begrijp ik het publiek helemaal niet. Jij vindt het misschien andersom. Nog iemand anders... dus ja, wat valt daar dan over te zeggen? In tegenstelling tot de 2 voorbeelden van Israel en Oekraïne hierboven, die uiteraard duidelijk politiek geladen zijn.

En ja, natuurlijk is hét grote probleem dat Israel hier aanwezig was...

Men moet ook gewoon op een bepaalde manier verbieden (of beperken) dat overheden campagne voeren om stemmen te ronselen.

Het zou nu dus onderzocht mogen worden op welke manieren de Israëlische overheid stemmen heeft geronseld, bv. via betaalde advertenties op social media.

Het blijft ergens ook waanzinnig dat sommige overheden zoveel belang hechten aan Eurosong, en het willen misbruiken voor hun eigen PR. Als inwoner zou ik bv. graag willen dat men daar zo weinig mogelijk belastinggeld aan spendeert. Je kan veel mooiere tv maken met dat geld.

²

Ik snap ook niet dat de VRT en de Spaanse omroep een onderzoek eisen naar de neutraliteit van Israël en het rekruteren van stemmen. Zowel de VRT als de Spaanse omroep hebben nog niet opgeroepen om niet op Israël te stemmen, terwijl net het omgekeerde gebeurd is.

Men moet ook gewoon op een bepaalde manier verbieden (of beperken) dat overheden campagne voeren om stemmen te ronselen.

Het zou nu dus onderzocht mogen worden op welke manieren de Israëlische overheid stemmen heeft geronseld, bv. via betaalde advertenties op social media.

Het blijft ergens ook waanzinnig dat sommige overheden zoveel belang hechten aan Eurosong, en het willen misbruiken voor hun eigen PR. Als inwoner zou ik bv. graag willen dat men daar zo weinig mogelijk belastinggeld aan spendeert. Je kan veel mooiere tv maken met dat geld.
Vorig jaar zouden er, naar schatting, 163 miljoen kijkers afgestemd hebben op het Eurovisiesongfestival. Dus ja, dan kan je wel wat PR verspreiden als overheid hé. Als je wint, mag je het jaar daarna organisator spelen en de uitzending vol promo en bezienswaardigheden steken...

Ik denk dat men goed weet hoe Israel stemmen heeft geronseld. En op zich is dat ook niet verboden hé om reclame te maken op social media, billboards, ... Andere landen doen dat ook, alleen steken niet alle landen daar evenveel geld in (wat evenzeer geldt voor de act bv.)

Verbieden of beperken zal dus moeilijk worden.

Men kan alleen zaken verbeteren aan de stemming. Waarom moeten mensen in godsnaam 20x kunnen stemmen? (allé, het antwoord kennen we natuurlijk: geld). Meerdere stemmen toelaten bijvoorbeeld, maar wel maar één stem per land, zou ook kunnen. Technologie heeft het ook gewoon moeilijker gemaakt om alles dicht te rijden natuurlijk. Niet meer te vergelijken met 30 jaar geleden waarbij je je stem nog moest doorbellen.

Terug
Bovenaan